|
Credința, marele risc al vieții Biserica și postmodernitatea în gândirea cardinalului Carlo Maria Martini De Francesco Cosentino La 31 august a fost celebrată a șaptea comemorare a morții cardinalului Carlo Maria Martini. O comemorare care nu se stinge, ci continuă să ardă în inima Bisericii exact ca focul acelui Cuvânt al lui Dumnezeu al cărui studios, învățător și vestitor neobosit al fost el. Ar fi desigur imposibil să se cuprindă în puține cuvinte bogăția unui profil și a unei spiritualități, care au marcat puternic Biserica și catolicismul italiene. Fascinat de Cuvântul lui Dumnezeu, adevărat far al existenței sale sacerdotale și episcopale, el a fost o figură sobră și austeră, un comunicator simplu dar niciodată banal, și mai ales un om capabil să citească și să interpreteze viața, problemele și aspectele societății cu un discernământ inteligent, deschis, senin și clarvăzător. Pentru el, credința era marele risc al vieții și nu o consolare pasivă și asta l-a făcut fascinant și empatic și în ochii multor necredincioși, atinși de stilul său și de viziunea sa. Însă aș vrea să mă opresc asupra unei teme care mi se pare deosebit de actuală, tratată de cardinalul Martini într-un articol publicat de "Avvenire" la 27 iulie 2008 cu titlul: "Ce creștinism există în lumea postmodernă". Martini încearcă să mute baricentrul judecății dominante din domeniul eclezial și teologic care, din păcate, și astăzi, apare destul de simțită față de lumea modernă, evidențiind toată dificultatea noastră de a face pace cu pierderea de spațiu și de relevanță a credinței. De fapt, apar uneori din mai multe părți unele renașteri polemice, moralisme rigide, evaluări negative, atitudini supărate și plângăcioase și o apologetică pe care marele teolog francez de Lubac ar defini-o agresivă și defensivă. În schimb, conform lui Martini ne aflăm într-un moment de criză a credinței și într-o lume plină de probleme și de provocări, dar, totuși, "n-a existat niciodată în istoria Bisericii o istorie așa de fericită ca a noastră". De fapt, continuă cardinalul, "Biserica noastră cunoaște cea mai mare răspândire geografică și culturală a sa și se află în mod substanțial unită în credință, cu excepția tradiționaliștilor lui Lefebvre". Nu numai atât: "În istoria teologiei n-a existat niciodată o perioadă mai bogată decât aceasta din urmă. Chiar și în secolul al IV-lea, perioada marilor Părinți din Capadocia Bisericii orientale și a marilor Părinți din Biserica occidentală, ca sfântul Ieronim, sfântul Ambroziu și sfântul Augustin, nu exista o mare înflorire teologică la fel de mare. Este suficient de amintit numele lui Henri de Lubac și Jean Daniélou, al lui Yves Congar, Hugo și Karl Rahner, al lui Hans Urs von Balthasar și al maestrului său Erich Przywara, al lui Oscar Culmann, Martin Dibelius, Rudolf Bultmann, Karl Barth și ale marilor teologi americani ca Reinhold Niebuhr, ca să nu vorbim despre teologii eliberării (oricare ar fi judecata pe care o putem da despre ei)". Pornind de la această viziune pozitivă se poate intra în timpul postmodern complex fără a permite resemnarea plângăcioasă sau resentimentul. Cardinalului nu-i scapă caracterul problematic al viziunii postmoderne despre viață și despre societate, care se configurează ca o mentalitate de opoziție față de modul în care am conceput lumea până acum și care promovează o preferință instinctivă față de sentimente, față de emoții și față de clipa prezentă, în loc să fie față de marile proiecte și ideale. Desigur, în acest climat se afirmă refuzul sau o anumită judecată negativă față de morală, un sentiment anti-instituțional care penalizează și Biserica, precum și ceea ce Martini numește "refuzul simțului păcatului și al răscumpărării". Aceste aspecte ar putea să arunce cu ușurință spiritul creștinului în descurajare sau să-l orienteze spre o atitudine ostilă și controversată. Dimpotrivă, în spiritul ignațian care îi era propriu, cardinalul Martini afirmă că este nevoie de un adevărat discernământ spiritual, capabil să observe realitatea cu ochii lui Dumnezeu și de aceea să perceapă grâul bun în mijlocul neghinei. Dacă ne uităm bine - afirmă el în mod surprinzător - "probabil că această situație este mai bună decât aceea care exista înainte. Deoarece creștinismul are posibilitatea de a arăta mai bine caracterul său de provocare, de obiectivitate, de realism, de exercitare a adevăratei libertăți, de religie legată cu viața trupului și nu numai a minții. Într-o lume cum este aceea în care trăim astăzi, misterul unui Dumnezeu indisponibil și mereu surprinzător capătă frumusețe mai mare; credința înțeleasă ca un risc devine mai atrăgătoare. Creștinismul apare mai frumos, mai aproape de oameni, mai adevărat". Lectura este demnă de o reflecție atentă. Criza unui anumit creștinism sociologic, pierderea relevanței publice a Bisericii și reducerea puterii sale sociale, precum și mentalitatea "lichidă" care conduce viziunile și acțiunea contemporanilor noștri nu reprezintă un "loc" total negativ pentru credința creștină; dimpotrivă, criza devine și poate să fie o ocazie pentru a redescoperi un creștinism nou, care nu se mai instaurează printr-o influență socială sau prin tradiție culturală, ci se situează în inima oamenilor grație prospețimii și noutății Evangheliei, și devine atrăgătoare prin faptul că se arată ca o provocare, un risc, o posibilitate de a realiza o viață umană calitativ diferită. Așadar, criza unui creștinism tradițional și sociologic ar putea induce la redescoperirea unei credințe vii, întemeiate pe Cuvânt, înrădăcinate în experiența spirituală și, desigur, mai conștientă, mai responsabilă și mai adultă. Nu este superfluu de amintit că Benedict al XVI-lea avea să facă aceeași analiză vorbind catolicilor din Germania în 2011, amintindu-le că "într-un anumit sens, istoria vine în ajutor Bisericii prin diferitele epoci de secularizare care au contribuit în mod esențial la purificarea ei și la reforma interioară... Eliberată de poverile și de privilegiile materiale și politice, Biserica poate să se dedice mai bune și în mod într-adevăr creștin întregii lumi, poate să fie într-adevăr deschisă la lume". Cu ani în urmă, profesorul de atunci Ratzinger vorbise deja despre o "Biserică minoritate". În această direcție, Martini îl îndeamnă pe cititor citându-l pe sfântul Paul: "Cercetați toate: păstrați tot ceea ce este bun! Feriți-vă de orice fel de rău!" (1Tes 5,21-22). În acest exercițiu, cardinalul afirmă că în timpul postmodern credința este o adevărată provocare, pe care pentru a o înfrunta este nevoie de patru atitudini, care merită nu numai să le enumerăm, ci și să le medităm citând chiar cuvintele sale: "Nu fi surprins de diversitate. Nu-ți fie frică de ceea ce este diferit sau nou, ci consideră-l ca un dar al lui Dumnezeu. Încearcă să fi capabil să asculți lucruri foarte diferite de cele pe care le gândești în mod normal, dar fără a-l judeca imediat pe cel care vorbește. Încearcă să înțelegi ce-ți este spus și argumentele fundamentale prezentate. Tinerii sunt foarte sensibili la o atitudine de ascultare fără judecăți. Această atitudine le dă curajul de a vorbi"; "Riscă. Credința este marele risc al vieții. «Căci cine vrea să-și salveze viața, o va pierde; cine însă își pierde viața pentru mine acela o va afla» (Mt 16,25)"; "Fii prietenul săracilor. Pune-i pe săraci în centrul vieții tale pentru că ei sunt prietenii lui Isus care a făcut din El însuși unul dintre ei"; "Alimentează-te cu Evanghelia. Cum ne spune Isus în cuvântarea sa despre pâinea vieții: «Pâinea lui Dumnezeu este aceea care coboară din cer și dă viață lumii» (In 6,33)". Este vorba despre un adevărat program spiritual și pastoral, care nu se preocupă de spațiile de ocupat și de triumfurile sociale de obținut, ci de a dezvolta o spiritualitate capabilă să genereze lumină în lume și să deschidă căi spre Evanghelie; de fapt, pentru a da viață acestor patru atitudini, Martini propune patru exerciții: lectio divina deoarece Cuvântul lui Dumnezeu este cel care hrănește viața și deschide la întâlnirea cu Dumnezeu; autocontrolul, pentru că a sătura toate dorințele fără discernământ poate duce la plictiseală și la sațietate; tăcerea, pentru că "trebuie să ne îndepărtăm de sclavia nesănătoasă a zgomotului și a bârfelor fără sfârșit și să găsim în fiecare zi cel puțin o jumătate de oră de tăcere și jumătate de zi în fiecare săptămână pentru a ne gândi la noi înșine, pentru a reflecta și a ne ruga"; în sfârșit, umilința, adică "a nu crede că ne revine nouă să rezolvăm marile probleme din timpurile noastre. Lasă spațiu Duhului Sfânt care lucrează mai bine decât noi și mai profund. Nu încerca să sufoci Duhul în alții, Duhul este cel care suflă. Mai degrabă, fii gata să percepi manifestările sale mai subtile". Și într-un timp dificil, indiferent și în anumite privințe ostil credinței și Bisericii, Dumnezeu continuă să bată la ușă. Atâtea persoane, chiar și inconștient, sunt neliniștite de întrebări diferite și de dorința de a învinge negura rutinei și staticismul obișnuințelor. Evanghelia continuă într-un fel să provoace uimire și figura lui Isus mai creează descumpănire. Ceea ce lipsește, probabil, este un creștinism, o Biserică și creștini capabili de acea privire și de acele atitudini, pe care cardinalul Martini a voit să ni le amintească. Nu este o întâmplare dacă această invitație, astăzi, într-o nouă perioadă eclezială bogată în surprize, ne este propusă de papa Francisc. Chiar pontiful, în călătoria apostolică în Maroc din martie, a afirmat: "Misiunea noastră de botezați, de preoți, de consacrați, nu este determinată în mod deosebit de numărul sau de cantitatea de spații care se ocupă, ci de capacitatea pe care o avem de a genera și de a provoca schimbare, uimire și compasiune; de modul în care trăim ca discipoli ai lui Isus, în mijlocul acelora ale căror cotidian, bucurii, dureri, suferințe și speranțe noi le împărtășim... Cred că preocuparea apare atunci când noi, creștinii, suntem chinuiți de gândul că putem fi semnificativi numai dacă suntem masa și dacă ocupăm toate spațiile. Voi știți bine că viața se joacă cu capacitatea pe care o avem de a «dospi» acolo unde ne aflăm și cu cine ne aflăm. Chiar dacă asta poate să nu aducă aparent beneficii tangibile sau imediate. Pentru că a fi creștin nu înseamnă a adera la o doctrină, nici la un templu, nici la un grup etnic. A fi creștin este o întâlnire, o întâlnire cu Isus Cristos". Pe acest drum, trasat profetic de Carlo Maria Martini, încă suntem în mișcare. (După L'Osservatore Romano, 4 septembrie 2019) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 534.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |