|
Editura "Sapientia": Trei noi cărți La Editura "Sapientia" au apărut cărțile: Sfântul Ieronim, scrisă de pr. Ieronim Budulaiž Povestea unei statui, scrisă sub coordonarea dr. Dănuț Doboș, și Comuna Erbiceni. Repere monografice, scrisă de prof. Elena Ivan. * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Sfântul Ieronim, scrisă de pr. Ieronim Budulai. Cartea apare în colecția "Viețile sfinților", în formatul 14x20, are 222 pagini și poate fi procurată de la Librăria "Sapientia" (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 20 lei. Este cunoscut faptul că autorul Scrisorii către Evrei se străduiește, de-a lungul întregului text, să amintească cititorilor de faptul că Dumnezeu a vorbit în multe rânduri și în multe feluri oamenilor prin profeți. E drept că revelația completă s-a realizat în persoana Fiului lui Dumnezeu, Isus Cristos, așa cum afirmă și autorul scrisorii menționate. Dar Dumnezeu continuă să vorbească și după moartea și învierea lui Isus. Și, dincolo de scrierile neotestamentare, Dumnezeu rânduiește cu multă grijă să existe transmițători ai mesajului său nu doar din calitatea de vorbitori, cât mai ales de trăitori ai cuvântului său. E vorba despre mărturia vieții acelor oameni care, pentru Dumnezeu, riscă totul, dau totul, se dau cu totul. Sfântul Ieronim este un astfel de exemplu. Parcurgând paginile acestei cărți, se poate sorbi tocmai această dimensiune a unei vieți autentice, profund umană, riscată - din toate punctele de vedere - pentru Dumnezeu, mai ales după momentul de cotitură sau de convertire, am zice noi. Da, pentru că sfântul Ieronim, înainte de a se da cu totul cauzei lui Dumnezeu, a fost un copil și un tânăr tipic acelora care proveneau din familii de condiție socială ridicată, cu tot ceea ce comportă acest lucru, așa cum o afirmă el printre rândurile scrierilor sale. Se pare însă că Dumnezeu, punând în Ieronim o sete de cultură nestăvilită, s-a folosit tocmai de această dorință de cunoaștere pentru a-l călăuzi spre el și spre ceea ce Ieronim a ajuns să însemne în istoria nu doar a Bisericii, ci și a culturii Europei, ba chiar a lumii. Parcurgerea rândurilor acestei succinte biografii devine deseori o clară oglindă unde cititorul vede de foarte multe ori asemănări evidente, mai ales când e vorba de tendințe interioare ale fiecăruia, dar uneori chiar și în ceea ce privește atitudinile exteriorizate. Uimește oarecum contrastul des sesizat între finețea interioară a lui Ieronim și duritatea, "rudimentaritatea" atitudinilor sale față de o situație sau alta. Este vorba despre un contrast care cu siguranță vine din dorința nestăvilită de perfecțiune și de iubire a lui Dumnezeu, pe de o parte, și experimentarea slăbiciunii umane, fie la nivelul propriei persoane, fie - mai ales - în ce-i privește pe ceilalți, pe de altă parte. Inteligența ieșită din comun și ambiția de a cunoaște cât mai multe devin ingredientele clare ale traiectoriei vieții sale: traiectorie condiționată și de geloziile celor care l-au agasat, fie direct, fie indirect, și l-au provocat la decizii, și acestea adesea contrastante (de exemplu, plecarea în pustiu, provocată de intrigile și de calomniile romane, sau abandonarea aceluiași pustiu, din cauza celorlalți pustnici din zonă ori a disputelor doctrinare ale timpului). Dar se pare că în toate acestea exista un plan, dincolo de toate: era planul lui Dumnezeu ca acest om să devină cel prin intermediul căruia Cuvântul lui Dumnezeu să ajungă la "vulg", la toți. Încă nu există o traducere a Bibliei în lume care să fi "rezistat" atât de mult în timp și care să fi fost citită de atât de mulți oameni cum este Vulgata sfântului Ieronim. Ca să nu mai spunem cât de mult a influențat (uneori chiar a condiționat) teologia care s-a făcut plecând de la Vulgata. Iată, așadar, că Ieronim are toate caracteristicile unui profet pe care Dumnezeu l-a ales drept transmițător al cuvântului său: un transmițător prin traducerea pe care a lăsat-o omenirii, dar mai ales prin viața sa - o viață unde, dincolo de păcatele și slăbiciunile tipic umane, strălucesc harul și roadele harului, așa cum o spune în repetate rânduri și Ieronim. Fapt pentru care se potrivesc foarte bine cuvintele autorului aceleiași Scrisori către Evrei: "Amintiți-vă de conducătorii voștri care v-au învățat cuvântul lui Dumnezeu și, meditând împlinirea vieții lor, imitați credința lor". Această carte tocmai acest lucru îl urmărește: să aducă în fața ochilor și inimii cititorului o viață plină de pasiune pentru Dumnezeu și pentru cuvântul său, un exemplu nu lipsit de căderi, de slăbiciuni, dar plin de generozitate, de dăruire, de abnegație: iar când există acestea, harul lui Dumnezeu este de ajuns (cf. 2Cor 12,9): dovadă că Ieronim este sfânt, a atins împlinirea vieții și deci a fost și este un "purtător de Dumnezeu", un nume sfânt, așa cum și sugerează etimologia numelui pe care l-a purtat. Adică îl are pe Dumnezeu și, mai ales, Dumnezeu îl are pe el. Cine sau ce poate aduce mai multă bucurie, fericire și împlinire a vieții? Pr. Eduard Patrașcu și Pr. Alois Bulai * La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Povestea unei statui, scrisă sub coordonarea dr. Dănuț Doboș. Cartea apare în colecția "Istoria Bisericii", în formatul 14x20, are 108 pagini și poate fi procurată de la Librăria "Sapientia" (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 10 lei. Inițiativa de a oferi cititorilor și, mai ales, cinstitorilor Maicii Domnului o nouă carte - cu un titlu provocator: "Povestea unei statui" - reprezintă un nou dar și un nou gest de prețuire din partea profesorului și îndrăgostitului de istorie dr. Dănuț Doboș față de creștinii catolici din Dieceza de Iași și față de toți cei care o iubesc și o cinstesc pe Mama lui Isus, dar mai ales față de cei din comunitatea Răchiteni, localitatea sa de baștină. Acest dar și această referință la prezența unei statui a Maicii Domnului în localitatea din Răchiteni încă din anul 1889 ne invită să cunoaștem evlavia credincioșilor din comunitatea catolică Răchiteni, județul Iași, și reprezintă, în același timp, o adevărată invitație de a descoperi și de a prețui o comoară vie pentru sufletul și cultura creștină a celor care cred și se încred în Dumnezeu și în iubirea unei inimi de mamă, o întâlnire binecuvântată cu imaginea celei mai frumoase și celei mai bune mame. O statuie a Maicii Domnului, ce o reprezintă pe cea care s-a învrednicit să poarte în sânul ei și să dea naștere Fiului lui Dumnezeu, Mântuitorul și Răscumpărătorul omului, nu poate să fie decât o fericită ocazie de a descoperi realitatea unei comori ce însoțește cultul datorat celei mai scumpe mame de pe pământ și din cer, ce a voit să-și descopere chipul luminos unei tinere curate din grota Massabielle din Lourdes. Cultul și cinstirea Maicii Domnului, chiar din ziua bunei-vestiri din partea îngerului trimis de Dumnezeu la Nazaret, și apoi prețuirea păstorilor și cinstirea magilor din ziua nașterii lui Isus, Fiul său, la Betleem, au rămas în memoria și practica de cult a tuturor credincioșilor și nu au mai încetat să-i însoțească pe cei care l-au descoperit prin ea pe cel trimis să fie bucuria și mântuirea omului. Prezența în memoria tuturor veacurilor, cunoașterea imaginii ei miraculoase, a umplut sufletul multor persoane credincioase și deschise miracolului cu farmecul divin și cu bucuria descoperirii celei mai scumpe și iubite mame din istorie. Apariția Sfintei Fecioare Maria la Lourdes din anul 1858 a constituit o confirmare a prezenței ei în viața Bisericii și a credincioșilor. Acolo și atunci a avut loc o declarație care avea să întărească marele adevăr de credință declarat de Papa Pius al IX-lea în ziua de 8 decembrie 1854, prin care era recunoscută marea demnitate a Fecioarei Maria din Nazaret, ca fiind cea mai curată și nevinovată mamă, neprihănit zămislită prin meritele Fiului lui Dumnezeu, care a scutit-o de pata păcatului strămoșesc. Ea a ținut să-și reveleze numele ei adevărat, patru ani mai târziu, când i-a răspuns copilei Bernadeta: "Eu sunt Neprihănita Zămislire!" De atunci întreaga creștinătate s-a simțit și mai iubită și mai încrezătoare în însoțirea ei de mamă iubitoare ce a continuat și continuă să cheme lumea la o adevărată convertire și la o credință vie. Imaginea Fecioarei de la Lourdes a devenit din acel timp o adevărată comoară a Bisericii din Franța, dar și din întreaga lume. Din acel moment, prezența statuii recomandate de Bernadeta Soubirous, conform cu imaginea care s-a întipărit în inima și sufletul său, a început să se răspândească în întreaga lume. Așa a ajuns și în țara noastră, mai întâi la Brăila și Galați, apoi în Moldova, în comunitățile din Butea, Răchiteni și Tg. Trotuș. A început atunci un lung pelerinaj al prețuirii și cinstirii Maicii Domnului, care a făcut să crească și să se întărească tot mai mult cultul imaginii Maicii Domnului de la Lourdes, prin prezența acestei comori a Bisericii noastre, statuia Neprihănitei Zămisliri din Lourdes, care a ajuns în atât de multe țări, comunități, biserici și în casele credincioșilor din întreaga lume. Cartea de față, pregătită de domnul prof. dr. Dănuț Doboș, având alături mai mulți colaboratori și interlocutori, prezintă istoria acestei statui a Maicii Domnului și a cultului ei în viața întregii Biserici, dar mai ales a cultului și cinstirii ei în Moldova și în mod cu totul special în comunitatea catolică din Răchiteni, județul Iași. Citind și recitind aceste note istorice, aceste relatări, aceste mărturisiri și declarații, poți descoperi cu adevărat un mister de credință și evlavie față de Maica Domnului și față de statuia miraculoasă din grota Massabielle din Lourdes. Apreciem, cu respect, efortul coordonatorului acestei noi cărți, dr. Dănuț Doboș, despre statuia Maicii Domnului și implorăm binecuvântarea Domnului, prin mijlocirea Mamei cerești din Lourdes, asupra domniei sale și asupra tuturor celor ce au contribuit la această nouă lucrare; și-i includem, cu prețuire, și pe toți cititorii acestei cărți, ce ne prezintă "o istorie ca o comoară de preț - statuia Maicii Domnului din Lourdes - în satul și comunitatea Răchiteni", în drumul nostru de credință și de iubire. Fericiți cei care știu să găsească, și în paginile acestei istorisiri, o Mamă frumoasă și iubitoare! PS Petru Gherghel
* La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Comuna Erbiceni. Repere monografice, scrisă de prof. Elena Ivan. Cartea apare în colecția "Istoria Bisericii", în formatul 14Ś20, are 197 pagini și poate fi procurată de la Librăria "Sapientia" (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 20 lei. În ultimii ani se poate nota un interes deosebit al cercetătorilor față de trecutul localităților din Moldova, interes care este evident dacă ținem cont de numeroasele publicații, civile și bisericești, care readuc în actualitate istoria satelor așezate la est de Carpați. Reprezintă o datorie nobilă - și, în același timp, o onoare, un motiv de mândrie - descoperirea și publicarea informațiilor privitoare la istoria localităților din Moldova. "Această istorie - afirmă autoarea în introducerea cărții - trebuie cunoscută și apoi transmisă, prin viu grai sau în scris, urmașilor, pentru ca astfel să știe ce au de prețuit". Orice demers istoric, deci și lucrarea de față, ne invită la o întâlnire cu străbunii noștri, dar și cu locurile în care aceștia și-au desfășurat activitățile fizice și spirituale. Pentru a descoperi cât mai multe informații despre trecutul comunei Erbiceni, autoarea a cercetat diverse biblioteci și arhive, fără să uite că multe lucruri inedite pot fi aflate de la oamenii în vârstă din satele comunei. Într-adevăr, istoria orală este mai bogată și uneori mai exactă decât documentele care se găsesc în depozitele arhivelor. Cartea Comuna Erbiceni. Repere monografice se prezintă ca o aleasă lucrare științifică realizată prin împletirea celor două istorii: orală și scrisă. Parcurgând paginile acestei lucrări, cititorul va descoperi că localitățile comunei Erbiceni păstrează cu sfințenie amintirea multor evenimente și personalități care au contribuit la creșterea intelectuală și spirituală a poporului român. Dacă este adevărat că "veșnicia s-a născut la sat", la fel de adevărat este și faptul că satul este izvorul progresului de la oraș. Numai întorcându-se la rădăcinile sale, omul de astăzi reușește să-și înțeleagă mai bine prezentul și își poate făuri un viitor care să dăinuie. Tocmai acest principiu vrea să-l demonstreze lucrarea de față: fără cunoașterea trecutului, nu există viitor. Oamenii de astăzi nu-și pot înțelege existența fără să apeleze la viața străbunilor; la rândul lor, vor deveni străbuni pentru urmași. Se poate vorbi chiar despre un schimb de ștafetă: o generație o predă celei care îi urmează. O ștafetă nu înseamnă doar un spațiu geografic, un sat, o comună, ci ea reprezintă suma vieții și activității oamenilor dintr-o localitate: obiceiuri, tradiții, religii, credințe etc. Autoarea prezentei cercetări reușește să găsească firul roșu al vieții și activității oamenilor de pe teritoriul comunei Erbiceni. Plecând de la prezentarea cadrului geografic, cercetătoarea Elena Ivan își continuă demersul științific oferind cititorilor importante informații despre evoluția oamenilor de pe teritoriul comunei, începând chiar cu paleoliticul. Urmează, în al treilea capitol, un studiu meticulos asupra numelor satelor, dar și al documentelor care atestă existența acestora. De notat importanța pe care autoarea lucrării o acordă celor mai importante instituții ale satului (cap. VI): școala și biserica. Aceste instituții formează cei doi piloni pe care orice comunitate trebuie să-și construiască puntea care să conducă spre un viitor mai bun. Dacă un pilon este șubred, atunci puntea nu poate rezista vicisitudinilor istoriei. În acest capitol se poate observa cum documentele istorice sunt completate de mărturiile bătrânilor care au trăit în vremurile vechi și care speră ca lumea de astăzi să se așeze pe făgașul trasat de străbuni. Capitolul mai scoate în evidență buna conviețuire între catolici și ortodocși, unii îmbogățindu-i pe ceilalți într-un perfect raport de reciprocitate și gratuitate. Așadar, lucrarea de față este o invitație la cunoașterea trecutului oamenilor care au trăit și viețuiesc pe teritoriul comunei Erbiceni. Cititorul atent poate dobândi puterea de a merge pe calea strămoșilor, o cale care îl va conduce cu siguranță la împlinirea intelectuală, dar și la o stare de mulțumire sufletească. Pr. dr. Fabian Doboș * Sfântul Ieronim
Povestea unei statui
Comuna Erbiceni. Repere monografice
* * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 1069.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |