|
Papa Francisc: Mesajul adresat cu ocazia celei de-a XXIII-a Ședințe Publice a Academiilor Pontificale Veneratului frate cardinalul Gianfranco Ravasi, președinte al Consiliului Pontifical al Culturii și al Consiliului de Coordonare între Academiile Pontificale Mă adresez dumneavoastră cu ocazia celei de-a XXIII-a Ședințe Solemne Publice a Academiilor Pontificale, manifestare apărută în 1995 ca urmare a reformei Academiilor Pontificale voite de sfântul Ioan Paul al II-lea, și care constituie o etapă importantă și de acum tradițională pe drumul celor șapte Academii reunite în Consiliul de Coordonare, prezidat de dumneavoastră. În coincidență cu Ședința anuală, se desfășoară și acordarea Premiului, organizată pe rând de una dintre Academii, în funcție de sectorul de competență. Un Premiu pe care îl acord cu plăcere pentru a promova și a susține angajarea celor care, îndeosebi tineri sau instituții care lucrează cu tineri, se deosebesc în respectivele sectoare pentru a contribui la promovarea unui nou umanism creștin. De aceea, adresez salutul meu cordial tuturor celor prezenți, cardinali, episcopi, ambasadori, academicieni și prieteni care participați la Ședința Solemnă Publică, dorind cu putere ca acest moment de întâlnire de acum obișnuit să poată reprezenta pentru toți, începând de la câștigătorii Premiului, o încurajare la cercetarea și la aprofundarea tematicilor fundamentale pentru o viziune umanistă creștină. A XXIII-a ediție a fost organizată de Academia Pontificală de Teologie și de Academia Pontificală a Sfântului Toma de Aquino. Un salut deosebit îl adresez președinților acestor două Academii, cucernicul părinte Réal Tremblay și cucernicul părinte Serge-Thomas Bonino, și respectivilor academicieni, mulțumindu-le pentru activitatea lor, mărturisită mai ales de revista Path, publicată de Academia de Teologie, cu care se propune cititorilor, așa cum sugerează deja titlul, un itinerar, un drum de cercetare și de aprofundare teologică. Vă felicit pentru alegerea temei acestei Ședințe Publice: "Veșnicia, cealaltă față a vieții", care ne stimulează să reflectăm din nou și mai mult asupra unui domeniu, nu numai teologic, care, deși este esențial și central în experiența creștină, este destul de neglijat, atât în cercetarea teologică din ultimii ani cât și, mai ales, în vestire și în formarea credincioșilor. "Aștept învierea morților și viața veacului ce va veni", afirmăm în fiecare duminică, recitând ultimul articol din Crezul niceno-constantinopolitan. Și Simbolul apostolilor se încheie cu aceste cuvinte: "Cred [...] în învierea morților și în viața veșnică". Așadar, este vorba despre nucleul esențial al credinței creștine, despre o realitate strâns unită cu mărturisirea de credință în Cristos mort și înviat. Și totuși reflecția escatologică despre viața veșnică și despre înviere, în cateheză și în celebrare, nu găsește spațiul și atenția pe care le merită. Uneori există impresia că această temă este uitată și neglijată în mod voit, pentru că este aparent îndepărtată, străină de viața zilnică și de sensibilitatea contemporană. Nu trebuie să ne uimim prea mult: de fapt, unul dintre fenomenele care marchează cultura actuală este tocmai închiderea orizonturilor transcendente, concentrarea pe sine înșiși, alipirea aproape exclusivă de prezent, uitând sau cenzurând dimensiunile trecutului și mai ales ale viitorului, perceput, îndeosebi de tineri, ca întunecat și încărcat de incertitudini. Viitorul dincolo de moarte apare, în acest context, în mod inevitabil încă și mai departe, indescifrabil sau complet inexistent. Însă atenția scăzută față de tema veșniciei, față de speranța creștină care vestește învierea și viața veșnică în Dumnezeu și cu Dumnezeu, poate să depindă și de alți factori: de exemplu, limbajul tradițional, folosit în predică sau în cateheză pentru a vesti acest adevăr de credință, poate să apară astăzi aproape de neînțeles și transmite uneori o imagine mai puțin pozitivă și "atrăgătoare" a vieții veșnice. Cealaltă față a vieții poate, astfel, să fie percepută ca monotonă și repetitivă, plictisitoare, chiar tristă sau complet nesemnificativă și irelevantă pentru prezent. Nu așa gândea marele părinte al Bisericii, Grigore de Nissa, care, într-o Omilie despre Cântarea Cântărilor (VIII) - care în mod oportun va fi repropusă în timpul Ședinței - oferea o cu totul altă viziune despre veșnicie. De fapt, viața veșnică este concepută de el ca o condiție existențială nu statică, ci dinamică și vie. Dorința umană de viață și de fericire, strâns unită cu aceea de a-l vedea și de a-l cunoaște pe Dumnezeu, încontinuu crește și se reînnoiește trecând de la un stadiu la altul fără a găsi vreodată sfârșit și împlinire. Experiența întâlnirii cu Dumnezeu transcende, de fapt, orice cucerire umană și constituie ținta infinită și mereu nouă. Și sfântul Toma de Aquino subliniază acest aspect, afirmând că în viața veșnică se împlinește unirea omului cu Dumnezeu, care este "răsplata și scopul tuturor trudelor noastre", și această unire constă în "viziunea desăvârșită" a Lui. În această stare, continuă sfântul Toma, "fiecare fericit va avea mai mult decât a dorit și a sperat [...] și numai Dumnezeu îl poate sătura, ba chiar să meargă mult mai încolo, până la infinit". În afară de asta, continuă el, "viața veșnică constă în fraternitatea bucuroasă a tuturor sfinților". Citându-l pe sfântul Augustin, Toma afirmă: "Toată bucuria nu va intra în cei fericiți, ci toți cei fericiți vor intra în bucurie. [...] Vom contempla fața sa, ne vom sătura de prezența sa într-o tinerețe veșnic reînnoită" (Conferințe despre Crez, art. 12). Reflecția părinților Bisericii și a marilor teologi ar trebui deci să ne ajute și să ne încurajeze să repropunem cu eficacitate și pasiune, fie cu un limbaj adecvat cotidianității noastre fie cu profunzimea oportună, inima credinței noastre, speranța care ne însuflețește și care dă forță mărturiei creștine în lume: frumusețea Veșniciei. Doresc ca, fie la nivel teologic fie la nivel de vestire, de cateheză și de formare creștină, să se reînnoiască interesul și reflecția despre veșnicie, fără de care dimensiunea prezentului devine lipsită de un sens ultim, de capacitatea de reînnoire, de speranța în viitor. De aceea, voind să promovez și să încurajez cercetarea teologică, și îndeosebi aceea orientată să aprofundeze temele escatologice, sunt bucuros să acord Premiul Academiilor Pontificale, ex aequo, la doi tineri studioși: dr. Stefano Abbate, pentru teza de doctorat cu titlul Secularizarea speranței creștine prin gnoză și ebionism. Studiu despre mesianismul modern (La secularización de la esperanza cristiana a través de la gnosis y el ebionismo. Estudio sobre el mesianismo moderno); și dr. Francisco Javier Pueyo Velasco, pentru opera Plinătatea pământească a Împărăției lui Dumnezeu în istoria teologiei (La plenitud terrena del Reino de Dios en la historia de la teología). În afară de asta, sunt fericit să acord Medalia Pontificatului lui dr. Guillermo Contín Aylón, pentru teza "Vado ad Patrem. Înălțarea lui Cristos în Comentariul la Ioan al sfântului Toma de Aquino" ("Vado ad Patrem. La Ascension de Cristo en el Comentario a Juan de santo Tomas de Aquino"). În sfârșit, urez academicienilor și tuturor participanților la întâlnire o angajare mereu rodnică în respectivele domenii de cercetare și vă încredințez pe toți și pe fiecare dintre voi Fecioarei Maria, care deja se bucură de vederea bucuroasă a lui Dumnezeu în viața veșnică și mijlocește pentru noi, pelerini în istorie, în drum spre veșnicie. Din inimă vă împart vouă tuturor și familiilor voastre o binecuvântare apostolică specială. Din Vatican, 4 decembrie 2018 Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |