Iași "Adormirea Maicii Domnului": Campus de vară
Între spiritualitate și joc, prinț și cerșetor, noblețe și libertate
Sub egida Parohiei "Adormirea Maicii Domnului" din Iași s-a desfășurat, în perioadele 1-5 iulie și 8-13 iulie, Campusul de vară 2019, destinat copiilor cu vârste între 6 și 9 ani și, respectiv, între 10 și 15 ani. În acest loc al experiențelor integratoare și înnobilatoare, copiii au făcut mai mulți pași pe drumul cunoașterii, în exercițiul formării de sine, adăugând în povestea vieții lor un nou capitol, care le va aminti mereu de frumusețea sufletească a învățăturii spirituale, dar și de adevărata valoare a măreției.
Campusul a fost organizat de către părintele Robert Râtan, Surorile Providenței și o echipă numeroasă de peste 40 de tineri animatori. Aproximativ 60 de copii au participat la primul campus, coordonat de sr. Adriana Roca și sr. Lucia Varga, iar la cel de-al doilea campus a fost înregistrat un număr de circa 120 de copii, acesta fiind coordonat de sr. Lidia Scripcaru și sr. Monica Bogdănel. În cadrul primului campus, împărțirea copiilor pe grupe de vârstă s-a realizat de la grupa mare terminată până la clasa a II-a terminată, iar în cadrul celui de-al doilea campus grupele realizate au pornit de la clasa a III-a terminată, ultima grupă fiind cea a copiilor care au terminat clasa a VIII-a în anul școlar precedent, aceștia din urmă putând să devină viitori animatori.
Programul copiilor s-a desfășurat, în ambele săptămâni, între orele 9.00 și 16.00. Întâmpinați de animatorii de la grupa lor în fața catedralei, aceștia au început fiecare zi cu momentul energizant al bansurilor, reprezentat de o serie de mișcări de dans variate și adecvate vârstei lor. Acestea au fost executate pe ritmuri de muzică alternative, de la cântece simple până la melodii dinamice și alerte, îmbinate armonios pentru a oferi copiilor posibilitatea de a trăi plenitudinea clipei și bucuria gratuită a mișcării, prin comuniunea dintre limbajul trupului, cu caracter universal, și ecoul sufletesc, particular, al liniei melodice, care transpune cuvintele în versuri interioare autentice.
Cel de-al doilea moment al zilei a avut loc în incinta bisericii, fiind marcat de rugăciunea de dimineață, cântece religioase, precum "Leagă-ne, Doamne, pe toți împreună" sau "Binecuvântat ești, Doamne!", dar și de învățături și pilde ale vieții cotidiene rostite de părintele Robert, care au necesitat, din partea copiilor, prezență sufletească, sensibilitate, răspunsuri sincere și dorința continuă de conștientizare a evoluției proprii.
Piesa de teatru, adaptată după romanul lui Mark Twain, "Prinț și cerșetor", a fost împărțită pe mai multe zile astfel încât, în fiecare dintre ele, activitatea formativă ulterioară să constituie o temă de reflecție asupra unei valori spirituale: prietenia, mulțumirea de sine, înțelepciunea, recunoștința, onestitatea sau libertatea. De aceea, solicitând copiilor impresii despre campus, un elev din grupa clasei a IV-a terminată a scris: "M-am simțit foarte bine alături de formatori minunați, animatorii noștri, care ne-au transmis valori spirituale importante în dezvoltarea noastră, în timp ce ne-am împrietenit nu numai cu aproapele nostru, adică cu alți copii, dar mai ales cu Dumnezeu".
Deoarece "a dărui" și "a primi" au fost co-prezente, în complementaritate, pe parcursul acestor săptămâni, prin suspendarea vieții de zi cu zi, manifestarea și înțelegerea învățăturii sacre și a legii Domnului i-a determinat pe copii să-și întemeieze propria lume. Această lume reprezintă un spațiu al regăsirii inerente de sine prin joc, unde imaginația are puterea de a transforma ființele care le sunt aproape într-o "deschidere luminatoare", cadru în care animatorul reprezintă un "telegraf viu" (Nicolae Steinhardt) între Dumnezeu și copil. Prin intermediul întrebărilor legate de piesa de teatru și al activităților tematice (pentru a exemplifica, voi specifica o activitate în care copiii au avut de completat un cerc al recunoștinței, o altă activitate în care au confecționat un lanț al constrângerilor pentru a observa atent valoarea libertății și o activitate constând în alcătuirea unui "tablou al calităților" personale), copiii au învățat că răspunsul la întrebarea care le-a fost propusă ca temă de meditație în prima zi, "Ce ți-ai dori să fii: prinț sau cerșetor?", cuprinde ambele ipostaze, atât pe cea de prinț cât și pe cea de cerșetor, existente în fiecare dintre noi, în dualitatea lor, și revelate prin alegeri.
Imnul din acest an, melodia intitulată "Te iubesc", interpretată de Loredana Groza și Nadir, transmite una dintre învățăturile papei Francisc: diferențele sociale, acest joc înșelător al aparențelor, nu stau în calea iubirii Domnului; "Dumnezeu nu ne iubește pentru că există în noi vreun motiv care suscită iubire, Dumnezeu ne iubește pentru că El însuși este iubire", indiferent dacă întâlnește un om simplu sau un om care a urcat până la ultima treaptă a ierarhiei sociale.
Laboratoarele de lucru manual, prin origami, împâslire a lânii, pictură pe sticlă și tehnica scooby-doo, dar și laboratoarele de muzică, "public speaking", dansuri populare, prim ajutor și teatru au conferit copiilor șansa de a demonstra că există felurimi de daruri duhovnicești și aptitudini, dar în toate acestea sălășluiește același Duh. La fel cum frumusețea florii este cifrată în sămânță, aceste ateliere au sădit în inima lor perseverența și credința în noi pasiuni, idei, visuri și autorealizare.
Ultimul moment important al zilei, definit prin entuziasm și competitivitate, a fost reprezentat de jocurile mixte, făcând din dorința de a câștiga o aventură în căutarea bucuriei, dar transformându-l, de fiecare dată, pe cel ce pierde în "aventurier în spirit", prin entuziasmul de a depune mai mult efort în jocurile din zilele următoare. Astfel, copiii au desfășurat, în echipă (cele patru echipe fiind sugestiv denumite echipa cavalerilor, echipa străjerilor, echipa negustorilor și echipa nobililor), jocuri ștafetă, jocuri la stand, jocuri cu apă și concursuri de cucerire a comorii ascunse. Copiii au fost însă, la rândul lor, "cuceriți" de înghețata oferită ca răsplată fiecăruia, de către părintele Robert, la finalul zilei.
Spectacolul de la finalul celui de-al doilea campus a reunit organizatorii, părinții, animatorii și copiii într-un moment emoționant de analiză a progresului la nivelul cunoașterii lumești și sufletești realizat de fiecare dintre aceștia în parte. Pentru a străluci pe scena spectacolului, iar prin analogie pentru a fi invincibili pe scena societății, copiii sunt conștienți acum de faptul că trebuie mai întâi să privească în ei înșiși.
Așadar, campusul de vară a reprezentat locul în care zâmbetul sufletesc, iubirea, distracția și fericirea au construit cel mai durabil edificiu afectiv pentru identitatea copilului: arhetipul unor valori umane și lecții de viață.
Corina Dimitriu
* * *
Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto:
1-5, 8-13 iulie: Iași "Adormirea Maicii Domnului": Campus de vară
lecturi: 934.