|
De Antonio Dall'Osto Ce raport există între sinodalitate și primat în experiența ortodocșilor și în cea a catolicilor? Cum se poate găsi o armonie care să deschidă calea spre unitate? Este tema asupra căreia a discutat "Grupul mixt de lucru ortodox-catolic St. Irenäus", în timpul reuniunii din Austria, de la 17 la 21 octombrie, la invitația diecezei de Graz-Sechau și a universității din Graz. Tema era tocmai Raportul între primat și sinodalitate. Din Grupul St. Irenäus fac parte 26 de teologi, 13 ortodocși și 13 catolici, din diferite țări europene, din Orientul Mijlociu din America de Nord și de Sud. Grupul a fost fondat în 2004 la Paderborn, în Germania, și de atunci a ținut reuniuni la Atena (Grecia), Chevetogne (Belgia), Belgrad (Serbia), Sankt Petersburg (Rusia), Bose (Italia), Salonic (Grecia), Rabat (Malta), Chalki (Turcia), Taizé (Franța) și Caraiman (România). Reuniunea de la Graz Reuniunea de la Graz s-a ținut la casa de formare Mariatrost și a fost condusă de cei doi co-președinți ai Grupului, episcopul Gerhard Feige, de Magdeburg, pentru partea catolică, și mitropolitul român Serafim (Joantă), pentru ortodocși. Participanții s-au confruntat pornind de la două conferințe, pentru a aprofunda munca făcută până aici. Prima conferință a fost ținută de Nikolaos Loudovikos despre tema Primatul cristologic sau analogic: unitatea Bisericii și primatul universal în Biserica ortodoxă. Loudovikos a scos în evidență primatul unic al lui Cristos și raportul său cu conceptele ecleziologice de primat și conciliaritate. A doua conferință a fost desfășurată de Thomas Bremer despre tema Sinodalitatea în Biserica catolică. Realități și perspective. Bremer a vorbit despre structura sinodală în Biserica catolică și a reflectat asupra posibilelor efecte ale schimbărilor introduse recent de papa Francisc cu privire la sinodul episcopilor. În timpul lucrărilor s-a examinat în detaliu și actuala criză a ortodoxiei între patriarhiile de Constantinopol și Moscova cu privire la conflictul din Ucraina. Schimbul a avut loc într-un climat foarte deschis și fratern. Apoi s-a vorbit despre activitatea viitoare a Grupului de lucru St. Irenäus decizând să se concentreze asupra temelor unității și schismei, să se facă studii despre cazuri particulare și să se examineze diferite modele de unitate și terminologia pertinentă. Grupul a profitat de ocazie și pentru a-i întâlni pe colegii și studenții de la facultatea de teologie și pe reprezentanții forului ecumenic al Bisericilor creștine din Stiria. La sfârșitul lucrărilor a fost publicat documentul intitulat A regândi raportul dintre primat și sinodalitate. Este un text în trei capitole, cu o introducere și o concluzie. În primul capitol sunt propuse câteva reflecții referitoare la semnificația hermeneuticii în dialogul ecumenic; hermeneutica limbajului teologic, al dogmelor, al canoanelor; semnificația factorilor non-teologici și importanța istoriei pentru teologie. Al doilea prezintă un excursus istoric de-a lungul secolelor pornind de la începuturi până în secolul al XXI-lea. În al treilea sunt propuse "considerații sistematice" despre tema koinonia/communio ca bază a ecleziologiei; despre autoritatea în Biserică în slujba comunității; despre interpretarea teologică a primatului și a sinodalității; și despre primat și sinodalitate în slujba comuniunii. Peste un deceniu de lucrări Timp de peste un deceniu, raportul dintre primat și sinodalitate a fost în centrul dialogului teologic între catolici și ortodocși. De când a fost publicat documentul Comisiei mixte pentru dialogul teologic între Biserica ortodoxă și Biserica catolică romană Consecințele ecleziologice și canonice ale naturii sacramentale a Bisericii: comuniune eclezială, conciliaritate și autoritate (Ravenna 2007), discuțiile ecleziologice între teologi catolici și ortodocși se învârt toate în jurul modului în care primatul și sinodalitatea, ca termeni corelativi, funcționează la diferite niveluri, local, regional și universal. Documentul cel mai recent al Comisiei - Sinodalitatea și primat în primul mileniu. Spre o înțelegere comună în slujirea unității Bisericii (Chieti 2016) - a reexaminat aceste aspecte, dar încă este vorba numai de un pas spre o înțelegere comună a relației dintre primat și sinodalitate. Problema referitoare la raportul dintre primat și sinodalitate nu este nouă. S-a reflectat asupra ei într-o anumită măsură în schimburile teologice și ecleziologice în timpul primului mileniu. În al doilea mileniu, tema primat/sinodalitate a influențat asupra discuțiilor dintre teologi orientali și occidentali adesea caracterizate de polemici. După despărțire, catolicii și ortodocșii au dezvoltat forme diferite de exercitare a autorității, atât individual cât și colegial. Asta a dus la abordări unilaterale în doctrină și în practică, de ambele părți. Totuși, relația dintre comunitatea episcopilor și primatul său nu este statică: diferitele moduri de a exercita primatul în Biserica catolică după Conciliul I din Vatican (1869-1870) arată că înseși ideea de primat poate fi realizată în moduri diferite, în timp ce, în Biserica ortodoxă, cooperarea între primul ierarh și episcopii locali este departe de a fi omogenă. În afară de asta, dialogul dintre Bisericile noastre s-a focalizat până acum asupra primatului și asupra sinodalității drept categorii folosite îndeosebi pentru ierarhia ecleziastică. Totuși este obligatoriu să se reflecteze asupra lor și în cadrul structurii mai ample a poporului lui Dumnezeu și al multiplelor sale carisme. O regândire a raportului dintre primat și sinodalitate nu este deci numai o îndatorire care privește dialogul ortodox-catolic, ci și o provocare pentru dezbaterile interne ale Bisericii, așa cum au arătat Sinoadele episcopilor catolici la Roma (2015 și 2016) și Conciliul ortodox la Creta (2016). Ținând cont de acest context, Grupul St. Irenäus prezintă acest studiu, cu speranța că poate să imprime noi impulsuri pentru o regândire a raportului dintre primat și sinodalitate. Ce perspectivă există pentru viitor? Documentul final afirmă că membrii Grupului St. Irenäus sunt conștienți că încă n-au ajuns la un așa punct încât să poată formula recomandări precise care să poată constitui o bază pentru refacerea comuniunii depline. Totuși, ei cred că dialogul ortodox-catolic este pe calea unității și deja acum este posibil să se discearnă liniile ample ale unei Biserici catolice și ortodoxe pe deplin unite. Este convingerea lor că orice viziune pentru viitor ar trebui să elaboreze un model nuanțat de comuniune, ținând cont că realizarea acestui model va trebui să fie treptată. Mișcarea spre reconcilierea dintre catolici și ortodocși nu implică în mod necesar soluția imediată a tuturor problemelor aflate în suspensie, ci prezintă un cadru comun de abordări față de acest obiectiv. În afară de asta, Grupul St. Irenäus este conștient că a defini rolul precis al episcopului de Roma în cadrul unei comuniuni restabilite între Bisericile noastre va fi aspectul cel mai angajant al acestui proces. Membrii Grupului sunt convinși că episcopul de Roma poate și trebuie să desfășoare un rol mai mare în exprimarea unității creștinilor în lumea de astăzi. În acest scop trebuie elaborată o nouă definiție a raportului dintre Biserica de Roma și Bisericile orientale după o modalitate care să fie fidelă față de tradiția Bisericii nedespărțite și acceptabilă fie pentru catolici fie pentru ortodocși. Asta cere o recitire a învățăturii Conciliului I din Vatican. În această privință, va fi necesară o distincție între practica primatului care s-a dezvoltat în circumstanțe istorice deosebite și înseși natura primatului. Trebuie găsit un mod pentru a depăși anumite poziții din trecut și a integra elementele esențiale care au fost păstrate în ambele tradiții într-o înțelegere comună a primatului. Ar fi deosebit de rodnic să se examineze din nou raportul dintre Biserica de Roma și Bisericile din Orient în timpul primului mileniu, în special în perioada care a precedat primul Conciliu din Niceea din 325 și, îndeosebi, raportul definit în dispozițiile Conciliului din Sardica din 343. Acesta a stabilit o formă de drept papal de apel conform căruia controversele dintre Biserici putea să facă referință la Roma, care după aceea prevedea arbitratul unui alt tribunal la care episcopul de Roma putea trimite delegați. În timp ce munca noastră s-a concentrat până acum îndeosebi pe o examinare comună a factorilor istorici care au dus Bisericile noastre la situația prezentă - declară Grupul - suntem conștienți că această lucrare istorică, oricât ar fi de necesară și importantă, nu furnizează toate răspunsurile pentru viitor. Analiza noastră demonstrează clar până la ce punct dezvoltările structurale în Bisericile noastre au fost condiționate de o varietate de factori - teologici, istorici și sociologici. Provocările înfruntate de Biserici astăzi nu sunt aceleași din primul mileniu - sau și din secolul al XIX-lea. De aceea, ne dăm seama că simpla îndreptare spre trecut nu este o soluție, nici pentru ortodocși nici pentru catolici. Împreună, afirmăm că avem mult de învățat unii de la alții cu privire la problemele primatului și sinodalității. Biserica catolică a reușit să păstreze un primat puternic funcțional, chiar dacă unele exprimări ale sale sunt văzute ca problematice de către ortodocși. La rândul lor, ortodocșii au fost în măsură să păstreze în mare parte structuri sinodale robuste la nivel local, regional și, mai recent, pe planul global, chiar dacă uneori aceste situații nu-i liniștesc mereu pe catolici. În acest mod, fiecare dintre părți arată fie puncte puternice fie puncte slabe. În timp ce căutăm unitatea Bisericii, devine tot mai clar că este necesară o soluție comună, acceptabilă pentru ambele Biserici, bazată pe punctele puternice ale ambelor părți. Această soluție nu numai că trebuie să fie acceptabilă, ci trebuie să răspundă și la necesitățile din secolul al XXI-lea, o epocă de comunicare instantanee care cere transparență și credibilitate. Asta implică, printre altele, ca modele imperiale sau feudale antice să nu mai poată avea loc. Însă, mai ales, asta cere bună voință, dorință de a coopera și de a lucra împreună în construirea de punți - nu numai între teologii academicieni, ci și între preoți, care au grijă de viața zilnică a Bisericii, precum și între botezați, care trebuie să aibă glasul lor ca mădulare ale Trupului lui Cristos. Acest lucru este valabil mai ales pentru episcopi, care prezidează viața Bisericilor noastre și care sunt responsabilii punerii în practică și a realizării unității dorite. Grupul St. Irenäus susține apoi necesitatea unei serii de pași intermediari care pot fi făcuți și înainte de refacerea comuniunii depline, inclusiv episcopii din ambele Biserici care se întâlnesc în mod obișnuit. Ca membrii ai Grupului mixt de lucru ortodox-catolic St. Irenäus - conclude documentul - ne angajăm să continuăm studierea acestor probleme în speranța de a oferi o contribuție semnificativă la procesul de reconciliere între Bisericile catolică și ortodoxă. Acesta este actualmente promovat de o serie de inițiative și, mai ales, de dialogul oficial. Noi suntem pe deplin conștienți că un astfel de proces poate avea succes numai dacă schimbul reciproc nu va fi limitat la teologi, ci dacă va implica și credincioșii din ambele părți. Următoarea întâlnire a Grupului mixt va avea loc în octombrie 2019 și se va ține la Trebinje, la invitația diecezei sârbe-ortodoxe de Zahum în Republica Sârbă din Bosnia și Herțegovina. (După www.settimananews.it, 4 noiembrie 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 41.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |