Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Dialog la feminin

Colocviu cu xaveriana Maria De Giorgi, misionară în Țara Soarelui Răsare

De Gianluca Biccini

În Japonia, de aproape treizeci de ani, misionara xaveriană Maria De Giorgi reprezintă o voce autoritară la feminin a dialogului interreligios. Fost profesor asociat la Universitatea Pontificală Gregoriana din Roma, unde a obținut doctoratul în teologie cu o teză despre raportul dintre budismul din "Pământul pur" și creștinism, este angajată din anul 1987 în Centrul de dialog Shinmeizan în Dieceza de Fukuoka. Consultant al subcomisiei pentru relațiile cu celelalte religii din Conferința Episcopală Japoneză, aparține Congregației "Misionarele Mariei" - Xaveriene, demarată de părintele Giacomo Spagnolo și de venerabila maică Celestina Bòttego, în fidelitate față de carisma sfântului Guido Maria Conforti, fondator al xaverienilor.

În Japonia, aceste misionare lucrează în Arhidieceza de Osaka (respectiv la Izumi, sediu principal, și la Sennan, sediu al casei de formare); și în diecezele de Oita (la Miyazaki) și de Fukuoka, întocmai la Centrul Shinmeizan. În vederea călătoriei papei în Extremul Orient, ne-a vorbit despre realitățile pe care Francisc le va întâlni pe drumul său.

Să începem de la ceea ce cunoașteți mai bine. Ce activități desfășurați în Țara Soarelui Răsare?

Din 1959, an al sosirii noastre, ne-am angajat mai ales în domeniul educativ: grădinițe și învățământ universitar; în cateheză și în pastorația parohială. Din 1987 suntem și în domeniul dialogului interreligios și mai recent, în pastorația imigraților și deținuților. Japonia este o națiune bogată și tehnologic foarte dezvoltată. Din punct de vedere religios, în pofida prezenței unor vechi tradiții religioase - șintoismul și budismul - și a numeroaselor așa-numite "noi religii", țara trăiește actualmente fenomenul preocupant al "shukyo-banare" (înstrăinare și îndepărtare de religie) din cauza unui proces universal de secularizare. Creștinismul, introdus de sfântul Francisc Xaveriu în 1549, a cunoscut de-a lungul secolelor persecuții și martiriu. Astăzi, Biserica locală este compusă din șaisprezece dieceze și catolicii japonezi reprezintă 0,4% din populație. În aceste ultime decenii s-a mărit considerabil numărul de catolici ne-japonezi care provin îndeosebi din Filipine, din Vietnam, din America Latină și din alte țări a căror integrare deschide o nouă frontieră pastorală și misionară.

Și în Thailanda, prima etapă a călătoriei papale, procentul creștinilor este foarte scăzut, numai 0,6% din total. Ce rol au acolo xaverienele?

În "Pământul celor liberi" surorile mele au ajuns în 2000, pentru a colabora cu Biserica locală și pentru a o anima din punct de vedere misionar. Îndeosebi, xaverienelor li s-a cerut să fie martore ale "primei vestiri" spre cei care încă nu-l cunosc pe Cristos și Evanghelia sa, privilegiindu-i mai ales pe cei mai marginalizați. Pentru aceasta, însoțesc drumul catecumenatului, vizitează mai ales satele risipite în nordul țării, unde lucrează patru surori (rezidenți la Naan), și sunt active și cartierele de barăci din periferia Bangkokului, unde, la Nonthaburi, trăiesc și lucrează alte trei surori.

Ce părere aveți despre rolul femeii în Asia și despre femeia catolică îndeosebi în acest context?

În timpul celor peste treizeci de ani de misiune în Japonia, am avut posibilitatea de a vizita alte țări asiatice: China, Taiwan, Filipine, Indonezia, Thailanda, India, dintre acestea unele de mai multe ori. Tocmai acest fapt mă face atentă în a exprima evaluări. De fapt, este ușor de a cădea în stereotipuri care nu corespund realității. Complexitatea asiatică la nivel etnic, istoric, cultural și religios cere de fapt o abordare contextuală și recunoașterea fiecărei identități în parte. Și condiția femeii și problematicile legate de ea trebuie percepute și înțelese pornind de la contextul istoric, cultural și religios deosebit în care este inserată. Oricum, cât privește Japonia, pot spune că femeia, în mod tradițional, a avut mereu un rol foarte important în cadrul familiei. "Autoritatea sa maternă" i-a permis să fie centrul de valori și de coeziune socială și de a aduce o contribuție incomparabilă la viața culturală și la istoria națională a țării. Putem spune că, actualmente, în Japonia femeia se bucură de o emancipare deplină. Însă, din păcate, "economizarea" cățărătoare a vieții sociale care o obligă să lucreze în afara contextului familial, a creat și în Japonia o criză a identității feminine tradiționale și, prin urmare, a familiei. Sunt tot mai numeroase femeile care amână vârsta căsătoriei sau care renunță la căsătorie; așa cum sunt în creștere unirile libere și divorțurile, generând o "criză" care are repercusiuni negative nu numai asupra familiei ci și asupra societății. "Dogma" socială a culturii japoneze, dacă mi se permite expresia, este "wa", armonie. Aș îndrăzni să spun că în Japonia femeia, astăzi, este în căutarea, mai mult sau mai puțin inconștientă, a unei noi identități a ei care să știe să armonizeze bogata moștenire a trecutului cu ineditele exigențe ale prezentului. Cât privește "rolul femeilor creștine", aș spune că este considerabil. Ele sunt nu numai cantitativ mai numeroase decât bărbații, ci și cele mai angajate în diferitele activități pastorale. În fiecare parohie "fujin-kai" (asociație de femei) este mereu un important punct de referință. O altă contribuție relevantă la viața eclezială, chiar dacă este ascunsă și tăcută, este aceea a femeilor dedicate vieții contemplative. Este suficient să ne gândim că sunt peste douăzeci de mănăstiri de contemplative la o populație catolică totală de circa 440.000 de credincioși.

Venind la domeniul dumneavoastră de muncă specifică în Japonia, cum se desfășoară viața zilnică în centrul Shinmeizan?

"Muntele vieții adevărate", asta înseamnă numele său, este un centru de spiritualitate și de dialog interreligios care se ridică pe colinele orașului Nagomi, în prefectura Kumamoto, pe insula Kyushu. Fondat în 1987 de misionarul xaverian Franco Sottocornola, cu colaborarea venerabilului Tairyu Furukawa, șef la templului budist Seimeizan Schweitzer, el vrea să fie un loc de întâlnire și de dialog deschis celor care sunt pe drum, în căutare interioară, și doresc să petreacă o perioadă de rugăciune în practica meditației tăcute și în ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu. Au fost numeroși, în acești ani, "pelerinii spiritului" veniți la Shinmeizan, care proveneau nu numai din diferitele părți ale Japoniei ci și din peste patruzeci de țări din diferitele continente. Și "reculegerea" lunară deschisă tuturor, care se ține de acum de decenii, a dat multor persoane posibilitatea de a cunoaște creștinismul și de a adera la el cu botezul. Drept centru al dialogului interreligios, încercăm să favorizeze dialogul în diferitele sale dimensiuni: la nivelul "vieții", al "faptelor", al "schimburilor teologice" și al "experienței religioase". Sunt numeroase inițiativele care, grație unei rețele dese de contacte și de colaborare cu temple și organizații ale budismului tradițional, ale șintoismului și ale unor mișcări religioase mai recente, a fost posibil să se pună în aplicare în acești ani. Între acestea, întâlnirea de rugăciune pentru pace care se celebrează la fiecare doi ani la Shinmeizan, în cea mai apropiată duminică de 4 octombrie, sărbătoarea sfântului Francisc de Assisi, este un moment deosebit de aștept și de partenerii noștri de dialog: budiști din diferitele școli, șintoiști, exponenți ai noilor religii, creștini de alte confesiuni. În afară de asta Shinmeizan organizează seminarii, zile de studiu și de formare la dialog. Colaborează cu Consiliul Pontifical pentru Dialogul Interreligios, mai ales prin părintele Sottocornola, care este consultant; cu sub-comisia analogă în sânul Conferinței Episcopale Japoneze, unde același misionar și eu suntem consultanți; cu Institutul de studii interdisciplinare despre religii și culturi de la Gregoriana; cu Mișcarea de dialog intermonastic (DIM); cu "Grupul de schimburi interreligioase" din Fukuoka; și coordonează activitățile "Grupului dialog din zona Kumamoto" căreia i-am dat viață în 1992. Membrii de la Shinmeizan sunt angajați și în "dialogul schimburilor teologice" contribuind la el cu articole, conferințe, cursuri și mai ales cu contacte personale.

(După L'Osservatore Romano, 13 noiembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 431.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat