Celebrarea Vesperelor și a Te Deum-ului de mulțumire pentru sfârșitul anului
Omilia Sfântului Părinte Francisc
Bazilica Vaticană, luni, 31 decembrie 2018
La sfârșitul anului, Cuvântul lui Dumnezeu ne însoțește cu aceste două versete din apostolul Paul (cf. Gal 4,4-5). Sunt expresii concise și dense: o sinteză a Noului Testament care dă sens unui moment "critic" așa cum este mereu o trecere de an.
Prima expresie care ne impresionează este "plinirea timpului". Ea asumă o rezonanță deosebită în aceste ore finale ale unui an solar, în care simțim mai mult nevoie de ceva care să umple de semnificație scurgerea timpului. Ceva sau, mai bine zis, cineva. Și acest "cineva" a venit, Dumnezeu l-a trimis: este "Fiul său", Isus. Am celebrat de puțin timp nașterea sa: s-a născut dintr-o femeie, Fecioara Maria; s-a născut sub Lege, un prunc evreu, supus Legii Domnului. Dar cum este posibil? Cu poate să fie acesta semnul "plinirii timpului"? Desigur, pentru moment este aproape invizibil și nesemnificativ, dar în puțin mai mult de treizeci de ani, acel Isus va elibera o forță nemaiauzită, care durează încă și va dura toată istoria: forța Iubirii. Iubirea este cea care dă plinire la toate, și timpului; și Isus este "concentratul" întregii iubiri a lui Dumnezeu într-o ființă umană.
Sfântul Paul spune clar de ce Fiul lui Dumnezeu s-a născut în timp, care este misiunea pe care Tatăl i-a dat-o ca s-o împlinească: s-a născut "pentru a răscumpăra". Acesta este al doilea cuvânt care impresionează: a răscumpăra, adică a scoate dintr-o condiție de sclavie și a restitui libertății, demnității și libertății proprii a fiilor. Sclavia pe care apostolul o are în minte este aceea a "Legii", înțeleasă ca ansamblu de precepte de respectat, o Lege care desigur îl educă pe om, este pedagogică, dar nu-l eliberează de condiția sa de păcătos, dimpotrivă, ca să spunem așa îl "pironește" de această condiție, împiedicându-l să ajungă la libertatea fiului.
Dumnezeu l-a trimis în lume pe Fiul său Unicul Născut pentru a dezrădăcina din inima omului sclavia veche a păcatului și astfel să-i restituie demnitatea sa. De fapt, din inima umană - așa cum învață Isus în Evanghelie (cf. Mc 7,21-23) - ies toate intențiile rele, fărădelegile care corup viața și relațiile.
Și aici trebuie să ne oprim, să ne oprim să reflectăm cu durere și căință pentru că, și în timpul acestui an care se apropie de sfârșit, atâția bărbați și femei au trăit și trăiesc în condiții de sclavie, nedemne de persoane umane.
Și în orașul nostru Roma există frați și surori care, din diferite motive, se află în această stare. Mă gândesc, îndeosebi, la cei care trăiesc fără locuință. Sunt peste zece mii. Iarna, situația lor este deosebit de dură. Toți sunt fii și fiice ai lui Dumnezeu, dar diferite forme de sclavie, uneori foarte complexe, i-au făcut să trăiască la limita demnității umane. Și Isus s-a născut într-o condiție asemănătoare, dar nu din întâmplare, sau dintr-un incident: a voit să se nască așa, pentru a manifesta iubirea lui Dumnezeu față de cei mici și cei săraci, și astfel să arunce în lume sămânța Împărăției lui Dumnezeu, Împărăția dreptății, a iubirii și a păcii, unde nimeni nu este sclav, ci toți sunt frați, fii ai unicului Tată.
Biserica din Roma nu vrea să fie indiferentă față de sclaviile din timpul nostru și nici să le observe și să le asiste pur și simplu, ci vrea să fie înlăuntrul acestei realități, aproape de aceste persoane și de aceste situații. Apropiere, maternă.
Această formă a maternității Bisericii îmi place s-o încurajez în timp ce celebrăm maternitatea divină a Fecioarei Maria. Contemplând acest mister, noi recunoaștem că Dumnezeu s-a "născut din femeie" pentru ca noi să putem primi plinătatea umanității noastre, "înfierea". De înjosirea sa noi am fost ridicați. Din micimea sa a venit măreția noastră. Din fragilitatea sa, forța noastră. Din faptul de a deveni servitor, libertatea noastră.
Ce nume să dăm la toate acestea, dacă nu Iubire? Iubire a Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh, căreia în această seară, sfânta maică Biserică înalță în toată lumea imnul său de laudă și de mulțumire.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 405.