|
Reflecție la dimineața zilei de Crăciun - 2018 Astăzi se revarsă lumină asupra noastră căci ni s-a născut Mântuitorul. Cu aceste cuvinte ale refrenului psalmului responsorial vă aduc vestea cea bună a Nașterii lui Isus în dimineața de Crăciun și vă amintesc că profeții au vestit: că Mântuitorul, Emanuel, se va naște din Fecioara Maria (cf. Is 7,14-15); că asupra Ierusalimului va răsări Domnul și gloria lui se va arăta în mijlocul lui (cf. Is 62,11); că Mântuitorul va ședea pe tronul lui David și va domni peste casa lui Iacob pe veci, iar domnia lui nu va avea sfârșit (cf. Lc 1,33) și că bucuria Crăciunului este pentru întreg poporul (cf. Lc 2,10), căci "Dumnezeu, mântuitorul nostru, și a arătat bunătatea și iubirea de oameni și ne-a mântuit" (Tit 3,4-5). Da, așa cum ne învață și episcopul nostru de Iași, Monseniorul Petru Gherghel, în scrisoarea sa pastorală de Nașterea Domnului, 2018: "Crăciunul nu este o fabulă frumoasă și plină de farmec. Crăciunul este adevăr și viață. Crăciunul este Dumnezeu pe pământ, Dumnezeu într-o familie. Crăciunul înseamnă nașterea Domnului Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu și Fiul Omului, dintr-o fecioară curată, așa cum au anunțat prorocii, inspirați de Dumnezeu: «Iată, fecioara va zămisli și va naște un fiu, căruia îi va pune numele Emanuel» (Is 7,14)". Da, Crăciunul ne amintește de marele eveniment care a avut loc în urmă cu mai bine de două mii de ani, când, într-o noapte, păstorii au auzit vestea cea bună: "Astăzi în cetatea lui David vi s-a născut un Mântuitor" (Lc 2,11). Lecturile biblice de la această sfântă Liturghie, ne lasă să înțelegem că Dumnezeu a stabilit un timp pentru a da promisiunile sale și un timp pentru a le împlini. Timpul rostirii promisiunilor sale a fost timpul profeților vechi care a fost până la Ioan Botezătorul. Apoi începând de la Nașterea lui Cristos și continuând cu predica, patimile, moartea, învierea, înălțarea și cu toate evenimentele până la sfârșitul lumii, Dumnezeu a început și desăvârșește timpul împlinirii a tot ceea ce a fost promis. Îmi place să amintesc aici că nu numai cărțile Noului Testament ne vorbesc despre Isus și mântuirea lui, ci toate cărțile Vechiului Testament au profețit cu mult înainte despre Isus și de misiunea lui între oameni. Astfel: în Geneza Isus este "începutul a toate cele bune" și "sămânța femeii care zdrobește capul șarpelui cel vechi"; în Exod Isus este "Mielul înjunghiat și izbăvitorul poporului prin sângele său"; în Levitic Isus este "Marele Preot care se jertfește pe sine"; în Numeri Isus este "Steaua mântuirii care va răsări din Iacob"; în Deuteronom Isus este "Profetul mai mare ca Moise de care trebuie să ascultăm"; în Iosue Isus este "Țara Sfântă care trebuie cucerită"; în Judecători Isus este "Marele nostru eliberator"; în Rut Isus este "Răscumpărătorul nostru"; în 1Samuel Isus este "Unsul lui Dumnezeu"; în 2Samuel Isus este "Fiul lui David"; în 1Regi și în 2Regi Isus este "Credincioșia lui Dumnezeu"; în 1Cronici Isus este "Leul din tribul lui Iuda"; în 2Cronici Isus este "Cel mai glorios decât templul"; în Esdra Isus este "cel care iartă și oferă un nou viitor"; în Nehemía Isus este "Promisiunea restaurării și protecției lui Dumnezeu"; în Estera Isus este "Mijlocitorul nostru la Dumnezeu"; în Iudíta Isus este "cel care taie capul șarpelui"; în Tobía Isus este "Medicamentul lui Dumnezeu pentru noi oamenii; în 1Macabei și în 2Macabei Isus este "Luptătorul viteaz care ne eliberează de orice tiranie"; în Iob Isus este "Răscumpărătorul cel viu care ne va învia"; în Psalmi Isus este "Cântarea noastră, cel care nu va vedea moartea, cel care vine, Regele lui Israel"; în Proverbe este înțelepciunea întrupată care va locui în noi"; în Cântarea Cântărilor Isus este "Preaiubitul inimilor noastre"; în Înțelepciunii Isus este cel care demască gravitatea păcatului și invidia diavolului; în Qohelét Isus este "Eternitatea lui Dumnezeu din inima noastră și cel care aduce împlinirea"; în Ben Sirh Isus Isus este "Înțelepciunea noastră de fiecare zi"; în Isaía Isus este "Emanuel, Fiul lui Dumnezeu născut din Fecioara Maria, Robul lui Dumnezeu care a venit să ridice păcatele lumii"; în Ieremia Isus este "Păstorul cel bun"; în Lamentațiuni Isus este "cel care plânge pentru oameni"; în Baruh Isus este "Mângâierea lui Dumnezeu; în Ezechiel Isus este Mesia, Regele"; în Daniél Isus este "Piatra din cer care va zdrobi puterile răului"; în Osea Isus este "Dragostea nemuritoare a lui Dumnezeu"; în Ioel Isus este cel care botează cu Duhul Sfânt"; în Amos Isus este "Cel care judecă cu dreptate"; în Abdia Isus este "Salvatorul poporului său"; în Iona Isus este cel care "va fi îngropat și va învia pentru noi"; în Miheia Isus este "Mesia din Betleem"; în Nahum Isus este cel care "judecă toate națiunile pământului"; în Habacuc Isus estr "cel care umple pământul de cunoștința lui Dumnezeu"; în Sofonía Isus este "Ziua Domnului"; în Aggeu Isus este "cel care aduce adevărata închinare în templu"; în Zaharía Isus este "Împăratul cel blând și smerit care vine la noi"; în Malahía Isus este "Jertfa fără cusur plăcută Domnului". Toate aceste profeții ale Cărților biblice Isus a început să le împlinească începând cu nașterea sa sfântă de la Betleem și așa cum am spus mai sus, le va desăvârși până la a doua sa venire. O legendă orientală ne spune că pe fundul noroios al mării stă o scoică, care se hrănește cu ceea ce găsește în apă. Primăvara, când în nopțile liniștite coboară lin roua din cer, ea își desface valvele și, în acel moment când din cer coboară un fulger pe marea liniștită, scoica prinde focul ceresc, își închide valvele și ascunde în sânul său acea lumină tainică, până când din apă și din foc se formează o perlă. Iată imaginea - spune sfântul Efrem Sirul (306-373) - Sfintei Fecioare și a Fiului ei: "Perla, plină de lumină și de Duh Sfânt este Cuvântul lui Dumnezeu care s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14), este Isus Cristos Fiul lui Dumnezeu cel viu care astăzi s-a născut între noi și pentru noi. Prima lectură din această dimineață de Crăciun (cf. Is 62,11-12) ne aduce vestea cea bună a mântuirii lui Cristos, prin aceea că după ce ne aseamănă cu Ierusalimul abandonat din cauza păcatelor noastre, Ierusalim comparat și cu o femeie sterilă, întristată și văduvă, imediat după asta datorită venirii lui Mesia în trup și a jertfei sale de pe cruce, Isaia ne aseamănă cu noul Ierusalim iertat, o "cetate nepărăsită", Ierusalim comparat acum cu o "femeie măritată" și cu o "femeie căutată". Iar Domnul Dumnezeu care mai înainte se îndepărtase îndurerat ca un soț izgonit de păcatele noastre, acum se întoarce și se numește pe sine, Mirele nostru, și cel care se bucură din nou de noi. Acum, noi, creștinii, împăcați fiind de Cristos am primit de la Dumnezeu o misiune asemănătoare cu cea a străjerilor Ierusalimului aceea de a vesti oamenilor: bucuria și speranța aduse de Isus (cf. Lc 2,17) și de a le arăta blândețea și faptele bune inspirate din viața lui, așa cum ne recomandă sfântul Paul în cea de-a doua lectură (cf. Tit 3,4-7). Evanghelia Liturghiei din dimineața Crăciunului (cf. Lc 2,15-20) ne spune că Iosif și Maria, necunoscuți de nimeni, au mers după poruncă la Betleem, căci acolo era locul nașterii Domnului Isus. Dar ce primire i s-a făcut aici, pe pământ, Fiului lui Dumnezeu? Să-l privim culcat într-o iesle, pentru că la han nu era loc pentru el! Venirea lui Isus a deranjat și deranjează lumea rea. Câte inimi nu seamănă cu acest han: nu se găsește loc în ele pentru Domnul Isus! De aceea, nu unor oameni sus puși, ci săracilor credincioși, lui Maria și Iosif și câtorva umili păstori le este transmisă vestea bună: "Vi s-a născut un Mântuitor". "Domnul se destăinuie numai celor care se tem de e" (Ps 25,14). În timp ce lumea este indiferentă față de nașterea Mântuitorului, cerul întreg celebrează această taină fără seamăn: "Dumnezeu s-a arătat în carne, a fost văzut de îngeri" (1Tim 3.16). Într-un cor minunat, îngerii l-au slăvit pe Dumnezeu, anunțând pacea pe pământ (cf. Lc 2,14) și buna plăcere a lui Dumnezeu în oameni (cf. Prov 8,31). Grație semnelor care le-au fost date, păstorii găsesc Copilașul Isus, apoi le comunică și altora ceea ce ei au fost chemați să vadă și să audă. Cât îi privește pe păstorii, după exemplul îngerilor, îl glorifică și îl laudă pe Dumnezeu. Astfel că lauda izbucnește la fel de bine pe pământ ca și în cer. Exact asta trebuie să facem și unul fiecare dintre noi care am primit vestea cea bună a nașterii Domnului și mântuirea prin Isus: să unim laudele noastre cu ale îngerilor în recunoștință și laudă și astfel să fim martori pentru cei care nu îl cunosc (cf. 1Pt 2,9). Psalmul responsorial 97 ne spune că așa cum: Cerurile vestesc dreptatea lui Dumnezeu și toate popoarele îi văd mărirea, tot astfel cei drepți trebuie să se bucure în Domnul și să mărească faima sfințeniei lui în fața lumii întregi (cf. Ps 97,6.12). Sfântul Paul în lectura a doua de la sfânta Liturghie ne lasă să înțelegem că așa cum am primit atâta iubire de la Isus cel născut pentru noi (cf. Tit 3,4-7), logic și normal este să ne întrebăm cu cântul bisericesc: "Cum să-ți mulțumesc pentru atâta iubire"? Să facem ca în lume să fie, veșnică-nchinare jertfei tale sfinte și veșnică mărturisire a mântuirii sale. Iată un exemplu în acest sens: Dumnezeu, prin Isus Cristos care este vestit oamenilor, încă mai aduce vestea cea bună la săraci, încă mai aduce la viață celor morți, încă mai vindecă pe cei cu inima zdrobită. În mai 1982, la Norman Vincent Peale (1898-1993), un ministru american, un scriitor și un teolog, a venit o femeie să-i ceară ajutorul. Soțul ei murise într-un tragic accident de mașină, iar ea se simțea paralizată, fără speranță și zdrobită. Norman Vincent Peale a reușit să o ajute și să-i redea speranța, relatându-i întâmplarea adevărată a unui distins violonist britanic, pe nume Peter Cropper (1945-2015), căruia Academia Regală de Muzică din Londra i-a acordat onoarea de a-i împrumuta o neprețuita vioară Stradivarius, veche de 258 de ani. Este visul oricărui violonist să cânte la un asemenea instrument. Însă, în timpul unui concert în Finlanda, Peter Cropper s-a împiedicat și a căzut peste vioară, sfărâmând-o. Visul lui se transformase într-un coșmar. Nimic nu-l putea mângâia. Atunci, cineva i-a spus că este un meșter artizan care putea repara viori Stradivarius. Și ca să scurtez istoria, reparațiile viorii au fost așa de desăvârșite, că nu se mai vedea nici o urmă a accidentului, iar notele siderale ale instrumentului erau mai frumoase ca înainte, și aceasta pentru că bucățile viorii stricate au ajuns pe mâna unui meșter bun care le-a putut administra atingerea lui tămăduitoare. Da, Isus Cristos cel născut la Betleem să fie cel pe care să-l căutăm și noi cu viețile noastre stricate. Să-i dăm lui Isus fărâmele vieților noastre stricate și să-i ducem și pe alții cu viețile lor ruinate la el, care este Meșterul Artizan al tuturor vieților. El ia bucățile sparte și le lipește din nou laolaltă și ne face mai buni decât înainte! Isus, Fiul lui Dumnezeu, s-a născut om între oameni ca să repare viețile tuturor celor care vor veni la el, așa cum a reparat și viața păstorilor, a apostolilor, a vameșilor, a păcătoșilor, a bolnavilor de orice fel și a tuturor celor care au avut curajul să-i încredințeze lui viețile lor. Să nu uităm, Isus este cel care a promis tuturor oamenilor mântuirea, viața veșnic fericită împreună cu el și cu îngerii, moștenirea incoruptibilă, gloria veșnică, frumusețea chipului său, locuința sfințeniei sale în ceruri, învierea din morți și eliberarea de orice teamă. Spre el să se îndrepte acum și totdeauna tot elanul nostru și, atunci când vom fi ajuns la el, nu vom mai căuta nimic, nu vom mai dori nimic, căci vom avea totul în el. "Răsună acum un glas frumos ce poarta zilei a deschis; să renunțăm la orice vis, pe cer a strălucit Cristos" (cf. Un vechi imn creștin). Tuturor Crăciun binecuvântat cu Isus! Pr. Ioan Lungu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |