Omilia papei Francisc în Noaptea de Crăciun (24 decembrie 2018)
Iosif, cu Maria soția sa, a urcat "în cetatea lui David, care se numește Betleem" (Lc 2,4). În această noapte, și noi urcăm la Betleem pentru a descoperi acolo misterul Crăciunului.
1. Betleem: numele înseamnă casa pâinii. În această "casă" Domnul dă astăzi întâlnire omenirii. El știe că avem nevoie de hrană pentru a trăi. Dar știe și că alimentele din lume nu satură inima. În Scriptură, păcatul original al omenirii este asociat tocmai cu faptul de a mânca: "a luat din rod și a mâncat", spune cartea Genezei (3,6). A luat și a mâncat. Omul a devenit avid și lacom. A avea, a se umple de lucruri pare pentru mulți sensul vieții. O aviditate nesătulă străbate istoria umană, până la paradoxurile de astăzi, când puțini benchetuiesc copios și prea mulți nu au pâine pentru a trăi.
Betleem este cotitura pentru a schimba cursul istoriei. Acolo Dumnezeu, în casa pâinii, se naște într-o iesle. Ca și cum ne-ar spune: iată-mă aici, ca hrană a voastră. Nu ia, oferă de mâncat; nu dă ceva, ci pe Sine însuși. La Betleem descoperim că Dumnezeu nu este unul care ia viața, ci Acela care dăruiește viața. Omului, obișnuit de la începuturi să ia și să mănânce, Isus începe să-i spună: "Luați, mâncați. Acesta este trupul meu" (Mt 26,26). Trupușorul Pruncului din Betleem lansează un nou model de viață: a nu devora și a acapara, ci a împărtăși și a dărui. Dumnezeu se face mic pentru a fi hrana noastră. Hrănindu-ne cu El, Pâinea vieții, putem să ne renaștem în iubire și să frângem spirala avidității și lăcomiei. Din "casa pâinii", Isus îl readuce pe om acasă, pentru ca să devină membru al familiei Dumnezeului său și frate al aproapelui. În fața ieslei, înțelegem că nu bunurile alimentează viața, ci iubirea; nu voracitatea, ci caritatea; nu belșugul de arătat cu ostentație, ci simplitatea de păstrat.
Domnul știe că avem nevoie în fiecare zi să ne hrănim. De aceea ni s-a oferit nouă în fiecare zi a vieții sale, de la ieslea din Betleem până la cenaclul din Ierusalim. Încă și astăzi pe altar se face Pâine frântă pentru noi: bate la ușa noastră pentru a intra și a lua cina cu noi (cf. Ap 3,20). La Crăciun îl primim pe pământ pe Isus, Pâinea din cer: este o hrană care nu expiră niciodată, ci ne face să pregustăm deja acum viața veșnică.
La Betleem descoperim că viața lui Dumnezeu curge în venele umanității. Dacă o primim, istoria se schimbă pornind de la fiecare dintre noi. Pentru că atunci când Isus schimbă inima, centrul vieții nu mai este eu-l meu înfometat și egoist, ci El, care se naște și trăiește din iubire. Chemați în această noapte să urcăm la Betleem, casa pâinii, să ne întrebăm: care este hrana vieții mele, de care nu mă pot lipsi? Este Domnul sau este altceva? După aceea, intrând în peșteră, observând în sărăcia delicată a Pruncului o nouă mireasmă de viață, aceea a simplității, să ne întrebăm: am nevoie cu adevărat de multe lucruri, de rețete complicate pentru a trăi? Reușesc să mă lipsesc de atâtea contururi superflue, pentru a alege o viață mai simplă? La Betleem, alături de Isus, vedem oameni care au mers, ca Maria, Iosif și păstorii. Isus este Pâinea drumului. Nu-i plac digestiile leneșe, lungi și sedentare, ci ne cere să ne ridicăm zvelți de la masă pentru a sluji, ca pâini frânte pentru ceilalți. Să ne întrebăm: la Crăciun frâng pâinea mea cu acela care este lipsit de ea?
2. După Betleem casă a pâinii, să reflectăm asupra Betleemului cetate a lui David. Acolo David, tânăr fiind, era păstor și ca atare a fost ales de Dumnezeu, pentru a fi păstor și conducător al poporului său. La Crăciun, în cetatea lui David, pe Isus îl primesc chiar păstorii. În acea noapte "ei - spune Evanghelia - au fost cuprinși de o mare spaimă" (Lc 2,9), dar îngerul le-a spus: "nu vă temeți" (v. 10). Revine de atâtea ori în Evanghelie acest nu vă temeți: pare refrenul lui Dumnezeu aflat în căutarea omului. Pentru că omului, de la începuturi, tot din cauza păcatului, îi este frică de Dumnezeu: "mi-a fost frică și m-am ascuns" (Gen 3,10), spune Adam după păcat. Betleem este remediul la frică, pentru că în pofida "nu"-urilor omului, acolo Dumnezeu spune pentru totdeauna "da": pentru totdeauna va fi Dumnezeu-cu-noi. Și pentru ca prezența sa să nu provoace teamă, se face prunc fraged. Nu vă temeți: nu este spus sfinților, ci păstorilor, oameni simpli care în acel timp nu se remarcau desigur prin bune maniere și evlavie. Fiul lui David se naște printre păstori pentru a ne spune că nimeni nu mai este singur niciodată; avem un Păstor care învinge fricile noastre și ne iubește pe toți, fără excepții.
Păstorii din Betleem ne spun și cum să mergem în întâmpinarea Domnului. Ei veghează în timpul nopții: nu dorm, ci fac ceea ce Isus va cere de mai multe ori: vegheați (cf. Mt 25,13; Mc 13,35; Lc 21,36). Rămân vigilenți, așteaptă treji în întuneric; și Dumnezeu "i-a învăluit de lumină" (Lc 2,9). Este valabil și pentru noi. Viața noastră poate să fie o așteptare, care și în nopțile problemelor se încredințează Domnului și îl dorește; atunci va primi lumina sa. Sau o pretenție, unde contează numai propriile forțe și propriile mijloace; dar în acest caz inima rămâne închisă la lumina lui Dumnezeu. Domnului îi place să fie așteptat și nu poate fi așteptat pe canapea, dormind. De fapt, păstorii se mișcă: "au plecat, deci, în grabă", spune textul (v. 16). Nu stau pe loc ca acela care se simte sosit și nu are nevoie de nimic, ci merg, lasă turma nepăzită, riscă pentru Dumnezeu. Și după ce l-au văzut pe Isus, deși nefiind experți în a vorbi, merg ca să-l vestească, așa încât "toți cei care auzeau se mirau de cele spuse lor de păstori" (v. 18).
A aștepta treji, a merge, a risca, a povesti frumusețea: sunt gesturi de iubire. Bunul Păstor, care la Crăciun vine pentru a da viață oilor, la Paște îi va adresa lui Petru și, prin intermediul lui nouă tuturor, întrebarea finală: "Mă iubești?" (In 21,15). De răspuns va depinde viitorul turmei. În această noapte suntem chemați să răspundem, să-i spunem și noi: "Te iubesc". Răspunsul fiecăruia este esențial pentru întreaga turmă.
"Să mergem până la Betleem" (Lc 2,15): așa au spus și au făcut păstorii. Și noi, Doamne, vrem să venim la Betleem. Drumul, și astăzi, este în urcare: trebuie depășit vârful egoismului, nu trebuie alunecat în prăpăstiile mondenității și consumismului. Vreau să ajung la Betleem, Doamne, pentru că acolo mă aștepți. Și să-mi dau seama că Tu, așezat într-o iesle, ești pâinea vieții mele. Am nevoie de mireasma delicată a iubirii tale pentru a fi, la rândul meu, pâine frântă pentru lume. Ia-mă pe umerii tăi, Bunule Păstor: iubit de Tine, voi putea și eu să-i iubesc și să-i iau de mână pe frați. Atunci va fi Crăciun, când voi putea să-ți spun: "Doamne, tu știi toate, tu știi că eu te iubesc" (cf. In 21,17).
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.