Slujitorii lui Dumnezeu, Iosif, Victoria și cei șase copii. Familie de martiri
de Gianpiero Pettiti
Iosif Ulma și soția lui, Victoria Niemczak, au fost supranumiți "samaritenii din Markowa", de la numele satului lor polonez, dar și pentru că în Biblia găsită în casa lor erau subliniate cu roșu câteva versete din pilda Bunului Samaritean, din Evanghelia după Luca.
Cu toate acestea, apare nedrept sau cel puțin reductiv să fie numiți astfel, pentru că, în vreme ce personajul de evanghelică amintire, în afară de faptul de a fi depășit seculara prejudecată și de a fi coborât de pe animalul său, a dat din partea lui, în afară de timp, numai uleiul și vinul folosite pentru pansare, și doi bănuți, pe care i-a predat hangiului, "samaritenii" polonezi și-au pus în joc însăși viața lor.
Înainte de al II-lea Război Mondial, localitatea Markowa era un sătuc agricol foarte vivace, cu țărani profund catolici și întreprinzători, acolo trăind și circa o sută de evrei. Aici se experimentau noi culturi și tehnici agrare, lucru în care excela Iosif Ulma, născut în anul 1900, un abil pomicultor și pasionat apicultor, care cultiva și interese culturale, fiind foarte activ și în asociația "Tinerii Catolici". Devora cărțile și avea hobby-ul fotografiei, grație căreia noi posedăm astăzi o frumoasă colecție fotografică cu cei din familia lui.
O va cunoaște și se va îndrăgosti de Victoria Niemczak (născută în anul 1912), pe care o va lua în căsătorie în anul 1935, imediat sosind și cei șase copii ai lor: Stanisława (alintată Stasia), născută în 18 iulie 1936; Barbara (alintată Basia), în 6 octombrie 1937; Władysław (Wladzio), născut în 5 decembrie 1938; Franciszek (Franu), născut în 3 aprilie 1940; Antoni (Anto), născut în 6 iunie 1941; Maria (Marysia), născută în 16 septembrie 1942.
În momentul în care va începe deportarea sistematică în câmpurile de concentrare a evreilor prezenți pe teritoriul polonez, aceștia vor reuși să se salveze numai ascunzându-se în casele celor care acceptau să-i primească. Cercetările din ultimii ani au scos la lumină foarte multe episoade de eroism autentic a cel puțin șase mii de polonezi care, cu riscul vieții lor au ascuns și salvat astfel evrei, în ciuda nemților care amenințau cu uciderea oricui ar fi făcut acest lucru.
Și în satul Markowa mulți polonezi au primit și ascuns evrei în casele lor. Soții Ulma au ascuns în casa lor. Nu unul, ci opt evrei, profitând de faptul că locuiau departe de centrul satului și, cel puțin în aparență, ar fi fost mai feriți de perchezițiile naziștilor. Se crede că "Iuda" ar fi fost polițaiul de origine ucraineană, pe nume Włodzimierz Le, care de multă vreme le cerea bani, astfel că, în puțină vreme, aceștia trebuiseră să vândă toate proprietățile familiei. În momentul în care nu au mai avut ce să-i dea polițaiului, acesta i-ar fi denunțat autorităților.
Astfel, în dimineața zilei de 24 martie 1944, naziștii au încercuit casa familiei Ulma și i-au capturat pe cei opt evrei ascunși acolo, împușcându-i imediat pe toți cu un glonț în ceafă. Apoi a sosit rândul stăpânilor casei, vinovați de a-i fi ascuns pe evrei la ei: Iosif și Victoria au fost ciuruiți în pragul ușii, în fața copiilor lor și a multor altor martori, aduși anume ca să asiste la execuție, ca să nu facă și ei la fel ca soții Ulma.
Plânsul disperat al celor șase copii, cel mai mare având opt ani, în vreme ce cel mai mic avea numai un an și jumătate i-a supărat pe soldații naziști. Imediat, cuprinși de o mânie de nedescris, au deschis focul asupra lor, exterminând astfel întreaga familie. "V-am scutit de greutatea de a fi trebuit să vă gândiți la ei", spun aceștia în batjocură celor prezenți care, în mai puțin de zece minute a trebuit să asiste la uciderea a 16 persoane; ba nu, a 17 persoane, deoarece Victoria era gravidă în luna a șaptea. Îngropați în grădina casei de către concetățeni, constrânși să sape gropile lor, zece luni mai târziu vor fi deshumați pe ascuns și, cu riscul represaliilor, i-au dus și i-au înmormântat în cimitirul parohial din Markowa. Atunci se va descoperi că creatura din sânul femeii mai avea puțin și ar fi ieșit la lumină.
Iosif și Victoria Ulma, în anul 1995, au fost recunoscuți "Drepți între națiuni". În anul 2003, Dieceza de Przemyl a deschis cauza lor de beatificare, incluzându-i inițial în grupul alcătuit din 122 de martiri polonezi din al Doilea Război Mondial, în frunte stând preotul Henryk Szuman. În cursul fazei diecezane s-a decis să fie adăugați acestui grup și cei șase copii, datorită credinței părinților lor. Procesul s-a încheiat în ziua de 24 mai 2011 în dieceza de Pelplin.
În anul 2017, Congregația pentru Cauzele Sfinților a acceptat cererea Mons. Adam Szal, arhiepiscop de Przemyl, ca procesul familiei Ulma să continue separat de ceilalți din grup.
Drumul lor spre cinstea altarelor a devenit, deci, autonom, în așteptarea ca ceea ce mulți deja cred să fie recunoscută de Biserică: adică să fie recunoscut că această familie a mărturisit iubirea într-un mod excepțional, până la martiriu.
Sursa: http://www.santiebeati.it/dettaglio/92819
Foto: www.yadvashem.org/righteous/stories/ulma.html
Traducere de pr. Damian Pătrașcu, OFMConv.
lecturi: 1907.