Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Fiii lui Dumnezeu în mijlocul mulțimilor anonime

"Pastorația urbană" a papei Francisc

De Armando Matteo

În audiența de miercuri, 6 noiembrie 2019, papa Francisc a revenit asupra unei teme foarte îndrăgite de el: cea a raportului credincioșilor cu orașul. A făcut asta punând în frumoasă evidență ceea ce am putea defini "strategia" vestirii Evangheliei utilizată de Paul la Atena. Cuvintele pontifului sunt așa de pertinente încât este bine să le prezentăm direct: "Paul alege să intre în familiaritate cu cetatea și astfel începe să frecventeze locurile și persoanele mai semnificative. Merge la sinagogă, simbol al vieții de credință; merge în piață, simbol al vieții citadine; și merge la Areopag, simbol al vieții politice și culturale. Întâlnește iudei, filozofi epicureici și stoici, și mulți alții. Întâlnește toți oamenii, nu se închide, merge să vorbească tuturor oamenilor. În acest mod Paul observă cultura, observă ambientul din Atena «pornind de la o privire contemplativă» care descoperă «pe acel Dumnezeu care locuiește în casele sale, pe străzile sale și în piețele sale» (Evangelii gaudium, 71). Paul nu privește cetatea Atenei și lumea păgână cu ostilitate ci cu ochii credinței".

După această fericită reconstruire a apostolatului paulin, pontiful îndreaptă gândul său spre noi credincioșii din al treilea mileniu, locuitori din forte multele "Atena" noi răspândite pe glob, punându-ne întrebări "cu privire la modul nostru de a privi orașele noastre: le observăm cu indiferență? Cu dispreț? Sau cu credința care recunoaște pe fiii lui Dumnezeu în mijlocul mulțimilor anonime?".

Tocmai o astfel de dublă posibilitate reală de privire asupra orașului - cu indiferență/dispreț, pe de o parte, cu credința, pe de altă parte - este ceea ce se află cu adevărat la inima papei Francisc: într-adevăr, numai înlăturând-o pe prima sunt posibile, pentru credincioși, gânduri și gesturi realmente în măsură să vestească și să transmită bucuria Evangheliei, de care ființa umană are nevoie întotdeauna pentru o viață deplină.

Mai în general, trebuie recunoscut că problema posturii corecte cerute credincioșilor față de țesuturile urbane este temă cu adevărat centrală în magisteriul papei Francisc: se găsește în inima lui Evangelii gaudium, revine în mod destul de explicit în contextul reflecției ample despre "pastorația urbană" și destul de recent a devenit centrală în colocviile sale cu credincioșii din dieceza sa - dieceza de Roma -, solicitați constant întocmai să pună raportul cu orașul în centrul reflecției lor și al programării pastorale.

Și tocmai aceste observații inițiale ne confirmă bunătatea gândirii pe care am vrea s-o dezvoltăm aici: o teologie care vrea să fie cu adevărat în slujba evanghelizării trebuie să asume tot mai mult forma unei teologii urbane, a unei gândiri credincioase adică una care să știe să ajute comunitatea creștină să învețe de fiecare dată din nou să privească realitatea orașului cu ochii credinței, depășind tentația de a se adresa ei cu indiferență sau cu dispreț, totuși fără a minimaliza chiar o astfel de tentație.

Tocmai parafrazând un gând al papei Francisc, ceea ce teologia catolică este chemată să dezvolte în inima credincioșilor este un soi de cetățenie mistică. Așa cum nu este complet imediat și simplu să se recunoască în celălalt care stă în fața mea un frate, fiu iubit al Tatălui, dar întocmai este nevoie de "o fraternitate mistică, contemplativă, care știe să privească la măreția sacră a aproapelui, care știe să-l descopere pe Dumnezeu în fiecare ființă umană" (Evangelii gaudium, 92), în același timp, pentru a nu ne lăsa capturați de indiferență și de ostilitate față de oraș, credincioșii au nevoie și de o locuire mistică a spațiului urban, o locuire contemplativă, care să știe să-l descopere încontinuu pe Dumnezeu care locuiește în case, pe străzi, în piețe: "Prezența lui Dumnezeu însoțește căutarea sinceră pe care persoane și grupuri o fac pentru a găsi sprijin și sens vieții lor. El trăiește printre cetățeni promovând solidaritatea, fraternitatea, dorința de bine, de adevăr, de dreptate. Această prezență nu trebuie să fie fabricată, ci descoperită, dezvăluită. Dumnezeu nu se ascunde de cei care îl caută cu inimă sinceră, deși o fac pe bâjbâite, în mod imprecis și difuz" (Evangelii gaudium, 71).

Într-adevăr, în același mod în care cotidianitatea dă mărturie destul de amar cât este de complex a dezvolta acea "fraternitate mistică" de care istoria noastră are așa de mult nevoie, noi trebuind să asistăm în fiecare zi la spectacolul infernal de umani care își închid inima lor și spațiile lor altor umani, în aceeași măsură o privire atentă asupra urbanului contemporan ne instruiește suficient că nu este, pentru credincioșii din această oră a istoriei, deloc simplă asumarea acelei "cetățenii mistice", care să poată într-adevăr să învingă tentația de a privi cu indiferență și cu dispreț la realitatea orașului, observând dimpotrivă în ea mereu prezența discretă dar adevărată a lui Dumnezeu.

De fapt, pentru o primă apropiere de urbanul contemporan vin imediat în minte câteva cuvinte ale neuitatului episcop Tonino Bello. Cu privire la experiența realizată cu Conciliul al II-lea din Vatican, el obișnuia spună: "Biserica s-a trezit ca dintr-un somn lung și și-a dat seama că orașul, vechiul său coleg de cort, a plecat". Și așa este: Conciliul, în largă măsură, a fost tocmai conștientizarea că orașul, vechiul coleg de cort al Bisericii, a plecat. Nu mai este acolo unde eram obișnuiți să-l găsim.

La cincizeci de ani de la acel eveniment și la atâția ani de când Bello a rostit acele cuvinte, trebuie să recunoaștem că astăzi Biserica nu numai că nu mai găsește în oraș un coleg al său de cort și că nu mai este deci acolo unde s-a imaginat mereu că era, cât mai degrabă că orașul vorbește o limbă și respiră o cultură care comunității creștine par să provină dintr-o altă lume, dintr-un alt univers. În această privință nu se poate să nu cităm un pasaj destul de incisiv al papei Francisc, scris în continuitate cu Sinodul despre noua evanghelizare din 2012: "Noi culturi continuă să se genereze în aceste enorme geografii umane unde creștinul nu mai obișnuiește să fie promotor sau generator de sens, ci care cere de la ele alte limbaje, simboluri, mesaje și paradigme care oferă noi orientări de viață, adesea în contrast cu Evanghelia lui Isus. O cultură inedită palpită și se proiectează în oraș" (Evangelii gaudium, 73).

Orașul nu mai este acolo unde ne așteptam că era, adică alături de Biserică, drept coleg de cort; mai mult, orașul nu mai vorbește limba din totdeauna: este locuită de și proiectează o cultură inedită, o cultură care nu numai că nu mai are în discursul creștin referința sa generativă, ci care dimpotrivă adesea apare în contrast direct cu Evanghelia lui Isus.

Și totuși, acest oraș îndepărtat, "barbar", opozant, nu poate să nu fie cu adevărat la inima credincioșilor, nu numai pentru că - și acest lucru este valabil în prezent mai mult decât în orice alt moment al istoriei - destinul umanului este strâns legat cu destinul urbanului; dar mai ales pentru că Dumnezeu nu a părăsit un astfel de oraș, deși în noua sa configurație față de vechiul coleg cu Biserica.

Și aici se înțelege și pentru ce în Evangelii gaudium, prima parte a capitolului al doilea - dedicat de Francisc Câtorva provocări ale lumii actuale - are aproape ca o împlinire a sa secțiunea dedicată Provocărilor culturilor urbane. Biserica în ieșire, în centrul viselor și al semnelor pontifului, este o Biserică în ieșire spre oraș. Spre acest oraș!

A trăi astăzi misiunea Bisericii, care este mereu aceea a vestirii bucuriei Evangheliei, de a face dorită de toți întâlnirea cu Domnul Isus, din care derivă adevărata bucurie, așadar va trebui să semnifice confruntarea cu provocările orașului, mai precis cu acea îndepărtare a sa față de vechile noastre hărți geografice, cu acea înstrăinare a sa față de limbajul/cultura din trecut, cu acea conflictualitate a sa tot mai decisă cu Evanghelia lui Isus. Și credincioșii trebuie să mențină mereu vie conștiința că Dumnezeu este deja în acest oraș, dând formă și viață unei adevărate cetățenii mistice.

Totuși credem că nu este vorba de o acțiune ușoară și nici imediată, căreia tocmai o teologie urbană poate să dea o contribuție importantă. Apoi, aceasta din urmă va găsi în următoarele cuvinte ale papei Francisc nucleul său fondator: "Este necesar să se ajungă acolo unde se formează noile relatări și paradigme, să se ajungă cu Cuvântul lui Isus la nucleele cele mai profunde ale sufletului orașului" (Evangelii gaudium, 74).

Așadar aceasta este teologia de care are nevoie astăzi evanghelizarea: o inteligență credincioasă care să lumineze cu cuvântul lui Isus sufletul orașului, totuși fără a minimaliza "noutatea" sa radicală, izvor desigur depărtat al acelei posibile atitudini de indiferență și de ostilitate din partea credincioșilor față de el; totuși, atitudine care va trebui să fie rezolvată în mod hotărât în favoarea unei priviri de credință.

(După L'Osservatore Romano, 14 noiembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 560.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat