Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfințenie imaginativă

De Nicolas Steeves

Publicăm fragmente din conferința părintelui Nicolas Steeves (Universitatea Pontificală Gregoriana) rostită cu ocazia întâlnirii "John Henry Newman. De la umbră la lumină", care s-a desfășurat la "Chiesa Nuova", vinerea trecută, sub patronajul Consiliului Pontifical al Culturii. La simpozion au participat, printre alții, și Fortunato Morrone (Institutul Teologic Calabrez), părintele Simone Raponi, din Congregația Oratoriului "Sfântul Filip Neri" din Roma, și Rocco Pezzimenti (Universitatea Lumsa) care a scris pentru noi un articol în care sintetizează intervenția sa, intitulată "Newman și problema istoriei".

Încep cu o anecdotă personală. Anul trecut am predat pentru prima dată la Gregoriana un curs despre credință și despre credibilitate studenților începători de teologie. În viitor se vor angaja să vestească Evanghelia unei lumi care de acum are adesea urechi de negustor. Într-o zi explicam cum Retorica lui Aristotel ne ajută să ținem discursuri mai convingătoare, fiind atenți de exemplu la credibilitatea celui care vorbește. Or, noi creștinii, predicatori ai Evangheliei cu cuvinte și gesturi, nu trebuie numai să părem virtuoși ca retorii greci păgâni de odinioară, ci în afară de asta să fim adevărați sfinți, conformi lui Cristos predicator. Altminteri nu vom fi credibili pentru bărbații și femeile din timpul nostru. Unul dintre studenți se agita pe scaun și a ridicat mâna cu un minut înainte de soneria fatidică. A exclamat: "Dar, profesore, este imposibil! Nimeni dintre noi nu se poate face sfânt. Cum vom reuși să vestim credibil Evanghelia?". A venit atunci unul din rarele momente în care întreaga aulă își ține răsuflarea. Nu era o simplă întrebare academică; atingea viața tuturor celor prezenți. Atunci am răspuns după punctul de vedere al imaginației: "Nu este vorba de a fi sfinți ca statui în biserică! Sfântul Paul ne spune că purtăm «comoara [credinței] în vase de lut» (2Cor 4,7). Astăzi sfinții cei mai credibili nu sunt cei prefecți, ci aceia care în pofida rănilor și a păcatului s-au ridicat cu harul lui Dumnezeu și au o față de înviat". A sunat clopoțelul; studenții s-au împrăștiat. Dar a existat un schimb profund cu toți studenții din aulă despre ceea ce este sfințenia și despre cum poate fi ea imaginată. În loc de o sfințenie eroică romantică din secolul al XIX-lea, de statuie de ghips îndulcită de acum necredibilă, sfințenia se poate re-imagina în lumina Paștelui pentru a convinge lumea să asculte din nou Evanghelia lui Cristos. Spunea sfântul Paul al VI-lea: "Omul contemporan ascultă cu mai mare plăcere martorii decât învățătorii, sau dacă ascultă învățătorii face asta pentru că sunt martori".

Cea dintâi predică în cele opt volume de Predici parohiale se intitulează "Sfințenia este necesară pentru fericirea viitoare". De fapt, fascinat încă din tinerețe, Newman ne dă câteva definiții biblice: "a iubi, a ne teme și a asculta de Dumnezeu, a fi drepți, cinstiți, blânzi, curați cu inima, miloși, a avea gânduri cerești, a ne renega pe noi înșine, a fi umili și resemnați... a fi atât de religioși, atât de supranaturali... a deveni o «creatură nouă»... a fi separați de păcat, a urî faptele lumii, trupul și diavolul; a ne bucura în respectarea poruncilor; a face lucruri așa cum El ar vrea ca să le facem; a trăi în mod obișnuit ca și cum am vedea lumea viitoare, ca și cum am fi rupt legăturile din această viață și am fi deja morți". Pentru el, sfințenia nu se referă așadar înainte de toate la faptele bune săvârșite, ci la un mănunchi de virtuți care apar dintr-un mod fundamental de a privi. Sfințenia conform lui Newman este un anumit mod de a ne imagina realitatea.

Este adevărat că mulți dintre noi nu se încred în imaginație deoarece credem că ea constă în a concepe lucruri ireale. Dar dacă Newman apreciază imaginația așa de mult, este pentru că e convins că "viața este făcută pentru acțiune". Și dacă viața este făcută pentru a acționa, atunci trebuie să avem o imaginație vie. Asta ne va face să săvârșim fapte de sfințire, cu ajutor harului. Viceversa, faptele bune săvârșit hrănesc și sfințesc imaginația. Prin atâtea predici, romane, poeme și imnuri pe care le-a scris într-o engleză aleasă, Newman demonstrează că sfințenia trebuie imaginată pentru a fi atrăgătoare, așa cum sfințenia însăși este un mod de a ne imagina realitatea. În 1854, Newman este chemat de episcopii catolici irlandezi să fie rector al unei noi universități la Dublin. Profită de ocazie pentru a continua o reflecție deja începută în trecut despre formarea universitară și care este publicată în 1858 în Ideea de Universitate. Acolo explică el că principiul care perfecționează și dă virtute intelectului s-ar putea numi "filozofie, știință filozofică, lărgire a minții sau iluminare" (Ideea de Universitate, VI, 1, 114). Acum o astfel de "lărgire a minții" (concept îndrăgit și de Benedict al XVI-lea) nu este un lucru pur teoretic, nici cu atât mai puțin o adunătură vanitoasă de cunoștințe academice fragmentare: "Este adevărată lărgire a minții numai ceea ce constă în facultatea de a vedea multe lucruri în același timp ca un tot... Ea face în așa fel încât într-un anumit sens fiecare lucru conduce la fiecare alt lucru; vrea să comunice imaginea totului la fiecare parte distinctă, până când acel tot nu devine în imaginație ca un spirit, care îi impregnează și îi pătrunde pretutindeni părțile constitutive și le dă lor o semnificație definită" (ibidem, 136-137).

Or, această facultate de sinteză, conform altor scrieri ale lui Newman, nu este altceva decât imaginația. Aplicată la intelect, cu harul lui Dumnezeu, formează o paradigmă imaginativă care nu face lucrurile sistematice și rigide ci le articulează pentru a face din ele un organism viu unde trăiește și suflă Duhul Sfânt. Or, acest organism cognitiv, conform lui Newman, potențat de o continuă și sfântă dorință ca mintea să se lărgească, nu este deloc străină de acea virtute pe care Tradiția și Sfânta Scriptură o numesc credință.

Observăm că Newman nu a fost mereu un entuziast necondiționat al imaginației în toate formele sale. E adevărat, a avut mereu o imaginație activă, dar i-a și (re)cunoscut mereu fie laturile pozitive fie laturile negative.

În Apologia pro vita sua din 1865, Newman citează câteva notițe scrise la vârsta de 19 ani: "Speram atunci că O mie și una de nopți erau adevărate; imaginația mea se hrănea din influențe necunoscute, din puteri magice și din talismane... Credeam că viața putea să fie un vis și eu un Înger și că toată viața era o deziluzie" (Apologia pro vita sua, cap. I, 2). Era deja foarte conștient de înșelările unei anumite imaginații romantice, spre deosebire de atâția de vârsta lui prea entuziaști.

După treizeci de ani, în 1849, în al optulea Discurs adresat congregațiilor mixte pe care Newman îl ține ca preot catolic, se ia îndelung de romancierii și poeții cu aparențe creștine care în fond nu cred în Cristos. De fapt, Newman consideră că imaginația în sine nu este nimic, ba chiar poate să fie o înșelare, dacă nu este îndreptată spre Cristos și spre Biserica sa.

La 23 iulie 1857, Newman chiar scrie în carnețel că "imaginația, nu rațiunea, este marea dușmană a credinței". De fapt, dacă imaginația noastră se fixează pe ceva - de exemplu, un scepticism îndârjit împotriva credinței creștine - atunci capacitatea sa de convingere este de așa natură încât nu se poate face prea mult pentru a o converti cu argumente raționale. Imaginația trebuie combătută pe terenul propriu, cu istorii, imagini, relatări și artă.

(După L'Osservatore Romano, 29 septembrie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
 


lecturi: 245.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat