Schisma ortodoxă, vorbește Moscova
De M. Chiara Biagioni
"A fost o decizie foarte dificilă dar, din păcate, ultimii pași făcuți de Constantinopol nu ne-au lăsat altă alegere". Pornește de la această idee a bază mitropolitul Hilarion de Volokolamsk, șef al Departamentului pentru relații externe al patriarhiei de Moscova, care explică la agenția SIR motivele care au determinat Moscova să rupă comuniunea cu patriarhia ecumenică de Constantinopol după ce aceasta din urmă a decis să acorde Bisericii ucrainene autocefalia. "Nu închisesem ușile la dialog", amintește Hilarion care imediat clarifică "nodul" problemei ucrainene: "La sfârșitul lui august, patriarhul Chiril a vizitat Istanbulul pentru a discuta, în mod fratern, situația cu patriarhul Bartolomeu. Sinodul nostru cere și continuă să ceară ca probleme așa de delicate să fie luate prin deliberări panortodoxe. În această privință alte Biserici prezintă aceleași așteptări. Totuși, Constantinopolul, urmând și procedând conform teoriei statusului speciale de care se bucură patriarhul de Constantinopol, comparabil cu statusul papei în lumea catolică, a respins toate apelurile care cereau o rezoluție conciliară a problemelor și cu acțiunile sale a distrus unitatea lumii ortodoxe".
Dumneavoastră ați vorbit despre "schismă"? Ce înseamnă exact pentru viitorul relațiilor inter-ortodoxe?
Patriarhia de Constantinopol a creat premisele pentru o schismă după ce a recunoscut structurile schismatice din Ucraina și după ce a decis să acorde autocefalia credincioșilor ucraineni și să creeze deci o structură paralelă în teritoriul unei Biserici canonice care a fost alături de oamenii săi, încă din timpuri dificile. Luând o asemenea decizie a făcut imposibilă continuarea comuniunii euharistice cu Constantinopolul și Sinodul Bisericii ortodoxe ruse n-a făcut altceva decât să ia act de acest fapt dramatic. Decizia luată nu poate decât să aibă un impact asupra întregii lumi ortodoxe. Așa cum a afirmat patriarhul Irinej al Serbiei, deciziile recente ale patriarhiei de Constantinopol nu numai că duc la o agravare a schismei în teritoriul canonic al Bisericii ortodoxe ucrainene, ci deschid porțile și spre noi schisme în alte Biserici locale. În afară de asta, au fost distruse mecanismele de dialog și cooperare inter-ortodoxe, care se dezvoltă de timp îndelungat. Toate Bisericile ortodoxe locale sunt egale în demnitatea lor, însă patriarhia de Constantinopol, prima în onoare, a acționat până astăzi drept coordonatoare a activităților inter-ortodoxe. Însă acum din momentul în care peste jumătate din creștinii ortodocși din lume nu mai sunt în comuniune cu ea, Constantinopolul a pierdut acest rol.
Ucraina este un ținut de conflict. Într-un context așa de delicat, cât de apăsătoare va fi diviziunea Bisericilor? Vor exista riscuri pentru pace, în raport cu proprietatea bisericilor și mănăstirilor?
Tentativele făcute de autoritățile statale din Ucraina de a reforma situația religioasă fără a ține cont de opinia majorității credincioșilor, a avut consecințe grave pentru pacea civilă într-o țară consumată de conflict. Credința trăiește în inimile oamenilor. Este inima și sufletul unui popor. Diviziunea prin care trece țara este creată de cei care, amestecându-se în treburile ecleziastice, îi induc pe toți să creadă în ideea de a legaliza schisma și a stabili o nouă structură a Bisericii. Și înainte, parohiile din Biserica canonică erau adesea supuse la atacuri din partea vandalilor; edificiile ecleziastice au fost sechestrate așa cum au fost ignorate deciziile de a le restitui. Acum schismaticii revendică în mod deschis marile sanctuare din acest ținut. De exemplu, recent Sinodul schismaticei "patriarhii de Kiev" a adus următoarea adăugire la titlul lui Philaret Denisenko: "Iero-arhimandrit al Grotelor de Kiev și Pochaev Lavras". Însă aceste locuințe ortodoxe antice, sacre pentru milioane de ucraineni ortodocși, nu sunt subordonate lui. Aparțin Bisericii ortodoxe ucrainene canonice. De aceea a fost un mod pentru a prezenta propriile revendicări asupra proprietății celor mai mari mănăstiri din Ucraina. Apare o întrebare: cine va rezolva acum problema?
Nu credeți că guvernul ucrainean poate desfășura un rol important de pacificator?
Șeful statului ucrainean a afirmat că nu va fi nicio redistribuire a proprietăților Bisericii. Este foarte dificil de crezut asta. Pe moment, ministerul ucrainean al culturii elaborează un "inventar" al edificiilor ecleziastice pe care Biserica ortodoxă ucraineană le are în folosință. Au fost exprimate intenții pentru a revizui toate documentele, respectând Biserica ce folosește acele edificii. Ministrul de externe Pavlo Klimkin a afirmat că "patriarhia de Moscova nu are nimic de făcut în Ucraina". În afară de asta Verkhovna Rada deja a luat în considerare planuri de lege discriminatorii care practic legalizează cumpărările ostile ale comunităților din Biserica ortodoxă ucraineană și stipulează noi controale asupra vieții ecleziastice. Recent președintele parlamentului ucrainean Andriy Parubiy a spus că Biserica ortodoxă ucraineană canonică "nu este o Biserică". Trebuie să declar cu regret că, luând decizia de a-i legaliza pe schismaticii ucraineni, Constantinopolul a agravat situația religioasă din Ucraina. Constantinopolul cerea în mod ipocrit să se abțină de la violență. Patriarhul Irinej al Serbiei a afirmat recent cu finețe că scriind astfel patriarhia părea să închidă un ochi cu privire la consecințele previzibile ale propriilor acțiuni, dând act unei spălări pe mâini asemănătoare cu aceea a lui Pilat.
Însă dumneavoastră ați spus că nu suntem în fața unui proces ireversibil. Care ar putea fi condițiile pentru o întoarcere la unitate?
Întoarcerea la unitate este ceea ce vrem. Desigur, există unele condiții. Este necesar să ne întoarcem la normele ordinii ecleziastice pe care Biserica ortodoxă le-a respectat timp de multe secole; ceea ce avem nevoie este ca patriarhul ecumenic să întrerupă tentativele sale de a asuma o putere supra-jurisdicțională menită să anuleze deciziile Conciliilor ecumenice și să invadeze teritoriul altor Biserici. Vrea să sper ceea ce este cel mai bun.
În timpul Sinodului Episcopilor despre tineri dumneavoastră l-ați întâlnit pe papa Francisc. Ce i-ați spus? Este preocupat?
Desigur, ruptura comuniunii cu patriarhia de Constantinopol nu poate decât să aibă impact asupra dialogului inter-creștin. Aș vrea să afirm că, după decizia luată de Sfântul Sinod al Bisericii ortodoxe ruse din 14 septembrie, reprezentanții patriarhiei de Moscova nu mai pot participa la dialogurile cu alte Biserici și comunități creștine care implică și copreședinția reprezentanților Constantinopolului. De exemplu, acest lucru este valabil și pentru participarea la lucrările Comisiei internaționale comune pentru dialogul teologic dintre Biserica catolică romană și Biserica ortodoxă. În timp ce eram la Roma, l-am informat despre această decizie pe papa Francisc și pe cardinalul Kurt Koch, președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, care este copreședinte al Comisiei comune în numele Bisericii catolice romane. Ambii au exprimat profunda lor preocupare față de situația actuală. Este clar pentru toți că fără participarea Bisericii ortodoxe ruse care reprezintă numeric jumătate din lumea ortodoxă, dialogul ortodox-catolic își pierde semnificația sub multe aspecte. E inutil de spus că relațiile bilaterale ale patriarhiei de Moscova cu Biserica catolică romană și celelalte confesiuni creștine vor continua să se dezvolte și, probabil, vor avea mai mult puncte în agenda lor.
(După agenția SIR, 6 noiembrie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.