Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Icoană a Bisericii lui Dumnezeu

Moartea Monicăi, mama sfântului Augustin

De Vittorino Grossi

Sărbătoarea sfintei Monica, mama lui Augustin, care se celebra la 4 mai, cu reforma liturgică a Conciliului Vatican II, a fost mutată la 27 august pentru a o pune aproape de fiul Augustin, care se celebrează ziua următoare, la 28 august. Augustin a scris în Confesiuni o biografie a mamei sale, cu epilogul relatării bolii și morții sale, care a avut loc la Ostia înainte de 13 noiembrie 38 (ibidem IX, II, 27-28). În această scurtă amintire vrem să relevăm împreună cu cititorii lui L'Osservatore Romano sufletul Monicăi rămas imprimat în sufletul fiului. Augustin l-a rezumat în relatarea morții mamei. Relatarea sa, ca alte relatări prezente în Confesiuni, are un spectru foarte larg, care merge dincolo de durerea unei rude apropiate, chiar dacă Monica era o persoană deosebit de îndrăgită pentru Augustin. Viața mamei sale a fost pentru el o școală de viață creștină, iar fiul, scriind Confesiuni, îi dezvoltă relatarea propunând-o fiecărei mame de credință creștină.

De fapt, moartea Monicăi este înainte de toate relatarea morții unei "slujitoare a lui Dumnezeu" (IX, I, I), care a trăit în exercitarea vieții creștine, adică în acea căutare a iubirii înțelepciunii însoțite mereu de rugăciune, îndeosebi a Psalmilor (IX, 4, 8-II). Asemenea Monicăi, și Augustin "slujitor al lui Dumnezeu" (IX, I, I; 2,3; 5,13), în timp ce ea moarte, citește cu voce tare psalmul 4: "Când strig către tine, răspunde-mi, Dumnezeul dreptății mele! Din strâmtorare m-ai scos în larg (...). Eu mă culc în pace și adorm îndată, căci numai tu, Doamne, mă faci să locuiesc în siguranță" (ibidem IX, 4,8-II). Cele două coordonate creștine care descriu moartea Monicăi sunt boala și patria cerească. Boala este citită, mai mult decât infirmitate dureroase, ca despărțire de limita noastră a muritorilor: de fapt, Monica, din cauza unei boli neașteptate, părăsește scena lumii acesteia pentru o viață de veșnicie (ibidem IX, II, 27-28). Ajungerea sa în patria cerească este epilogul fiecărei vieți creștine trăite sub darul darurilor lui Dumnezeu, care fac posibilă ajungerea la o țintă așa de mare. De aceea, momentul morții Monicăi se transformă în mărturisirea datorată lui Dumnezeu dătător al oricărei bine. Lauda adusă lui Dumnezeu pentru Monica se desfășoară în cea mai mare parte a cărții a IX-a, în timp ce este schițată viața de soție și de mamă. În determinarea patriei cerești, Augustin situează și mult discutatul extaz avut împreună cu mama sa la Ostia (IX, 10,23-26). Totuși acea clipă de experiență a lui Dumnezeu trăită la Ostia acum pentru Augustin poate să fie veșnică numai în patria cerească, în timp ce la Cassiciacum ca nou-convertit credea că experiența lui Dumnezeu putea să fie o condiție la care se poate ajunge și în această viață. De fapt, el trăiește experiența aceea însoțit de mama sa Monica, devenită de acum pentru el simbol al Bisericii lui Dumnezeu în fiecare experiență de credință. Cartea a IX-a a Confesiunilor se încheie cu încredințarea mamei milostivirii lui Dumnezeu și rugăciunii fraților în ajutorul ei, împreună cu acela pentru tatăl său Patriciu (IX, 13, 3-4). Augustin, și după moartea ei, a avut cu mama un colocviu probabil continuu. Avem mărturie despre asta în scrierea sa Îngrijirea morților (operă datată după 421, probabil din anul 424-425): "Dacă sufletele celor morți - scrie el - s-ar interesa de treburile din această lume și ne-ar vorbi atunci când îi vedem în somn, mama mea sfântă, pentru a nu numi alții, nu m-ar abandona nici măcar o noapte; ea, care m-a urmat pe pământ și pe mare, pentru a trăi mereu cu mine. Îmi este imposibil să cred că fericirea sa a făcut-o atât de crudă, până acolo încât să nu-l mângâie în tristețea sa și în angoasa sa pe acest fiu, care era singura sa iubire și pe care ea n-a putut suporta niciodată să-l vadă trist" (ibidem 16).

Celebrarea Monicăi, ca a marilor mame din Orientul creștin (în special mama capadocienilor și a lui Ioan Gură de Aur), ne face desigur să regândim figura femeii în lumea creștină ca în propunerea pe care o face Biserica în prezentul societății. Cu cititorii noștri ne oprim pe scurt cu Monica, în icoana schițată în Confesiuni de fiul Augustin, îndeosebi în cartea a IX-a unde îi relatează epilogul cu moartea sa petrecută la Ostia în călătoria de întoarcere la casa paternă din Tagaste (astăzi Souk-Aras în Algeria). Augustin, schițând îndeosebi maternitatea sa față de el, în afară de afectul matern citește în ea mai ales maternitatea sa de credincioasă creștină, care transmite fiului credința și iubirea față de Isus, Mântuitorul nostru.

În această evidențiere a mamei sale Augustin face din Monica icoana Bisericii. De fapt, ea este femeia care are conștiința că a primit darul credinței în familia sa, chiar dacă de la guvernanta familiei, crescând apoi în comunitatea eclezială. De fapt, ea în familia sa a fost ajutată în credință nu atât de mama sa ci de bătrâna îngrijitoare, care educa fiicele stăpânului "cu sfântă severitate, cu pudoare și sobrietate de intervenții" (Confesiuni IX, 8,17-18). Monica avea un soț necredincios, iar fiul său Augustin - care cu studiul țintea spre vârf în societate și care tocmai din acest motiv a părăsit casa părintească pentru a merge în Italia - cât privește păstrarea credinței pe care a supt-o la pieptul mamei sale a avut mari devieri pentru care Monica a suferit așa de mult.

Ea s-a ajutat cu orice mijloc, cerând ajutor și unor episcopi, dar mai ales plângând se ruga. Fiul scrie în Confesiuni că ea suferea durerile nașterii ori de câte ori îl vedea îndepărtându-se de credința Bisericii catolice (IX, 9,22). Dar cu inima sa curată ea dădea naștere la mântuirea veșnică a fiului său trupesc (ibidem I, 11,17). Monica era o femeie care trăia cotidianul alipită de inima paternă a lui Dumnezeu. Ca orice mamă, ea dorea să-l aibă pe fiu aproape și la plecarea sa din Cartagina la Roma, plângând l-a implorat pe Dumnezeu să împiedice acea călătorie. Însă Augustin a plecat, a ajuns mai întâi la Roma și apoi la Milano unde a ajuns și Monica, trăind cu fiul minunea botezului său primit în noaptea de Paști din 24 aprilie 397 de la sfântul Ambroziu, pe atunci episcop de Milano.

Augustin, relatând înscrierea sa la Milano în rândul celor ce urmau să primească botezul la Paștele următor, creează împletirea între două mame, mama sa și Biserica, în nașterea lui la credință: Biserica, în transmiterea credinței unui nou fiu (Augustin), se lasă ajutată de Monica ce devine icoana operativă a maternității generative a Bisericii. În Confesiuni, Monica, umilă fiică a poporului, devine centrala de transmitere a credinței care, la rândul său, în fiecare familie devine un loc de credință.

Monica, femeie cu speranță puternică, este femeie cu credință, icoană a oricărei femei care seamănă în copii speranța de a se putea întoarce mereu la îmbrățișarea lui Dumnezeu, în care se adună tot binele din lume.

(După L'Osservatore Romano, 27 august 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 1976.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat