Papa Francisc în Maroc: Creștinii și musulmanii să lucreze împreună pentru pace
Publicăm o scrisoarea pe care monseniorul Santiago Agrelo Martinez, arhiepiscop de Tangeri, a scris-o comunității sale în vederea călătoriei papei Francisc în Maroc (30-31 martie). În scrisoare, venită la agenția SIR, arhiepiscopul destăinuiește: "Inima îmi spune că vizita papei Francisc în Maroc va lăsa în ochii noștri bucuria de a ne privi ca frați, în inimile noastre o angajare față de acești frați și față de această țară, în mâinile noastre un proiect de solidaritate față de săraci, în spiritul nostru pasiunea lui Dumnezeu față de creaturile sale".
Așa cum știți deja, papa Francisc va vizita Marocul la 30 și 31 martie.
Acest anunț, o veste bună pentru Biserica din Maroc, este o mare bucurie pentru tot poporul și motiv de recunoștință deosebită pentru noi, deoarece vom avea ocazia să ne apropiem de papa - chiar dacă probabil vreunul a putut deja să facă asta -, să celebrăm cu el credința noastră, să-l ascultăm, să-l facem să simtă afectul nostru și să-i spunem că suntem angajați să ducem Evanghelia lui Cristos în inima celor cu care parcurgem cărarea vieții.
Totuși, nimic din toate acestea, deși sunt importante și chiar necesare, n-ar fi o motivație suficientă pentru a justifica această vizită atât de dorită a papei în Maroc, pentru că angajarea noastră față de Evanghelie, alipirea noastră afectuoasă de papa Francisc, precum și celebrarea bucuroasă a misterelor credinței, fac parte din viața noastră, ca să nu spunem pur și simplu că sunt viața noastră, chiar dacă nu ne-ar fi dată niciodată oportunitatea de a-l vedea pe papa.
Acest lucru, frații mei, mă face să iau în considerare alte aspecte ale acestei vizite care ar putea să nu fie așa de familiare cu acelea care, încă de la început, reclamă atenția noastră, dar care probabil că sunt mai semnificative și cărora, în realitate, va trebui să li se acorde o atenție mai mare.
Este clar că papa vine în Maroc pentru noi, creștinii care trăim aici; nu cred că greșesc, însă, afirmând că vine și - ba chiar mai ales - pentru poporul marocan, care ne primește aici ca pe frații lor. Pentru creștini și musulmani, este chemarea de a lucra pentru pace, de a acționa după dreptate, de a fi solidari unii cu alții, de a promova libertatea tuturor. Dacă în trecut puteau să ne despartă două certitudini, astăzi trebuie să ne unească o singură căutare. Dacă am scris o istorie fratricidă în numele a două credințe, este timpul să scriem o altă istorie care în ochii tuturor să fie fraternă, unită de legături de iertare și milostivire.
Ceea ce vine de la Dumnezeu, atât în islam cât și în Evanghelie, nu ne desparte pe unii de alții, nu ne face străini pe unii de alții, și cu atât mai puțin ne face superiori pe unii față de alții. Ceea ce este al lui Dumnezeu unește în iubire, care este Dumnezeu.
Trăim timpuri dificile, în care pentru creștini și musulmani a devenit urgent să descoperim vocația noastră comună de a umaniza lumea și de a face asta fiecare pornind de la lumina cu care credința pe care o practicăm ne luminează.
Inima îmi spune că vizita papei Francisc în Maroc va lăsa în ochii noștri bucuria de a ne privi ca frați, în inimile noastre o angajare față de acești frați și față de această țară, în mâinile noastre un proiect de solidaritate față de săraci, în spiritul nostru pasiunea lui Dumnezeu față de creaturile sale.
Dar voi știți bine, frații mei, că la orizontul acestei vizite apostolice sunt și aceștia din urmă care sunt emigranții. Abandonați destinului lor, încredințați în mâinile criminale ale mafiilor de către politicile criminale ale guvernelor, neputând să-și exercite drepturile lor fundamentale, tratați ca sclavi, duși înainte și înapoi ca o marfă, împinși să negocieze cu moartea ceea ce ar trebui să le ofere lor în dreptate, acești emigranți au nevoia ca să le fie adresat cuvântul papei pentru a-i întări, pentru a menține vie credința lor, pentru a întări speranța lor. Au nevoie și ca acel cuvânt să se adreseze conștiinței poporului, să amintească responsabilitatea pe care o are în drama emigrației politica fiecărei națiuni și responsabilitatea și mai mare, dacă este posibil, pe care în materie de formare a conștiinței și de luare a deciziilor o au comunitățile creștine din țările de origine, din Bisericile de-a lungul drumului, din țările de destinație.
Aceasta este o speranță aprinsă în inima Bisericii din Tangeri: ca papa Francisc să vină în această țară, și ca la această umanitate înfometată de dreptate, de iubire, de speranță, să facă să ajungă lumina cuvântului său, căldura afectului său, mărturia că Biserica, mamă a tuturor, este deosebit de aproape de acești fii care au nevoie de toate.
Acești fii din urmă nu se vor putea apropia de papa Francisc. Însă vor trebui să ocupe un loc privilegiat în inima sa de părinte și în inima vizitei sale apostolice în Maroc.
Nouă ne revine să pregătim drumul. Vom face asta cu austeritatea vieții, în solidaritatea cu săracii, cu rugăciunea în comunitate și raportul personal cu Domnul. Vom face asta ca și cum am pregăti venirea Domnului: Binecuvântat este cel care vine în numele său!
(După agenția SIR, 16 martie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 146.