Papa Francisc: Audiența generală de miercuri, 22 august 2018
Cateheze despre porunci - 6. A respecta numele Domnului
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Continuăm catehezele despre porunci și astăzi tratăm porunca "Să nu iei în zadar numele Domnului Dumnezeului tău" (Ex 20,7). Pe bună dreptate citim acest Cuvânt ca invitație de a nu ofensa numele lui Dumnezeu și a evita să-l folosim în mod nepotrivit. Această semnificație clară ne pregătește să aprofundăm mai mult aceste cuvinte prețioase, să nu folosim numele lui Dumnezeu în zadar, în mod nepotrivit.
Să ascultăm mai bine. Versiunea "Să nu spui" traduce o expresie care înseamnă literal, în ebraică precum și în greacă, "să nu iei asupra ta, să nu te încarci".
Expresia "în zadar" este mai clară și înseamnă: "în gol, zadarnic". Face referință la un ambalaj gol, la o formă lipsită de conținut. Este caracteristica ipocriziei, a formalismului și a minciunii, a folosirii cuvintelor sau a folosi numele lui Dumnezeu, dar gol, fără adevăr.
Numele în Biblie este adevărul intim al lucrurilor și mai ales a persoanelor. Numele reprezintă adesea misiunea. De exemplu, Abraham în Geneză (cf. 17,5) și Simon Petru în Evanghelii (cf. In 1,42) primesc un nume nou pentru a indica schimbarea direcției vieții lor. Și a cunoaște cu adevărat numele lui Dumnezeu duce la transformarea propriei vieți: din momentul în care Moise cunoaște numele lui Dumnezeu istoria sa se schimbă (cf. Ex 3,13-15).
Numele lui Dumnezeu, în riturile ebraice, este proclamat solemn în Ziua Marii Iertări, și poporul este iertat pentru că prin intermediul numelui se intră în contact cu însăși viața lui Dumnezeu care este milostivire.
Așadar "a lua asupra noastră numele lui Dumnezeu" înseamnă a lua asupra noastră realitatea sa, a intra într-o relație puternică, într-o relație strânsă cu El. Pentru noi creștinii, această poruncă este chemarea de a ne aminti că suntem botezați "în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh", așa cum afirmăm de fiecare dată când facem asupra noastră semnul crucii, pentru a trăi acțiunile noastre zilnice în comuniune simțită și reală cu Dumnezeu, adică în iubirea sa. și cu privire la asta, de a face semnul crucii, eu aș vrea să reafirm încă o dată: învățați-i pe copii să facă semnul crucii. Ați văzut cum fac copiii? Dacă le spui copiilor: "Fă semnul crucii", fac un lucru care nu știu ce este. Nu știu să facă semnul crucii! Învățați-i să facă numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh. Primul act de credință al unui copil. Temă pentru voi, temă de făcut: să-i învățați pe copii să facă semnul crucii.
Se poate pune întrebarea: este posibil să luăm asupra noastră numele lui Dumnezeu în manieră ipocrită, ca o formalitate, în gol? Din păcate răspunsul este pozitiv: da, este posibil. Se poate trăi o relație falsă cu Dumnezeu. Isus spunea asta despre acei învățători ai legii; ei făceau lucruri, dar nu făceau ceea ce voia Dumnezeu. Vorbeau despre Dumnezeu, dar nu făceau voința lui Dumnezeu. Și sfatul pe care-l dă Isus este: "Faceți ceea ce spun, dar nu ceea ce fac". Se poate trăi o relație falsă cu Dumnezeu, ca acei oameni. Și acest Cuvânt din Decalog este tocmai invitația la un raport cu Dumnezeu care să nu fie fals, fără ipocrizii, la o relație în care ne încredințăm Lui cu tot ceea ce suntem. În fond, până în ziua în care nu riscăm existența cu Domnul, atingând cu mâna că în El se află viața, facem numai teorii.
Acesta este creștinismul care atinge inimile. Pentru ce sfinții sunt așa de capabili să atingă inimile? Pentru că sfinții nu numai vorbesc, mișcă! Se mișcă inima atunci când o persoană sfântă ne vorbește, ne spune lucrurile. Și sunt capabili, pentru că în sfinți vedem ceea ce dorește profund inima noastră: autenticitate, relații adevărate, radicalitate. Și asta se vede și în acei "sfinți de la ușa vecină" care sunt, de exemplu, atâția părinți care dau copiilor exemplul unei vieți coerente, simple, oneste și generoase.
Dacă se înmulțesc creștinii care iau asupra lor numele lui Dumnezeu fără falsitate - practicând astfel prima cerere din Tatăl Nostru, "sfințească-se numele tău" - vestirea Bisericii este mai ascultată și este mai credibilă. Dacă viața noastră concretă manifestă numele lui Dumnezeu, se vede cât de frumos este Botezul și ce mare dar este Euharistia, ce unire sublimă există între trupul nostru și Trupul lui Cristos: Cristos în noi și noi în El! Aceasta nu este ipocrizie, acesta este adevăr. Asta nu înseamnă a vorbi sau a ne ruga ca un papagal, asta înseamnă a ne ruga cu inima, a-l iubi pe Domnul.
De la crucea lui Cristos încoace, nimeni nu se poate disprețui pe sine însuși și să gândească rău despre propria existență. Nimeni și niciodată! Orice lucru ar fi făcut. Pentru că numele fiecăruia dintre noi este pe umerii lui Cristos. El ne poartă! Merită să luăm asupra noastră numele lui Dumnezeu pentru că El a luat asupra noastră numele său până la capăt, chiar și răul care există în noi; El a luat asupra sa pentru a ne ierta, pentru a pune în inima noastră iubirea sa. Pentru aceasta Dumnezeu proclamă în această poruncă: "Ia-mă asupra ta, pentru că eu te-am luat asupra mea".
Oricine poate invoca numele sfânt al Domnului, care este Iubire fidelă și milostivă, în orice situație s-ar afla. Dumnezeu nu va spune niciodată "nu" unei inimi care-l invocă în mod sincer. Și să ne întoarcem la temele de făcut acasă: a-i învăța pe copii să facă semnul crucii bine făcut.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 13.