Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Abolite parohiile rusești de Constantinopol

De Vladimir Rozanskij

Patriarhia de Constantinopol a dizolvat jurisdicția ecleziastică rusă particulară în Europa occidentală, care s-a format după revoluția din 1917 pentru refugiații și emigrații ruși. Decizia destul de neașteptată a fost comunicată în formă foarte esențială, creând perplexități printre preoți, credincioși, observatori.

Dizolvarea a fost realizată în timpul Sinodului patriarhiei ecumenice ținut de la 27 la 29 noiembrie 2018 la Istanbul. În el s-a decis să se continue și pentru autocefalia Bisericii ortodoxe ucrainene, întocmind un soi de Cartă constituțională a noii Biserici autocefale.

Conform comunicatului din 28 noiembrie, semnat de mitropolitul Ioan de Charioupolis, administrator patriarhal, dizolvarea vrea "să răspundă la exigențele pastorale și spirituale din timpul nostru, respectând legea canonică și responsabilitatea care derivă din ea". Detaliile și consecințele acestei alegeri vor fi discutate la următoarea reuniune a Sinodului constantinopolitan, iar mitropolitul Ioan îi invită pe credincioși și pe preoți să "mențină calmul, așteptând găsirea celor mai bune forme de îngrijire pastorală" pentru credincioșii interesați de hotărârea neașteptată.

Această îngrijire pastorală a patriarhiei ecumenice dăinuiește din anii '20 din secolul trecut. Unii episcopi și mitropoliți ruși fuseseră scoși afară din patria lor, unde între 1918 și 1921 s-a instaurat regimul sovietic, ca urmare a revoluției și a războiului civil dintre "albi" și "roși". Înfrângerea armatelor albe filo-țariste, cărora acești episcopi le dăduseră binecuvântarea lor, a impus alegeri dureroase.

Cea mai mare parte a episcopilor s-a reunit în orășelul sârb Sremski Carlovci, sediu al patriarhiei sârbe sub habsburgi, și a întemeiat "Biserica ortodoxă rusă din străinătate", rămasă toată perioada sovietică păzitoare a tradițiilor și sentimentelor țariste ale Rusiei pre-revoluționare. Această parte a Bisericii ruse nu recunoștea legitimitatea celei rămase sub sovietici, acuzând-o de colaboraționism cu statul ateu.

Această fractură a fost vindecată cu reunificarea din 2004, obținută mai ales grație eforturilor mitropolitului Kiril (Gundjaev), astăzi patriarh de Moscova, și al actualului de Pskov, Tihon (Shevkunov), pe atunci deja cunoscut ca "părinte spiritual" al președintelui Putin.

Unul dintre mitropoliții cei mai influenți din grupul celor ieșiți, Evlogij (Georgievskij), nu s-a resemnat cu diviziunea de Moscova și s-a mutat la Paris, ca delegat patriarhal pentru rușii din Europa occidentală. Devenite imposibile raporturile cu patria, Evlogij s-a pus în acord cu patriarhia ecumenică, întemeind exarhatul pentru rușii din Europa occidentală. În jurul lui s-a format grupul cel mai prestigios al rușilor din străinătate, între care intelectualii din "nava filozofilor" expulzați din Rusia în 1922, cu personalități ca Berdjaev, Bulgakov, Losskij și mulți alții. Ei au dat viață Institutului de teologie ortodoxă "Sfântul Sergiu" din Paris, lângă biserica "Sfântul Aleksandr Nevskij" din rue Daru, unde după aceea au lucrat cei mai cunoscuți teologi ruși din secolul al XX-lea, ca Florobskij, Afanasev, Schmemann, Evdokimov, Clement și atâția alții.

Același Evlogij se considera mereu în comuniune cu patriarhia de Moscova, și acest grup de ruși "constantinopolitani" a rămas mereu o punte de mediere între Rusia ortodoxă "sovietică" și restul ortodoxiei, și al lumii creștine și occidentale. În lumina rupturii dintre Moscova și Constantinopol, din cauza anunțatei autocefalii ucrainene, decizia pare că vrea să afirme că rolul rușilor "ecumenici", prin drept și prin alegere, s-a epuizat de acum.

Preoții și credincioșii care aparțin acestui grup, care în 1999 a fost restructurat în arhidieceza respectivă, acum vor trebui să facă probabil o alegere între întoarcerea la jurisdicția Moscovei, sau "să se grecizeze" pentru a rămâne cu Constantinopolul. De fapt decizia împiedică "trecerile" formale de la o jurisdicție la alta, ceea ce deja începea să se realizeze în aceste săptămâni, datorită nemulțumirii reciproce ale celor care sunt de o parte sau de cealaltă. De exemplu, în zilele trecute, comunitatea rusă din Firenze a decis să se unească cu Moscova și să se despartă de Constantinopol. Oscilări asemănătoare au loc în diferite comunități.

De altfel, aceste treceri nu sunt o noutate: aveau loc și în timpurile Uniunii Sovietice, în funcție de pozițiile favorabile sau contrare ale rușilor din străinătate față de regim. Astăzi alternativa nu mai este între roși și albi, ci între patrioți și ecumenici.

(După AsiaNews, 30 noiembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat