Crezând, să aveți viață! Reflecție la Duminica a II-a Paștelui
Evanghelia după sfântul Ioan 20,19-31
În seara aceleiași zile, prima a săptămânii, deși ușile locului în care erau discipolii, de frica iudeilor, erau încuiate, a venit Isus, a stat în mijlocul lor și le-a zis: "Pace vouă!" Zicând aceasta, le-a arătat mâinile și coasta. Discipolii s-au bucurat văzându-l pe Domnul. Atunci, Isus le-a zis din nou: "Pace vouă! Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi". Și, spunând aceasta, a suflat asupra lor și le-a zis: "Primiți-l pe Duhul Sfânt! Cărora le veți ierta păcatele, le vor fi iertate; cărora le veți ține, le vor fi ținute". Însă Toma, unul dintre cei doisprezece, cel numit "Geamănul", nu era cu ei când a venit Isus. Așadar, ceilalți discipoli i-au spus: "L-am văzut pe Domnul!" Dar el le-a zis: "Dacă nu voi vedea în mâinile lui semnul cuielor și nu-mi voi pune degetul în semnul cuielor și nu-mi voi pune mâna în coasta lui, nu voi crede". După opt zile, discipolii lui erau iarăși înăuntru, iar Toma era împreună cu ei. Isus a venit, deși ușile erau încuiate, a stat în mijlocul lor și a zis: "Pace vouă!" Apoi i-a spus lui Toma: "Adu-ți degetul tău aici: iată mâinile mele! Adu-ți mâna și pune-o în coasta mea și nu fi necredincios, ci credincios!" Toma a răspuns și i-a zis: "Domnul meu și Dumnezeul meu!" Isus i-a spus: "Pentru că m-ai văzut, ai crezut. Fericiți cei care nu au văzut și au crezut!" Isus a mai făcut înaintea discipolilor și multe alte semne, care nu sunt scrise în cartea aceasta. Acestea însă au fost scrise ca să credeți că Isus este Cristos, Fiul lui Dumnezeu și, crezând, să aveți viață în numele lui.
* * *
Încă înainte de înviere, Isus Cristos se proclamase ca "învierea și viața" (In 11,25) iar în această evanghelie confirmă adevărul spuselor sale. În toate aparițiile lui de după înviere se prezintă viu în totalitatea trupului său glorificat. Acum își prezintă rănile sale glorioase și le oferă apostolilor pacea lui, o pace pe care lumea nu o poate da și prin care ne sunt iertate păcatele. Acesta este marele dar pe care Isus înviat îl face tinerei sale biserici: pacea prin iertarea păcatelor. Această pace o vor transmite generațiilor care vor veni apostolii și tot predicatorii evangheliei. Pacea lui Dumnezeu în inimile oamenilor: iată marele dar al lui Isus Cristos înviat.
În această lume reconciliată cu Tatăl în moartea și învierea Fiului său trăim noi astăzi; o lume în care viața lui Dumnezeu este prezentă în viețile noastre, iar moartea nu este decât o trecere dintr-o viață într-o alta care nu mai este supusă corupției și morții. Noi, cei botezați în moartea și învierea Domnului, experimentăm viața Celui Înviat în trupurile noastre muritoare. Pentru a trăi viața cea nouă a fiilor lui Dumnezeu nu este nevoie de un contact corporal, fizic cu Isus Cristos, așa cum Toma cere în această evanghelie. Curățirea de păcate și trăirea noii vieți în Dumnezeul cel viu au loc prin iertarea păcatelor noastre în sacramentul Spovezii și împărtășirea cu trupul și sângele lui Cristos, iar aceste sacramente ne pot oferi o trăire mai profundă decât ne-ar putea-o oferi contactul fizic cu Fiul lui Dumnezeu. Viața lui Isus Cristos este lumina oamenilor (In 1,4), o lumină pe care o primim în sfintele taine (sacramentele Bisericii) și prin care noi înșine devenim lumină pentru semenii noștri din Biserică și din afara ei. În lumea globalizată în care trăim acum, să fim lumină în această curte a neamurilor, în satul global care reprezintă un semn al timpurilor pe care creștinii (fiii luminii) trebuie să-i folosească pentru a duce Lumina și în sufletele fiilor întunericului.
Isus le apare apostolilor în ziua învierii și opt zile mai târziu. Aceste apariții în ziua de duminică marchează Ziua Domnului, zi în care creștinii aduc cult lui Dumnezeu mort și înviat. Ziua de duminică este ziua prin excelență a tuturor celor care cred în Cristos, așa cum frații noștri mai mari în credință au ziua de sâmbătă ca zi de cult și odihnă, iar frații musulmani îi oferă lui Alah ziua de vineri. Toți cei care cred într-un unic Dumnezeu îi oferă o zi din săptămână; această zi este sfântă și sfântă ar trebui să fie pentru noi, cei care dominați de civilizația noastră materialistă și îndreptată spre ateism, uităm că Dumnezeu este stăpânul timpului, iar scurgerea noastră prin timp poartă amprenta sacrului și a divinității de la care toți am primit viața.
Isus înviat le arată apostolilor săi și apoi special lui Toma rănile din mâinile și coasta lui. Isus înviat poartă mereu în trupul său glorificat semnele cuielor, suliței, coroanei de spini și biciului călăilor. Trupul său înviat poartă rănile trupurilor noastre slabe și păcătoase. Cristos rămâne solidar cu toate crucile pe care oamenii le poartă pe acest pământ. Nicio suferință nu-i este străină. Mila lui fără margini îl face să sufere și să rămână unit cu toți cei care suferă în trup și în spirit. Așa suntem și noi, cei care formăm Biserica lui, un singur trup și un singur suflet care poartă în el rănile lui Cristos pentru mântuirea lumii. Solidaritatea noastră cu orice om care suferă este condiția esențială pentru a intra în împărăția lui Dumnezeu. Nu există o altă cale spre ceruri care să ocolească suferința. Nepăsarea noastră față de suferințele celorlalți ne va plasa printre capre, adică la stânga lui Dumnezeu, adică în iad.
La o săptămână după înviere, apostolii erau din nou împreună, iar Toma era printre ei. Acum le apare din nou Cristos și-i zice lui Toma: "Adu-ți degetul tău aici: iată mâinile mele! Adu-ți mâna și pune-o în coasta mea și nu fi necredincios, ci credincios!" Toma este exemplul tuturor acelora care pentru a crede, cer probe palpabile. El este prezent în toți aceia care vor să-l vadă pe Dumnezeu (spirit absolut) cu ochii trupului lor; care vor să-l încastreze pe Dumnezeul cel nemărginit în îngustimea minții lor; care vor să-l simtă pe Dumnezeu cu cele cinci simțuri ale trupului. Suntem tentați să credem ca real și adevărat doar ceea ce mintea și simțurile noastre pot experimenta și ignorăm faptul că realitatea pe care nu o putem vedea și cuprinde în experimentele noastre este mult mai mare decât ceea ce cunoaștem și putem experimenta. În fața misterului lui Dumnezeu noi suntem ca o picătură într-un ocean, ca o clipă în fața veșniciei. De aceea, Isus Cristos îi declară fericiți pe cei care cred fără să vadă. Aceasta este ultima fericire a evangheliilor.
Pr. Emil Dumea
lecturi: 523.