Epifania 1494, așa a fost prima Liturghie în continentul american
De Alver Metalli
Navele, o duzină, pluteau în soare, soldații desfăceau cordajul de pe catarge și coborau velele, marinarii se ocupau de cabluri, odgoanele și parâmele scârțâiau; șalupele fuseseră trase pe plajă și lăsaseră o în urma lor o urmă ca mucoasa unui melc; aerul prelingea umezeală, mirosul sărat și amar al mării se amesteca cu tăcerea, în timp ce oamenii cu pieile înroșite de soare și de sare răspundeau la invocațiile preotului... Probabil că așa a fost, în urmă cu 525 de ani, exact la Epifania din 6 ianuarie a Anului Domnului 1494, momentul primei liturghii în ținuturile descoperite de puțin timp. Amiralul Cristofor Columb era la a doua sa călătorie, de această dată cu propunerea și instrucțiunile regale de a consolida avanpostul la care a ajuns în 1492. În prima călătorie lăsase în acel loc 39 de oameni, dar a găsit distrusă fortificația și pe marinari risipiți. A decis să întemeieze o nouă postare mai în est, numind-o "La Isabela", considerată prima stabilire europeană în Americi.
Registrele navigației maritime din acea epocă înregistrează plecarea unei flote de 17 îmbarcațiuni, încărcate cu animale, plante, semințe, provizii și cinci sute de oameni, cei mai mulți soldați, unii funcționari ai coroanei în rolurile neobișnuite de noi administratori, câțiva meșteșugari, cultivatori și o duzină de misionari din diferite ordine călugărești. Amiralul genovez știa, și probabil călugării aduceau cu ei, că înainte cu un an, la 3 mai 1493, papa Alexandru al VI-lea a scris cu mâna sa scrisorile pontificale Eximiae devotionis și Inter cetera care reclamau suveranilor spanioli datoria lor de a se îngriji de indigenii din noile ținuturi descoperite "pentru a-i conduce la cunoașterea Sfintei Evanghelii și a-i învăța în faptele bune cu dreptate și blândețe".
Analele notează și că primul act în acest sens l-a făcut un preot din echipajul lui Colombo cu numele Bernardo Boyl, care a celebrat liturghia într-o capelă improvizată dedicată reginei Isabela în aceea care era cunoscut în acea perioadă ca Hispaniola, actuala Republică Dominicană. În același punct, "un bun punct, chiar dacă expus vântului din nord-est", va nota un alt frate mai celebru, Bartolomeo de Las Casas, au fost începute și lucrările pentru construirea primei fortărețe, gândindu-se mai mult la țintele piraților englezi care acționau împotriva Spaniei decât la răscoalele noilor populații incorporate în imperiul suveranilor catolici.
Știm de la istoricii biografi ai săi că Cristofor Columb s-a îmbolnăvit și a trecut prerogativele de conducere conferite lui de coroana spaniolă fratelui Bartolomeu, venit cu trei corăbii chiar la timp pentru a primi ștafeta. O parte dintre spaniolii transportați în Lumea Nouă pe navele lui Columb n-au fost mulțumiți de această decizie; însuși părintele Boyl s-a unit cu răsculații și s-a întors în Europa. Nu înainte de a fi consacrat în ziua de Epifanie din acel an, 1494, Hispaniola și pe locuitorii săi, nativi și europeni, lui Dumnezeu făcut Euharistie în Fiul său Isus Cristos.
Despre acel prim celebrant nu există multe știri, numai că a fost călugăr și apoi eremit în Montserrat, care a fost hirotonit în 1481, care a exercitat o perioadă de timp funcțiunile de abate. Boyl l-a întâlnit personal pe eremitul italian Francisc de Paola și a trecut la Ordinul Minimilor întemeiat de acesta din urmă, care l-a numit vicarul său general în Spania. Când Ferdinand Catolicul a voit să reformeze mănăstirea din Montserrat în direcția unei austerități mai mari, Boyl a fost numit vicar apostolic, după aceea a fost trimis în India ca un om de încredere pentru a da impuls evanghelizării în Lumea Nouă. Cu această misiune din 1493 a fost pus în fruntea primului grup de călugări care va merge cu Columb în a doua sa călătorie, obținând pentru asta puteri foarte ample de la papa Alexandru al VI-lea. La întoarcere conduce unele misiuni diplomatice în numele papei și apoi al cardinalului Cisneiros, puternicul inchizitor al Regatului Castilia. Își va încheia viața ca abate în mănăstirea "Sfântul Mihai" din Cuxa în Pirineii orientali, unde se consideră că a murit în jurul anului 1507.
A fost nevoie de 525 de ani pentru ca Biserica să aibă un papă născut în acele ținuturi descoperite și botezate în acel timp. Papa Francisc nu va fi prezent la comemorarea care se reînnoiește și în acest an în aceeași zi și în același punct în care a început "un mare seceriș de creștini, care reprezintă astăzi peste jumătate dintre creștinii din lume". În numele său, va prezida celebrarea comemorativă istorică o persoană apropiată de el, cardinalul din El Salvador, Gregorio Rosa Cháves. În scrisoarea de mandat, Francisc subliniază că "darul cel mai mare acordat de Isus Cristos apostolilor săi în timpul ultimei cine a fost Preoția și Euharistia", două semne ale prezenței permanente a lui Dumnezeu în mijlocul omenirii. "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul lumii", va scrie evanghelistul Matei încheind relatarea sa evanghelică. Și așa a fost. Pentru că tocmai "din acest mic oraș din Republic a Dominicană, Dumnezeu a continuat să se manifeste", amintește Biserica din Santo Domingo care a desfășurat o serie de zece pelerinaje, unul pentru fiecare dieceză, ca pregătire pentru aniversarul istoric.
(După Vatican Insider, 4 ianuarie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 840.