Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinodul pentru Amazonia: Acțiuni pastorale comune pentru provocări comune

A unsprezecea congregație generală

A crea un organism episcopal permanent și reprezentativ pentru a promova sinodalitatea în Amazonia: aceasta este una din sugestiile reieșite din a unsprezecea congregație generală, desfășurată în dimineața de marți, 15 octombrie 2019, zi a comemorării liturgice a Terezei a lui Isus. Și tocmai la sfânta carmelitană din Ávila - îndeosebi la invitația de a ne cunoaște pe noi înșine pentru a exercita umilința - a făcut referință arhiepiscopul de Belo Horizonte, monseniorul Walmor Oliverira de Azevedo, președinte al Conferinței Episcopale Braziliene, în omilia rostită în timpul orei a treia care, ca de obicei, a deschis lucrările, moderate în aula Sinodului de cardinalul Braz de Aviz, președinte delegat la rând, în prezența papei Francisc și a 180 de părinți.

Propunerea organismului episcopal amazonian - o structură integrată în CELAM (Consiliul Episcopal Latinoamerican) și a cărui serviciu executiv trebuie realizat de REPAM (Rețeaua Eclezială Panamazoniană) - a reluat una din indicațiile conținute în Instrumentum laboris (nr. 129). El, în intențiile părinților, va trebui să ajute la implementarea fizionomiei Bisericii din Amazonia, în optica unei pastorații comune mai eficace, concretizând și acele indicații pe care pontiful le va da probabil după Sinod și lucrând îndeosebi pentru apărarea drepturilor popoarelor indigene, formarea integrală a agenților pastorali și crearea de seminarii amazoniene. Această acțiune pastorală comună, elaborată de toate circumscripțiile ecleziastice panamazoniene într-o relație organică cu CELAM, va fi utilă pentru a înfrunta probleme comune, precum exploatarea teritoriului, delincvența, traficul de droguri, traficul de persoane și prostituția.

Situația popoarelor indigene a fost în mod constant în centrul intervențiilor adunării. Părinții s-au oprit asupra problemelor care derivă din colonizare, migrația internă și înaintarea modelelor economice prădătoare și colonialiste care adesea ucid, denunțând cu putere exproprierile și îndepărtarea comunităților originare de pe pământurile lor. Dimpotrivă, populațiile indigene aflate în mobilitate trebuie înțelese în particularitatea lor printr-o pastorație specifică, pentru ca să fie garantate mereu drepturile lor umane și ambientale, îndeosebi dreptul de a fi consultați și informați înainte de orice acțiune în teritoriile respective. În această privință, a fost reafirmată oportunitatea de a da viață unui observator permanent al drepturilor umane și de protejare a Amazoniei. Strigătul pământului și al oamenilor - au recomandat părinții - trebuie ascultat dând glas mai ales tinerilor: de fapt, este în joc o problemă de dreptate inter-generațională.

A fost centrală în dezbatere și problema înculturării, mod de a fi al Bisericii care o deschide la descoperirea de noi drumuri în diversitatea bogată a culturilor amazoniene, așa încât s-o facă o Biserică mai discipolă și soră, în afară de a fi învățătoare și mamă, într-o atitudine de ascultare, slujire, solidaritate, respect, dreptate și reconciliere. Legată de tema înculturării a revenit și aceea a educației popoarelor indigene amazoniene, o educație prea des caracterizată de calitate rea și precaritate puternică. Ce poate să facă în acest domeniu Biserica, ea care este una din instituțiile cele mai calificate și puternice în sectorul formării? S-a sugerat o muncă de coordonare mai mare cu alte organisme pentru a oferi servicii mai bune popoarelor indigene: de exemplu, universitățile catolice pot realiza o opțiune preferențială pentru educația populațiilor autohtone, sau a genera strategii solidare pentru a susține economic ateneele indigene, ca acela din Nopoki, în Peru, pentru ca dreptul la identitatea culturală să fie tutelat și înțelepciunea ancestrală a popoarelor amazoniene să fie salvgardat.

Părinții sinodali au mai reflectat asupra temei violenței, care lovește întreaga Amazonia. Trebuie primit strigătul său, s-a subliniat, pentru că numai așa se trezește evanghelizarea. De fapt, anunțarea eficace a veștii bune are loc numai în contact cu durerea lumii, care așteaptă să fie răscumpărată de iubirea lui Cristos, grație unei teologii a vieții. Deci este puternică referința la exemplul misionarilor martiri din regiune, ca monseniorul Alejandro Labaka, o călugăriță terțiară capucină Inés Arango sau sora Dorothy Stang, care și-au dăruit viața pentru cauza popoarelor amazoniene lipsite de apărare și pentru salvgardarea teritoriului. Pentru aceasta trebuie susținută și încurajată opera misionară în Amazonia; și pentru aceasta a fost evaluată ideea de a crea un fond financiar, atât național cât și internațional, pentru a întări misiunea în regiune, în special pentru cheltuielile de transport și de formare a misionarilor înșiși.

Oricum, nu trebuie uitat că angajarea misionară trebuie să fie dusă înainte și în optică ecumenică, pentru că o Biserică misionară este și o Biserică ecumenică. Această provocare se referă și la Amazonia: departe de orice tip de prozelitism sau de colonialism intra-creștin, evanghelizarea este invitația liberă de a intra în comunicare și de a întreprinde un dialog dătător de viață. Așadar, o vestire atrăgătoare va fi dovada unui ecumenism credibil.

O altă idee de reflecție a fost oferită de muzică, limbaj comun comprehensibil de toți, care duce la reflecția asupra comunicării credinței: ea nu trebuie să renege doctrina - au explicat părinții sinodali - ci trebuie s-o facă înțeleasă prin sensibilitatea umană. În acest mod, vestea bună va fi atrăgătoare pentru toți și va putea merge în întâmpinarea acestei renașteri a sacrului care se trăiește și în zonele cele mai îndepărtate din Amazonia.

Apoi, referindu-se la situațiile pastorale dificile care se trăiesc în regiune, părinții au reflectat din nou asupra Euharistiei, prin care trece harul lui Dumnezeu, și asupra ministerialității răspândite, care să înceapă și de la femei, protagoniste indiscutabile atunci când este vorba de a transmite sensul radical al vieții. Probabil trebuie să ne întrebăm - s-a sugerat - dacă nu este cazul de a regândi slujirea. De fapt, multe comunități au dificultăți de a schimba criteriile pentru a selecționa și a pregăti slujitorii care au funcția de a administra acest sacrament, pentru ca să nu fie destinat numai câtorva.

Tot în acest context de reflecție, a fost amintit că în cursul istoriei Biserica a dezvoltat practici mai deschise spre slujirile feminine și s-a pus întrebarea cu privire la posibilitatea de a restabili figuri analoge, îndeosebi pentru lectorat și acolitat. S-au oprit și asupra facultății de a dispensa de celibat, așa încât să se poată hirotoni "slujitori" bărbați căsătoriți care, sub supervizarea unei preoțimi responsabile, să poată exercita îndatoririle lor în comunitățile ecleziale care au nevoie de asta. În același timp, s-a sugerat instituirea unui fond pentru a finanța formarea laicilor în domeniul biblic, teologic și pastoral, în așa fel încât să poată contribui tot mai bine la acțiunea evanghelizatoare a Bisericii. În sfârșit, în acest domeniu, a fost amintită importanța comunităților ecleziale de bază și a vieții consacrate, care este profeție și trimitere spre frontierele lumii.

La sfârșitul congregației, cardinalul Baldisseri, secretar general al Sinodului Episcopilor, i-a informat pe părinți că a fost completată compunerea Comisiei pentru elaborarea documentului final cu alegerea membrilor numiți de papa (4 și nu 3 prevăzuiți inițial, deoarece a intrat în organism și pro-secretarul Sinodului, arhiepiscopul Grech). Părinții aleși de Francisc sunt cardinalul austriac Schönborn, arhiepiscopul paraguayan Valenzuela Mellid, episcopul argentinian Sánchez Sorondo și salezianul italian Sala.

După aceea, la briefing-ul zilnic în Sala de Presă a Sfântului Scaun au intervenit episcopii Rafael Alfonso Escudero López-Brea, prelat de Moyobamba din Peru, și Eugenio Coter, vicar apostolic de Pando în Bolivia; scalabrinianul Sidney Drnels, director al Centro de Estudios Migratorios Latinoamericanos (CEMLA) din Argentina; și laica braziliană Marcia María de Oliviera, expertă în istoria Bisericii din Amazonia.

(După L'Osservatore Romano, 16 octombrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 328.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat