Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Crăciunul rănit al ortodocșilor dezbinați

De Gianni Valente

Ultima sărbătoare patronală de sfântul Andrei (30 noiembrie), celebrată ca în fiecare an la Istanbul de patriarhia ecumenică de Constantinopol, de data aceasta a avut ca "personaj neașteptat" fluviul năvalnic de presiuni și tensiuni politico-sociale care se dezlănțuie în jurul procesului de constituire a unei Biserici ortodoxe ucrainene autocefale, scoasă de sub jurisdicția patriarhiei de Moscova. În ultimele zile din noiembrie, în vederea sărbătorii patronale, s-a înregistrat o accelerare evidentă a proceselor de sfâșiere. Acum, exceptând minunile, frații ortodocși continuă dezbinați față de Crăciunul apropiat. Ruperea comuniunii ecleziale nu mai este numai un spectru sau o amenințare, ci începe să se cristalizeze.

Pressing-ul lui Poroshenko

Președintele ucrainean Petro Poroshenko n-a ascuns niciodată că autocefalia Bisericii ortodoxe ucrainene îmbracă o importanță crucială în proiectul său politic național și dorește ca această țintă să fie obținută cât mai curând, eventual chiar înainte de sfârșitul anului. Joi 29 noiembrie, într-o intervenție a sa la tv, Poroshenko a spus că "statul ucrainean a făcut tot ceea ce putea și trebuia să facă pentru a avem Tomos-ul" (documentul cu care patriarhia ecumenică va recunoaște autocefalia/independența Bisericii ucrainene). Liderul ucrainean a susținut că funcționarii de la Moscova - inclusiv cei din serviciile secrete - erau "gata pentru orice" pentru a opri procesul, "dar Domnul este cu noi, în timp ce duce o luptă dreaptă pentru independența noastră". Cuprins de solemnitatea momentului, președintele a anunțat și că textul Tomos-ului "a fost deja aprobat" și că patriarhul ecumenic Bartolomeu este pe punctul de a anunța data adunării mitropoliților și episcopilor din diferitele componente ortodoxe ucrainene pentru a realiza "unificarea" lor. Înainte de sărbătoarea sfântului Andrei, în timp ce era în desfășurare Sinodul patriarhiei ecumenice, Poroshenko a trimis la Istanbul și pe consilierul său Rostislav Pavlenko, director al Institutului național de studii strategice, care la 26 noiembrie a fost primit de patriarhul Bartolomeu și a povestit că a avut cu el "o lungă și cordială conversație despre evenimentele din Ucraina și pașii finali pentru a ajunge la Tomos-ul cu privire la autocefalia Bisericii ortodoxe ucrainene". Apoi, cu cuvinte mai precise și liniștite cu privire la anunțurile lui Poroshenko, consilierul său Pavlenko a explicat și că patriarhul Bartolomeu "va încredința Tomos-ul pentru autocefalia Bisericii ortodoxe ucrainene conducătorului său, atunci când va fi ales. Iată pentru ce textul său încă nu poate să fie publicat deocamdată".

Confirmările lui Bartolomeu

La 29 noiembrie și patriarhul ecumenic Bartolomeu, primind la Istanbul o delegație interparlamentară internațională ortodoxă, a confirmat că Sinodul patriarhiei a examinat și a aprobat statutul viitoarei Biserici ucrainene ortodoxe autocefale și că adunarea de unificare și alegere a primatului Bisericii ortodoxe ucrainene autocefale se va desfășura în decembrie. Noul primat ucrainean, odată ales, va merge la Istanbul pentru a primi Tomos-ul din mâinile patriarhului ecumenic. "Este un fapt pur administrativ care nu influențează în magisteriul Bisericii ortodoxe", a explicat Bartolomeu. Însă vârfurile Bisericii ortodoxe ruse nu sunt de aceeași părere. Și reacția lor apare furibundă.

Loteria lui "cine cu cine este"

Purtătorul de cuvânt al patriarhiei de Moscova insistă asupra faptului că unele din cele 14 Biserici ortodoxe autocefale existente actualmente au manifestat împotrivire și îndoieli cu privire la procesul demarat pentru acordarea autocefaliei unei Biserici ortodoxe ucrainene. Patriarhul sârb Irineu și cel de Antiohia, Yohanna al X-lea, deja la 19 octombrie au invitat patriarhia de Moscova și pe cea de Constantinopol să regăsească drumul "dialogului fratern". Mai recent, la 12 noiembrie, adunarea episcopilor ortodocși sârbi a definit ca "neîntemeiată canonic" decizia lui Bartolomeu de a restabili comuniunea deplină cu cele două grupări ecleziale ucrainene - conduse de mitropolitul Filaret Denishenko (care din 1995 a asumat titlul de "patriarh de Kiev"), respectiv de episcopul Macarie Maletic, conducător din 1991 al așa-numitei Biserici ortodoxe autocefale ucrainene - care până acum erau considerate ca entități schismatice de restul ortodoxiei. Episcopii sârbi au cerut să se trateze și tema acordării autocefaliei într-un nou Conciliu panortodox, după cel desfășurat la Creta în 2016, care a îndurat o boicotarea imprudentă din partea patriarhiei de Moscova.

În ieșirile lor mediatice, reprezentanții ortodoxiei ruse consideră sigur că episcopii și comunitățile Bisericilor ortodoxe ucrainene legate cu patriarhia de Moscova nu vor lăsa jurisdicția moscovită pentru a se uni cu proiectul Bisericii autocefale ucrainene. Până acum, dintre cei peste 80 de episcopi din Biserica ucraineană legată cu Moscova, numai trei au manifestat propria favoare pentru procesul menit să afirme autocefalia ortodoxiei ucrainene. Printre cei trei este episcopul Simeon de Vinnitsa și Bar, contestat pentru alegerea sa de către preoți și credincioși din dieceza sa.

Strategia "duplicării"

Când patriarhul Bartolomeu i-a repus în rangul lor pe Filaret și pe Macarie, conducătorii celor două Biserici "necanonice" considerate schismatice nu numai de ortodocșii ruși, patriarhia de Moscova a răspuns rupând comuniunea euharistică cu patriarhia ecumenică de Constantinopol. De atunci, "problema ucraineană" a depășit nivelul dovezilor de forță și al disputelor de politică ecleziastică, atingând niveluri mult mai vitale. Și-a dat seama de asta înțeleptul arhiepiscop Anastasios de Tirana, primat stimat al micii Biserici ortodoxe din Albania, care la 23 noiembrie a făcut cunoscute - mai ales pentru a le sustrage oricărei instrumentalizări de parte - cele două scrisori pe care le-a trimis cu privire la problema ucraineană patriarhului rus Kiril. În prima, scrisă la 10 octombrie, Anastasios definea proiectul pentru a garanta autocefalia ortodoxiei ucrainene ca un "marș pe un teren minat", care în loc de a obține unitatea între toate comunitățile ortodoxe ucrainene ar fi putut să provoace ruperea unității în Ecumene ortodoxă. În a doua scrisoare, scrisă la 7 noiembrie, Anastasios exprima toată descumpănirea sa îndurerată față de decizia patriarhului de Moscova de a suspenda comuniunea sacramentală cu patriarhia ecumenică. "Este de negândit", a scris primatul ortodox de Albania, "ca Dumnezeiasca Euharistie, misterul prin excelență al iubirii infinite și al umilirii lui Cristos poate să fie folosit ca o armă împotriva unei alte Biserici". "Cum este posibil - a adăugat Anastasios - ca decizia și ordinul ierarhiei Bisericii din Rusia să poată șterge energia Duhului Sfânt în bisericile ortodoxe care lucrează sub jurisdicția patriarhiei ecumenice? Cum este posibil ca Dumnezeiasca Euharistie administrată în Bisericile din Asia Mică, din Creta, din Sfântul Munte și pretutindeni pe pământ, să poată deveni inconsistentă pentru credincioșii ruși ortodocși? Și dacă ei se apropie cu "teamă de Dumnezeu, credință și iubire" să împărtășească Sfintele daruri, cum este posibil ca ei să comită cu adevărat un «păcat», de care ar trebui chiar să se spovedească?".

Ruperea comuniunii sacramentale între patriarhia de Moscova și patriarhia de Constantinopol riscă să amorseze procese de sfâșiere potențial inseparabile. Mitropolitul Hilarion de Volokolamsk călătorește în toată lumea (Coreea, Creta, Grecia, dar și China, Coreea de Nord și Coreea de Sud) și cu intenția de a face să crească o rețea pastorală globală care să fie supusă patriarhiei de Moscova și să nu aibă nicio împărtășire la nivel sacramental cu episcopii și bisericile legate cu jurisdicția patriarhiei ecumenice de Constantinopol. Această rețea pastorală "rusă" tinde să se extindă și la acele țări și la acele zone unde până acum creștinii ortodocși legați cu patriarhia de Moscova, în absența parohiilor din Biserica rusă, frecventau bisericile puse sub jurisdicția patriarhiei ecumenice de Constantinopol.

Un criteriu analog de "despărțire și duplicare" pare să inspire vârfurile Bisericii ortodoxe ruse și în relațiile cu celelalte Biserici și instituții ecleziale. Cât timp durează ruptura cu Constantinopolul, patriarhia de Moscova nu va lua parte la dialogurile și la raporturile care implică Biserica ortodoxă în ansamblul său, și unde rolul de reprezentare și de coordonare este exercitat de patriarhia ecumenică sau de delegații săi. Patriarhia de Moscova apare intenționată să consolideze raporturi bilaterale cu vârfurile celorlalte Biserici, începând de la Biserica de Roma. Mitropolitul Hilarion a șters deja orice altă participare rusă la dialogul teologic desfășurat de mulți ani de Comisia mixtă catolico-ortodoxă despre temele primatului și sinodalității. În același timp, în februarie, delegații ale Bisericii ortodoxe ruse și a Sfântului Scaun vor efectua vizite intersectate cu ocazia celui de-a treia aniversări a întâlnirii dintre patriarhul de Moscova, Kiril, și papa Francisc petrecută la Havana la 12 februarie 2016. Intenția rusă pare aceea de a reînnoi în fiecare an trimiterea intersectată a delegațiilor oficiale între patriarhiei de Moscova și Sfântul Scaun concomitent cu aniversarea întâlnirii din Cuba dintre Kiril și Francisc, în manieră analogă cu ceea ce se repetă în fiecare an cu schimbul de vizite între Biserica de Roma și Biserica de Constantinopol, cu ocazia respectivelor sărbători patronale ale sfinților Petru și Paul și a sfântului Andrei.

În vizita sa la Fanar, la 30 noiembrie 2014, papa Francisc a spus că pentru a ajunge la ținta unității depline cu creștinii ortodocși Biserica catolică "nu intenționează să impună nicio exigență, decât aceea a mărturisirii credinței comune". După părerea papei, refacerea comuniunii depline dintre catolici și ortodocși era posibilă deja atunci, fără nevoia de a cere fraților ortodocși pre-condiții cu caracter teologic sau jurisdicțional. Acum, tocmai din cauza problemelor și conflictelor de jurisdicție, mărturisirea de credință comună nu mai pare să garanteze unitatea sacramentală deplină nici măcar în sânul Bisericilor ortodoxe. Și prin urmare și drumul spre comuniunea sacramentală deplină între creștinii catolici și ortodocși apare din nou (și devine obiectiv) mai dificilă.

(După Vatican Insider, 2 decembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat