Arhiep. Șevciuc: "O vizită a papei ar putea face să înceteze armele în Ucraina orientală"
De Salvatore Cernuzio
"O vizită a papei ar putea face să înceteze armele în Ucraina orientală". Speranța unei vizite a lui Francisc în țara est-europeană, rănită de un război sângeros în Donbass care a provocat o "catastrofă umanitară și ecologică", a fost exprimată de arhiepiscopul major de Kiev-Halyè, Sviatoslav Șevciuc, care a trasat un bilanț al Sinodului Bisericii Greco-Catolice ucrainene început la 1 septembrie 2019 și încheiat ieri la Roma.
Un eveniment de "comuniune" cu papa, cu vârfurile Sfântului Scaun și ai Bisericii italiene și între episcopii greco-catolici ucraineni răspândiți în orice colț al planetei: așa descrie prelatul adunarea în timpul unei conferințe în Sala Marconi din Palatul Pius, oferind un rezumat al lucrărilor desfășurate care, începute de audiența cu papa Francisc, au avut intervențiile cardinalului secretar de stat, Pietro Parolin, a președintelui CEI, Gualtiero Bassetti, și a vicarului papei pentru Dieceza de Roma, Angelo De Donatis, numit recent administrator al exarhatului apostolic pentru catolicii ucraineni de rit bizantin din Italia. A "încoronat" cele zece zile și vizita participanților la papa emerit Benedict al XVI-lea.
Vorbind ca "păstor" și nu ca "diplomat" - așa cum ține el să clarifice - Șevciuc răspunde la întrebările jurnaliștilor prezenți tratând tematici legate de actualitate: de la situația geopolitică din Ucraina, la "fractura" dintre patriarhiile de Moscova și Constantinopol după acordare autocefaliei Bisericii ortodoxe ucrainene și la recenta eliberare a prizonierilor ruși și ucraineni până la criza vocațională.
Șevciuc face o fotografie a ținutului său: "Suntem țara cea mai săracă din Europa, lovită de război (cel din Donbass, nr) și de o catastrofă umanitară care este cea mai mare după al doilea război mondial", la care se adaugă o "catastrofă ecologică" într-un teritoriu care a pătimit consecințele de la Chernobyl. Așadar Ucraina acumulare de daune și amenințări la acele teme față de care papa Francisc a arătat din totdeauna mare sensibilitate: săraci, ambient, pace. Tocmai asta, afirmă el, ar putea "atrage" pe papa să viziteze națiunea: "A opri un agresor ca Rusia nu este ușor, o soluție militară nu există. Amintim cuvintele papei: «Cu războiul se pierde totul, cu pacea se câștigă totul». O vizită a papei ar putea face să înceteze armele în Ucraina orientală".
Actualmente situația este dezastruoasă: "La granițe se concentrează arme în cantități nemaivăzute vreodată", evidențiază Șevciuc, "vorbesc despre Crimeea și despre granița occidentală a Rusiei. Asta înspăimântă țările limitrofe: țările baltice, Polonia și alte țări din Uniunea Europeană. Preocupă pentru că toate acestea pot izbucni dintr-un moment în altul".
De fapt, și Benedict al XVI-lea a exprimat "preocuparea sa față de militarizarea la granițele Europei orientale" care "trezește amintirea războiului mondial". Această precaritate de echilibre face deci dificilă organizarea unei vizite papale; însă ipoteza rămâne în picioare: "De fiecare dată când îl întâlnim pe papa amintim că Ucraina îl așteaptă. Am discutat cu cardinalul secretar de stat, Pietro Parolin, despre ce condiții trebuie să existe pentru a permite această vizită precum și despre faptul de a lua în considerare sensibilitatea Bisericii de Moscova care este cea mai mare a ucrainenilor. Din partea noastră există deschiderea deplină și încercăm să facem tot posibilul pentru ca în țară să fie toate condițiile necesare. Însă nu avem date", spune arhiepiscopul major.
Cu privire la Moscova, Șevciuc răspunde la întrebările agenției Vatican Insider cu privire la raporturile cu patriarhia rusă după "schisma" de anul trecut cu patriarhia de Constantinopol: ce rol desfășoară Biserica Greco-Catolică Ucraineană în mijlocul acestei sfâșieri care a dus la ruperea comuniunii euharistice? Lucrează pentru reconciliere sau urmează la literă indicația papei Francisc care - încercând să neutralizeze tentațiile conducătorilor ortodocși de a utiliza Biserica Catolică drept "parapet" - a spus el: "Bisericile catolice nu trebuie să se amestece în treburile interne ale Bisericii Ortodoxe Ruse, nici în treburile politice"?
"Noi suntem parte a papei, în comuniune cu Scaunul Apostolic", reafirmă Sviatoslav Șevciuc. Și comentează: "Fracturile din lumea ortodoxă sunt semnul lipsei unui centru care ar putea să fie în slujba unității. Dacă ruperea comuniunii este făcută din motive politice sau geopolitice atunci lipsește ceva. Chiar ortodocșii afirmă asta... Misiunea noastră este de a fi martori ai comuniunii și ea trebuie să prevaleze asupra discursurilor naționaliste. Trebuie să trăim o convertire".
Aceeași franchețe Șevciuc o folosește pentru a comenta schimbul de prizonieri între Rusia și Ucraina petrecut în dimineața de sâmbătă 7 septembrie. La acest eveniment, interpretat de diferiți analiști ca semnal de destindere între cele două țări, a colaborat activ - deși printre rânduri - Biserica greco-catolică ucraineană, dezvăluie prelatul: "Am colaborat la diferite niveluri pentru ca să se întâmple asta. Nu pot să dezvălui detalii cu privire la modul în care am mijlocit, dar am voit să oferim această lucrare pentru binele persoanelor. Suferim pentru cel care suferă, pentru cei care sunt prizonieri de război sau ostatici, pentru cel care este persecutat... Încă sunt peste o sută de persoane care așteaptă să fie eliberate. Trebuie să afirmăm un principiu: viața umană nu poate să fie marfă a jocului politic. Nu este uman și nu este creștin! Implorăm ca toți prizonierii să se poată întoarce acasă, vrem pacea dar o pace justă nu o imitare a păcii. În politică se suferă de această «boală» de a imita procesele de pace, de a arăta ceva ce nu există. Dacă interesele economice și jocurile politice devin mai importante decât viața umană atunci lumea și democrația sunt în pericol grav".
În cursul conferinței de presă, conducătorul Bisericii greco-catolice ucrainene - veche cunoștință a lui Jorge Mario Bergoglio din timpurile argentiniene - prezintă și temele reieșite în timpul lucrărilor sinodale. Lucrări desfășurate începând de la cuvintele papei Francisc care, în discursul adresat participanților, a amintit natura Sinodului: nu un parlament ci un eveniment eclezial sub "suflul Duhului Sfânt" unde se și discută și se ceartă.
Temă centrală a fost, întocmai, cea a "unității", înainte de toate între diferiții episcopi greco-catolici din cele cinci continente: "Episcopii din Brazilia sau din Canada au moduri diferite de a gândi. Episcopii din Ucraina care au cunoscut Biserica clandestină au o abordare diferită de episcopii din SUA. A pune totul în confruntare și a crea unitate a fost foarte frumos...".
Sinodul, adaugă prelatul, "în Biserica latină este perceput ca o descentralizare sănătoasă și multora le este frică de faptul că este cale pentru fragmentare. În schimb la noi este instrument de construire a unității pentru toată Biserica". Și cea greco-catolică este o "Biserică globală, deschisă tuturor, și nu regională". Asta se reflectă și în pastorala care, în iulie, la întâlnirea cu mitropoliții greco-catolici ucraineni și membrii Sinodului permanent, a cerut ca să fie tot mai "paradigmatică" și mai puțin "programatică". "Nu este posibil a formula decizii preconfecționate aplicabile în toate circumstanțele", spune Șevciuc, "viața pastorală în Ucraina este diferită de cea din Argentina și din Australia. Sinodul nu poate să dea soluții ușoare și egale pentru toate. Este asemenea ceasurilor: urmăm aceeași oră în diferitele țări din lume? Nu! Avem o simfonie pastorală, nu norme rigide, idei abstracte sau programe scrise la măsuță, ci răspundem cu creativitate și prospețime pastorală".
În zilele următoare arhiepiscopul Șevciuc și alte vârfuri ale Bisericii Greco-Catolice ucrainene vor fi angajați, tot la Roma, la o întâlnire organizată de CCEE cu episcopii orientali catolici din Europa la care vor participa profesori, conducători de dicastere precum și cardinalul Parolin. Se va discuta despre ecumenism și despre modul de a fi "mai eficienți pentru a răspunde la provocările din lumea modernă" în colaborare cu frații creștini care nu sunt în comuniune cu Roma.
(După Vatican Insider, 11 septembrie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 579.