Cardinalul Scola: Cardinalii trebuie să-l însoțească și să-l susțină pe papa
De Andrea Tornielli
"După aceea nu trebuie uitat că în Biserica Catolică cine este cardinal are misiunea de a-l susține și a-l însoți pe Sfântul Părinte. Până la martiriu dacă este necesar, acesta este sensul purpurei". Se află la pagina 281 a frumoasei cărți-interviu cu cardinalul Angelo Scola - scrisă cu Luigi Geninazzi, istoric trimis al cotidianului Avvenire - o frază aparent clară a cardinalului. Într-un timp în care foști nunți pretind demisia pontifului sprijiniți de cercuri politico-mediatice, și există episcopi și cardinali care solidarizează cu cel care se străduiește să-l pună în stare de acuzare pe Succesorul lui Petru, și ceea ce este evident, sau ar trebui să fie așa, deși a fost scrisă înainte de furtuna din aceste săptămâni, poate să aibă răsunet.
Cartea Am pariat pe libertate (Ho scommesso sulla libertà, Solferino edizioni, 274 pagini) se prezintă, în mod declarat încă de la copertă, ca o autobiografie. Geninazzi, jurnalist de clasă, a reușit să-l facă pe Scola să vorbească și despre episoade mai puțin cunoscute și mai private din viața sa, inclusiv boala care l-a lovit în anii Șaptezeci (boala lui Addison, caracterizată de insuficiență suprarenală cronică) precum și recurgerea la psihanaliza din școala lacaniană. În săptămânile trecute, când a apărut cartea și a fost prezentată în avanpremieră la Meeting de la Rimini, multă atenție mediatică a fost dedicată conclavului 2013, raportului dintre Scola și Francisc, sintoniilor și punctelor de vedere diferite. Scola rămâne el însuși, nu se aliniază la de acum vestitele dubia doctrinale ale celor patru cardinali despre Amoris laetitia, "care revelează o abordare intelectualistă unde teologia și morala sunt concepute în termeni deductiviști", dar se declară contrar la deschideri cu privire la sacramentele pentru divorțații care trăiesc alte uniri: "Non-admisibilitatea la Euharistie a divorțaților recăsătoriți nu este o pedeapsă care poate fi ridicată sau redusă, ci aparține prin natură caracterului însuși al căsătoriei creștine care, așa cum am spus, trăiește pe fundamentul darului euharistic al lui Cristos mirele oferit Bisericii mireasă". Vorbește pe larg despre raportul strâns de colaborare cu Ioan Paul al II-lea și cu cardinalul Joseph Ratzinger, apoi papa Benedict, și răspunzând la o întrebare despre discursul de la Regensburg definește "citatul căutat" al înțeleptului împărat bizantin care-l acuză pe Mahomed că a adus "numai lucruri rele și inumane" ca "probabil neesențial". Deci "ar fi fost mai bine să nu-l citeze".
Scola, într-un pasaj din carte dedicat numirii ca patriarh de Veneția, revelează colocviile avute în această privință cu papa Wojtyła. Pagini care nu sunt centrale în cartea-interviu, și totuși astăzi de actualitate stringentă, pentru că dezmint (mai bine zis, au dezmințit anticipat) teoria conținută în "comunicatul" fostului nunțiu Carlo Maria Viganò, care, cu privire la numirea arhiepiscopului Theodore McCarrick la sediul de la Washington făcută în noiembrie 2000 îl prezintă pe sfântul Ioan Paul al II-lea ca o persoană incapabilă să înțeleagă și să voiască, ostatic al secretarului de stat Angelo Sodano. Iată, din mărturia vie a lui Scola, cum urmărea papa Wojtyła itinerarul anumitor numiri importante. "Când, în vara anului 2001 am mers la Castel Gandolfo, pentru așa-numita audiență programată ca rector al Universității Laterane, mi-a spus răzând: «Știți că aici continuă să-mi sugereze numele dumneavoastră pentru destinația Veneția?». Apoi a adăugat: «Eu însă spun că este mai important un rector de universitate decât un arhiepiscop...». Așadar eu eram foarte liniștit, aflând direct de la papa cât de mult ținea la Universitatea Laterană și cât de mulțumit era de munca mea de rector".
"În schimb, pe neașteptate, cu câteva zile înainte de Crăciun - continuă Scola în răspunsul dat lui Geninazzi - Ioan Paul al II-lea m-a invitat la cină pentru a-mi spune că era pe masă problema Veneția. «Este o funcție care cere o persoană cu competență episcopală, așa cum dumneavoastră ați avut ocazia s-o îndepliniți la Grosseto, dar, dată fiind particularitatea de deschidere la lume pe care a avut-o mereu orașul lagunar, cere și un episcop cu experiență internațională, ca aceea pe care dumneavoastră ați dobândit-o în acești ani la Lateran. Deci am decis să vă numesc patriarh de Veneția»". După ce a spus da, Scola îl întreabă pe papa: "Dumneavoastră mă cunoașteți bine, ce trebuie să schimb eu pentru a fi potrivit acestei voințe a dumneavoastră?". Răspunsul pe care pontiful îl repetă este același pe care Karol Wojtyła l-a auzit de la cardinalul Sapieha când ca tânăr a decis să intre în seminar: "Nu schimba nimic, fii tu însuți".
Și acest "fii tu însuți" a reprezentat aproape un al doilea moto episcopal (în afară de cel oficial: Sufficit gratia Tua, Este de ajuns harul Tău), care l-a însoțit în anii venețieni și apoi în cei petrecuți la conducerea diecezei ambroziene, în timpul cărora a fost schimbarea de pontificat și noua abordare a lui Francisc, la care cardinalul de Milano a încercat să se adapteze însoțindu-l și susținându-l pe papa fără maimuțăreli grotești sau "convertiri" artificiale. Și mai ales având prezentă mereu comuniunea și unitatea cu Succesorul lui Petru, așadar adevărata natură a Bisericii, care nu este o corporation nici un mare talk show unde învinge cel care strigă mai tare sau cel care se agită pe scaun amenințând că pleacă, sau cel care știe să folosească mai bine noile instrumente de comunicare în masă prin înțelepte mixări de jumătăți de adevăruri și fake news.
Paginile cele mai interesante și implicatoare ale cărții nu sunt însă cele dedicate "vaticaneriilor" sau culiselor ecleziale. Sunt cele din care reiese omul Angelo Scola, cu bagajul său de întrebări inevitabile și de răni, asupra cărora experiența credinței aruncă fascicole de lumină dar fără a le putea închide sau vindeca în totalitate. Vorbind despre moartea neașteptată a fratelui Pietro, petrecută într-un accident stradal din 1983, puțin după ce viitorul cardinal petrecuse lungi perioade în spital din cauza bolii lui Addison, Scola afirmă: "Trebuie să mărturisesc că am fost marcat profund de o senzație un pic neliniștitoare pe care aș putea să o exprim astfel: se pierde trupul, se pierde totul. Este un sentiment carte nu m-a mai părăsit și pe care-l port înăuntru ca un soi de dubiu practic cu privire la posibilitatea de a exista dincolo de dimensiunea corporală. Însă acest lucru nu mă face să mă concentrez pe mine însumi, dimpotrivă mă împinge spre speranța sigură promisă de Isus conform căreia vom învia în adevăratul nostru trup, și cum spune sfântul Paul, vom fi mereu cu Domnul".
"Experiența bolii scoate în evidență unitatea foarte profundă dintre suflet și trup. Credința mă face sigur că există o viață dincolo de destrămarea acestui trup al meu dar nu șterge complet rezistența mea instinctivă. Este un sentiment pe care l-am simțit puternic când a trebuit să recunosc identitatea fratelui meu Pietro, în morgă. Văzând fața sa desfigurată, abdomenul găurit și rănile provocate de impactul foarte violent al accidentului, în angoasă a explodat o întrebare plină de răzvrătire: dar cum poate să învie un astfel de trup? Apoi m-au luminat cuvintele unui «canon» al Liturghiei unde se vorbește despre Isus înviat în «adevăratul său trup»: învierea trupului nu este reanimarea unui cadavru ci implică o experiență de corporeitate diferită, chiar dacă în continuitate cu cea precedentă".
Sincer și realist și răspunsul următor la întrebarea despre suferință ca "mod pentru a se apropia mai mult de Dumnezeu". "Da - spune Scola - dar nu este așa de ușor și imediat. Nu-mi place mistica ieftină a suferinței. Când eram în spital citeam Imitațiunea lui Cristos unde autorul spune că trebuie să fim foarte vigilenți pentru că boala poate conduce la pierderea credinței. Experiența fragilității propriului trup echivalează cu greutatea zilnică a morții. Este ceea ce eu numesc «nedepășirea dimensiunii corporale», a cărei percepție are loc mai ales în experiența bolii care implică o luptă cotidiană cu perspectiva morții".
Iarăși, Scola, în fața întrebării puse de durerea nevinovată, valorizează atitudinile ultimilor doi pontifi. "Papa Francisc, unui copil care-l întreba motivul bolii sale grave, a admis că nu are un răspuns. Și Benedict al XVI-lea s-a exprimat în același mod când, în vizită în Japonia, o fetiță l-a întrebat de ce a permis Dumnezeu catastrofa teribilă a tsunami-lui. În Evanghelie - comentează arhiepiscopul emerit de Milano - nu există o «teorie a durerii», ci numai afirmația tulburătoare pe care o găsim în predica de pe munte: «Fericiți cei care suferă...». Trasând de fapt cu fericirile propriul autoportret, Isus nu ne-a oferit explicații sau justificări. A înfruntat suferința luând-o asupra sa. Pentru aceasta, singurul răspuns posibil la misterul durerii este o prezență. În fața anumitor situații de suferință extremă nu există cuvinte, trebuie stat în tăcere privind împreună Răstignitul. Durerea, mai mult decât înțeleasă, trebuie împărtășită".
Ce distanță de cei care au redus creștinismul la repetarea mecanică de doctrine sau la îndemnuri potrivite pentru orice ocazie (mai ales mediatică). Ce distanță de cei care i-au criticat pe cei doi papi (în realitate, ça va sans dire, îndeosebi Francisc) pentru acele foarte creștine lipsuri de răspunsuri pentru cei doi copii. Am pariat pe libertate (Ho scommesso sulla libertà) este o carte care nu lasă liniștiți și pentru aceasta merită citită.
(După Vatican Insider, 6 septembrie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 17.