Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papa și misiunea: "Fără Isus nu putem face nimic"

De Gianni Valente

La încheierea lunii misionare extraordinare, marți, 5 noiembrie 2019, apare în librării cartea-interviu a lui Gianni Valente cu papa Francisc intitulată Fără El nu putem face nimic. A fi misionari astăzi în lume (Senza di Lui non possiamo far nulla. Essere missionari oggi nel mondo [Libreria editrice vaticana e San Paolo, 102 pagini]). De la agenția Fides, care publică în avanpremieră câteva extrase din volum, preluăm textul prezentat în această pagină în care papa Francisc reafirmă că "Biserica ori este vestire ori nu este Biserică".

"Bucuria Evangheliei umple inima și viața celor care se întâlnesc cu Isus". Așa începe exortația apostolică Evangelii gaudium, publicată de papa Francisc în noiembrie 2013, după opt luni de la conclavul care l-a ales episcop de Roma și Succesor al lui Petru. Acel text programatic al pontificatului îi invita pe toți să re-sintonizeze fiecare act, reflecție și inițiativă eclezială "cu vestirea Evangheliei în lumea actuală". După aproape șase ani, pentru octombrie 2019 abia încheiat, pontiful a convocat luna misionară extraordinară, și în același timp a convocat la Roma adunarea specială a Sinodului Episcopilor dedicată regiunii amazoniene, cu intenția de a sugera și noi căi de vestire a Evangheliei în "plămânul verde", martirizat de exploatarea prădătoare care violentează și provoacă răni "fraților noștri și surorii noastre pământ" (Omilie a Sfântului Părinte la încheierea Sinodului pentru regiunea pan amazoniană).

În timpul acestui arc de timp, papa Francisc a semănat în magisteriul său referințe insistente la natura proprie a misiunii Bisericii în lume. De exemplu, pontiful a repetat de nenumărate ori că a vesti Evanghelia nu este "prozelitism" și că Biserica crește "prin atracție" și prin "mărturie". O constelație de exprimări orientate toate să sugereze prin idei care este dinamismul propriu al fiecărei opere apostolice, și care poate să fie izvorul său.

Despre toate acestea, și despre multe altele, papa Francisc vorbește în cartea-interviu intitulată "Fără El nu putem face nimic. O conversație despre modul de a fi misionari astăzi în lume".

Dumneavoastră ați relatat că atunci când erați tânăr voiați să mergeți misionar în Japonia. Se poate spune că papa este un misionar eșuat?

Nu știu. Am intrat la iezuiți pentru că mă uimea vocația lor misionară, mersul lor mereu spre granițe. Atunci n-am putut să merg în Japonia. Dar am simțit mereu că a-l vesti pe Cristos și Evanghelia sa comportă mereu o anumită ieșire și pornire la drum.

Dumneavoastră repetați mereu: "Biserică în ieșire". Expresia este relansată de mulți și uneori pare că a devenit un slogan abuzat, la dispoziția celor care, tot mai numeroși, petrec timpul să dea lecții Bisericii cu ar trebui sau cum nu ar trebui să fie.

"Biserică în ieșire" nu este o expresie la modă pe care mi-am inventat-o. Este porunca lui Isus, care în Evanghelia lui Marcu le cere discipolilor săi să meargă în toată lumea și să predice Evanghelia "la toată făptura". Biserica ori este în ieșire ori nu este Biserică. Ori este vestire ori ne este Biserică. Dacă Biserică nu iese se corupe, se denaturalizează. Devine altceva.

Ce anume devine o Biserică ce nu vestește și nu iese?

Devine o asociație spirituală. O multinațională pentru a lansa inițiative și mesaje cu conținut etico-religios. Nimic rău, dar nu este Biserica. Acesta este un risc al oricărei organizații statice a Bisericii. Se ajunge la domesticirea lui Cristos. Nu dai mai multă mărturie despre ceea ce face Cristos, ci vorbești în numele unei anumite idei despre Cristos. O idee posedată și domesticită de tine. Tu organizezi lucrurile, devii micul impresar al vieții ecleziale, unde totul se întâmplă după programul stabilit, adică numai de urmat conform instrucțiunilor. Însă niciodată nu se întâmplă din nou întâlnirea cu Cristos. Nu mai are loc întâlnirea care ți-a atins inima la început.

Misiunea este în sine antidot la toate acestea? Este suficientă voința sau efortul de "a ieși" în misiune pentru a evita aceste distorsiuni?

Misiunea, "Biserica în ieșire", nu sunt un program, o intenție de realizat prin efort de voință. Cristos este cel care face ca Biserica să iasă din ea însăși. În misiunea de a vesti Evanghelia, tu te miști pentru că Duhul Sfânt te împinge, și te duce. Și când tu ajungi, îți dai seama că El a ajuns înaintea ta, și te așteaptă. Duhul Domnului a ajuns înainte. El previne, și pentru a-ți pregăti drumul, și este deja în acțiune.

Într-o întâlnire cu Operele Misionare Pontificale, dumneavoastră le-ați sugerat să citească Faptele Apostolilor, ca text obișnuit de rugăciune. Relatarea începuturilor, și nu un manual de strategie misionară "modern". Cum așa?

Protagonistul din Faptele Apostolilor nu sunt apostolii. Protagonistul este Duhul Sfânt. Apostolii recunosc asta și atestă asta cei dintâi. Când comunică fraților din Antiohia indicațiile stabilite la Conciliul din Ierusalim, scriu: "Duhul Sfânt și noi am hotărât". Ei recunoșteau cu realism faptul că Domnul era cel care adăuga în fiecare zi la comunitate "pe cei care erau mântuiți", și nu eforturile de convingere ale oamenilor.

Și acum este ca atunci? Nu s-a schimbat nimic?

Experiența apostolilor este ca o paradigmă care este valabilă pentru totdeauna. Este suficient să ne gândim la modul în care lucrurile în Faptele Apostolilor au loc gratuit, fără forțări. Este un eveniment, o istorie de oameni în care discipolii ajung mereu pe locul al doilea, ajung mereu după Duhul Sfânt care acționează. El pregătește și lucrează inimile. Debusolează planurile lor. El este cel care-i însoțește, îi conduce și îi mângâie în toate circumstanțele pe care trebuie să le trăiască. Atunci când vin problemele și persecuțiile, Duhul Sfânt lucrează și acolo, în manieră și mai surprinzătoare, cu întărirea sa, cu mângâierile sale. Așa cum se întâmplă după primul martiriu, cel al sfântului Ștefan.

Ce se întâmplă?

Începe un timp de persecuție și atâția discipoli fug din Ierusalim, merg în Iudeea și în Samaria. Și acolo, în timp ce sunt împrăștiați și fugari, încep să vestească Evanghelia, chiar dacă sunt singuri și cu ei nu sunt apostolii, rămași la Ierusalim. Sunt botezați și Duhul Sfânt le dă curajul apostolic. Acolo se vede pentru prima dată că botezul este suficient pentru a deveni vestitori ai Evangheliei. Misiunea este acel lucru acolo. Misiunea este lucrarea Sa. Este inutil să ne agităm. Nu folosește să organizăm noi, nu folosește să urlăm. Nu folosesc descoperiri sau stratageme. Folosește numai să cerem ca să putem reface astăzi experiența care te face să spui "Duhul Sfânt și noi am hotărât".

Și dacă nu este această experiență, ce sens au chemările la mobilizarea misionară?

Fără Duhul, a voi să facem misiune devine un alt lucru. Devine, aș spune, un proiect de cucerire, pretenția unei cuceriri pe care o realizăm noi. O cucerire religioasă, sau probabil ideologică, eventual făcută chiar cu intenții bune. Dar este un alt lucru.

Citându-l pe papa Benedict al XVI-lea, dumneavoastră repetați adesea că Biserica crește prin atracție. Ce intenționați să indicați? Cine atrage? Cine este atras?

O spune Isus în Evanghelia lui Ioan. "Când voi fi înălțat de la pământ, îi voi atrage pe toți la mine". Și în aceeași Evanghelie spune și: "Nimeni nu vine la mine dacă nu-l atrage Tatăl care m-a trimis". Biserica a recunoscut mereu că aceasta este forma proprie a oricărei mișcări care apropie de Isus și de Evanghelie. Nu o convingere, un raționament, o conștientizare. Nu o presiune, sau o constrângere. Este vorba mereu de o atracție. Deja profetul Ieremia spune "tu m-ai sedus și eu m-am lăsat sedus".

Și acest lucru este valabil pentru apostolii înșiși, pentru misionarii înșiși și pentru lucrarea lor.

În ce mod are loc ceea ce dumneavoastră tocmai ați descris?

Mandatul Domnului de a ieși și a vesti Evanghelia apasă dinăuntru, prin îndrăgostire, prin atracție iubitoare. Nu îl urmăm pe Cristos și cu atât mai puțin nu devenim vestitori ai Lui și ai Evangheliei sale printr-o decizie luată la masa verde, printr-un activism autoindus. Și elanul misionar poate să fie rodnic numai dacă are loc înăuntrul acestei atracții și o transmite altora.

Care este semnificația acestor cuvinte față de misiunea și față de vestirea Evangheliei?

Înseamnă că dacă este Cristos cel care te atrage, dacă te miști și faci lucrurile pentru că ești atras de Cristos, ceilalți își dau seama de asta fără efort. Nu este nevoie să demonstrezi asta și cu atât mai puțin să arăți asta. În schimb, cel care crede că este protagonistul sau impresarul misiunii, cu toate propunerile sale bune și declarațiile sale de intenții adesea ajunge să nu atragă pe nimeni.

Dumneavoastră, în scrisoarea apostolică "Evangelii gaudium", recunoașteți că toate acestea pot "să ne provoace o anumită amețeală". Ca aceea a celui care se cufundă într-o mare unde nu știe ce va întâlni. Ce anume voiați să sugerați cu această imagine? Aceste cuvinte se referă și la misiune?

Misiunea nu este un proiect de firmă bine omologat. Nu este nici un spectacol organizat pentru a număra câți oameni iau parte grație propagandelor noastre. Duhul Sfânt lucrează cum vrea, când vrea și unde vrea. Și asta poate să comporte o anumită amețeală. Și totuși apogeul libertății se află tocmai în acest a ne lăsa purtați de Duhul, renunțând să calculăm și să controlăm totul. Și tocmai în asta îl imităm pe Cristos însuși, care în misterul Învierii sale a învățat să se odihnească în duioșia brațelor Tatălui.

Rodnicia misterioasă a misiunii nu constă în intențiile noastre, în metodele noastre, în elanurile noastre și în inițiativele noastre, ci se află tocmai în această amețeală: amețeala care se simte în fața cuvintelor lui Isus, când spune "fără mine nu puteți face nimic".

Dumneavoastră vă place să repetați și că Biserica crește "prin mărturie". Ce sugestie încercați să dați cu această insistență a dumneavoastră?

Faptul că atracția devine mărturie în noi. Martorul atestă ceea ce lucrarea lui Cristos și a Duhului său au făcut realmente în viața sa. După Înviere, este Cristos însuși cel care se face vizibil apostolilor. El este cel care face din ei niște martori. Nici mărturia nu este o proprie prestație, suntem martori ai lucrărilor Domnului.

Alt lucru pe care dumneavoastră îl repetați des, în acest caz în cheie negativă: Biserica nu crește prin prozelitism și misiunea Bisericii nu este prozelitism. De ce atâta insistență? Este pentru a păstra bunele raporturi cu celelalte Biserici și dialogul cu tradițiile religioase?

Problema cu prozelitismul nu este numai faptul că el contrazice drumul ecumenic și dialogul interreligios. Există prozelitism oriunde există ideea de a facă să crească Biserica lipsindu-se de atracția lui Cristos și de lucrarea Duhului, țintind totul pe un tip oarecare de "discurs înțelept". Deci, ca prim lucru, prozelitismul îl scoate afară din misiune pe Cristos însuși și pe Duhul Sfânt, și atunci când pretinde că vorbește și acționează în numele lui Cristos, în manieră nominalistă. Prozelitismul este mereu violent prin natura sa, și atunci când o disimulează sau o exercită cu mănuși. Nu suportă libertatea și gratuitatea cu care credința se poate transmite, prin har, de la persoană la persoană. Pentru aceasta prozelitismul nu este numai cel din trecut, din timpurile vechiului colonialism, sau al convertirilor forțate sau cumpărate cu promisiunea de avantaje materiale. Poate să existe prozelitism și astăzi, și în parohii, în comunități, în mișcări, în congregațiile călugărești.

Și atunci, ce înseamnă a vesti Evanghelia?

Vestirea Evangheliei înseamnă a încredința în cuvinte sobre și precise însăși mărturia lui Cristos, așa cum au făcut apostolii. Dar nu folosește a inventa discursuri convingătoare. Vestirea Evangheliei poate să fie și șoptită, dar trece mereu prin forța tulburătoare a scandalului crucii. Și urmează din totdeauna calea indicată în scrisoarea sfântului apostol Petru, care constă în simplul "a da cont" altora de propria speranță. O speranță care rămâne scandal și nebunie în ochii lumii.

Din ce anume se recunoaște acel "a misiona" creștin?

O trăsătură distinctivă este aceea de a fi facilitatori și nu controlori ai credinței. A facilita, a face facilă, a nu pune noi piedici dorinței lui Isus de a-i îmbrățișa pe toți, de a-i vindeca pe toți, de a-i mântui pe toți. A nu face selecții, a nu face "vămi pastorale". A nu face partea celor care se așază la poartă pentru a controla dacă alții au condițiile pentru a intra. Îmi amintesc de parohii și comunitățile care la Buenos Aires au pus în practică atâtea inițiative pentru a face mai ușor accesul la botez. Și-au dat seama că în ultimii ani creștea numărul celor care nu erau botezați din atâtea motive, chiar sociologice, și voiau să amintească tuturor că a fi botezați este un lucru simplu, că toți pot să-l ceară, pentru ei și pentru proprii copii. Drumul luat de acei parohi și de acele comunități era unul singur: a nu adăuga poveri, a nu emite pretenții, a elimina orice dificultate cu caracter cultural, psihologic sau practic care putea determina persoanele să amâne sau să renunțe la intenția de a boteza proprii copii.

În America, la începutul evanghelizării, misionarii discutau despre cine era "demn" să primească botezul. Cum s-au terminat acele dispute?

Papa Paul al III-lea a refuzat teoriile celui care susținea că indios erau prin natură "incapabili" să primească Evanghelia și a confirmat alegerea celui care facilita botezul lor. Par lucruri trecute, și totuși și acum există cercuri și sectoare care se prezintă ca "ilustrados", iluminați, și sechestrează și vestirea Evangheliei în logicile lor deformate care împart lumea între "civilizații" și "barbarii". Ideea că Domnul ar avea printre predilecții săi și atâtea "cabecitas negras" îi supără, le provoacă mâhnire. Considerând o bună parte din familia umană ca și cum ar fi o entitate de clasă inferioară, nepotrivită să ajungă după standardele lor la nivelurile decente în viața spirituală și intelectuală. Pe această bază se poate dezvolta un dispreț față de popoarele considerate de nivelul al doilea. Toate acestea au reieșit și cu ocazia Sinodului Episcopilor despre Amazonia.

Mulți tind să pună în alternativă dialectică vestirea clară a credinței și operele sociale. Spun că nu trebuie redusă misiunea la susținerea operelor sociale. Este o preocupare legitimă?

Tot ceea ce este în orizontul Fericirilor și al faptelor de milostenie este în acord cu misiunea, este deja vestire, este deja misiune. Biserica nu este o ONG, Biserica este altceva. Însă Biserica este și un spital de campanie, unde sunt primiți toți, așa cum sunt, se îngrijesc rănile tuturor. Și asta face parte din misiunea sa. Totul depinde de iubirea care mișcă inima celui care face lucrurile. Dacă un misionar ajută la săparea unei fântâni în Mozambic, pentru că și-a dat seama că folosește celor pe care el îi botează și cărora le predică Evanghelia, cum se poate spune că acea operă este separată de vestire?

Care sunt astăzi noile atenții și sensibilități de exercitat în procesele menite să facă rodnică vestirea Evangheliei în diferitele contexte sociale și culturale?

Creștinismul nu dispune de un unic model cultural. Așa cum a recunoscut Ioan Paul al II-lea, "rămânând pe deplin el însuși, în fidelitate totală față de vestea evanghelică și față de tradiția eclezială, creștinismul va purta și chipul multelor culturi și al multelor popoare în care este primit și înrădăcinat". Duhul Sfânt înfrumusețează Biserica, prin noile exprimări ale persoanelor și comunităților care îmbrățișează Evanghelia. Astfel Biserica, asumând valorile diferitelor culturi, devine "sponsa ornata monilibus suis", "mireasa care se împodobește cu giuvaierele sale", despre care vorbește profetul Isaia. Este adevărat că unele culturi au fost strâns legate de predicarea Evangheliei și de dezvoltarea unei gândiri creștine. Dar în timpul în care trăim devine și mai urgent să ținem cont de faptul că nu se identifică mesajul revelat cu nicio cultură. Și în întâlnirea cu noi culturi sau culturi care n-au primit predica creștină nu trebuie încercat să se impună o formă culturală determinată împreună cu propunerea evanghelică. Astăzi și în opera misionară se potrivește și mai mult să nu se ducă bagaje grele.

Misiune și martiriu. Dumneavoastră ați amintit adesea legătura intimă care unește aceste două experiențe.

În viața creștină experiența martiriului și proclamarea Evangheliei la toți au aceeași origine, același izvor, când iubirea lui Dumnezeu revărsată în inimile noastre de Duhul Sfânt dăruiește forță, curaj și mângâiere. Martiriul este exprimarea maximă a recunoașterii și a mărturiei aduse lui Cristos, care reprezintă împlinirea misiunii, a operei apostolice. Mă gândesc mereu la frații copți măcelăriți în Libia, care rosteau în șoaptă numele lui Isus în timp ce erau decapitați. Mă gândesc la surorile Maicii Tereza ucise în Yemen, în timp ce se îngrijeau de pacienții musulmani dintr-o reședință de bătrâni neputincioși. Când le-au ucis, aveau halatele de muncă îmbrăcate peste haina lor călugărească. Toți sunt niște învingători, nu niște "victime". Și martiriul lor, până la vărsarea sângelui, luminează martiriul pe care toți pot să-l îndure în viața de fiecare zi, cu mărturia adusă lui Cristos în fiecare zi. Ceea ce se poate vedea atunci când mergem să vizităm case de odihnă ale bătrânilor misionari, adesea ruinați de viața pe care au trăit-o. Un misionar mi-a spus că mulți dintre ei pierd memoria și nu-și mai amintesc nimic despre binele pe care l-au făcut. "Dar nu are importanță" îmi spunea el "pentru că în schimb asta își amintește foarte bine Domnul".

(După L'Osservatore Romano, 4-5 noiembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 642.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat