|
Editura "Sapientia": Trei noi titluri La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Istoria catolicilor din Săbăoani, scrisă de Fabian Doboș, Daniela Butnaru, Luminița Botoșineanu, Anton Coșa, Dănuț Doboș, Iulian Ghercă Munteanu, Cătălin-George Fedor. Cartea apare în colecția "Monografii", în formatul 17x24, are 270 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 25 lei. În anul Centenarului, Departamentul de Cercetare istorică "Fericitul Anton Durcovici" al Episcopiei Romano-Catolice de Iași ne oferă o plăcută surpriză prin publicarea unei noi lucrări monografice dedicate comunității parohiale din Săbăoani. Lucrarea cu titlul "Istoria catolicilor din Săbăoani" vine în continuarea monografiei "Săbăoani. File de istorie", publicată în anul 2002, sub coordonarea pr. cercetător Fabian Doboș, la Editura Presa Bună din Iași. De data aceasta, echipa de autori este completată cu specialiști provenind din centrele academice din Iași și Bacău, aceștia asigurând lucrarea cu studii de specialitate de mare probitate profesională. Prima noutate a prezentei monografii interdisciplinare o reprezintă capitolul de toponimie întocmit de dr. Daniela Butnaru, de la Institutul de Lingvistică "Al. Philipide" din Iași. În acest capitol, care tratează numele de locuri de pe teritoriul satului Săbăoani, au fost adunate date de la localnici, precum și din diverse documente publicate sau inedite, pentru a se urmări care sunt principalele caracteristici ale toponimiei din această zonă. S-au identificat, astfel, toponime vechi, au fost elucidate originea unor nume de locuri, evoluția lor de-a lungul timpului și maniera în care ele oferă informații despre geografia și istoria acestei localități, despre localnici, limba și ocupațiile acestora. S-a dovedit, încă o dată, că toponimia este o oglindă a vieții unui sat, a felului în care locuitorii percep și denumesc locurile. Coordonatorul noii lucrări, pr. Fabian Doboș, fiu al satului și un împătimit căutător al adevărului istoric despre Săbăoani, aduce în memoria colectivă trecutul plin de glorie al localității sale de baștină, insistând, așa cum era de așteptat, pe istoria multiseculară a catolicilor și pe cea a bisericii "Sfântul Mihail Arhanghelul", unul dintre cele mai frumoase edificii religioase din Dieceza de Iași. O a doua noutate o reprezintă cercetarea lingvistică realizată de doamna dr. Luminița Botoșineanu, în cadrul căreia și-a propus surprinderea limbilor vorbite în Săbăoani, cu o atenție particulară acordată varietății locale a limbii române, care a fost descrisă în linii largi și pusă parțial în perspectivă prin înglobarea ei în unitățile dialectale de rang ierarhic superior. Totodată, cercetarea lingvistică a evidențiat aspecte ținând de modul în care locuitorii se văd pe ei înșiși și comunitatea din care fac parte în raport cu limba și cultura tradițională. Capitolul de etnografie realizat de dr. Anton Coșa ne introduce în cultura populară tradițională a localității Săbăoani, studiul fiind întocmit în baza unei cercetări directe la fața locului. Una dintre concluziile autorului este aceea că folclorul din Săbăoani se integrează folclorului românesc în general, aidoma celorlalte aspecte etnografice ale localității. Cea de-a doua instituție semnificativă din Săbăoani, și anume școala, a fost tema studiului realizat de dr. Dănuț Doboș în colaborare cu istoricul Iulian Ghercă. Autorii prezintă trecutul școlilor de băieți și fete, de la înființarea acestora la mijlocul secolului al XIX-lea până în anul 1948, atunci când comuniștii au pus stăpânire totală pe destinele României. La rândul său, domnul dr. Cătălin-George Fedor, în studiul său de antropologie socială privind comunitatea din Săbăoani, prezintă rezultatele unei cercetări care și-a propus o evaluare a specificului local. În acest sens, scopurile urmărite au constat în relevarea trăsăturilor specifice comunității locale și a identității acesteia, respectiv imaginea Săbăoaniului în mentalul colectiv și al celor din localitate. Rezultatele scot în evidență omenia și bunătatea localnicilor, respectiv încrederea în exemplele pozitive existente în comunitate (oamenii gospodari, autoritățile locale și Biserica). Îi felicităm pe autorii acestui memorial de cultură, istorie și spiritualitate, care ne ajută să ne cunoaștem mai bine istoria, valorile și tot ceea ce ne leagă de o frumoasă și multiseculară localitate românească. PS Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași
* La Editura "Sapientia" a apărut recent cartea Ungerea bolnavilor. Extras din Ritualul Ungerii bolnavilor și al îngrijirii lor pastorale. Cartea apare în colecția "Rugăciuni creștine", în formatul 10,5x14, are 53 de pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 3 lei. Această broșură este un extras din Ritualul Ungerii bolnavilor și al îngrijirii lor pastorale. Având un format redus, este utilă pentru îngrijirea obișnuită a bolnavilor. Textele selectate sunt luate din: 1) Ritualul Împărtășirii bolnavilor 2) Ritualul Ungerii bolnavilor 3) Ritualul administrării Pocăinței, Ungerii și Viaticului într-o singură celebrare 4) Ritualul administrării Ungerii fără Viatic 5) Ritualul administrării Viaticului în afara Liturghiei.
* La Editura "Sapientia" urmează să apară cartea Ecclesiae sponsae imago. Instrucțiune despre Ordo virginum, scrisă de Congregația pentru Institutele de Viață Consacrată și Societățile de Viață Apostolică și tradusă din limba italiană de pr. dr. Mihai Pătrașcu. Cartea apare în colecția "Magisterium", în formatul 14x20, are 86 pagini și poate fi procurată de la Librăria Sapientia (www.librariasapientia.ro), precum și de la celelalte librării catolice din țara la prețul de 10 lei. Imaginea Bisericii mireasă a lui Cristos se prezintă în Noul Testament ca icoană revelatoare eficace a naturii intime a raportului pe care Domnul Isus a voit să-l stabilească cu comunitatea celor care cred în el (Ef 5,23-32; Ap 19,7-9; 21,2-3.9). Încă din timpurile apostolice această exprimare a misterului Bisericii a avut o manifestare cu totul specială în viața acelor femei care, corespunzând carismei trezite în ele de Duhul Sfânt, cu iubire nupțială s-au dedicat Domnului Isus în feciorie, pentru a experimenta rodnicia spirituală a raportului intim cu el și a oferi roade Bisericii și lumii. Așa cum indică unele texte din Noul Testament și scrierile din primele secole creștine, această formă de viață evanghelică a apărut în mod spontan în diferitele regiuni în care se dezvoltau comunitățile ecleziale, situându-se între celelalte forme de viață ascetică, forme care, în contextul societății păgâne, constituiau un semn evident al noutății creștinismului și al capacității sale de a răspunde la cele mai profunde întrebări cu privire la sensul existenței umane. Cu un proces analog cu acela care a avut în vedere văduvia femeilor care alegeau continența "în cinstea trupului Domnului", fecioria consacrată feminină a asumat progresiv caracteristicile unei stări de viață recunoscute public de Biserică. În primele trei secole au fost numeroase fecioarele consacrate care pentru a rămâne fidele Domnului au îndurat martiriul. Între acestea, Agata din Catania, Lucia din Siracusa, Agneza și Cecilia din Roma, Tecla din Iconium, Apolonia din Alexandria, Restituta din Cartagina, Justa și Rufina din Sevilla. După aceea până astăzi, amintirea fecioarelor martire a rămas ca o chemare vie la dăruirea totală de sine pe care o cere consacrarea feciorelnică. Impulsul de reînnoire eclezială pe care l-a inspirat Conciliul al II-lea din Vatican a trezit interes și cu privire la ritul liturgic al consecratio virginum și la Ordo virginum. După multe secole de la dispariția sa și într-un context istoric schimbat în mod radical, în care erau în desfășurare procese de schimbare profundă a condiției feminine în Biserică și în societate, acea formă antică de viață consacrată revela o surprinzătoare forță de atracție și apărea capabilă să corespundă nu numai dorinței multor femei de a se dedica total Domnului și fraților, ci și redescoperii contextuale a propriei identități a Bisericii particulare în comuniunea unicului Trup al lui Cristos. Conform dispoziției Constituției despre liturgie Sacrosanctum Concilium nr. 80, în perioada postconciliară ritul lui consecratio virginum prezent în Pontificalul Roman a fost supus unei revizuiri pe baza principiilor generale pe care Conciliul le-a stabilit pentru reforma liturgică. Noua Ordo consecrationis virginum, promulgată la 31 mai 1970 de Sfânta Congregație pentru Cultul Divin, prin mandat special al Papei Paul al VI-lea, a intrat în vigoare la 6 ianuarie 1971. Reluând cea mai veche tradiție eclezială și ținând cont și de evoluția istorică, au fost elaborate și aprobate două forme de celebrare. Prima este destinată femeilor care, rămânând in saeculo, adică în condițiile obișnuite de viață, sunt admise la consacrare de către episcopul diecezan. A doua este destinată călugărițelor de comunitate în care ritualul este folosit cu voturi perpetue sau care în aceeași celebrare depun voturile perpetue și primesc consecratio virginum. De când s-a repropus în Biserică această formă de viață consacrată, s-a asistat la o adevărată reînflorire a lui Ordo virginum, a cărui vitalitate se manifestă în bogăția pluriformă de carisme personale puse în slujba edificării Bisericii și a reînnoirii societății după spiritul evangheliei. Fenomenul apare de mare relevanță, nu numai prin numărul femeilor implicate, ci și prin răspândirea sa în toate continentele, în foarte multe țări și dieceze, în zone geografice și contexte culturale atât de diversificate. În ultimii ani, din mai multe părți au venit la acest dicaster cereri de a oferi indicații care să orienteze acțiunea episcopilor diecezani în aplicarea normelor conținute în Pontificalul Roman și, implicit, amintite de can. 604 din Codul de Drept Canonic, precum și în definirea unei discipline mai complete și organice, care, pe baza principiilor comune din dreptul vieții consacrate în diferitele sale forme, să se precizeze cu referință la particularitățile lui Ordo virginum. Prezența reînnoită a acestei forme de viață consacrată în Biserică, a cărei reapariție este așa de strâns legată de evenimentul Conciliului al II-lea din Vatican, și rapiditatea creșterii sale în atâtea Biserici particulare fac oportun să se corespundă acestor cereri, pentru ca în adaptarea necesară la diferitele contexte culturale să fie păstrată identitatea specifică a lui Ordo virginum. Această Instrucțiune stabilește principiile normative și criteriile orientative pe care păstorii fiecărei dieceze și Biserici particulare asimilate diecezei vor trebui să le aplice în îngrijirea pastorală a lui Ordo virginum. După ce a schițat fundamentul biblic și elementele tipice ale vocației și mărturiei fecioarelor consacrate (Partea I), Instrucțiunea tratează configurația specifică a lui Ordo virginum în cadrul Bisericii particulare și al Bisericii universale (Partea a II-a), pentru a se opri după aceea asupra discernământului vocațional și a itinerarelor pentru formarea prealabilă consacrării și formarea permanentă (Partea a III-a). Cardinal João Braz de Aviz
* Istoria catolicilor din Săbăoani
Ungerea bolnavilor. Extras din Ritualul Ungerii bolnavilor și al îngrijirii lor pastorale
Ecclesiae sponsae imago. Instrucțiune despre Ordo virginum
* * * Aceste materiale, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor poștale aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro lecturi: 1441.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |