Vizita papei Francisc în zonele sinistrate din Dieceza de Camerino - San Severino Marche (16 iunie 2019)
"Ce este omul că te gândești la el?", ne-am rugat în Psalm (8,5). Mi-au venit în minte aceste cuvinte gândindu-mă la voi. În fața a ceea ce ați văzut și suferit, în fața caselor prăbușite și a edificiilor reduse la ruine, îmi vine această întrebare: ce este omul? Ce este, dacă ceea ce ridică se poate prăbuși într-o clipă? Ce este, dacă speranța sa poate ajunge în praf? Ce este omul? Răspunsul pare să vină de la continuarea frazei: ce este omul că te gândești la el? La noi, așa cum suntem, cu fragilitățile noastre, Dumnezeu se gândește. În incertitudinea pe care o simțim în afară și înăuntru, Domnul ne dă o certitudine: El își amintește de noi. Își amintește, adică se întoarce cu inima (ri-corda) la noi, pentru că suntem la inima Lui. Și în timp ce aici pe pământ prea multe lucruri se uită în grabă, Dumnezeu nu ne lasă în uitare. Nimeni nu este de disprețuit în ochii săi, fiecare are pentru El o valoare infinită: suntem mici sub cer și neputincioși când pământul se mișcă, dar pentru Dumnezeu suntem mai prețioși decât orice lucru.
Amintire (ricordo) este un cuvânt-cheie pentru viață. Să cerem harul de a ne aminti (ri-cordare) în fiecare zi că nu suntem uitați de Dumnezeu, că suntem fiii săi iubiți, unici și de neînlocuit: a ne aminti asta ne dă forța pentru a nu ne opri în fața contrarietăților vieții. Să ne amintim cât valorăm, în fața ispitei de a ne întrista și de a continua să dezgropăm acel mai rău care pare să nu se termine niciodată. Amintirile urâte vin, și atunci când nu le gândim; însă plătesc rău: lasă numai melancolie și nostalgie. Dar cât de greu este să ne eliberăm de amintirile urâte! Este valabilă acea zicală, conform căreia i-a fost mai ușor lui Dumnezeu să-l scoată pe Israel din Egipt decât Egiptul din inima lui Israel.
Pentru a elibera inima de trecutul care revine, de amintirile negative care țin prizonieri, de regretele care paralizează, este nevoie ca să ne ajute cineva să purtăm poverile pe care le avem înăuntru. Astăzi Isus spune tocmai că nu suntem "capabili să purtăm povara" atâtor lucruri (cf. In 16,12). Și ce face în fața slăbiciunii noastre? Nu ne ia poverile, așa cum am vrea noi, care suntem mereu în căutarea de soluții rapide și superficiale; nu, Domnul ni-l dă pe Duhul Sfânt. De El avem nevoie, pentru că este Mângâietorul, adică Acela care nu ne lasă singuri sub poverile vieții. Este Cel care transformă amintirea noastră sclavă în amintire liberă, rănile trecutului în amintiri de mântuire. Face în noi ceea ce a făcut pentru Isus: rănile sale, acele răni urâte săpate de rău, prin puterea Duhului Sfânt au devenit canale de milostivire, plăgi luminoase în care strălucește iubirea lui Dumnezeu, o iubire care ridică, care ne face să înviem. Asta face Duhul Sfânt când îl invităm în rănile noastre. El unge amintirile urâte cu balsamul speranței, pentru că Duhul Sfânt este reconstructorul speranței.
Speranță. Despre care speranță este vorba? Nu este o speranță trecătoare. Speranțele pământești sunt fugitive, au mereu data de expirare: sunt făcute din ingrediente pământești, care mai devreme sau mai târziu merg la rău. Aceea a Duhului este o speranță de lungă conversație. Nu expiră, pentru că se bazează pe fidelitatea lui Dumnezeu. Speranța Duhului nu este nici optimism. Se naște mai în profunzime, reaprinde în adâncul inimii certitudinii că suntem prețioși pentru că suntem iubiți. Revarsă încrederea că nu suntem singuri. Este o speranță care lasă înăuntru pace și bucurie, independent de ceea ce se întâmplă în afară. Este o speranță care are rădăcini puternice, pe care nicio furtună a vieții n-o poate dezrădăcina. Este o speranță, spune astăzi sfântul Paul, care "nu înșală" (Rom 5,5) - speranța nu înșală! -, care dă forța de a depăși orice suferință (cf. v. 2-3). Când suntem în suferință sau răniți - și voi știți bine ce înseamnă a fi în suferință, răniți -, suntem tentați să "facem cuibul" în jurul tristeților noastre și al fricilor noastre. În schimb Duhul ne eliberează din cuiburile noastre, ne face să ne luăm zborul, ne deschide destinul minunat pentru care ne-am născut. Duhul ne hrănește cu speranță vie. Să-l invităm. Să-i cerem să vină în noi și va deveni apropiat. Vino, Duhule Mângâietor! Vino ca să ne dai un pic de lumină, să ne dai sensul acestei tragedii, să ne dai speranța care nu înșală. Vino, Duhule Sfânt!
Apropiere este al treilea și ultimul cuvânt pe care aș vrea să-l împărtășesc cu voi. Astăzi celebrăm Preasfânta Treime. Treimea nu este un puzzle teologic, ci misterul splendid al apropierii lui Dumnezeu. Treimea ne spune că nu avem un Dumnezeu solitar sus în cer, distant și indiferent; nu, El este Tată care ni l-a dat pe Fiul său, făcut om ca și noi, și care pentru a fi și mai aproape de noi, pentru a ne ajuta să purtăm poverile vieții, ni-l trimite pe însuși Duhul său. El, care este Duh, vine în duhul nostru și astfel ne mângâie dinăuntru, ne aduce în interior duioșia lui Dumnezeu. Cu Dumnezeu poverile vieții nu rămân pe umerii noștri: Duhul, pe care-l numim de fiecare dată când facem semnul crucii chiar în timp ce atingem umerii, vine să ne dea forță, să ne încurajeze, să ne susțină poverile. De fapt, El este specialist în a învia, în a ridica, în a reconstrui. Avem nevoie de mai multă forță pentru a repara decât pentru a construi, pentru a reîncepe decât pentru a începe, pentru a ne reconcilia decât pentru a fi în acord. Aceasta este forța pe care ne-o dă Dumnezeu. De aceea, cine se apropie de Dumnezeu, nu se dărâmă, merge înainte: reîncepe, reîncearcă, reconstruiește. Și suferă, dar reușește să reînceapă, să reîncerce, să reconstruiască.
Iubiți frați și surori, am venit astăzi pur și simplu pentru a fi aproape de voi; sunt aici ca să-l rog cu voi pe Dumnezeu care își amintește de noi, pentru ca nimeni să nu uite de cel care este în dificultate. Îl rog pe Dumnezeul speranței, pentru ca ceea ce este instabil pe pământ să facă să se clatine certitudinea pe care o avem înăuntru. Îl rog pe Dumnezeul apropiat, pentru ca să trezească gesturi concrete de proximitate. Au trecut aproape trei ani și riscul este ca, după prima implicare emotivă și mediatică, atenția să scadă și promisiunile să ajungă în uitare, crescând frustrarea celui care vede teritoriul depopulându-se tot mai mult. În schimb, Domnul determină să ne amintim, să reparăm, să reconstruim, și să facem asta împreună, fără a uita vreodată pe cel care suferă.
Ce este omul că te gândești la el? Dumnezeu care își amintește de noi, Dumnezeu care vindecă amintirile noastre rănite ungându-le cu speranță, Dumnezeu care este aproape de noi pentru a ne ridica dinăuntru, acest Dumnezeu să ne ajute să fim constructori de bine, mângâietori ai inimilor. Fiecare poate să facă un pic de bine, fără a aștepta ca alții să înceapă. "Încep eu, încep eu, încep eu": fiecare trebuie să spună asta. Fiecare poate să mângâie pe cineva, fără a aștepta ca problemele sale să fie rezolvate. Chiar purtând crucea mea, eu încerc să mă apropii pentru a-i mângâia pe alții. Ce este omul? Este marele tău vis, Doamne, de care îți amintești mereu. Omul este marele tău vis, Doamne, de care îți amintești mereu. Nu este ușor de a înțelege asta în aceste circumstanțe, Doamne. Oamenii uită de noi, nu-și amintesc de această tragedie. Dar tu, Doamne, nu uiți. Omul este marele tău vis, Doamne, de care îți amintești mereu. Doamne, fă ca și noi să ne amintim că suntem în lume pentru a da speranță și apropiere, pentru că suntem fiii tăi, "Dumnezeul a toată mângâierea" (2Cor 1,3).
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 550.