Scrisoarea lui Chiril către Bartolomeu
Despre autocefalia Bisericii Ortodoxe Ucrainene
De Giovanni Zavatta
"Încă nu este târziu să vă opriți": așa se încheie lunga scrisoare trimisă lunea trecută de patriarhul de Moscova, Chiril, patriarhului ecumenic Bartolomeu, arhiepiscop de Constantinopol, cu privire la recenta creare a noii "Biserici autocefale din Ucraina". Așa cum se știe, patriarhul de Moscova consideră crearea acestei entități total ilegitime și nimic pentru că, se reafirmă, "actualul proces, politizat, de unificare forțată este departe de normele și de spiritul sfintelor canoane". Pentru aceasta Chiril exprimă "durere, stupoare și indignare față de acțiunile anti-canonice" care au dus, la 15 decembrie 2018 în catedrala "Sfânta Sofia" din Kiev, la desfășurarea "conciliului unificării" și la respectiva alegere a mitropolitului de Prejaslav și Belaja Tserkov, Epifanie (Dumenko), ca "primat al noii Biserici ortodoxe autocefale din Ucraina".
Chiril amintește că au prezidat "conciliul", în afară de mitropolitul Emanuel, reprezentant al Constantinopolului, un laic, adică președintele Republicii Ucrainene, Petro Poroshenko, și mai ales conducătorii "Bisericii ortodoxe ucrainene - patriarhia de Kiev", Filaret (Denisenko), și ai "Bisericii ortodoxe autecefale", Macarie (Maletych), considerați de ortodocșii ruși niște schismatici, spre deosebire în schimb de mitropolitul Onofriu, primat al "Bisericii ortodoxe ucrainene - patriarhia de Moscova", singura "canonică" după patriarhia condusă de Chiril. Între altele, numai doi dintre cei nouăzeci de episcopi din această Biserică au participat la întâlnirea de unificare, circumstanță care îl face pe Chiril să spună, adresându-se lui Bartolomeu: "Consilierii dumneavoastră v-au asigurat că episcopatul din Biserica ortodoxă ucraineană (canonică) era gata să sprijine proiectul politic al autorităților din Kiev, pe care un număr considerabil de episcopi așteptau numai binecuvântarea dumneavoastră pentru a se despărți de Biserica lor. V-am avertizat în mod repetat - scrie Chiril adresându-se direct lui Bartolomeu - că sunteți înșelat. În deciziile dumneavoastră vă referiți la voința poporului ortodox ucrainean", dar "a fost voința marii majorități a clerului și a laicilor, adevăratul popor ecleziastic din Ucraina, care a determinat episcopatul din Biserica ucraineană (canonică) să nu răspundă la invitațiile dumneavoastră și să refuze să participe la «conciliul de unificare» al schismei ucrainene".
Patriarhul de Moscova - în vederea zilei de 6 ianuarie, solemnitatea Teofaniei, zi în care, la Fanar, Bartolomeu va încredința "tomos-ul de constituire a noii Biserici autocefale surori" - face așadar acum o tentativă extremă, cerând arhiepiscopului de Constantinopol să revină asupra deciziilor sale, pentru "a salvgarda unitatea ortodoxiei". Un proces pornit oficial la 11 octombrie, când o notă, difuzată la încheierea sinodului patriarhiei ecumenice, anunța voința lui Bartolomeu de a trece la acordarea autocefaliei Bisericii din Ucraina, de a restabili stauropegion-ul patriarhului ecumenic de Kiev și de a reintegra canonic la gradul lor ierarhie sau sacerdotal pe Filaret Denisenko și pe Macarie Maletych și pe credincioșii din Bisericile lor. Ca răspuns, după puține zile, Moscova a rupt comuniunea euharistică cu Constantinopolul.
Prin comunicatul din 11 octombrie, Bartolomeu a "revocat legătura juridică" a scrisorii sinodale din 1686, cu care Constantinopolul, "datorită circumstanțelor epocii", acorda patriarhiei de Moscova dreptul de a-l hirotoni pe mitropolitul de Kiev, ales de adunarea clero-laică din dieceza sa, care totuși "îl va comemora pe patriarhul ecumenic în fiecare celebrare a dumnezeieștii liturghii, proclamând și afirmând dependența sa canonică de Biserica mamă de Constantinopol".
În scrisoarea din 31 decembrie, Chiril face referință expresă la acel document, revendicând în schimb validitatea sa. De fapt, de la acel text patriarhia de Moscova consideră că provine "jurisdicția" sa asupra mitropoliei de Kiev: "Încercați să reinterpretați semnificația ansamblului documentelor semnate în 1686 de predecesorul dumneavoastră, patriarhul Dionisie al IV-lea și de Sfântul Sinod al Bisericii de Constantinopol. Materia acestor documente istorice n-a provocat neînțelegeri între cel două Biserici ale noastre timp de sute de ani. Și acum dumneavoastră spuneți că «revocați» scrisoarea patriarhală și sinodală, pentru că «circumstanțele externe s-au schimbat»".
Apelul lui Chiril adresat lui Bartolomeu pare totuși depășit de fapte. Chiar astăzi o notă a sfintei arhidieceze ortodoxe din Italia și Malta (care este sub jurisdicția canonică a patriarhiei ecumenice) declară că "mitropolitul de Kiev și al întregii Ucraine, Epifanie" va ajunge la Istanbul în dimineața zilei de sâmbătă, 5 ianuarie, pentru a-l vizita pe patriarhul Bartolomeu. În acea zi, Epifanie va fi prezent la doxologie (Te Deum) în biserica patriarhală și după aceea va fi primit în mod oficial în sala Tronului, unde va avea loc "sfânta celebrare de proclamare a autocefaliei preasfintei Biserici din Ucraina, cu semnarea tomos-ului". Va fi prezent și președintele ucrainean Poroshenko. Duminică, 6 ianuarie, pentru sărbătoarea solemnă a Teofaniei, mitropolitul Epifanie va concelebra cu patriarhul Bartolomeu care, după citirea Evangheliei, îi va încredința oficial pergamentul de conferire a autocefaliei.
(După L'Osservatore Romano, 2-3 ianuarie 2019)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 791.