Tatăl este în inima ta. Reflecție la duminica a IV-a din Postul Mare - Anul C
În acel timp, toți vameșii și păcătoșii se apropiau de Isus ca să-l asculte. Fariseii și cărturarii însă murmurau, spunând: "Acesta îi primește pe păcătoși și mănâncă cu ei". Atunci, le-a spus această parabolă: "Un om avea doi fii. Cel mai tânăr dintre ei i-a spus tatălui: «Tată, dă-mi partea de avere ce mi se cuvine!» Iar el le-a împărțit averea. Și, nu după multe zile, fiul cel mai tânăr și-a adunat toate și a plecat de acasă într-o țară îndepărtată. Acolo și-a risipit averea într-o viață de desfrâu. După ce a cheltuit toate, a venit o mare foamete în țara aceea, iar el a început să ducă lipsă. Atunci s-a dus și s-a aciuat la unul dintre cetățenii acelei țări care l-a trimis la câmp să păzească porcii. Și ar fi dorit să se sature cu roșcovele pe care le mâncau porcii, dar nimeni nu-i dădea. Atunci, venindu-și în fire, a spus: «Câți zilieri ai tatălui meu au pâine din belșug, iar eu mor aici de foame! Ridicându-mă, mă voi duce la tatăl meu și-i voi spune: 'Tată, am păcătuit împotriva cerului și înaintea ta; nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău. Ia-mă ca pe un zilier al tău!'» Și, ridicându-se, a mers la tatăl său. Pe când era încă departe, tatăl l-a văzut, i s-a făcut milă și, alergând, l-a îmbrățișat și l-a sărutat. Atunci, fiul i-a spus: «Tată, am păcătuit împotriva cerului și înaintea ta; nu mai sunt vrednic să fiu numit fiul tău». Însă tatăl a spus către servitorii săi: «Aduceți repede haina cea dintâi și îmbrăcați-l! Dați-i un inel în deget și încălțăminte în picioare! Aduceți vițelul cel îngrășat și tăiați-l: să mâncăm și să ne bucurăm, căci acest fiu al meu era mort, și a revenit la viață, era pierdut, și a fost găsit!» Și au început să se veselească. Însă fiul lui mai mare era la câmp. Când a venit și s-a apropiat de casă, a auzit cântece și dansuri. Atunci, chemându-l pe unul dintre servitori, l-a întrebat ce este aceasta. El i-a spus: «Fratele tău a venit, iar tatăl tău, pentru că l-a recăpătat sănătos, a tăiat vițelul cel îngrășat». Dar el s-a mâniat și nu voia să intre. Însă tatăl său a ieșit și-l implora. El, răspunzând, i-a zis tatălui său: «Iată, de atâția ani te slujesc și niciodată n-am încălcat porunca ta! Dar mie nu mi-ai dat niciodată măcar un ied ca să mă bucur cu prietenii mei. Însă, când a venit acest fiu al tău care și-a devorat averea cu desfrânatele, ai tăiat pentru el vițelul cel îngrășat». Atunci, el i-a spus: «Fiule, tu ești cu mine întotdeauna și toate ale mele sunt ale tale. Dar trebuia să ne bucurăm și să ne veselim, pentru că acest frate al tău era mort, și a revenit la viață, era pierdut, și a fost găsit!»"
(Evanghelia după sfântul Luca 15,1-3.11-32)
- A patra duminică din Postul Mare ne propune spre reflecție și învățătură cea mai mișcătoare parabolă spusă de Isus Cristos, cea a tatălui milostiv și a fiului risipitor întors acasă. Prezentarea celor doi fii are ca scop scoaterea în evidență a figurii tatălui lor. Deși în credința evreilor ca și a creștinilor, Dumnezeu Tatăl este în ceruri, nicăieri în Biblie el nu este mai prezent pe pământ, printre oameni ca aici. Latura mișcătoare și plină de iubire a inimii lui o vedem încă de la început, când la cerere, îi împarte fiului mai tânăr partea lui de moștenire. Actualizată, această moștenire înseamnă că fiecare dintre noi primim de la Creator existența cu tot ceea ce înseamnă ea: minte, sănătate, voință și toate cele ce decurg din ele, adică daruri care nu pot fi calculate în bani sau alte bunuri. Numai Dumnezeu ni le poate oferi; părinții doar ni le transmit, ei înșiși primindu-le de la părinții lor. Se poate întâmpla în viață ca să irosim toate aceste daruri și din cauza prostiei și a lipsei noastre de înțelepciune să ajungem într-o stare mizerabilă, de plâns. În această condiție, degradarea ființei umane poate ajunge atât de greu de suportat încât declanșează în noi mecanismul autoapărării, al revenirii la realitate. Îl putem considera și pe acest mecanism profund interior ca un mare dar prin care Tatăl nu ne lasă să ne pierdem complet, să cădem pradă autodistrugerii.
Dar, în parabola noastră, nu decăderea fiului mai mic este în centru, ci milostivirea Tatălui care privea zilnic peste gard ca să vadă dacă nu-l zărește pe fiul său întorcându-se acasă de pe drumurile rătăcirii. Iar atunci când acesta, în sfârșit, apare, tatăl iese din curte alergând spre el, îl îmbrățișează, îl sărută și organizează o masă bogată pentru a sărbători revenirea lui acasă. Nu-i reproșează rătăcirile, la fel cum nu-i reproșează nici fiului mai mare gelozia și remarcile răutăcioase la adresa fratelui său. Pentru amândoi fiii săi are doar cuvinte pline de bunătate și milostivire, iar fiului mai mare îi reamintește faptul că, dacă nu-și dă seama cumva, el se bucură de tot ceea ce este în casa tatălui.
În această parabolă, alături de inima plină de iubire și milostivire a Tatălui, ne mai surprinde un aspect mai greu de descifrat la prima vedere, și anume faptul că Isus Cristos, Fiul Tatălui, cel care narează această parabolă, nu iese în evidență; cumva dispare în spatele Tatălui, lăsându-i lui locul central. El, în persoana căruia s-a realizat reconcilierea omului cu Dumnezeu Tatăl, el se retrage într-o umilință totală și doar povestește cum Tatăl, din iubire îl iartă pe om și se împacă cu acesta printr-un preț enorm pe care îl plătește Fiul, vărsându-și sângele și murind pe o cruce. Ne surprinde acest mister profund al umilinței lui Dumnezeu Fiul care săvârșește lucrarea de mântuire a Tatălui, vorbește despre ea, dar nu se scoate în evidență pe el, ci pe Tatăl. El, care este Cuvântul mântuitor al Tatălui, vorbește, dar se ascunde în spatele cuvântului său. Aceasta poate reprezenta o lecție exemplară de cum trebuie să predice mântuirea predicatorul creștin. La fel cum poate reprezenta o lecție pentru fiecare creștin: să nu ne scoatem pe noi în prim plan, ci pe Dumnezeul care ne strânge în brațele lui pline de iubire și compasiune.
- Condiția noastră umană reprezintă o continuă aducere aminte, adesea dureroasă, a ieșirii noastre din paradis și a peregrinării într-o lume care este și nu este a noastră. Aici suntem doar în tranzit spre destinația finală, spre casa în care avem domiciliu stabil, cerul. Vrând-nevrând, experimentăm condiția noastră de fii rătăciți în căutarea drumul de întoarcere, drum pe care ni-l revelează prin cuvântul său, dar mai ales prin prezența persoanei sale, Fiul Tatălui, Isus Cristos. El este cel care trezește prin Duhul Sfânt conștiința demnității noastre și a necesității de întoarcere în noi înșine, adică în casa Tatălui. Într-un anume sens, casa lui suntem noi, iar cerul trebuie să începem a-l căuta în inima și conștiința noastră, acolo unde Creatorul și-a imprimat chipul. Căutarea cerului de deasupra începe cu căutarea cerului care continuă să strălucească chiar și atunci când am decăzut în cea mai cruntă mizerie. Privirea plină de iubire și milostivire a Tatălui nostru ne urmărește și atunci când ochii noștri nu văd în noi și în jurul nostru decât mizerie și decădere. Parabola aceasta ne amintește că speranța în Dumnezeul cel plin de milostivire nu trebuie să ne-o pierdem niciodată.
- În orgoliul nostru rănit, poate nu suntem capabili să recunoaștem și să ne acceptăm starea jalnică în care am ajuns; ca și pușcăriașii care afirmă că ei sunt în penitenciar pe nedrept, deși dosarul lor penal dovedește din plină răutatea faptelor lor. Este posibil să nu ne întoarcem de pe drumurile rătăcirii din cauza rușinii și a fricii de a nu fi mustrați de Tatăl. Parabola nu ne relatează niciun cuvânt de reproș pe care tatăl să-l fi adresat fiului risipitor, ceea ce nu înseamnă că el nu-și dădea seama de gravitatea faptelor lui. Întoarcerea în noi înșine și în casa lui Dumnezeu nu este însoțită de vreo penalizare din partea conștiinței noastre și cu atât mai puțin din partea lui Dumnezeu. Întoarcerea de pe drumurile rele și mai ales pășirea pe drumul cel bun au în ele o bucurie profundă; este bucuria inimii Tatălui care ne îmbrățișează și se bucură împreună cu noi, redându-ne frumusețea și demnitatea de fii ai lui. Această parabolă reprezintă una dintre cele mai profunde lecții ale existenței omului în viața căruia strălucește iubirea Creatorului lui.
Pr. Emil Dumea
lecturi: 622.