La rădăcina spirituală a crizei
De Lucetta Scaraffia
"Dacă un membru suferă, toate membrele suferă împreună": pornind de la sfântul Paul, papa scrie o "scrisoare către poporul lui Dumnezeu" dramatică și fără precedent. În acest mod extinde la toată Biserica o profundă reflecție despre tragedia abuzurilor, pentru că, susține el, "unicul mod pe care-l avem pentru a răspunde acestui rău care a luat atâtea vieți este să-l trăim ca o misiune care ne implică și ne privește pe toți ca popor al lui Dumnezeu".
Este evident că în această situație dramatică nu sunt suficiente denunțările și pedepsele, chiar dacă sunt indispensabile. Și nu este suficient a circumscrie responsabilitatea în cadrul clerului: trebuie aprofundată analiza, pentru a percepe originea acestui rău profund și a-l extirpa. Pentru aceasta trebuie să fie implicați, așa cum indică papa Francisc, toți credincioșii. Care în multe cazuri au fost victime, dar în altele, într-un mod oarecare și în măsură diferită, au fost și complici.
Modalitățile abuzurilor revelează delicte foarte grave: preoția folosită ca un rol de putere de exercitat asupra altora, acoperirea ipocrită ca practică normală de comportament pentru "binele Bisericii". Practic, o atitudine care neagă orice cuvânt spus de Isus, așa cum denunță pontiful citând Magnificat.
Dar cu această scrisoare Bergoglio vrea să lărgească privirea și la laicii care au suportat și au tăcut așa de mult timp. Și mulți se întreabă: de ce credincioșii au acceptat să tacă și atunci când cunoșteau aceste lucruri? De ce au continuat să închidă ochii fără a apăra victimele? Sunt întrebări pe care de exemplu și le-a pus Isabelle de Gaulmyn într-o carte despre abuzuri la Lyon, ale căror martori a fost ea însăși, tânără scout, și pentru care, într-un anumit sens, se simte complice. De fapt, și laicii prefereau să accepte situații într-un context din care puteau mai degrabă să scoată favoruri și ajutoare lumești, decât să riște o bătălie care îi putea vedea perdanți în fața structurilor de putere percepute ca amenințătoare.
De fapt, în aceste cazuri și unii credincioși n-au crezut în Evanghelie și au preferat un plăcut consimțământ tacit în loc să ajute Biserica lor, acea comunitate din care, în virtutea preoției baptismale, fac parte exact ca și clerul. Și unii credincioși au adormit astfel și au închis ochii, ca și cum această situație nu ar fi treaba lor, confirmând cu această atitudine cel mai rău clericalism.
Deoarece clericalismul, afirmă papa în scrisoarea sa, este tocmai asta: a crede că Biserica este reprezentată numai de preoți, constituiți într-o ierarhie de putere, și nu este o comunitate solidară de credincioși martori ai Evangheliei. În schimb, spune pontiful, "această solidaritate ne cere, la rândul său, să denunțăm tot ceea ce poate pune în pericol integritatea oricărei persoane", pentru că "este necesar ca fiecare botezat să se simtă implicat în transformarea eclezială și socială de care avem atâta nevoie". Tocmai pentru aceasta, amintește papa Francisc și nu pentru prima dată, "a spune nu abuzului înseamnă a spune cu putere nu oricărei forme de clericalism".
În acest text, care merge la rădăcina spirituală a crizei, pontiful ne cere nouă tuturor, ca trup unic și rănit al Bisericii, să facem pocăință și să ne rugăm, ajungând să propună un "post care să ne procure foame și sete de dreptate și să ne determine să mergem în adevăr sprijinind toate medierile judiciare care sunt necesare. Un post care să ne zdruncine și să ne facă să ne angajăm în adevăr și în caritate cu toți oamenii de bunăvoință și cu societatea în general pentru a lupta împotriva oricărui tip de abuz sexual, de putere și de conștiință". Este până la urmă imposibil a imagina o adevărată convertire în Biserică, spune papa, "fără participarea activă a tuturor componentelor poporului lui Dumnezeu".
(După L'Osservatore Romano, 21 august 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 20.