|
Reflecție la prima duminică din Advent, Anul C, 2018 Voi face să răsară pentru David o odraslă dreaptă (cf. Ier 33,15). Începând cu această duminică am intrat într-un nou an liturgic, notat simbolic cu "C", an în care vom rememora și retrăi misterele mântuirii noastre, începând cu pregătirile pentru prima venire a lui Isus de la Crăciun și terminând cu pregătirile pentru cea de a doua sa venire, de la Parusie, urmând cu precădere Evanghelia după sfântul Luca. Înainte de intrarea păcatului în lume, Adam se bucura de tot binele din univers și de comuniunea cu Făcătorul său. Dar după ce Adam a săvârșit păcatul, el și urmașii lui au cunoscut tot răul posibil și au pierdut prietenia cu Dumnezeu. Dacă voim să cunoaștem grozăviile păcatului, să mergem numai în închisori, în spitale sau în cimitire și ne vom convinge. Dar Dumnezeu nu putea lăsa omul și universul la voința rea a diavolului. De aceea a întocmit un plan de mântuire prin care locuitorii pământului să poată redobândi fericirea și relua legătură cu el. Dumnezeu a elaborat un plan de mântuire și l-a pus în aplicare împreună cu Fiul său iubit, Isus Cristos și cu Duhul Sfânt. Rănile și petele păcatului nu au un leac omenesc pe pământ. Scriptura spune că: așa cum etiopianul nu-și poate schimba pielea și nici pardosul petele (cf. Ier 13,23), la fel nici omul nu poate scăpa de petele păcatului. Tentativa de spălare cu apă a inimii și a mâinilor pătate de păcat este sortită eșecului. Exemplu în acest sens ne este Pilat, cel care l-a condamnat la moarte pe Isus cel nevinovat (cf. Mt 27,24). Biblia spune că: "Isus este singurul care ne iubește și care ne spală păcatele, cu sângele său" (Ap 1,5). Cei învinși de diavol și păcat și care nu vin la Isus cu păcatele lor, la venirea lui de-a doua, vor fi aruncați pentru totdeauna în întunericul cel dinafară și în cuptorul încins, unde vor plânge și vor scrâșni din dinți (cf. Mt 13,42; 25,30). De aceea, în prima duminică din Advent, în prima duminică din pregătirea noastră în vederea Nașterii Mântuitorului, Biserica ne cheamă prin Evanghelia zilei, atât la pregătirea pe care trebuie s-o facem pentru a întâmpina Nașterea Domnului, Crăciunul, cât și la pregătirea pe care trebuie să o facem pentru întâmpinarea celei de a doua veniri a lui Isus, Parusia, de la sfârșitul timpului și al istoriei când Isus va desăvârși lucrarea sa de mântuire a noastră. Așa cum bine știm, această lucrare de mântuire a noastră, a început imediat după primul păcat și s-a împlinit la cruce. În această lucrare Dumnezeu i-a cooptat și pe oameni; mai întâi au fost profeții, preoții și regii sfinți din vechime, dar acum sunt chemați să conlucreze toți creștinii (cf. Mc 16,15; Lc 24,48), creștini care prin Botez au devenit ei înșiși: profeți, preoți și regi sfinți (cf. 1Pt 2,9; Ap 1,6). În Psalmul 25 cântat de noi astăzi, remarcăm două rugăciuni: "Fă-mi cunoscute, Doamne, căile tale, și învață-mă cărările tale. Călăuzește-mă în adevărul tău și învață-mă, căci tu ești Dumnezeul mântuirii mele!" (Ps 25,4-5)! În familia "alesei doamne" (cf. 2In 1,1), apostolul Ioan a găsit copii umblând în adevăr (cf. 2In 1,4). Așa trebuie să se găsească și astăzi în familiile creștine. Tot psalmul 25 ne spune că "Domnul se destăinuie celor care se tem de el" (Ps 25,14). Tot planul divin de răscumpărare, pentru cei cărora nu le place păcatul, Dumnezeu le-a revelat prin mulți oameni aleși de el (cf. Ps 85,10; Am 3,7), prin cuvinte, prin prefigurări, prin evenimente prevestitoare și lămuritoare, iar la împlinirea timpului Dumnezeu ne-a revelat planul său mântuitor, prin Fiul său Isus (cf. Evr 1,1-2). Astfel, lucrarea mântuitoare a lui Isus de la cruce a fost prefigurată de Arca Alianței așezată în Sfânta Sfintelor, adică înaintea ochilor lui Dumnezeu. În Arca Alianței erau puse: un vas de aur cu mană, toiagul lui Aaron care înfrunzise și tablele legământului (cf. Evr 9,4), toate semne ale răzvrătirii și ale păcatului și care stăteau mereu înaintea ochilor lui Dumnezeu. Când Dumnezeu nu mai putea suporta păcatul, venea Marele Preot acoperea cu sângele unui miel fără meteahnă capacul pus peste păcatele din Arcă (cf. Lev 16,14-16) și Dumnezeu văzând sângele care prefigura sângele ce avea să fie vărsat de Isus pe Calvar, Isus, adevăratul Miel (cf. In 1,29) și adevăratul Preot, renunța de a lovi poporul (cf. Evr 9,12). Dar, nu numai Dumnezeu nu suportă păcatul, dar nici omul care l-a săvârșit; zic asta, căci după păcat Adam și Eva au simțit nevoia să-și acopere păcatul cu frunze de smochin (cf. Gen 3,7). Dar nimic de pe pământ și din întreg universul nu poate acoperi păcatul. Atunci Dumnezeu le-a făcut oamenilor șorțuri din piele de miel, prin care anunța jertfa de sânge a lui Isus, jertfă care singura va acoperi păcatul (cf. Gen 3,21). Toate jertfele vechi au prefigurat Jertfa Fiului lui Dumnezeu pentru mântuirea lumii (cf. Ap 1,5). Aici sfântul Paul trage cea mai corectă concluzie: "Așadar, ce vom spune cu privire la acestea? Dacă Dumnezeu este pentru noi, cine este împotriva noastră? El, care nu l-a cruțat pe propriul său Fiu, ba chiar l-a dat la moarte pentru noi toți, cum nu ne va dărui toate împreună cu el" (Rom 8,31-32)? Evanghelia de astăzi ne amintește că între Crăciun și Parusie, între moarte și viață, stă Isus răstignit și înviat care aduce pacea între Dumnezeu și omul răzvrătit, care ne arată "îndurarea și mântuirea sa" (Ps 85,8). În drumul spre Țara Canaanului, simbol al împărăției cerurilor pregătită de Dumnezeu pentru oameni, poporul s-a răzvrătit împotriva lui Dumnezeu pentru condițiile grele ale pustiului și atunci s-a deschis pământul și i-a înghițit pe mulți dintre cei răzvrătiți, vreo 14.000 (cf. Num 16,32). Atunci Moise l-a chemat pe preotul Aaron ca să stea în mijloc, "între răzvrătiții morți și răzvrătiții rămași în viață și să aducă jertfă de tămâie, alt simbol al jertfei lui Cristos care acoperă păcatul, ca să înceteze urgia (cf. Num 16,47-50). Aici Aaron este prefigurarea lui Isus, adevăratul Mare Preot care va fi răstignit "între făcătorii de rele" (Lc 23,33). Isaia spune că Isus a "fost zdrobit pentru noi" (Is 53,4-5), iar apostolul Paul ne spune că Isus a murit în locul nostru (cf. Rom 5,6.8). "căci atât de mult a iubit Dumnezeu lumea încât l-a dat pe Fiul său ca oricine crede în el să nu piară ci să aibă viață veșnică" (In 3,16). Iertarea datorată milei lui Dumnezeu față de păcătoși este și subiectul psalmului 85 cântat de noi la versetul de la Evanghelie. Credincioșii nu se îndoiesc de bunătatea lui Dumnezeu, însă în același timp simt apăsarea dreptății lui. Dumnezeu este bun: "nu va ierta el"? Dar în același timp Dumnezeu este sfânt, drept și adevărat: "atunci cum va putea trece el cu vederea un singur păcat"? Cu toate că aceste trăsături divine: bunătatea și adevărul, dreptatea și pacea, par imposibil de împăcat după părerea omului, totuși ele "s-au întâlnit" (cf. Ps 85,10). La cruce, păcatul a fost condamnat, dreptatea a fost satisfăcută, iar harul a început să se reverse (cf. Rom 5,21). Am fost mântuiți prin "har" (cf. Ef 2,8), prin lucrarea perfectă a lui Cristos de la cruce (cf. Evr 10,10). Dar lectura a doua de astăzi ne îndemnă să ne întărim în sfințenie și să veghem asupra noastră (cf. 1Tes 3,13). Iar a ne întări în sfințenie și veghea, înseamnă a privi cu atenție la Cristos. "Să ne uităm țintă la Căpetenia și desăvârșirea credinței noastre, Isus (Evr 12,2). Iar a privi la Isus presupune a refuza și numai a privi la lucrurile care ne pot murdări sufletele și caracterul de creștin. "Vă spun că oricine privește o femeie dorind-o a și comis adulter cu ea în inima lui" (Mt 5,28). De aceea: "Fericiți cei curați cu inima, pentru că ei îl vor vedea pe Dumnezeu" (Mt 5,8). Dar Dumnezeu ne revelat planul său mântuitor și cele privitoare la venirea sa de-a doua, prin evangheliști și scriitori. Iată ce ne spune, de exemplu, prin Henry Hart Milman (1791-1868), un englez, un istoric civil și ecleziastic, în cartea sa, Istoria iudeilor, cap 13: "Toate proorociile făcute de Cristos, cu privire la distrugerea Ierusalimului, s-au împlinit literal. Iudeii au trăit realitatea adevărului din cuvintele sale de avertizare: "Cu ce măsură măsurați, vi se va măsura" (Mt 7,2) și "ceea ce a semănat omul aceea va culege" (Gal 6,7). Dar nu frica de venirea de-a doua a lui Isus cu semnele atotputerniciei sale și cu judecata lui cea dreaptă, nici chiar răsplătirile paradisului, trebuie să ne călăuzească viața, ci dragostea față de Dumnezeu. De aceea un suflet ales spunea: "Dacă aș avea putere aș stinge flăcările iadului și aș da foc raiului, pentru ca oamenii să nu-l caute pe Dumnezeu nici de frică și nici din interes pentru răsplată, ci numai din dragoste". De aceea suntem îndemnați de lectura a doua de astăzi să ne întărim inimile în sfințenie (cf. 1Tes 3,13). Deși suntem sfințiți prin lucrarea lui Isus de la cruce, trebuie să veghem căci putem cădea datorită tentațiilor vieții. Următoarele trei versete de după fragmentul citit astăzi ne spun că "pentru sfințirea noastră, voia lui Dumnezeu este ca fiecare să se ferească de curvie; fiecare să știe să-și țină vasul ființei sale în sfințenie și cinste, nu în aprinderea poftelor, ca păgânii care nu-l cunosc pe Dumnezeu" (1Tes 4,3-5). Mare supărare aduce lui Dumnezeu păcatul curviei sub toate aspectele lui: gânduri, vorbe, glume, fapte, perversiuni, căci este împotriva vieții. Dumnezeu ca un Tată bun suferă pentru orice copil care a apucat pe calea satanei. După Biblie, numai cei drepți și curați cu inima îl vor vedea pe Dumnezeu (cf. Mt 5,8), numai lor Dumnezeu le descoperă planul său mântuitor (cf. Ps 25,14; Am 4,7) numai lor le arată fața fără să moară (cf. 1In 3,2; Ex 33,20), numai lor le pregătește un ospăț veșnic plin de bunătăți negrăite (cf. Is 25,6-8) unde Isus însuși îi va servi la masă (cf. Lc 12,37). Apoi Biblia ne arată și ceea ce le este pregătit celor care îl refuză pe Dumnezeu și îl urmează pe diavol. Diavolul în viața pământească îi amăgește pe oameni cu bunuri care se pierd (cf. Mt 6,19), cu plăceri care nu umplu inima și mâncăruri care nu satură (cf. Os 4,10), ca mereu să le caute, dar să-l caute și pe el; apoi le ascunde cu grijă pierderea imensă de daruri divine; apoi le ascund tot ceea ce îi așteaptă în veșnicie: întunericul veșnic și focul nestins și chinurile veșnice ale iadului (cf. Mt 13,42; 25,30). Ca să știm cât de grav este păcatul curviei, să ne gândim la potopul din vremea lui Noe când apele i-au înecat pe cei care s-au pus la "un jug nepotrivit" cu cei răi (cf. Gen 7,22-23: 2Cor 6,14). Să ne gândim la Holofern care privind la frumoasa Iudita și-a pierdut capul (cf. Idt 13,8); să ne gândim la Onan care a fost ucis pe loc pentru că vărsa sămânța de procreație pe pământ (cf. Gen 38,9-10). Să ne gândim la distrugerea totală Sodomei și a Gomorei și la alte două cetăți Admei și Țeboim (cf. Dt 29,23) care l-au refuzat pe Dumnezeu și trăiau după diavol, adică în perversiuni (cf. Gen 19,5), cum a căzut peste ele foc și pucioasă (cf. Gen 19,25). Să ne gândim la curvarul din Corint care a fost lăsat pe mâna satanei (cf. 1Cor 5,1-5). Referitor la Sodoma și Gomora distruse de ploaia de foc și pucioasă, trebuie să spunem că ele au fost numai o imagine pală a ceea ce se va întâmpla atunci când va veni Fiul omului, căci atunci nu numai că va "ploua cu foc și pucioasă", dar cei păcătoși vor fi cufundați într-un "iaz cu foc și pucioasă", unde vor fi chinuiți cu toate relele posibile alături de diavolii și de toții cei răi (cf. Ap 20,10-15; 21,8). Deci potopul din timpul lui Noe, moartea lui Holofern, moartea groaznică a lui Onan, curvarul din Corint dat pe mâna satanei și Sodoma și Gomora "prefăcute în cenușă", sunt niște exemple grăitoare de cât de nesuferit este pentru Dumnezeu păcatul curviei sub toate formele lui și despre ceea ce îi așteaptă pe desfrânați în veșnicie (cf. 2Pt 2.6; Iuda 7). Dumnezeu ne-a dat fiecăruia odată cu viața și niște daruri minunate. Din nefericire însă de multe ori nu realizăm cât sunt de prețioase și le risipim sau le folosim greșit. Un dar minunat despre care am vorbit cercetând lectura a doua de astăzi, este și: sexul. Acesta este un dar deosebit dat oamenilor de Dumnezeu, ca să aducă bucurie și viață în căsătorie. Dar, exact așa cum o femeie dintr-o istorioară a mâncat o pasăre vorbitoare, numită Zurka (care i-a fost delicioasă), pasăre care vorbea cinci limbi, pasăre care i-a fost trimisă de fiul ei tocmai din Amazon ca să-i încânte viața singuratică, dar pasăre de care nu a ajuns să se bucure, cum și-a dorit fiul ei, căci a folosit-o rău. Cam tot așa este și cu mulți oameni care "consumă" relațiile sexuale contrar voinței lui Dumnezeu, și astfel nu ajung niciodată să se bucure de ele așa cum Dumnezeu le-a intenționat și astfel se pierd veșnic. Așa cum spunea la început, pentru cei cărora nu le-au plăcut noroiul păcatului în care i-au aruncat satana prin Adam și Eva, Dumnezeu a promis și a realizat o răscumpărare sângeroasă la cruce, prin jertfa Fiului său preaiubit, Isus Cristos. Dar jertfă la care ne-a chemat și pe noi să ne asociem zilnic (cf. Lc 9,23), pentru că mântuirea este o lucrare divino-umană. De aceea sfântul Augustin spunea: "Cel ce te-a creat fără de tine, nu te va mântui fără de tine". În prima lectură, Dumnezeu se adresează încă o dată profetului Ieremia aflat în închisoare pentru fidelitatea față de Cuvântul său (cf. Ier 33,14-16); la fel și ceilalți profeți au fost prigoniți pentru același cuvânt divin (cf. Fap 7,52). Dar și noi suferim și suntem prigoniți ca și profeții și apostolii. Sfântul Paul, cel mult ostenitor și mult prigonit pentru același Cuvânt divin, ne dă cheia de înțelegere a acestora, spunându-ne: "În trupul meu împlinesc ce lipsește suferințe lor lui Cristos, pentru trupul lui, care este Biserica" (Col 1,24). Fugind de păcat și purtând crucea cu Isus, vom putea sta cu fruntea sus și în picioare înaintea Fiului Omului care vine la Crăciun și care va veni și la sfârșitul veacurilor. Iubirea față de Isus trebuie să întunece toți idolii lumii: soarele, luna și stelele, adică măreții, plăceri, ambiții, bogății. Acestea au aparență de importanță, dar nu sunt. De aceea, te rugăm, Dumnezeule atotputernic, întărește voința noastră, pentru ca, ieșind cu fapte de dreptate în întâmpinarea lui Cristos care vine, să ne învrednicim a sta și de-a dreapta lui în împărăția cerurilor. Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 20.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |