Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 5 decembrie 2018
Cateheze despre "Tatăl nostru" - 1: Învață-ne să ne rugăm
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Astăzi începem un ciclu de cateheze despre "Tatăl nostru".
Evangheliile ne-au încredințat portrete foarte vii ale lui Isus ca om al rugăciunii: Isus se ruga. În pofida urgenței misiunii sale și a insistenței atâtor oameni care-l caută, Isus simte nevoia de a se retrage în singurătate și să se roage. Evanghelia lui Marcu ne relatează acest detaliu încă de la prima pagină a activității publice a lui Isus (cf. 1,35). Ziua inaugurală a lui Isus la Cafarnaum s-a încheiat în manieră triumfală. După ce a apus soarele, mulțimi de bolnavi ajung la poarta unde locuiește Isus: Mesia predică și vindecă. Se realizează vechile profeții și așteptările atâtor oameni care suferă: Isus este Dumnezeu apropiat, Dumnezeul care ne eliberează. Însă acea mulțime este încă mică dacă este comparată cu atâtea alte mulțimi care se vor aduna în jurul profetului din Nazaret; în anumite momente este vorba despre adunări oceanice, iar Isus este în centrul a toate, așteptatul neamurilor, împlinirea speranței lui Israel.
Și totuși El se eliberează; nu ajunge ostatic al așteptărilor celui care de acum l-a ales ca leader. Care este un pericol al liderilor: să se alipească prea mult de oameni, să nu stea la distanță. Isus își dă seama de a sta și nu ajunge ostatic al oamenilor. Încă din prima noapte de la Cafarnaum, demonstrează că este un Mesia original. În ultima parte a nopții, când se anunță de acum zorile, discipolii iarăși îl caută, dar nu reușesc să-l găsească. Unde este? Până când Petru în sfârșit îl găsește într-un loc izolat, complet absorbit în rugăciune. Și îi spune: "Toți te caută!" (Mc 1,37). Exclamația pare să fie clauza pusă unui succes plebiscitar, dovada bunei reușite a unei misiuni.
Însă Isus le spune discipolilor săi că trebuie să meargă în altă parte; că nu oamenii îl caută pe El, ci înainte de toate El îi caută pe alții. Motiv pentru care nu trebuie să înfigă rădăcini, ci să rămână încontinuu pelerin pe drumurile din Galileea (v. 38-39). Precum și pelerin spre Tatăl, adică: rugându-se. În drum de rugăciune. Isus se roagă.
Și totul se întâmplă într-o noapte de rugăciune.
În unele pagini ale Scripturii pare că înainte de toate rugăciunea lui Isus, intimitatea sa cu Tatăl, conduce totul. Așa va fi de exemplu mai ales în noaptea din Ghetsemani. Ultima etapă a drumului lui Isus (absolut cea mai dificilă dintre cele pe care le-a făcut până atunci) pare să găsească sensul său în ascultarea continuă pe care Isus o dă Tatălui. O rugăciune cu siguranță grea, ba chiar o adevărată "agonie", în sensul spiritului de întrecere al sportivilor, și totuși o rugăciune capabilă să susțină drumul crucii.
Iată punctul esențial: acolo, Isus se ruga.
Isus se ruga cu intensitate în momentele publice, împărtășind liturgia poporului său, dar căuta și locuri izolate, separate de zgomotul lumii, locuri care să permită să coboare în secretul sufletului său: este profetul care cunoaște pietrele deșertului și urcă sus pe munți. Ultimele cuvinte ale lui Isus, înainte de a muri pe cruce, sunt cuvinte ale psalmilor, adică ale rugăciunii, ale rugăciunii iudeilor: se ruga cu rugăciunile pe care l-a învățat mama.
Isus se ruga așa cum se roagă orice om din lume. Și totuși, în modul său de a se ruga era cuprins și un mister, ceva ce cu siguranță n-a scăpat de ochii discipolilor săi, dacă în evanghelii găsim acea implorare așa de simplă și imediată: "Doamne, învață-ne să ne rugăm" (Lc 11,1). Ei îl vedeau pe Isus rugându-se și voiau să învețe să se roage: "Doamne, învață-ne să ne rugăm". Și Isus nu refuză, nu este gelos pe intimitatea sa cu Tatăl, ci a venit tocmai pentru a ne introduce în această relație cu Tatăl. Și astfel devine maestru de rugăciune al discipolilor săi, așa cum vrea cu siguranță să fie pentru noi toți. Și noi ar trebui să spunem: "Doamne, învață-mă să mă rog. Învață-mă".
Chiar dacă poate că ne rugăm de atâția ani, mereu trebuie să învățăm! Rugăciunea omului, această năzuință care se naște în manieră așa de naturală din sufletul său, este probabil unul dintre misterele cele mai consistente ale universului. Și nu știm nici dacă rugăciunile pe care le adresăm lui Dumnezeu sunt efectiv cele pe care El vrea să-i fie adresate. Biblia ne dă și mărturie despre rugăciuni inoportune, care la sfârșit sunt respinse de Dumnezeu: e suficient să amintim parabola fariseului și a vameșului. Numai acesta din urmă, vameșul, se întoarce acasă de la templu justificat, pentru că fariseul era orgolios și îi plăcea ca oamenii să-l vadă rugându-se și se prefăcea că se roagă: inima era rece. Și spune Isus: acesta nu este justificat "căci orice se înalță pe sine nu va fi umilit, iar cel care se umilește va fi înălțat" (Lc 18,14). Primul pas pentru a ne ruga este să fim umili, să mergem la Tatăl și să spunem: "Privește-mă, sunt păcătos, sunt slab, sunt rău", fiecare știe ce să spună. Dar mereu se începe cu umilința, și Domnul ascultă. Rugăciunea umilă este ascultată de Domnul.
De aceea, începând acest ciclu de cateheze despre rugăciunea lui Isus, lucrul cel mai frumos și mai corect pe care trebuie să-l facem toți este să repetăm invocația discipolilor: "Învățătorule, învață-ne să ne rugăm!". Va fi frumos, în acest timp de Advent, să repetăm asta: "Doamne, învață-mă să mă rog". Toți putem merge un pic mai departe și să ne rugăm mai bine; dar să cerem asta de la Domnul: "Doamne, învață-mă să mă rog". Să facem asta, în acest timp de Advent, și El cu siguranță nu va lăsa să cadă în gol invocația noastră.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.