Papa Francisc: Iubire, bucurie, sobrietate. Iată trei cuvinte pentru sfințenia de fiecare zi
Papa Francisc introduce comentariul lui Ioan Gură de Aur la textul din Prima Scrisoare către Timotei în care apostolul Paul îl invită pe discipolul său să bea vin pentru sănătatea sa.
Viața creștină constă în a ne descoperi iubiți de Dumnezeu Tatăl în manieră necondiționată și gratuită. Aceasta este vestea cea bună a evangheliei pe care Isus a vestit-o și mărturisit-o "până la sfârșit" (In 13,1) dar care a devenit realitate pentru fiecare dintre noi în ziua de Rusalii (cf. Fap 2,1-13) - și la rusaliile personale ale fiecăruia dintre noi care este botezul - când Duhul Sfânt, Iubirea Infinită a Tatălui față de Fiul său, a fost revărsat-o în inimile noastre. Cu adevărat suntem iubiți ca Fiul Isus, adevărați fii ai Tatălui, autentici frați și surori unii pentru alții.
A primi acest dar gratuit schimbă viața și mai ales transformă privirea asupra vieții, asupra noastră înșine, asupra celorlalți, asupra prezentului, asupra trecutului și mai ales asupra timpului care ne așteaptă: iubirea mare cu care suntem iubiți (cf. Ef 2,4) se manifestă ca acea lumină caldă și puternică ce îmbracă în el viața, realitatea, relațiile. Așa cum într-o zi de soare natura, și chiar orașele noastre, devin mai frumoase, tot așa credința și primirea iubirii Domnului dezvăluie că fiecare detaliu al existenței noastre este prețios, unic, irepetabil, în pofida problemelor, dificultăților și incoerențelor noastre.
Și pentru aceasta am început exortația mea apostolică despre sfințenie cu această invitație, luată din Evanghelia lui Matei (5,12): Gaudete et exsultate (bucurați-vă și veseliți-vă). Bucuria, care este desigur diferită de euforie, este sentimentul unei inimi udate de iubire - și în mijlocul încercărilor vieții - și este una din trăsăturile autentice ale sfințeniei adevărate, aceea și a persoanei "de la ușa vecină".
Este o bucurie autentică, simplă, care permite să gustăm oportunitățile de bine pe care ni le oferă viața, care se manifestă printre altele și într-o masă bună luată împreună, într-o privire de înțelegere și susținere și - de ce nu? - într-o ciocnire a unui pahar pentru o aniversare sau pentru un rezultat al unui prieten... Mă refer la acea bucurie care se trăiește în comuniune, care se împărtășește și se participă, pentru că "este mai mare fericire în a da decât în a primi" (Fap 20,35). Iubirea fraternă înmulțește capacitatea noastră de bucurie, pentru că ne face capabili să ne bucurăm de binele celorlalți.
În schimb, uneori și noi creștinii demonstrăm că încă nu știm să ne bucurăm cu adevărat de lucrurile vieții fie pentru că alergăm după plăcerile ocazionale și trecătoare, fie viceversa pentru că, simțindu-ne victime ale unui anumit rigorism, suntem tentați să nu ne schimbăm, să lăsăm lucrurile așa cum sunt, să alegem imobilismul, împiedicând astfel acțiunea Duhului, care aduce cu Sine noutatea bucuriei. Așadar bucuria este un rod al discernământului în Duhul Sfânt, care constă tocmai în arta constantă de a prefera acel noi în locul lui eu și persoanele în locul lucrurilor, în pofida miilor de înșelăciuni pe care răul și egoismul nostru ni le întind.
De fapt, această bucurie - care este un adevărat har - trebuie păstrată și ocrotită, așa cum este cazul credinței, al prieteniilor, al relațiilor: deci, ca toate lucrurile importante ale vieții. Este o atitudine înțeleaptă spontană pe care o avem toți: când este ceva de valoare, afectiv sau economic, avem o grijă specială de acel lucru și este corect să fie așa.
Bucuria iubirii lui Dumnezeu vărsată în inimă de Duhul Sfânt se păstrează prin sobrietate, care este capacitatea de a supune dorința de plăcere și de satisfacție personală măsurii a ceea ce este drept și a relațiilor interpersonale. De fapt, nimeni nu se mântuiește singur, ca individ izolat, ci Dumnezeu ne atrage ținând cont de rețeaua complexă de relații interpersonale care se stabilesc în comunitatea umană.
Această carte conține o scurtă omilie a sfântului Ioan Gură de Aur, un părinte al Bisericii din secolul al IV-lea, vestit datorită capacității oratorice, înmormântat în bazilica "Sfântul Petru" aici în Vatican, în care el comentează un scurt pasaj din Prima Scrisoare către Timotei, în care îl invita să bea "și puțin vin, din cauza stomacului tău și a deselor tale îmbolnăviri" (1Tim 5,23). În acest mod sfântul Ioan Gură de Aur are ocazia de a-i învăța pe credincioși că creația este bună dar trebuie știut să fie gustată, pentru a descoperi că a fost făcută chiar pentru noi, pentru binele nostru, ca un dar prețios, pentru ca să ne descoperim iubiți și să ne putem bucura împreună. Și sfântul Francisc de Assisi, afectat de o boală la stomac, de vreme ce în convent frații nu aveau vin, a binecuvântat un pahar de apă care în mod miraculos a devenit un vin foarte bun și care l-a repus în putere.
Așadar, sobrietatea și bucuria sunt două atitudini care cred că ne pot ajuta să trăim Postul Mare în vederea Paștelui, care este tocmai celebrarea învierii noastre cu Cristos, viața noastră nouă, celebrată o dată pentru totdeauna la Botez, și totuși reînnoită îndeosebi la fiecare Veghe Pascală. De fapt, ce este viața lui Cristos în noi dacă nu o victorie a iubirii asupra fricilor și preocupărilor noastre față de noi înșine, care ne permite la rândul nostru să fim dar, simplu și zilnic, în lucrurile mici, pentru Domnul și pentru frați? "Comunitatea care păstrează amănuntele mici ale iubirii, unde membrii se îngrijesc unii de alții și constituie un spațiu deschis și evanghelizator, este loc al prezenței Celui Înviat care o sfințește conform proiectului Tatălui".
Este ceea ce scriam în exortația Gaudete et exsultate, când aminteam un pasaj din scrierile sfintei Tereza a Pruncului Isus: "Într-o seară de iarnă îmi făceam ca de obicei mica mea slujire, [...] la un moment dat am auzit în depărtare sunetul armonios al unui instrument muzical: atunci mi-am imaginat un salon bine luminat strălucind de obiecte de aur, fete îmbrăcate elegant care își făceau felicitări și onoruri reciproc; apoi privirea mea a căzut asupra sărmanei bolnave pe care o susțineam; în loc de o melodie auzeam din când în când gemetele sale plângătoare [...]. Nu pot să exprim ceea ce s-a întâmplat în sufletul meu, ceea ce știu este că Domnul l-a luminat cu razele adevărului care depășesc așa de mult strălucirea întunecată a sărbătorilor de pe pământ încât nu puteam să cred în fericirea mea".
Iubire, bucurie, sobrietate: trei cuvinte pentru sfințenia de fiecare zi.
Giovanni Crisostomo, "Prendi un po' di vino con moderazione: La sobrietà cristiana", a cura di Lucio Coco (Libreria Editrice Vaticana)
(După Vatican Insider, 3 martie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 407.