Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

În urmă cu 800 de ani întâlnirea lui Francisc cu sultanul. Patton: o invitație de a cultiva dialogul

De Maria Teresa Pontara Pederiva

A fost definit unul dintre cele mai extraordinare gesturi de pace în istoria dialogului dintre creștinism și islam: astăzi s-ar vorbi despre dialog interreligios, termen necunoscut în epoca medievală, în urmă cu exact 800 de ani. Suntem în luna iunie 1219, în plină cruciadă a cincea, când Francisc de Assisi părăsește orașul său pentru a merge la musulmani, după câteva tentative eșuate. Pe o corabie de militari și negustori ajunge cu câțiva frați în portul Sain-Jean-d’Acre, în nordul Palestinei (actualul orășel izraelian Akka) cu obiectivul de a abandona terenul creștin și de a-l vizita pe sultanul din Egipt, Melek-el-Kamel.

Întâlnirea a avut loc după câteva luni, probabil în încetarea ostilităților în septembrie, în portul Damietta, în delta Nilului la circa 200 km nord de Cairo, unde nepotul Saladinului i-a primit pe frați (probabil pe Francisc și pe fratele Illuminato) cu mare respect, în pofida împotrivirii restului curții, și le-a oferit și daruri pe care Sărăcuțul însă, așa cum se putea imagina, le-a refuzat.

Sunt diferite sursele creștine care relatează despre acest episod: începând de la Vita Prima a lui Toma de Celano la cap. 20 (FF 442), Legenda mare a sfântului Bonaventura la cap. 9 (FF 1172-1174), Legenda mică la cap. 3 (FF 1356), Florilegii la cap. 24 (FF 1855) și apoi Scrisorile lui Jacques de Vitry (FF 2226-2228), Cronica lui Ernoul (FF 2231-2234), pentru a cita câteva (mai „istorice” și credibile ultimele două pentru că sunt lipsite de intenție hagiografică: „Nu i-a fost teamă să meargă în mijlocul armatei dușmanilor noștri și timp de câteva zile a predicat sarazinilor cuvântul lui Dumnezeu, dar cu puțin profit”, scrie Jacques de Vitry).

În schimb, complet contrariul în terenul islamic, unde „niciun istoriograf contemporan sau posterior sfântului Francisc și sultanului al-Malik al-Kāmil, nu ne-a lăsat descriere completă sau măcar o simplă aluzie la această întâlnire”, așa cum subliniază la Vatican Insider Bartolomeo Pirone, studios de istoriografie islamică și membru al Centrului Franciscan de Studii Orientale la Cairo: „În unii istorici musulmani tardivi apare o expresie singulară care afirmă, cu privire la un consilier al sultanului cu numele Fakhr al-Fārisī: «Calitățile sau virtuțile sale frumoase sunt foarte cunoscute de toți și este foarte cunoscută și istoria sa cu al-Malik al-Kāmil și ceea ce i s-a întâmplat din cauza lui rāhib». În anul 1924, un arheolog egiptean, parcurgând mormintele și mausoleele răspândite în impunătorul cimitir din Cairo numit al-Qarāfah, se oprește la mormântul acestui personaj, observă o coloană funerară apropiată de el și îi descifrează inscripția, publicând-o după aceea. Însă, în textul de pe coloană nu se face nicio aluzie la sultan și nici la rāhib sau călugăr sau frate. Din păcate, cu timp în urmă, începând din anii '50 din secolul trecut, s-a crezut că s-a găsit confirmarea întâlnirii dintre sfântul Francisc și sultan aducând ca mărturie arheologică tocmai textul imprimat pe coloană. Însă a fost vorba de un mare echivoc”.

Și totuși, de-a lungul secolelor, în lumea occidentală această întâlnire a solicitat fantezia multora și în domeniul literaturii, al artei pictorice și, mai recent, al cinematografiei și chiar al muzicii (Angelo Branduardi i-a dedicat un cântec în albumul său monografic „L’infinitamente piccolo” din 2000). Peste toate se evidențiază versurile lui Dante în Cântul al XI-lea din Paradisul și fresca atribuită Școlii lui Giotto care se poate admira la Assisi în Bazilica Superioară unde este reprezentată ordalia sau „dovada de foc” relatată de sfântul Bonaventura conform căreia Francisc ar fi propus dovada sultanului pentru a stabili care era adevărata credință. Un amănunt considerat astăzi foarte improbabil, ca de altfel altele relatate de surse cu intenție în mod declarat hagiografică, atât de istorica Chiara Frugoni cât și de alți diferiți studioși care îl consideră în mod clar destul de departe de personalitatea lui Francisc.

Însă chiar din cuvintele lui Francisc putem cunoaște intențiile sale dacă mergem să citim ceea ce scrie în Regula neștampilată care dedică acestei teme cap. XVI intitulat Despre cei care merg printre sarazini și ceilalți necredincioși: „Spune Domnul: «Iată, vă trimit ca pe niște oi în mijlocul lupilor. Așadar, fiți înțelepți ca șerpii și simpli ca porumbeii». De aceea toți acei frați care prin inspirație divină vor vrea să meargă printre sarazini și alți necredincioși, să meargă cu permisiunea ministrului și slujitorului lor. Apoi, ministrul să le dea permisiunea și să nu-i împiedice dacă va vedea că sunt capabili să fie trimiși; de fapt, va fi ținut să dea cont despre Domnul, dacă în acest caz ca și în alte lucruri va proceda fără discreție”.

„Apoi, frații care merg printre necredincioși, pot să se comporte spiritual în mijlocul lor în două moduri. Un mod este ca să nu facă certuri nici dispute, ci să fie supuși fiecărei creaturi umane din iubire față de Dumnezeu și să mărturisească faptul că sunt creștini. Celălalt mod este ca atunci când vor vedea că îi place Domnului, să vestească Cuvântul lui Dumnezeu pentru ca ei să creadă în Dumnezeu atotputernicul Tată și Fiu și Duh Sfânt, Creator al tuturor lucrurilor, și în Fiul răscumpărător și mântuitor, și să fie botezați, și să se facă creștini, pentru că, dacă unul nu se va renaște prin apă și Duh Sfânt nu poate să intre în Împărăția lui Dumnezeu”. Textul continuă cu câteva citate evanghelice cu scopul de a-i îndemna pe frați să dea o mărturie curajoasă despre propria credință, suferind și persecuția, până la acceptarea martiriului din moment ce „s-au dăruit pe ei înșiși și au abandonat trupurile lor Domnului”.

Următoarea Regulă ștampilată (o scriere canonică), dedică în schimb numai puține rânduri la cap. XII. Conform franciscanului Gwénolé Jeusset OFM, component al Fraternității internaționale din Istanbul pentru dialogul interreligios și președinte al Comisiei internaționale franciscane pentru relațiile cu musulmanii (autor al mai multor texte despre această temă, între care „Francesco e il sultano”, Jaca Book, 2008) care face trimitere adesea în intervențiile sale la declarația conciliară Nostra aetate – documentul Conciliului al II-lea din Vatican despre religiile necreștine – a fost nevoie de șapte secole înainte ca Charles de Foucauld să redescopere această metodă de prezență și împărtășire fraternă semănând pace și dreptate, o modalitate care astăzi știm că a fost mărturisită până la dăruirea vieții de călugării din Tibhirine din Algeria, beatificați recent.

Cu privire la celebrările aniversării (care a avut deja un prolog la Cairo în octombrie 2017) și la spiritul autentic al lui Francisc de Assisi l-am interpelat pe fratele Francesco Patton, custode al Țării Sfinte, angajat zilnic în dialogul interreligios ca toți predecesorii săi, martori ai unei prezențe de pace în locurile de început al credinței creștine.

Voi, frații, tocmai ați celebrat cei 800 de ani de prezență în Țara Sfântă și acum în 2019 se vor împlini 800 de ani de la întâlnirea lui Francisc cu sultanul: cum intenționați să amintiți asta?

Vor fi desigur adevărate celebrări, înconjurate de evenimente culturale și de studiu, fie în Italia, fie aici la Ierusalim, fie în Egipt și aproape cu siguranță va fi o expoziție dedicată acestui eveniment și la Meeting-ul din Rimini. Însă cred că modul cel mai semnificativ de a celebra acest eveniment istoric va fi să continuăm să cultivăm toate acele inițiative de dialog, de întâlnire și de prietenie pe care deja le cultivăm și care merg în direcția opusă a culturii ciocnirii de civilizații. Aici avem posibilitatea de a face asta în viața de toate zilele, prin întâlniri de cunoaștere reciprocă și de împărtășire care devin de acum obișnuite atât cu realități musulmane cât și cum realități ebraice. Apoi, pentru mine marele loc al întâlnirii sunt școlile noastre din Țara Sfântă, unde încercăm să oferim și o educație care să cultive „spiritul de la Damietta” adică al întâlnirii trăite în mod așa de profund și reciproc de sfântul Francisc și de sultanul Malek El Kamel, în urmă cu opt secole, în plină cruciadă a cincea. Apoi, personal consider că „visătorul” Francisc a demonstrat mult mai multă clarviziune, simț practic și eficacitate decât toți cei care preferau ciocnirea în locul dialogului. Rezultatul se află tocmai în faptul că la distanță de opt secole, noi, franciscanii, suntem în Țara Sfântă încă vii și activi.

Țara Sfântă, o țară care a fost teren de ciocniri între religii, dar și loc de dialog și conviețuire: care este mesajul franciscan care poate să vină de aici pentru restul lumii, mai ales occidentale unde refuzarea islamului (pe care mulți îl leagă cu terorismul) și adesea reîntoarcerile antisemite asumă uneori niveluri îngrijorătoare?

Pentru mine inima experienței noastre se află în faptul că suntem chemați să îndrăznim să intrăm în relație cu persoanele. Noi nu întâlnim „musulmanii” sau „evreii”, noi întâlnim persoane care trăiesc credința lor musulmană sau ebraică, și astăzi și persoane care nu trăiesc în orizontul credinței, dar sunt întocmai persoane cu care este posibil să se intre în relație, să se parcurgă o bucată de drum împreună și chiar să se coopereze. Dau câteva exemple: școala noastră de muzică, nu întâmplător numită Magnificat și afiliată la Conservatorul din Vicenza, are în cadrul său profesori și studenți care sunt evrei, musulmani și creștini și experiența de a cânta împreună este o școală extraordinară de conviețuire precum și de prietenie. Printre colaboratorii noștri nu sunt numai creștini, ci și evrei și musulmani, care colaborând cu noi ajung să colaboreze și între ei și fac asta pentru o instituție creștină cum este Custodia din Țara Sfântă. Elevii musulmani din școlile noastre și familiile lor participă și colaborează și se identifică în instituțiile noastre. În biroul meu am o iesle făcută manual de tinerele musulmane de la Mosaic Center, care mi-au adus-o ca semn de recunoștință pentru oportunitatea de creștere pe care le-a dat-o Custodia. Și aș putea continua cu multe alte exemple.

Dacă noi avem curajul de a întâlni persoanele precum și curajul de a colabora cu instituții musulmane care lucrează în domeniul culturii și al educației vom putea desigur să contribuim la reducerea chiar în rândul musulmanilor a formelor de interpretare fundamentalistă a Coranului care duc apoi la o derivă de tip terorist. În ceea ce privește lumea ebraică ea însăși este o lume cu multe diferențieri interne. În acești ultimi ani am întreprins un parcurs de colaborare și de prietenie cu comunitatea ebraică din Ain Karem, dar nu numai acolo. Și în acest caz cultura este un teren de întâlnire foarte important, dar tot așa este și spiritualitatea. Apoi, este fundamentală cunoașterea istoriei pentru a evita să se repete greșeli care în trecut au dus la adevărate tragedii, ca aceea a Shoah în secolul al XX-lea.

În mesajul de Crăciun ați afirmat că și astăzi toți avem nevoie să fim luminați de nașterea unui prunc la Betleem: care sunt, după părerea dumneavoastră, îndatoririle prioritare astăzi pentru un creștin care intenționează să fie martor al acestui lucru?

Știu că spun un lucru care poate să pară banal, dar după părerea mea îndatorirea prioritară a unui creștin care vrea să mărturisească este aceea de a mărturisi cu viața. Este metoda pe care ne-o sugerează Evanghelia și pe care sfântul Francisc a sintetizat-o în invitația de a nu face certuri sau dispute cu nimeni, de a ne pune în slujba tuturor din iubire față de Dumnezeu și de a menține o identitate creștină clară. Numai după aceea vin cuvintele și numai atunci când se vede că în cel care este în fața noastră există vreun interes față de mesajul Evangheliei, care realmente dă sens vieții noastre. Ca franciscan îmi vine să spun că mărturia eficace are mereu o conotație de „minoritate”, adică înseamnă a intra în viața celorlalți în vârful picioarelor, fără pretenții, cu deschiderea inimii și disponibilitate. Dacă nu există această premisă, cuvintele noastre, care sunt foarte importante și trebuie să fie un ecou al Cuvântului, vor răsuna în gol sau ca o tentativă de convingere care nu știe să respecte acțiunea Duhului în conștiința fratelui.

(După Vatican Insider, 3 ianuarie 2019)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 806.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat