Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Considerație la solemnitatea Coborârii Duhului Sfânt - Anul C - 2019

"Au fost umpluți de Duhul Sfânt și au început să vorbească" (Fap 2,4).

La sfârșitul celor cincizeci de zile după Înviere, celebrăm Rusaliile, coborârea Duhului Sfânt, care este darul prin excelență al lui Cristos cel înviat, darul cel mai prețios pe care Tatăl și Fiul ni l-au oferit nouă oamenilor. Duhul Sfânt, promis de Isus încă înainte de înălțarea sa la cer (cf. In 16,7), prin care i-a asigurat pe ucenicii din toate timpurile că nu-i va lăsa orfani, coboară astăzi peste ei sub chip de limbi de foc (cf. Fap 2,3), îi luminează și-i înflăcărează, îi întărește și îi transformă pe adevărații ucenici de pretutindeni în trăitori autentici ai evangheliei și în martori curajoși ai lui Cristos cel viu (cf. 1Pt 2,9).

Dacă psalmul 103, psalmul-pereche al psalmului 104, preamărește minunile lui Dumnezeu prin mila și duioșia lui, psalmul 104 preamărește minunile lui prin creațiune, care toate erau foarte bune (cf. Gen 1,31). Cea mai nobilă lucrare a creației au fost primii oameni, cărora Dumnezeu "le-a suflat în nări pe Duhul Sfânt și oamenii au primit un suflet viu" (cf. Gen 2,7). Dar în urma păcatului la care i-a împins diavolul din invidie (cf. Înț 2,24) oamenii l-au pierdut pe Duhul Sfânt, căci porumbelul divin, ca și porumbelul lui Noe, nu suportă murdăria (cf. Gen 8,8-9) și s-a întors la Tatăl ceresc. Drept urmare a plecării Duhului Sfânt, oamenii au pierdut cerul, fericirea, odihna și viața fără de moarte (cf. Gen 3,16-24; Rom 6,23).

Dar Dumnezeu, care îi iubea pe oameni cu o "iubire veșnică" (cf. Ier 31,3), nu i-a lăsat la mâna diavolului și le-a promis un "mântuitor" care să-i curețe de păcate, care să biruie diavolul și moartea (cf. Gen 3,15), care să le deschidă cerul și care să li-l redea pe Duhul Sfânt, cel de viață dătătorul. Și astăzi sărbătorim tocmai acest eveniment fericit, când Isus în urma curățirii de păcate în sângele său (cf. Ef 1,7) și prin învierea și înălțarea sa la cer (cf. Fap 2,33) cu trupul luat de la noi (cf. In 1,14), împreună cu Tatăl ceresc l-au trimis pe Duhul Sfânt asupra tuturor celor care cred în el (cf. Fap 2,1-11). De aceea Isus ne-a spus că, dacă l-am iubi, "ne-am bucura" că se duce la Tatăl, pentru că înălțat la cer ni-l v-a trimite pe Duhul Sfânt spre mângâiere: "Când va veni Mângâietorul, Duhul adevărului, are să vă călăuzească în tot adevărul; căci el nu va vorbi de la el, ci va vorbi tot ce va fi auzit și vă va descoperi lucrurile viitoare" (In 16,13), Duh care v-a rămâne la noi și va locui veșnic în noi (cf. In 14,17), ne va conduce la înviere (cf. Rom 8,11) și apoi Isus ne va pregăti în cer un loc în casa Tatălui său (cf. In 5,17).

Sfântul Grigorie Teologul (329-390), cunoscut și ca Grigorie de Nazianz, spune: "Tatăl ceresc este și are casa din cer, Cristos e ușa spre Tatăl, dar Duhul e cheia care ne deschide aceasta ușă. Duhul ne deschide «ușa» Cristos (cf. In 10, 9) și ne arată calea spre Cristos, pentru că deschide mintea noastră încuiată pentru Dumnezeu (cf. In 16,13)". Și tot el spune: "Sunt cuprins de uimire când mă gândesc la bogăția numelor Duhului Sfânt: Duhul lui Dumnezeu. Duhul lui Cristos. Duhul înfierii noastre. El ne reface în Botez și în înviere. El suflă unde vrea. El este izvorul luminii și al vieții. El face din mine o Biserică. El mă îndumnezeiește. El mă desăvârșește. El este cerut după Botez. Tot ce face Dumnezeu, face și el. El ni se împărtășește în limbi de foc și înmulțește darurile. El face din botezați predicatori, păstori, dascăli".

Isus, ca să ne poată duce la Tatăl ceresc prin Duhul Sfânt, a trebuit mai întâi ca împreună cu Duhul Sfânt să adune și să formeze un nou popor al lui ales din toate semințiile pământului, popor numit Biserica. Și iată tocmai acest fapt ni-l descrie prima lectură de astăzi (cf. Fap 2,1-11). De aceea, sfântul Ioan Gură de Aur (354-407) spune că "Rusaliile sunt ziua de naștere a Bisericii", iar Conciliul Vatican II ne spune că: "Duhul locuiește în Biserică și în inimile credincioșilor ca într-un templu (cf. 1Cor 3,16; 6,19), se roagă și dă mărturie despre înfiere (cf. Gal 4,6; Rom 8,15-16.26). El călăuzește Biserica spre tot adevărul (cf. In 16,13), o unește în comuniune și slujire, o înzestrează și o conduce cu diferite daruri ierarhice și carismatice și o împodobește cu roadele sale: iubirea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, bunăvoința, fidelitatea, blândețea, cumpătarea" (cf. Ef 4,11-12; 1Cor 12,4; Gal 5,22). Prin puterea evangheliei, Duhul Sfânt întinerește Biserica, o reînnoiește fără încetare și o duce la unirea desăvârșită cu Mirele ei. Căci Duhul și Mireasa spun Domnului Isus: "Vino!" (cf. Ap 22, 17). Astfel, Biserica universală se înfățișează ca "popor adunat în comuniunea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt".

Eu îl voi ruga pe Tatăl, iar el vă va da un alt Mângâietor, ca să fie cu voi pentru totdeauna, Duhul adevărului (cf. In 14,16.17). El vă va călăuzi în tot adevărul, căci nu va vorbi de la sine, ci va spune ceea ce va auzi și vă va vesti lucrurile viitoare. El mă va glorifica pe mine, pentru că dintr-al meu va lua (cf. In 16,13-14). Pe lângă aceasta, același Duh Sfânt sfințește, conduce și împodobește cu virtuți poporul lui Dumnezeu nu numai prin sacramente și slujiri, ci "împărțindu-și fiecăruia darurile după cum voiește" (1Cor 12,11), el dăruiește credincioșilor de toate categoriile haruri speciale, prin care îi face capabili și dispuși să primească diferite activități și servicii folositoare pentru reînnoirea și creșterea Bisericii, după cuvântul sfântului Paul: "Fiecăruia i se dă o manifestare a Duhului spre folosul tuturor" (1Cor 12,7). Aceste carisme, fie extraordinare fie mai simple și mai răspândite, fiind deosebit de adecvate și folositoare pentru nevoile Bisericii, trebuie primite cu recunoștință și bucurie.

Sfântul Vasile cel Mare (330-379), pornind de la cuvintele Bibliei: "Roadele Duhului sunt: iubirea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, bunăvoința, fidelitatea, blândețea, cumpătarea" (Gal 5,22-23), ne învață că: "Prin Duhul Sfânt, inimile sunt ridicate spre cele înalte, este întărită mâna celui infirm, sunt desăvârșiți cei puternici, strălucește asupra acelora care s-au purificat de orice mizerie și-i face spirituali prin comuniunea pe care o au cu el. După cum corpurile foarte transparente și lucioase, în contact cu o rază, devin foarte luminoase și emană din sine o strălucire nouă, tot așa, și sufletele care îl au în sine pe Duhul și care sunt luminate de Duh devin și ele sfinte și reflectă harul asupra altora. Tot de la Duhul Sfânt ne vine cunoașterea anticipată a lucrurilor viitoare, aprofundarea misterelor, perceperea lucrurilor ascunse, distribuirile de daruri, familiaritatea cu lucrurile cerului, jubilarea împreună cu îngerii. De la el vine bucuria veșnică, de la el vine unirea constantă și asemănarea cu Dumnezeu și, lucru mai sublim decât oricare, de la el vine posibilitatea de a deveni ca Dumnezeu" (cf. Tratatul Despre Duhul Sfânt, cap. 9,23).

Sărbătoarea de astăzi ne "obligă": "Așadar, dacă ați înviat împreună cu Cristos, căutați cele de sus, unde Cristos șade la dreapta lui Dumnezeu! Cugetați la cele de sus, și nu la cele de pe pământ, căci voi ați murit și viața voastră este ascunsă împreună cu Cristos în Dumnezeu! Când se va arăta Cristos, care este viața voastră, atunci și voi vă veți arăta împreună cu el în glorie.

Apoi, poporul sfânt al lui Dumnezeu, care suntem acum noi și care formăm Biserica în calitate de "pietre vii" (cf. 1Pt 2,5), prin Duhul Sfânt trebuie să participăm și la misiunea profetică a lui Cristos aducându-i o mărturie vie mai ales printr-o viață de credință și iubire și oferind lui Dumnezeu o jertfă de laudă, rodul buzelor care mărturisesc numele lui (cf. Evr 13,15). Simplu în esență și multiplu în puteri, Duhul Sfânt, Duhul Tatălui și Duhul Fiului, cunoscut de noi prin roadele sale în viața noastră și în viața Bisericii, va locui în noi și va rămâne cu noi până la sfârșitul lumii (cf. In 14,16), căci el este mângâierea așteptării noastre, este garanția speranței viitoare, este lumina minților noastre și strălucirea sufletelor noastre. Iar cele trei lecturi de la sfânta Liturghie ne ajută să vedem câteva dintre aceste roade.

În prima lectură din Faptele Apostolilor 2,1-11, rodul Duhului Sfânt se manifestă prin capacitatea omului plin de Duhul Sfânt "de a vorbi în iubire și gingășie", cum spune papa Francisc, limba celuilalt și de a-i anunța evanghelia cu lucrările lui Dumnezeu: "Îi auzim pe ei vorbind în limbile noastre despre faptele minunate ale lui Dumnezeu" (Fap 2,11). Deoarece ura și răutatea diavolului i-au risipit pe oameni (cf. Gen 3,24; 11,9), dragostea și duioșia trebuia să adune acum Biserica lui Dumnezeu din toate părțile lumii. Dumnezeu schimbă în har, blestemul de la Babel și le confirmă tuturor că binecuvântarea divină se va întinde peste tot pământul (cf. Gen 11,1-9). Totdeauna unirea cea păcătoasă a limbilor a dezbinat lumea și a sfărâmat relațiile, iar limbile cele de foc ale dragostei au adus unirea în lume și cei dezbinați s-au legat iarăși unii cu alții. Sfântul Petru, primindu-l pe Duhul Sfânt, a putut atunci să vorbească toate limbile dragostei și a format primul nucleu al Bisericii din trei mii de oameni din toate națiunile de sub cer (cf. Fap 2,41), din orice neam și națiune (cf. Fap 2,5). Această lucrare începută atunci de Petru, continuată de primii creștini și de creștinii de peste veacuri, a ajuns acum și la noi cei care aparținem sfârșitului veacurilor (cf. 1Cor 10,11), pentru ca noi s-o primim și s-o purtăm și mai departe până ce vom cuprinde întreg pământul (cf. Mt 24,14; Mc 16,15).

De aceea, să-l ducem pe Cristos acolo unde nu a ajuns evanghelia mântuirii și acolo unde Isus este și a fost refuzat și acolo unde Isus a fost părăsit. Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) spunea: "Doamne, fă din mine un instrument al împăcării între oameni! Unde este ură, eu s-aduc iubire, Unde e ofensă, eu s-aduc iertare. Unde-i învrăjbire, eu s-aduc unire, Unde-i îndoială, eu s-aduc credință. Unde-i rătăcire, s-aduc adevărul, Unde-i deznădejde, eu s-aduc speranță. Unde-i întristare, s-aduc bucurie, Unde-i întuneric, eu s-aduc lumină". Papa Francisc, parafrazând aceste cuvinte, spune și el. "Acolo unde este mult zgomot, să știm să ascultăm; unde este confuzie să știm să inspirăm armonie; unde totul se îmbracă în ambiguitate să putem aduce claritate; unde este excluziune să aducem împărtășire; în mijlocul senzaționalismului, în mijlocul mesajelor și veștilor rapide, să avem grijă de integritatea celorlalți; în mijlocul agresivității, să dăm precedență păcii; în mijlocul falsității, să aducem adevărul; în toate, în toate să privilegiem deschiderea drumurilor ce ne fac să simțim apartenența noastră ca fii și ca frați" (cf. Mesajul pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale 2018).

Sfântul Eusebiu de Cezareea (265-339) spunea că Duhul Sfânt este o imagine cum trebuie să fie Biserica. De aceea, sfântul Ciprian de Cartagina (210-258) spune: "Duhul Sfânt a venit în chip de porumbel (Mt 3,16, Mc 1,10), o pasăre simplă și plăcută, fără fiere amară, fără mușcături sălbatice, fără violență, fără să sfâșie cu unghiile, apropiată de oameni: bărbătuș și femelă în același cuib, care își clocesc puii împreună, zboară împreună, trăiesc în pace împreună, se mângâie împreună, fiind strâns legați unul de altul. Această imagine trebuie să fie cunoscută și în Biserică, această unire trebuie să existe și între creștini, dragostea frățească a porumbeilor, blândețea și încrederea lor trebuie să fie și între oamenii care poartă chipul lui Dumnezeu (cf. Mt 10,16). Isus mai dorește și ca relațiile dintre creștini și apoi dintre creștini și oamenii din lume să fie și ca cele dintre miei și lupi (cf. Lc 10,3), pentru că la sfârșit nu "oamenii lup" vor dăinui veșnic, ci "oamenii miel".

Însă în această sfântă lucrare de evanghelizare trebuie să avem mare grijă de unitatea în Cristos și să nu ne predicăm sau să ne căutăm pe noi înșine, ci pe Cristos, căci mulți sunt ca Simon Magul se caută numai pe ei înșiși și profitul lor (cf. Fap 8,9-24), uitând că Isus a suferit, a murit și a înviat (cf. 1Cor 1,12-13; 3,4), pentru ca toți oamenii să-l caute pe el, singurul care știe calea spre cer și singur care este poarta cerului (cf. In 14,6).

Ca un "triduum" de pregătire pentru sărbătoarea și înțelegerea Rusaliilor, Biserica, în ultimele trei zile a celebrat niște sfinți misionari care plini de Duhul Sfânt, cu limba de foc și de dragoste, au adus la unitatea Bisericii oameni risipiți prin păcat. Iată-i:

Sfântul Norbert (1080-1134), un episcop care s-a născut la Xanten, în Germania) din familia nobilă, după întâlnirea cu Isus, a cărui lumină l-a aruncat de pe cal, ca pe sfântul apostol Paul pe drumul Damascului (cf. Fap 9,4) și i-a spus: "Părăsește calea răului și fă binele", a început să predice împotriva tuturor abuzurilor și viciilor din timpul său. El a predicat evanghelia și convertirea în Germania, Franța și Olanda. Exemplul lui vorbea mai elocvent decât cuvintele lui. Pentru dăruirea sa a fost comparat cu sfântul Ioan Botezătorul.

Sfântul Robert de Newminster (1100-1159), un preot englez, al cărui nume înseamnă "om cu renume", și care s-a născut în Gargrave, regiunea York din Anglia, a trăit o viață conformă evangheliei și a fost un zelos predicator și trăitor al valorilor creștine. Așa cum Robert s-a remarcat el printr-o viață sobră dăruită vestirii evangheliei și de slujire a celor aflați în nevoi, tot așa să ne remarcăm și noi în viață. Și să nu uităm că el primea forța din meditarea Evangheliei și din participarea la Euharistie.

Sfântul Médard (456-545), un episcop care s-a născut la Salency, aproape de Noyon, în Picardia, Franța, pe care părinții l-au crescut creștinește și l-au învățat de mic să fie milostiv, de tânăr predica evanghelia și îi ajuta pe semeni să se convertească, săvârșind chiar minuni prin puterea lui Dumnezeu. Este renumit nu numai pentru predicile și milosteniile sale, ci și pentru faptul că se îngrijea și de cultivarea virtuților în tinerele fete și în tinerii băieți, pentru care a înființat o sărbătoare numită Rosieres, la care anual tânăra și tânărul cei mai virtuoși din oraș.

Sfântul Efrem Sirul (306-373), un fiu născut dintr-un tată preot păgân și o mamă creștină, un diacon născut la Nisibis, oraș din Turcia de astăzi, un apostol, a comentat și a predicat cu zel Sfintele Scripturi. Mijloacele folosite de el pentru răspândirea evangheliei și a adevărului creștin au fost pe lângă predică, poezia și cântul, fapt pentru care a fost numit: "Harfa Duhului Sfânt". El a dus la o vastă răspândire a creștinismului, din Siria și până în Orientul mediteraneean. El a spus despre Biblie: "Dumnezeu a colorat cuvântul biblic cu multe frumuseți, pentru ca cei care îl aud să poată contempla ceea ce ei preferă. Dumnezeu a ascuns în cuvântul biblic toate comorile, pentru ca fiecare dintre noi să găsească bogăția de har pe care o dorește. Cuvântul divin mai poate fi asemuit și cu un arbore al vieții, în care toate ramurile produc roade bogate. De aceea Biblia trebuie predicată lumii întregi".

Închei cu rugăciunea zilei: "Dumnezeule atotputernic și veșnic, care ai voit ca celebrarea misterului pascal să fie cuprinsă în timpul sfânt al celor cincizeci de zile, fă, te rugăm, ca, prin darul de sus, popoarele risipite să se adune iarăși și mulțimea limbilor să se unească într-un glas pentru a preamări numele tău". Amin.

Pr. Ioan Lungu

* * *

Coborârea Sfântului Duh (Rusaliile). Predici la Radio Iași


 

lecturi: 657.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat