Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Noaptea cristalelor: astăzi ca și ieri nu trebuie să privim în partea cealaltă

De cardinal Reinhard Marx

arhiepiscop de München și Freising

președinte al Conferinței Episcopilor din Germania

Ziua de 9 noiembrie este una dintre zilele cele mai memorabile ale istoriei germane. În urmă cu 80 de ani, la 9 noiembrie 1938, la Würzburg, ca în orașele și în satele din Germania și Austria, sinagogile au fost incendiate, sulurile Torei aruncate pe jos sau distruse, casele și magazinele ebraice vandalizate și evreii maltratați pe străzi. În zilele următoare circa 30.000 de evrei au fost închiși.

"Noaptea cristalelor" marchează trecerea de la discriminarea autorizată legal și de la excluderea socială a evreilor la adevărata persecuție: o trecere care a dus după aceea la Shoah. Faptul că așa de multe persoane, dintre care multe creștine, s-au prefăcut că nu văd sau au privit fără să facă nimic, ne umple de rușine și astăzi.

Însă ziua de 9 noiembrie nu este numai data "nopții cristalelor". În ziua de 9 noiembrie 1918 a fost proclamată Republica la Berlin. Cu o zi înainte a fost întemeiat la München statul liber Bavaria. Însă 9 noiembrie este și ziua loviturii de stat a lui Hitler. În noaptea dintre 8 și 9 noiembrie 1923, Adolf Hitler și generalul Erich Ludendorff au încercat, din München, să răstoarne Republica. Lovitura de stat a eșuat. Însă zece ani mai târziu, Hitler a devenit cancelar. În sfârșit, 9 noiembrie este ziua în care, în 1989, a fost dărâmat Zidul din Berlin. Ceea mai mare parte dintre noi își amintește ziua aceea.

Cineva s-ar putea întreba dacă mai este necesar și dacă mai are un sens să amintim "noaptea cristalelor". Dar dacă privim la "noaptea cristalelor" în raport cu celelalte evenimente care se amintesc la 9 noiembrie, atunci rezultă clar imediat pentru ce a comemora acea noapte are un sens și este necesar și astăzi.

Aș vrea să subliniez două puncte: în primul rând, evenimentele din 9 noiembrie arată că statul de drept și democrația nu sunt cuceriri care, o dată obținute, sunt sigure. Democrația întemeiată pe statul de drept era și este o formă de conducere pe cale de dispariție. Pentru că se sprijină convingerile împărtășite de cetățeni și de cetățene, pe un consens moral de fond. Respectarea demnității și a drepturilor fundamentale ale ființei umane nu este numai misiunea fiecărei puteri statale, așa cum stabilește constituția. Este și o normă morală care trebuie să determine cultura politică a țării noastre și conviețuirea socială. Statul de drept democratic presupune că în viața de toate zilele cetățenii se întâlnesc cu respect, imparțialitate și bunăvoință, că își asumă responsabilitatea unii față de alții și că se bat și pentru adevăr. Acolo unde aceste valori nu sunt respectate, este în pericol conviețuirea pașnică. Nu numai acțiuni sau încălcări evidente ale legii amenință consensul de fond sau îi dăunează. Ultimii ani ai Republicii Weimar-ului ne arată clar că sălbăticirea limbajului duce la sălbăticirea obiceiurilor.

În al doilea rând, viața ebraică este un seismograf al societății germane. Era acum 80 de ani și este și astăzi. Mulțumind lui Dumnezeu, astăzi nu există nicio amenințare a vreunei reprimări organizate de stat. Astăzi în fața sinagogilor, a centrelor comunităților ebraice, a grădinițelor și a școlilor sunt mașinile poliției. Este asigurator, dar nu este normal. Până la urmă nu este normal că "evreu" a devenit o vorbă urâtă în curțile unor școli și că acela care poartă kippah (tichia) trebuie să se confrunte cu agresiuni verbale sau fizice. Evenimentele de acum 80 de ani ne învață că nu trebuie să ne prefacem că nu vedem când evreii sunt atacați, în orice mod. Este obligația noastră să contrastăm prejudecățile antisemite și să ne opunem atacurilor împotriva evreilor. Aceasta este o obligație pe care o avem nu numai drept cetățeni, ci și drept creștini. Papa Francisc a exprimat asta cu o frază binecunoscută: "Un creștin nu poate să fie antisemit!". Și eu adaug: un creștin trebuie să fie solidar cu evreii. Nu putem și nu mai vrem încă o dată să ne prefacem că nu vedem!

(După agenția SIR, 9 noiembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat