|
Pentru a răspunde la întrebările de astăzi Interviu luat prefectului Congregației pentru Doctrina Credinței De Nicola Gori Din Mallorca și iezuit, teologul Luis Ladaria, creat cardinal în consistoriul din 28 iunie 2018, este din 2017 prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței după ce a fost timp de douăzeci de ani consultant și apoi secretar. Într-un colocviu destins cu cel care scrie și cu directorul de la L'Osservatore Romano a vorbit despre studiile sale și despre profesoratul său lung, despre teologie și despre munca dicasterului, despre Comisia Teologică Internațională, al cărei membru și secretar a fost, despre raportul congregației cu papa și despre urgența de a forma credincioși. Cine este Luis Ladaria? Și cum s-a născut ideea de a deveni iezuit? M-am născut la Manacor, în insula Mallorca, dintr-o familie originară din acea zonă. Tatăl meu era medic și eu sunt primul născut din cinci copii: trei fete și doi băieți. Am amintiri foarte frumoase și plăcute din copilăria și adolescența mea. După școala secundară am absolvit universitatea la Madrid, unde am studiat jurisprudența. După ce am terminat universitatea, am decis să devin iezuit și astfel, la douăzeci și doi de ani împliniți, la 17 octombrie 1966 am intrat în Societatea lui Isus. Șapte ani mai târziu, la 29 iulie 1973, am fost hirotonit preot. Care a fost formarea dumneavoastră? Am studiat filozofie și teologie la Universitatea Pontificală Comillas, care tocmai se transferase la Madrid. Apoi am trecut la Frankfurt, în Germania, pentru a continua teologia în celebra Philosophische-theologische Hochschule Sankt Georgen. În acel timp predau acolo mari maeștri, nume foarte mari ai teologiei germane: e suficient de amintit Karl Rahner, am urmat un curs al său, și Alois Grillmeier, istoric al conciliilor și autor al marii sinteze de referință despre cristologia antică, ajuns apoi cardinal. Chiar Grillmeier mi-a sugerat să vin la Roma pentru un doctorat în patrologie, pe care l-am obținut după aceea la Gregoriana cu o teză despre Ilariu de Poitiers condusă de Antonio Orbe, desigur bine cunoscut de confratele și colegul său german. Cum s-a născut interesul pentru părinții Bisericii? În timpul orelor de teologie la Frankfurt citeam adesea textele patristice. Așa s-a născut interesul, apoi a crescut la Roma la școala părintelui Orbe, care avea o extraordinară cunoaștere a textelor antice. Printre altele, păstrez o amintire deosebită a lui Eugenio Romero Pose, și el student al său, apoi episcop auxiliar de Madrid, mort prematur. Erau un prieten drag și o persoană foarte pregătită, a cărui moarte a fost o pierdere enormă. După ce ați terminat studiile, ce drum ați urmat? Am început să predau la Comillas și apoi în Universitatea Pontificală Gregoriana, unde în 1984 am devenit profesor de teologie dogmatică. Am fost și vice-rector al Universității Gregoriana din 1986 până în 1994. Și am continuat să mai predau încă un an, după ce la 9 iulie 2004, Ioan Paul al II-lea m-a numit secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței. Cum vă amintiți perioada în care ați lucrat alături de prefect, cardinalul Ratzinger? Trebuie să facem un pas înapoi pentru că am fost numit membru al Comisiei Teologice Internaționale în 1992 și am rămas acolo până în 1997. Din 1995 am fost și consultant al Congregației pentru Doctrina Credinței. Apoi din 2004 am ocupat funcția de secretar general al Comisiei Teologice Internaționale. Fiind consultant lucram în contact direct mai degrabă cu secretarul dicasterului decât cu prefectul. Această slujire a fost o experiență foarte bună, pe care reușeam să o conciliez, ca toți ceilalți consultanți, cu exigențele predării, în timp ce acest lucru a devenit imposibil odată cu numirea ca secretar. Ce materii ați predat? În mod esențial teologie dogmatică, exceptând zona de ecleziologie și sacramente. Desigur, predarea mea era bazată pe Scriptură, părinții Bisericii, tradiție și magisteriul Bisericii. Și desigur urmam indicațiile teologice ale Conciliului al II-lea din Vatican, care s-a desfășurat în timp ce studiam dreptul la Madrid. Referitor la perioada conciliului, considerați că astăzi teologia este un pic în declin? N-aș spune. Totuși, au existat mereu mari momente, și cel al conciliului trebuie considerat unul dintre acestea. La Conciliul al II-lea din Vatican erau teologi iluștri și pe unii dintre ei i-am cunoscut personal după aceea. Astăzi lipsesc aceste nume mari. Dar nu înseamnă că nu există un înalt nivel teologic în universități și în orice caz nu cred că teologia este în declin. Mai degrabă suntem într-un moment de asimilare și de critică după conciliu. Timp de secole teologia a fost mai ales europeană. Și acum? În această privință este foarte interesant de luat în considerare compunerea actuală a Comisiei Teologice Internaționale. De când a fost instituită, aproape jumătate de secol în urmă, în interiorul ei a crescut prezența de persoane care provin din țări non-europene: asiatici, africani, americani. În ultimele decenii, teologia, ca și Curia Romană, a devenit mai universală. Din 1992 când am intrat în comisie, noutatea cea mai mare a fost oricum prezența unor femei, care au adus competența lor specifică. Totuși cred că membrii nu trebuie aleși ca bărbați sau femei, ci pentru că se dovedesc capabili și competenți. Și atenția față de rolul femeilor în Biserică din partea dicasterului s-a manifestat concret și cu organizarea unui seminar despre această temă în 2016, seminar ale cărui acte au apărut deja. Despre ce teme se ocupă Congregația pentru Doctrina Credinței? În mod esențial despre cele la care dicasterul trebuie să dea răspunsuri: acum în mod deosebit de ecleziologie, libertate religioasă, sacramente. Și încheiem o reflecție despre antropologia biblică, de la care așteptăm răspunsuri pentru întrebările din timpul nostru. Trebuie amintit și documentul recent despre morală și economie Oeconomicae et pecuniariae quaestiones, care a avut o rezonanță amplă și în ambientele laice. Cel loc ocupă comunicarea în munca dicasterului? După Conciliul al II-lea din Vatican, în afară de tutelarea și de apărarea credinței, Congregației i s-a încredințat și funcția de a o promova. Însă să nu uităm că interlocutorii noștri direcți sunt episcopii și teologii. Este greu ca documentele noastre să ajungă la marele public, dar, în fond, nu acesta este scopul nostru. Printre problemele apărute în aceste ultime timpuri este cea a abuzurilor sexuale asupra minorilor din partea ecleziasticilor. Care sunt îndatoririle dicasterului? Printre competențele sale congregația o are pe aceea de a studia și a judeca aceste cazuri de abuzuri comise de clerici. Noi îi autorizăm pe episcopi să acționeze împotrivă unui presupus vinovat. Trebuie să spun că multe cazuri care ajung la dicaster în materie de abuzuri asupra minorilor sunt de mai multe decenii în urmă. Asta ar putea să ne facă să sperăm că este vorba mai ales despre un fenomen din trecut, dar din păcate nu avem certitudinea că s-a epuizat. O altă temă crucială este cea ecumenică. La ce punct este dezbaterea recentă cu privire la problema împărtășaniei date soțului necatolic în căsătoriile mixte? Este o temă care trebuie studiată cu atenție și la care trebuie să se dea un răspuns la nivel universal. Fără a uita că problema, apărută în Germania, este de competența a trei dicastere: cel pentru promovarea unității creștinilor, cel pentru textele legislative și, desigur, al nostru. Cred că se vor studia norme generale. Sunteți implicați și în lucrările următorului sinod despre tineri? Desigur. Tema tineri, credință și discernământ vocațional ne implică direct. Normal că vom fi angajați împreună cu celelalte dicastere, în primul rând, cu Secretariatul General al Sinodului Episcopilor. De altfel, transmiterea credinței este mereu o problemă de mare actualitate. Și în sinodul despre Amazonia, programat în 2019, acest nod s-a impus cu mare forță. Și desigur nu este vorba despre o preocupare limitată la anumite zone geografice: nu este nevoie să ne îndepărtăm de Roma pentru a constata cât de mult este de actualitate. Până la sfârșitul Conciliului al II-lea din Vatican, papa era prefect al congregației. Astăzi ce raporturi are cu dicasterul? Paul al VI-lea a voit un prefect și pentru dicaster, dar de fapt înainte de conciliu, chiar dacă papa era în mod formal prefectul, desfășura acest rol în concret secretarul. Oricum, asta nu înseamnă că acum pontiful urmărește cu mai puțin interes activitatea congregației. Și pot da mărturie că, cu Benedict al XVI-lea și cu Francisc, papa a urmărit și urmărește mereu munca noastră, direct și cu o mare atenție. Există urgența formării credincioșilor la care s-a referit adesea Benedict al XVI-lea și la care face referință astăzi papa? Da, desigur. Mulți n-au avut o cateheză și astăzi este nevoie de un efort și de o angajare mai mare pe acest parcurs formativ. În ultimele decenii secularizarea a fost foarte puternică mai ales în țările europene. În schimb, în Asia și în Africa există o adevărată înflorire de viață creștină și de vocații, mai ales în unele națiuni precum Vietnam și Coreea. Cardinalul Ratzinger, cu călătorii în diferite continente, a început să ducă în lume congregația. A continuat această noutate? Da, ca secretar am fost deja în Tanzania, în India, în Ungaria. Și avem în proiect alte călătorii în afara Europei. Și vorbesc la plural deoarece cu prefectul sunt întotdeauna secretarul și unii oficiali din dicaster. (După L'Osservatore Romano, 11 august 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 16.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |