|
Conferință de presă a Sfântului Părinte Francisc în zborul de întoarcere din călătoria apostolică în Mozambic, Madagascar și Mauritius (10 septembrie 2019) Matteo Bruni: Bună ziua! Bună ziua, Sfinte Părinte. În aceste zile am putut să întâlnim popoarele din aceste ținuturi africane și din Oceanul Indian. Sunt popoare cu atâția tineri, atâția adolescenți, copii, popoare pline de entuziasm și de speranță, tocmai pentru că sunt tinere. Am putut vedea și atâtea răni pe care dumneavoastră le-ați atins cu mâna și în discursurile dumneavoastră, și cu jurnaliștii am văzut atâtea semne de înviere, de reconciliere și de pace. Jurnaliștii, însoțitorii dumneavoastră de călătorie, au urmărit intens evenimentele din aceste zile și au dus lumii istoriile, fețele precum și tematicile pe care le-au întâlnit, contribuind să pună Mozambicul, Africa, Madagascarul și Mauritius în centrul interesului internaționale. Eu le mulțumesc jurnaliștilor pentru munca făcută cu pasiune și trudă și lor le-aș da cuvântul pentru câteva întrebări pe care doresc să vi le adreseze, înainte de toate jurnaliștii care provin din țările în care am fost. Papa Francisc: Înainte de toate vreau să mulțumesc pentru companie, mulțumesc! Matteo Bruni: Primul jurnalist care pune o întrebare este Julio Mateus Manjate de la "Noticias", din Mozambic. Julio Mateus Manjate (Noticias, Mozambic): Mulțumesc, Sfinte Părinte. Înainte de toate mulțumesc această oportunitate de a vorbi în numele colegilor din presă din Mozambic care îl însoțesc pe Sfântul Părinte. În trecerea prin Mozambic v-ați întâlnit cu președintele Republicii și cu președinții celor două partide prezente în Parlament. Mi-ar place să știu care este, după aceste colocvii, așteptarea dumneavoastră pentru procesul de pace și ce mesaj ați vrea să lăsați Mozambicului. Și două scurte comentarii, una despre problema xenofobiei care se întâlnește în Africa, precum și despre problema tineretului, impactul rețelelor sociale în educația tinerilor. Papa Francisc: Primul punct, despre procesul de pace. Astăzi se identifică Mozambicul cu un lung proces de pace care a avut urcușurile și coborâșurile sale, dar la sfârșit au ajuns la acea îmbrățișare istorică. Eu îmi doresc ca acesta să meargă înainte și mă rog pentru asta. Îi invit pe toți să facă efortul pentru ca acest proces de pace să meargă înainte. Pentru că totul se pierde cu războiul, totul se câștigă cu pacea, a spus un papă înainte de mine. Acest moto este clar, nu trebuie uitat. Este un proces de pace lung pentru că a avut o primă fază, apoi a căzut, apoi o altă fază... Și efortul conducătorilor partidelor adversare, ca să nu spunem dușmane, de a merge ca să se întâlnească între ei a fost și un efort periculos, unii riscau viața... Dar la sfârșit am ajuns. Aș vrea să mulțumesc tuturor persoanelor care au ajutat în acest proces de pace. De la început, într-o cafenea din Roma: erau câteva persoane care vorbeau, era un preot din Comunitatea "Sfântul Egidiu", care va fi făcut cardinal la 5 octombrie... A început acolo... Și apoi, cu ajutorul atâtor oameni, și al Comunității "Sfântul Egidiu", au ajuns la acest rezultat. Noi nu trebuie să fim triumfaliști în aceste lucruri. Triumful este pacea. Noi nu avem dreptul să fim triumfaliști, pentru că pacea este încă fragilă în țara ta, așa cum în lume este fragilă, și trebuie să fie tratată așa cum se tratează lucrurile abia născute, ca pe prunci, cu multă, multă tandrețe, cu multă delicatețe, cu multă iertare, cu multă răbdare, pentru a o face să crească așa încât să devină robustă. Dar este triumful țării: pacea este victoria țării, trebuie să recunoaștem asta. Și acest lucru este valabil pentru toate țările, pentru toate țările care se distrug cu războiul. Războaiele distrug, fac să se piardă totul. Eu mă lungesc un pic asupra acestei teme a păcii pentru că este la inima mea. Când a fost celebrarea debarcării în Normandia, cu câteva luni în urmă, da, e adevărat, erau conducătorii guvernelor care comemorau ceea ce era începutul sfârșitului unui război crud, precum și al unei dictaturi inumane și crude ca nazismul și fascismul... Dar pe acea plajă au rămas 46 de mii de soldați! Prețul războiului! Vă mărturisesc că atunci când am mers la Anzio ca să celebrez ziua răposaților, în inimă simțeam așa... Dar trebuie să lucrăm pentru a crea această conștiință, că războaiele nu rezolvă nimic, dimpotrivă fac să câștige persoanele care nu vor binele omenirii. Scuzați-mă pentru acest adaos, dar trebuia s-o spun, în fața unui proces de pace pentru care eu mă rog și voi face totul pentru ca să meargă înainte și vă urez ca să crească puternic. Problema tineretului. Africa este un continent tânăr, are viață tânără. Dacă noi facem comparație cu Europa, voi repeta ceea ce am spus la Strasbourg: mama Europa a devenit aproape "bunica Europa", a îmbătrânit, trăim o iarnă demografică foarte gravă în Europa. Am citit că - nu știu în ce țară, dar este o statistică oficială a guvernului din acea țară - în anul 2050, în țara aceea, vor fi mai mulți pensionari decât oameni care muncesc. Acest lucru este tragic. Care este originea acestei îmbătrâniri a Europei? Cred - este o opinie personală - că la rădăcină este bunăstarea. Alipirea de bunăstare: "Da, dar ne simțim bine, eu nu fac copii pentru că trebuie să cumpăr vila, trebuie să merg să fac turism, asta, cealaltă... Mă simt bine așa, un copil este un risc, nu se știe niciodată...". Bunăstare și liniște, dar o bunăstare care te face să îmbătrânești. În schimb Africa este plină de viață. Am găsit în Africa un gest pe care l-am găsit în Filipine și la Cartagena în Columbia. Oamenii cu copiii ridicați sus, îți arătau copiii: "Aceasta este comoara mea, aceasta este victoria mea". Orgoliul. Este comoara săracilor, copilul. Dar este comoara unei patrii, a unei țări. Același gest l-am văzut în Europa de Est, la Iași, mai ales bunica aceea care îl arăta pe copil: "Acesta este triumful meu...". Voi aveți provocarea de a educa acești tineri și de a face legi pentru acești tineri. Educația în acest moment este prioritară în țara ta. Este prioritar să o faceți să crească prin legi cu privire la educație. Primul ministru din Mauritius mi-a vorbit despre asta și spunea că el are în minte provocarea de a face să crească sistemul educativ gratuit pentru toți. Gratuitatea sistemului educativ: este important, pentru că sunt centre de educație de nivel înalt, dar cu plată. Centre educative, există în toate țările, dar trebuie înmulțite, pentru ca educația să ajungă la toți. Legile cu privire la educație. Sănătate și educație sunt elemente-cheie în acest moment în țările acelea. Al treilea punct, xenofobia. Am citit în ziare despre această problemă a xenofobiei, dar nu este o problemă numai a Africii. Este o problemă, este o boală umană, ca pojarul... Este o boală care vine, intră într-o țară, intră într-un continent... Și punem ziduri; și zidurile îi lasă singuri pe cei care le construiesc. Da, lasă în afară atâția oameni, dar ceea ce rămâne înăuntrul zidurilor vor rămâne singuri și, la sfârșitul istoriei, înfrânți de invazii puternice. Xenofobia este o boală, o boală care își dă justificări: puritatea rasei, de exemplu, pentru a menționa o xenofobie din secolul trecut. Și xenofobiile uneori merg pe așa-numitele populisme politice. Am spus săptămâna trecută, sau cealaltă, că uneori simt că fac discursuri care se aseamănă cu acelea ale lui Hitler în '34. Se vede că există un refren în Europa... Dar și voi în Africa aveți o altă problemă culturală pe care trebuie s-o rezolvați. Îmi amintesc că am vorbit despre asta în Kenya: tribalismul. Aici este nevoie de o muncă de educație, de apropiere între diferitele triburi pentru a face o națiune. Am comemorat 25 de ani de la tragedia din Rwanda în urmă cu puțin timp: este un efect al tribalismului. Îmi amintesc în Kenya, pe stadion, când am cerut tuturor să se ridice în picioare și să-și dea mâna și să spună "nu tribalismului, nu tribalismului!". Trebuie să spunem nu. Și aceasta este o închidere, precum și o xenofobie, o xenofobie familială dar este totuși o xenofobie. Trebuie luptat împotriva acestui lucru: fie xenofobia unei țări împotriva alteia, fie xenofobia internă, ca în cazul unor locuri din Africa, prin tribalism, ne duc la tragedii ca aceea din Rwanda, de exemplu. Matteo Bruni: A doua întrebare vine de la dr. Ratovoarivelo din Madagascar. Marie Frédeline Ratovoarivello (Radio Don Bosco, Madagascar): Sanctitate, dumneavoastră ați vorbit despre viitorul tinerilor, în timpul vizitei apostolice. Cred că întemeierea unei familii este foarte importantă pentru viitor. Actualmente în Madagascar mulți tineri trăiesc în situații de familie foarte complexe, din cauza sărăciei. Cum poate Biserica să-i însoțească pe tineri, din moment ce aceștia cred că învățăturile sale sunt depășite cu privire la criza familială și la revoluția sexuală de astăzi? Vă mulțumesc, Sfinte Părinte. Papa Francisc: Familia este desigur un element-cheie în asta, în educația copiilor. Este emoționant modul de a se exprima al tinerilor, în Madagascar am văzut asta, și am văzut asta și în Mauritius, precum și în Mozambic la întâlnirea interreligioasă a tinerilor pentru pace. A da valori tinerilor, a-i face să crească. În Madagascar problema familiei este legată de problema sărăciei, de lipsa locului de muncă precum și uneori de exploatarea muncii din partea atâtor firme. De exemplu, în cariera de granit [la Antananarivo], cei care muncesc câștigă un dolar și jumătate pe zi. Și legile cu privire la muncă, legile care ocrotesc familia, acest lucru este fundamental. Precum și valorile familiale, există, există, dar uneori sunt apoi distruse de sărăcie, nu valorile ci faptul de a le putea transmite și a duce înainte educația tinerilor, a-i face să crească. În Madagascar am văzut opera de la Akamasoa: lucrul cu copiii, pentru ca ei să poată trăi într-o familie, care nu este cea naturală, este adevărat, dar este unica posibilitate. Ieri în Mauritius, după Liturghie, l-am găsit pe Mons. Rueda cu un polițist, înalt, mare, care avea în brațe o fetiță, avea doi ani mai mult sau mai puțin. Se pierduse și plângea pentru că nu-i găseau pe părinți. Poliția a anunțat pentru ca să vină și între timp o alintau. Și acolo am văzut drama atâtor copii și tineri care pierd legătura familială deși trăiau în familie, dar într-un moment o pierd... În acest caz numai datorită unui incident. Precum și rolul statului pentru a-i susține și a-i face să crească. Statul trebuie să se îngrijească de familie, de tineri: este o obligație a statului, o obligație de a-i face să crească. Apoi, repet, pentru o familie a avea un copil este o comoară. Și voi aveți această conștiință, aveți conștiința comorii. Dar acum este necesar ca toată societatea să aibă conștiința de a face să crească această comoară, pentru a face să crească țara, pentru a face să crească patria, a face să crească valorile care vor da suveranitate patriei. Nu știu dacă am răspuns mai mult sau mai puțin. Un lucru care m-a impresionat în privința copiilor, în toate cele trei țări, este că salutau. Erau și copii mici care salutau: participau la bucurie. Despre bucurie aș vrea să vorbesc după aceea. Mulțumesc. Matteo Bruni: A treia întrebare, Sanctitate, vine de la dl. Mootoosamy, din Mauritius. Jean-Luc Mootoosamy (Radio One, Mauritius): Primul ministru din Mauritius v-a mulțumit pentru preocuparea dumneavoastră pentru suferința concetățenilor noștri care au fost constrânși să abandoneze arhipelagul propriu din Regatul Unit după despărțirea ilegitimă a acestei părți a teritoriului nostru înainte de independență. Astăzi în insula Diego Garcia este o bază militară americană. Sfinte Părinte, chagossianii aflați în exil forțat de cincizeci de ani vor să se întoarcă la pământul lor și respectivele administrații din Statele Unite și Regatul Unit nu permit ca să se întâmple asta, cu toate că există o rezoluție a Națiunilor Unite din mai anul acesta. Cum puteți susține dumneavoastră voința chagossianilor și să ajutați poporul Chagos să se întoarcă acasă? Papa Francisc: Aș vrea să reafirm învățătura Bisericii despre asta. Organizațiile internaționale, când noi le recunoaștem și le dăm capacitatea de a judeca la nivel internațional - să ne gândim la Tribunalul Internațional de la Haga sau la Națiunile Unite -, când se pronunță, dacă suntem o umanitate unică, trebuie să ascultăm. Este adevărat că nu întotdeauna lucrurile care par corecte pentru toată omenirea vor fi corecte pentru buzunarele noastre, dar trebuie să se asculte de instituțiile internaționale. Pentru aceasta au fost create Națiunile Unite, au fost create tribunale internaționale, pentru ca atunci când există vreun conflict intern sau între țări să se meargă acolo pentru a-l rezolva ca frați, ca țări civile. Apoi este un alt fenomen care, nu știu, o spun clar, nu știu dacă se poate referi la acest caz. Acum cazul particular îl las deoparte. Am spus că mi se pare corect să se facă referință la organizațiile internaționale. Dar este un fenomen. Când are loc eliberarea unui popor sau statul dominant vede că trebuie să plece - în Africa au fost atâtea eliberări de Franța, de Marea Britanie, de Belgia, de Italia..., au trebuit să plece -, unele s-au format bine, dar în toate există mereu ispita de a pleca "luând ceva în buzunar". Da, eu acord eliberarea acestui popor dar "firimitura" o iau cu mine... De exemplu, dau eliberarea țării dar "de la paviment în sus": subsolul rămâne al meu. Este un exemplu, nu știu dacă este adevărat, dar pentru a da un exemplu. Există mereu această ispită. Cred că organizațiile internaționale trebuie să realizeze și un proces de însoțire, recunoscând puterilor dominante ceea ce au făcut pentru țara aceea și recunoscând bunăvoința de a pleca și ajutându-le pentru ca să plece total, cu libertate, cu fraternitate. Este o lucrare culturală lentă a omenirii și în asta instituțiile internaționale ne ajută mult, mereu, și trebuie să mergem înainte întărind instituțiile internaționale: Națiunile Unite, ca să reia acel spirit...; Uniunea Europeană, ca să fie mai puternică, nu în sensul dominării, ci în sensul dreptății, fraternității, unității pentru toți. Acesta este, cred, unul din lucrurile importante. Dar este un alt lucru pe care aș vrea să-l spun profitând de intervenția dumneavoastră. Astăzi nu există colonizări geografice - cel puțin nu atâtea... -, dar există colonizări ideologice, care vor să intre în cultura popoarelor și să schimbe acea cultură și să omogenizeze omenirea. Este imaginea globalizării ca o sferă: toți egali, fiecare punct echidistant de centru. În schimb adevărata globalizare nu este o sferă, este un poliedru unde fiecare popor, fiecare națiune păstrează propria identitate dar se unește cu toată omenirea. În schimb colonizarea ideologică încearcă să șteargă identitatea celorlalți pentru a-i face egali; și vin cu propuneri ideologice care merg împotriva naturii acelui popor, împotriva istoriei acelui popor, împotriva valorilor acelui popor. Trebuie să respectăm identitatea popoarelor. Aceasta este o premisă care trebuie apărată mereu. Trebuie respectată identitatea popoarelor și astfel alungăm toate colonizările. Mulțumesc. Da, înainte de a-i da cuvântul lui EFE - care este privilegiata acestei călătorii: este "bătrână", are 80 de ani! - aș vrea să spun ceva mai mult despre călătorie, ceva care m-a impresionat mult. Din țara ta [Mauritius] m-a impresionat mult capacitatea de unitate interreligioasă, de dialog interreligios. Nu se șterge diferența religiilor ci se subliniază că toți suntem frați, că toți trebuie să vorbim. Și acesta este un semnal de maturitate a țării tale. Vorbind cu primul ministru ieri am rămas uimit de modul în care ei au elaborat această realitate și o trăiesc ca necesitate de conviețuire. Există și o comisie interculturală care se adună... Primul lucru pe care l-am găsit ieri intrând în episcopie - o anecdotă - a fost un buchet de flori foarte frumos. Cine l-a trimis? Marele imam. Da, fraților: fraternitatea umană care este la bază și respectă toate credințele. Respectul religios este important, pentru aceasta eu le spun misionarilor: "Să nu faci prozelitism". Prozelitismul este valabil pentru politică, pentru lumea sportului - echipa mea, a ta... -, este valabil pentru toate acestea dar nu pentru credință. "Dar ce înseamnă pentru dumneavoastră, papă, a evangheliza?". Există o frază a sfântului Francisc care m-a luminat mult. Francisc de Assisi le spunea fraților săi: "Duceți Evanghelia, dacă ar fi necesar și cu cuvintele". Adică a evangheliza este ceea ce noi citim în cartea Faptele Apostolilor: mărturie. Și acea mărturie provoacă întrebarea: "Dar tu pentru ce trăiești așa, pentru ce faci asta?". Și atunci explic: "Pentru Evanghelie". Vestirea vine după mărturie. Mai întâi trăiește ca un creștin și, dacă îți cer, fă vestirea. Mărturia este primul pas și protagonistul evanghelizării nu este misionarul, este Duhul Sfânt, care-i face pe creștini și pe misionari să dea mărturie. Apoi vor veni întrebările sau nu vor veni, dar mărturia vieții, acesta este primul pas. Este important pentru a evita prozelitismul. Când voi vedeți propuneri religioase care merg pe calea prozelitismului, nu sunt creștine. Caută prozeliți, nu adoratori ai lui Dumnezeu în adevăr, pornind de la mărturie. Profit de ocazie ca să spun asta pentru experiența voastră interreligioasă care este atât de frumoasă. Și primul ministru mi-a spus și că atunci când unul cere un ajutor, se dă același ajutor tuturor și nimeni nu se ofensează, pentru că se simt frați. Și asta face unitatea țării. Este foarte, foarte important. Apoi, la întâlniri nu erau numai catolici, erau creștini de alte confesiuni și erau musulmani, hinduși dar toți erau frați. Asta am văzut și în Madagascar destul de mult precum și [în Mozambic] la întâlnirea interreligioasă a tinerilor pentru pace, unde tinerii de diferite religii au voit să exprime cum trăiesc ei dorința pentru pace. Pace, fraternitate, conviețuire interreligioasă, fără prozelitism. Sunt lucruri pe care trebuie să le învățăm pentru conviețuire. Acesta este un lucru pe care trebuie să-l spun. Apoi, un alt lucru care m-a impresionat - și fac referință la această întâlnire din țara ta și apoi în cele trei țări, dar iau una, Madagascarul, pentru că am pornit de acolo -: poporul. Pe străzi era poporul, poporul auto-convocat. La Liturghie pe stadion sub ploaie era poporul și dansa sub ploaie, era fericit... Fericit, apoi voi relua asta. Precum și la veghea nocturnă [a tinerilor din Madagascar] și la Liturghie - care se spune că au depășit un milion (nu știu, statisticile oficiale spun asta, eu merg un pic mai dedesubt, să spunem 800 de mii), însă numărul nu interesează, interesează poporul, oamenii care au mers pe jos de după-amiaza dinainte, au fost la veghe, au dormit acolo. M-am gândit la Rio de Janeiro din 2013, când dormeau pe plajă. Era poporul care voia să fie cu papa. Eu m-am simțit umil și foarte mic în fața acestei grandiozități a "suveranității" populare. Și care este semnul că un grup de oameni este popor? Bucuria. Erau săraci, erau oameni care n-au mâncat în acea după-amiază pentru a fi acolo, dar erau bucuroși. În schimb când persoanele sau grupurile se îndepărtează de acel simț popular al bucuriei, pierd bucuria. Este unul din primele semnale, tristețea persoanelor singure, tristețea celor care au uitat rădăcinile lor culturale. A avea conștiința de a fi un popor înseamnă a avea conștiința de a avea o identitate, de a avea un mod de a înțelege realitatea, și asta îi unește pe oameni. Însă semnul că tu ești în popor și nu într-o elită, este bucuria, bucuria comună. Asta am voit să subliniez. Și pentru aceasta copiii salutau așa, pentru că părinții contagiau bucuria. Mulțumesc! Asta e ceea ce voiam să spun despre călătorie, după aceea dacă îmi vine în minte altceva, voi spune. Acum, "privilegiata"! Cristina Cabrejas Giles (de la agenția spaniolă EFE, care celebrează optzeci de ani de la întemeiere): Mulțumesc, Sfinte Părinte, pentru oportunitate. Am două întrebări. Una privilegiată și una despre tema călătoriei. Dacă vreți v-o adresez pe cea privilegiată, ne scoatem dintele, cer scuze colegilor, aș vrea numai să întreb dacă îmi puteți răspunde în spaniolă, după aceea traduc eu, nu este problemă. [în spaniolă] Înainte de toate, să considerăm eventual că unul din proiectele dumneavoastră pentru viitor este să veniți în Spania, să vedem dacă va fi posibil, sperăm! Și întrebarea pe care voiam s-o adresez: în acești optzeci de ani ai lui EFE am interpelat diferite personalități, lideri mondiali, cu privire la informație și la jurnalism, și vreau să vă întreb: cum credeți că va fi informația din viitor? Papa Francisc: Aș avea nevoie de globul de cristal!... Voi merge în Spania, dacă trăiesc, dar prioritatea călătoriilor în Europa este pentru țările mici, după aceea cele mai mari. Nu știu cum va fi comunicarea din viitor. Mă gândesc cum era, de exemplu, comunicarea când eram tânăr, încă fără televiziune, cu radioul, cu ziarul, chiar cu ziarul clandestin care era persecutat de guvernul care era la rând, se vindea noaptea cu voluntarii...; precum și comunicarea orală. Dacă facem comparație cu asta, era o informație precară și aceasta de astăzi va fi probabil precară față de aceea din viitor. Ceea ce rămâne ca o constantă a comunicării este capacitatea de a transmite un fapt și de a-l distinge de relatare, de reportaj. Unul din lucrurile care dăunează comunicării, din trecut, din prezent și din viitor, este ceea ce este prezentat. Există un studiu foarte frumos, apărut în urmă cu trei ani, al lui Simone Paganini, un studios de la Universitatea din Aachen (Germania), și vorbește despre mișcarea comunicării între scriitor, scriere și cititor. Comunicarea riscă mereu să treacă de la fapt la ceea ce este prezentat și asta ruinează comunicarea. Este important ca să rămână faptul și să ne apropiem mereu de fapt. Văd asta și în curie: există un fapt și apoi fiecare îl împodobește punând de la el, fără intenție rea, aceasta este dinamica. Așadar asceza comunicatorului este întotdeauna să se întoarcă la fapt, să prezinte faptul, și apoi să spună: "interpretarea mea este aceasta, mi-au spus asta", distingând faptul de ceea ce este prezentat. Cu ceva timp în urmă mi-au povestit istoria Scufiței Roșii, dar pe baza a ceea ce era prezentat, și se termina cu Scufița Roșie și bunica ce puneau lupul în oală și îl mâncau! Povestea schimba lucrurile. Oricare ar fi mijlocul de comunicare, garanția este fidelitatea. "Se spune că" se poate folosi? Da, se poate folosi în comunicare dar stând în alertă pentru a constata obiectivitatea lui "se spune că". Este una din valorile care trebuie urmărite în comunicare. În al doilea rând, comunicarea trebuie să fie umană, și spunând umană înțeleg constructivă, adică trebuie să-l facă pe celălalt să crească. O comunicare nu poate să fie folosite ca un instrument de război, pentru că este anti-umană, distruge. Cu puțin timp în urmă i-am dat părintelui Ruedad un articol pe care l-am găsit într-o revistă, intitulat: "Picăturile de arsenic al limbii". Comunicarea trebuie să fie în slujba construirii, nu a distrugerii. Și când este comunicarea în slujba distrugerii? Când apără proiecte inumane. Să ne gândim la propaganda dictaturilor din secolul trecut, erau dictaturi care știau să comunice bine, dar alimentau războiul, diviziunile și distrugerea. Nu știu ce să spun tehnic pentru că nu sunt îndemânatic în materie. Am voit să subliniez valori la care comunicarea, cu orice mijloc, trebuie să se mențină mereu coerentă. Cristina Cabrejas Giles (a doua întrebare): Să ne întoarcem la călătorie. Una din temele acestei călătorii a fost protejarea ambientului. Ați vorbit despre asta în toate discursurile, ați vorbit despre protejarea copacilor, despre incendii, despre despădurire... În acest moment se întâmplă în Amazonia. Dumneavoastră credeți că guvernele din aceste zone fac tot posibilul pentru a proteja acest plămân al lumii? Papa Francisc: Mă întorc asupra Africii. Asta am spus-o într-o altă călătorie. Există în inconștientul colectiv un moto: Africa trebuie exploatată. Este un lucru inconștient. Noi nu gândim niciodată: Europa trebuie exploatată, nu. Africa trebuie exploatată. Și noi trebuie să eliberăm omenirea de acest inconștient colectiv. Punctul cel mai puternic al exploatării, nu numai în Africa ci în lume, este ambientul, despădurirea, distrugerea biodiversității. În urmă cu câteva luni, i-am primit pe capelanii persoanele de pe mare și la audiență erau șapte tineri pescari care pescuiau cu o barcă ce nu era mai lungă decât acest avion. Pescuiau cu mijloace mecanice cum se folosește acum, un pic aventurieri. Mi-au spus asta: de câteva luni până astăzi am prins 6 tone de plastic. (În Vatican am interzis plasticul, facem această muncă). 6 tone de plastic! Aceasta este o realitate, numai a mărilor... Intenția de rugăciune a papei din această lună este tocmai protejarea oceanelor, care ne dau și oxigenul pe care-l respirăm. Apoi sunt marii "plămâni" ai omenirii, unul în Africa centrală, celălalt în Brazilia, toată zona panamazoniană; și apoi există un altul, nu-mi amintesc unde... Există și plămâni mici de același gen. A apăra ecologia, biodiversitatea, care este viața noastră, a apăra oxigenul. Pe mine mă face să sper că lupta cea mai mare pentru biodiversitate, pentru apărarea ambientului, o duc înainte tinerii. Au o mare conștiință, pentru că ei spun: viitorul este al nostru; voi, cu al vostru, faceți ceea ce vreți, dar nu cu al nostru! Începem să raționăm un pic din asta. Cred că am ajuns la acordul de la Paris a fost un bun pas înainte. Apoi ultimul de la Marrakech... Sunt întâlniri care ajută la conștientizare. Însă anul trecut, vara, când am văzut acea fotografie a navei care naviga la Polul Nord ca și cum n-ar fi nimic, am simți neliniște. Și cu puțin timp în urmă, cu câteva luni în urmă am văzut toți fotografia actului funebru pe care l-au făcut, cred că în Groenlanda, pe acel ghețar care nu mai exista, au făcut un act funebru simbolic pentru a atrage atenția. Asta se întâmplă în grabă, trebuie să conștientizăm, începând de la lucrurile mici. Însă întrebarea dumneavoastră era: guvernanții fac tot posibilul? Unii mai mult, alții mai puțin. Aici este un cuvânt pe care trebuie să-l spun, care stă la baza exploatării ambientale... (Am fost înduioșat de articolul din "Messaggero" din 4 septembrie, ziua în care am plecat, unde Franca Giansoldati n-a cruțat cuvinte, a vorbit despre manevre distructive, despre rapacitate... Însă asta nu numai în Africa ci și în orașele noastre, în civilizațiile noastre)... Cuvântul urât, urât este "corupție". Eu am nevoie să fac această afacere, dar pentru asta trebuie să despăduresc și am nevoie de permisiunea guvernului, a guvernului provincial, național, nu știu, și merg la responsabil și întrebarea - repet literal ceea ce mi-a spus un antreprenor spaniol - întrebarea pe care o auzim că ni se pune atunci când vrem ca să ni se aprobe un proiect este: "Pentru mine cât?", în mod cinic. Asta se întâmplă în Africa, în America Latină precum și în Europa. Peste tot, când se ia responsabilitatea socio-politică drept un câștig personal, acolo se exploatează valori, se exploatează natura, oamenii. Să ne gândim: "Africa trebuie exploatată". Dar să ne gândim la atâția muncitori care sunt exploatați în societățile noastre: recrutarea forței de muncă n-au inventat-o africanii, o avem în Europa. Îngrijitoarea plătită o treime din ceea ce i se cuvine, n-au invitat-o africanii; femeile înșelate și exploatate pentru a face prostituție în orașele noastre, n-au inventat-o africanii. Și la noi există această exploatare, nu numai ambientală, ci și umană. Și acesta este prin corupție. Când corupția intră în inimă, să ne pregătim, pentru că se întâmplă de toate. Matteo Bruni: Următoarea întrebare vine de la Jason Horowitz de la New York Times. Jason Drew Horowitz (The New York Times, Statele Unite): Bună ziua, Sfinte Părinte. În zborul spre Maputo dumneavoastră ați recunoscut că sunteți sub atacul unui sector al Bisericii americane. Există critici puternice din partea unor episcopi și cardinali, există televiziuni catolice și situri web americane foarte critice și unii din aliații dumneavoastră cei mai apropiați au vorbit chiar despre un complot împotriva dumneavoastră, unii din aliații dumneavoastră în curia italiană. Există ceva ce acești critici nu înțeleg din pontificatul dumneavoastră? Există ceva ce dumneavoastră ați învățat din criticile din Statele Unite? Un alt lucru, dumneavoastră vă este frică de o schismă în Biserica americană? Și dacă da, există ceva ce dumneavoastră ați putea să faceți - un dialog - pentru a ajuta, pentru a o evita? Papa Francisc: Înainte de toate, criticile ajută mereu, mereu. Când unul primește o critică, imediat trebuie să facă autocritica și să spună: este adevărat sau nu este adevărat?, până la ce punct? Din critici eu întotdeauna scot avantaje, mereu. Uneori te fac să te enervezi, însă avantajele există. În călătoria de dus la Maputo a venit... - tu ești cel care mi-a dat cartea? - cineva dintre voi mi-a dat acea carte în franceză... "Biserica americană îl atacă pe papa", nu, "Papa sub atacul americanilor" [cineva spune: "Cum vor americanii să-l schimbe pe papa"]... Iată aceasta este cartea. Mi-ați dat un exemplar. Știam despre cartea aceea, dar nu o citisem. Criticile nu sunt numai ale americanilor, ci sunt cam peste tot, și în Curie. Cel puțin cei care le spun au avantajul onestității de a le spune. Mie îmi place asta. Nu-mi place atunci când criticile sunt sub masă și îți fac un zâmbet care arată dinții și apoi te înjunghie pe la spate. Acest lucru nu este leal, nu este uman. Critica este un element de construcție și dacă nu este corectă critica ta, tu fii gata să primești răspunsul și să faci un dialog, o discuție, și să ajungi la un punct corect. Aceasta este dinamica adevăratei critici. În schimb critica "pilulelor de arsenic", despre care vorbeam, despre acel articol pe care l-am dat părintelui Rueda, înseamnă un pic a arunca piatra și a ascunde mâna. Asta nu folosește, nu ajută. Ajută micile grupulețe închise, care nu vor să audă răspunsul la critică. O critică ce nu vrea să audă răspunsul este o aruncare a pietrei și ascundere a mâinii. În schimb o critică leală: "Eu cred asta, asta și asta" și este deschisă la răspuns, asta construiește, ajută. În fața cazului papei: "Acest lucru al papei nu-mi place", îi fac critica, aștept răspunsul, merg la el, vorbesc, fac un articol și îi cer să răspundă, asta este leal, asta înseamnă a iubi Biserica. A face o critică fără a voi să se audă răspunsul și fără a face dialogul înseamnă a nu iubi Biserica, înseamnă a merge după o idee fixă: a-l schimba pe papa, sau a face o schismă, nu știu. Acest lucru este clar: o critică leală este mereu bine acceptată, cel puțin de mine. Al doilea, problema schismei: în Biserică au fost atâtea schisme. După Conciliul I din Vatican, ultima votare, aceea a infailibilității, un mare grup a plecat, s-a dezlipit de Biserică și a întemeiat vetero-catolicii pentru a fi chiar "onești" cu tradiția Bisericii. Apoi ei înșiși au găsit o dezvoltare diferită și acum fac hirotonirile femeilor; dar în acel moment erau rigizi, mergeau în urma unei anumite ortodoxii și credeau că a greșit Conciliul. Un alt grup a plecat fără a vota, liniștiți-liniștiți, dar nu voiau să voteze... Conciliul Vatican II a creat aceste lucruri, probabil dezlipirea cea mai cunoscută este aceea a lui Lefebvre. Mereu există opțiunea schismatică în Biserică, mereu. Este un din opțiunile pe care Domnul le lasă mereu libertății umane. Mie nu-mi este frică de schisme, mă rog pentru ca să nu existe, pentru că este în joc sănătatea spirituală a atâtor oameni. Să existe dialogul, să existe corectarea dacă este vreo greșeală, dar drumul schismei nu este creștin. Să ne gândim la începutul Bisericii, cum a început cu atâtea schisme, una după alta, e suficient să citim istoria Bisericii: arieni, gnostici, monofiziți... Apoi, îmi vine să povestesc o anecdotă pe care am spus-o vreodată. Poporul lui Dumnezeu a fost cel care a salvat de schisme. Schismaticii au mereu un lucru în comun: se dezlipesc de popor, de credința poporului lui Dumnezeu. Și când la Conciliul din Efes era discuția despre maternitatea divină a Mariei, poporul - acest lucru este istoric - stătea la intrarea în catedrală când episcopii intrau pentru a face conciliul, stăteau acolo cu toiegele, arătau toiegele și strigau: "Născătoare de Dumnezeu! Născătoare de Dumnezeu!", ca și cum ar fi spus: dacă nu faceți asta vă așteaptă... Poporul lui Dumnezeu ajustează mereu lucrurile și ajută. O schismă este mereu o dezlipire elitară provocată de ideologia dezlipită de doctrină. Este o ideologie, probabil corectă, dar care intră în doctrină și o dezlipește și devine "doctrină" pentru un anumit timp. Pentru aceasta eu mă rog ca să nu fie schisme, dar nu-mi este frică. [Jurnalistul reia întrebarea] Ce-i de făcut pentru a ajuta?... Asta ce spun acum: a nu ne fi frică...; eu răspund la critici, toate acestea le fac. Probabil dacă vreunuia îi va veni în minte ceva ce trebuie să fac eu voi face, pentru a ajuta... Dar acesta este unul din rezultatele Conciliului Vatican II, nu al acestui papă sau al acelui papă... De exemplu, lucrurile sociale pe care le spun, sunt aceleași pe care le-a spus Ioan Paul al II-lea, aceleași. Eu îl copiez pe el. Dar spun: "Papa este prea comunist...". Intră ideologii în doctrină și atunci când doctrina alunecă în ideologii, acolo există posibilitatea unei schisme. Și există și ideologia behavioristă, adică primatul unei morale aseptice asupra moralei poporului lui Dumnezeu. Păstorii trebuie să conducă turma între har și păcat, pentru că aceasta este morala evanghelică. În schimb o morală a unei ideologii pelagiene, ca să spunem așa, te duce la rigiditate și astăzi avem atâtea școli de rigiditate în Biserică, școli care nu sunt schisme ci sunt căi creștine pseudo-schismatice, care vor sfârși rău. Când voi vedeți creștini, episcopi, preoți rigizi, în spatele acelei atitudini există probleme, nu există sfințenia Evangheliei. Pentru aceasta trebuie să fim blânzi cu persoanele care sunt tentate să facă aceste atacuri, trec printr-o problemă, trebuie să-i însoțim cu blândețe. Mulțumesc. Matteo Bruni: Ultima întrebare este a lui Aura Miguel de la Radio Renascença. Papa Francisc: Cum am vorbit portugheza? Aura Vistas Miguel (Radio Renascença, Portugalia): Foarte bine, toți au înțeles, se înțelegea foarte bine. Sanctitate, eu revin asupra Mozambicului numai pentru a întreba asta. Noi știm că dumneavoastră nu vă place să vizitați în timpul campaniei electorale, și totuși ați făcut asta în Mozambic, la o lună până la alegeri, fiind chiar președintele care v-a invitat unul dintre candidați. Cum așa? Papa Francisc: Da. N-a fost o greșeală. A fost o alegere luată liber, deoarece campania electorală începea în aceste zile și trecea pe planul al doilea în fața procesului de pace. Important era de a vizita pentru a ajuta și a consolida procesul de pace. Și acesta era mai important decât o campanie care încă nu începuse, începea în zilele următoare după sfârșitul vizitei mele. Și acolo la limită, făcând bilanțul între cele două lucruri, [am evaluat]: da, este important de a consolida. Și apoi am putut saluta adversarii politici, asta pentru a da ideea și a sublinia că important era acest lucru, și nu "a fi suporter" pentru acest președinte pe care eu nu-l cunosc, nu știu cum gândește și nici cum gândesc ceilalți. Pentru mine era mai important să subliniez unitatea țării. Însă ceea ce spuneți dumneavoastră este adevărat: trebuie să rămânem distanți de campaniile electorale, acest lucru este adevărat. Mulțumesc. Multe mulțumiri vouă pentru munca voastră! Vă sunt recunoscător pentru tot ceea ce faceți. Și rugați-vă pentru mine; eu fac asta pentru voi. Poftă bună! Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 624.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |