Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sfântul Scaun și China semnează acordul despre numirile episcopilor chinezi

De Gianni Valente

Sfântul Scaun și Republica Populară Chineză au semnat un acord istoric cu privire la modalitățile de numire a episcopilor catolici chinezi. Anunțul înțelegerii, destinate să aibă incidență asupra condiției a milioane de creștini chinezi și să trezească interes și reacții în toată lumea, a fost dat în același timp la Roma și la Pechin. Comunicatul oficial care a făcut cunoscut acordul a fost difuzat la ora 12.00 (ora Romei) - corespunzător orei 18.00 la Pechin - de Sala de Presă a Vaticanului și de guvernul chinez.

"În cadrul contactelor dintre Sfântul Scaun și Republica Populară Chineză, care sunt în curs de mult timp pentru a trata probleme ecleziale de interes comun și pentru a promova ulterioare raporturi de înțelegere, astăzi, 22 septembrie 2018", se citește în comunicatul difuzat de cele două părți, "s-a desfășurat la Pechin o reuniune între Mons. Antoine Camilleri, sub-secretar pentru raporturile Sfântului Scaun cu statele, și ES dl. Wang Chao, vice-ministru al afacerilor externe ale Republicii Populare Chineze, respectiv conducători ai delegațiilor vaticană și chineză. În contextul acestei întâlniri, cei doi reprezentanți au semnat un Acord Provizoriu cu privire la numirea episcopilor".

Comunicatul definește Acordul Provizoriu ca "rod al unei apropieri treptate și reciproce", stipulat "după un lung parcurs de tratative ponderate". Acordul - continuă textul comunicatului - "prevede evaluări periodice referitor la punerea sa în aplicare. El tratează despre numirea episcopilor, problemă de mare importanță pentru viața Bisericii, și creează condițiile pentru o mai amplă colaborare la nivel bilateral". Comunicatul se încheie exprimând auspiciul comun "ca această întâlnire să favorizeze un rodnic și clarvăzător parcurs de dialog instituțional și să contribuie pozitiv la viața Bisericii catolice din China, la binele poporului chinez și la pacea în lume".

Ce înseamnă că Acordul este "provizoriu"

Comunicatul difuzat de Vatican și de guvernul chinez informează că Acordul dintre China populară și Sfântul Scaun a fost semnat, dar nu publică textul său. "Acesta nu este sfârșitul unui proces, este începutul", a comentat purtătorul de cuvânt al Vaticanului, Greg Burke, "a fost vorba despre dialog, ascultare răbdătoare de ambele părți și atunci când persoanele proveneau din puncte de vedere foarte diferite. Obiectivul Acordului nu este politic, ci pastoral, permițând credincioșilor să aibă episcopi care sunt în comuniune cu Roma, dar în același timp recunoscuți de autoritățile chineze".

Acordul este definit "provizoriu" deoarece contemplă un timp de verificare - probabil, cel puțin doi ani - pentru a experimente pe teren funcționarea și efectele. Textul nu este publicat tocmai pentru că acordul reprezintă un instrument de muncă flexibil, care cu consensul celor două părți va putea să fie modificat și îmbunătățit și în codificarea sa textuală în timpul perioadei de aplicare experimentală. Pentru aceasta nu sunt furnizate detalii cu privire la metoda care va fi folosită în viitoarele numiri episcopale în China. Însă procedurile n-ar trebui să se depărteze mult de cele prefigurate într-un articol apărut în Global Times deja în 2010, după ce o fază intensă de consultări între Sfântul Scaun și guvernul chinez părea că a pregătit deja atunci terenul pentru un acord despre numirile episcopilor catolici chinezi.

În acel timp, pe postul online legat de partidul comunist chinez, academicianul chinez Liu Pent, director al Institutului Pu Shi pentru Științe Sociale a sugerat că procedura de numire episcopală schițată atunci în consultările chinezo-vaticane prevedea episcopi aleși prin alegere din partea reprezentanților catolici ai diecezei (preoții, plus reprezentanții surorilor și ai laicilor) și aprobați de autoritățile politice chineze, înainte de a fi supuși evaluării Sfântului Scaun pentru aprobarea decisivă. Sfântul Scaun - explica atunci profesorul chinez, dând impresia că este bine informat - ar fi avut facultatea de a respinge pe candidatul exprimat de dieceză care în ochii săi ar rezulta nepotrivit pentru rolul de episcop; în acel moment, ar fi fost luate în considerare alte nume, cu alte runde de alegeri diecezane și consultări, până când se identifică un candidat considerat demn de hirotonirea episcopală și de către Sfântul Scaun.

Stop rupturilor și mișcărilor unilaterale

Rămân pe teren multe probleme încă deschise, cum este situația episcopilor care până acum n-au fost recunoscuți ca atare de autoritățile guvernamentale (așa-numiții episcopi "clandestini"), sau ca statusul și rolul Colegiului episcopilor chinezi (până acum nerecunoscut ca organism eclezial din partea Sfântului Scaun, și pentru că deocamdată sunt excluși din el chiar episcopii "clandestini"). Însă fiecare parcurs se va face pas cu pas și negocierea dintre China și Sfântul Scaun a ales calea gradualității: mai degrabă să rezolve o problemă după alta, decât să pretindă să desfacă toate nodurile dintr-o dată. Părțile au concordat împreună metoda de lucru care ar trebui să garanteze eficacitate continuării dialogului: treptat ce se înaintează în înfruntarea diferitelor probleme, fiecare punct va fi discutat până la capăt până la găsirea unei soluții împărtășite și consensuale, fără a face vreodată rupturi sau a lua inițiative unilaterale, nici de o parte nici de alta.

Ce se schimbă și ce indică Acordul

Înțelegerea dintre China și Sfântul Scaun cu privire la numirea episcopilor nu este ca o lovitură de baghetă magică ce rezolvă miraculos toate problemele. Nu autorizează cedări în fața triumfalismului și a retoricii "cotiturilor epocale", și pentru că este o etapă a unui proces solicitat de cel puțin trei pontificate. Dar este desigur un moment important pe un drum lung format și din trude, dureri, conflicte și mizerii. Pentru prima dată un acord care implică Republica Populară Chineză recunoaște de fapt rolul Succesorului lui Petru ca o călăuză spirituală și ierarhică a Bisericii, într-un punct care atinge inima unității catolice, cum este numirea episcopilor.

De acum înainte, toți episcopii chinezi vor fi hirotoniți în comuniune ierarhică deplină și publică cu papa. Treptat se vor putea vindeca rănile provocate unității trupului eclezial de șaptezeci de ani, din cauza hirotonirilor episcopale forțate fără consens pontifical, administrate în China începând din 1958. Vor putea fi arhivate suspiciunile cu privire la sacramentele administrate valid în toate bisericile chineze. Vor putea ajunge în arhivă și stereotipurile deviante cu privire la cele "două Biserici" - cea "fidelă papei" și cea "legată de guvernul comunist" - care încă se extind în reprezentarea mediatică conformistă a catolicismului din China. Vor putea cu timpul să dispară fantomele de pulsiuni sectare sau "schismatice" care au chinuit timp îndelungat comunitatea catolică din China. Biserica este ea însăși și își împlinește misiunea atunci când este una, chiar dacă este controlată și persecutată.

Acordul dintre guvernul chinez și Sfântul Scaun cu privire la numirile episcopilor este și o victorie - dulce, fără supărare și fără mândrie - a lui sensus fidei al atâtor catolici chinezi. Poporul lui Dumnezeu a arătat cu faptele concrete că nu vrea să dea ascultare și credit episcopilor consacrați fără mandat pontifical. În timp ce atâția preoți au arătat refuz să devină episcopi dacă numirea lor nu provenea de la papa. Asta a eliminat orice consistență ideii de a construi o "Biserică montează-tu-însuți" total asimilată aparatelor politice. Și a convins și guvernul că episcopii catolici nu sunt comisari de partid impuși din exterior, și că legătura de comuniune ierarhică cu Succesorul lui Petru este pentru ei o trăsătură a slujirii lor la care nu pot renunța. Astfel Biserica din China a mărturisit și în fața puterii oamenilor că împărăția vestită în Evanghelie nu este din lumea aceasta, chiar atunci când a acceptat și a trăit istoria sa fără a fugi de cruce. Imitându-l pe Cristos.

(După Vatican Insider, 22 septembrie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat