Pe calea maestră a bucuriei
Fericirile în "Gaudete et exsultate"
De Juan José Omella
Chei de lectură și idei de reflecție propuse de Herminio Otero însoțesc ediția specială în limba spaniolă a exortației apostolice Gaudete et exsultate editată și difuzată în Argentina, Columbia, Mexic și Spania de Ppc. Prefața, pe care o publicăm într-o traducere a noastră, este a cardinalului arhiepiscop de Barcelona.
Marele scriitor francez Léon Bloy (1846-1917) își termină cartea sa Femeia săracă folosind o frază emoționantă și memorabilă: "Nu există decât o singură tristețe: aceea de a nu fi sfinți".
Nu exclud că această frază a avut influență asupra papei Francisc deoarece, fiind în tinerețe profesor de literatură, citează adesea poeți și romancieri francezi precum Léon Bloy sau Georges Bernanos, între alții. În termeni pozitivi, aș spune că exortația "bucurați-vă și veseliți-vă" (Mt 5,12) este o invitație de a trăi bucuria fericirilor, sau bucuria de a fi sfinți.
Genul "exortație apostolică" mi se pare că se adaptează bine la papa Francisc. O exortație nu are caracterul și nici tonul magisterial al unei enciclice; are mai degrabă spontaneitatea unui sfat și este orientată în mod fundamental spre viața practică. Magisteriul teologic al lui Francisc este eminamente spiritual și foarte centrat pe viața obișnuită a creștinilor. Este un păstor cu picioarele pe pământ.
Prima sa exortație apostolică a fost Evangelii gaudium ("Bucuria Evangheliei"), definită de el însuși ca textul programatic al pontificatului său.
A doua, cu titlul Amoris laetitia ("Bucuria iubirii"), este o mare reflecție despre iubirea creștină și o adevărată și amplă lecție despre teologia și despre morala căsătoriei și familiei.
A treia, de care ne ocupăm acum, are ca titlu Gaudete et exsultate ("Bucurați-vă și veseliți-vă"), frază care face trimitere la predica de pe munte și la fericiri.
Este foarte semnificativă repetarea, în titlurile celor trei documente citate, a cuvântului latin gaudium (bucurie, veselie, pace). Francisc vrea să meargă pe urmele sfântului Francisc de Assisi, omul păcii, al bucuriei, al respectului față de creație și față de fiecare persoană umană. Și vrea să-i pună pe creștini pe calea maestră a bucuriei pentru că "un sfânt trist este un trist sfânt".
Sfântul Părinte este conștient că secularizarea înaintează, în special în continentul european. Știe că creștinii, în multe locuri, se simt "minoritate", drojdie în aluat. Însă, cu o atitudine foarte franciscană, își propune să ne ajute să nu ne pierdem veselia, bucuria și pacea credinței. Cu toate acestea, în orice împrejurare sau loc, bucuria sfințeniei este posibilă. Cum moralul scăzut și fără bucuria credinței, Francisc ne spune că putem oferi puțin unei lumi care, în pofida descreștinării generale, manifestă o dorință de căutare și o autentică foame spirituală. Cât de frumos este a oferi fraților comoara noastră cea mai bună, care este credința, care este bucuria de a ști că suntem iubiți și mântuiți de Domnul!
A treia exortație a lui Francisc reia în profunzime una dintre ideile doctrinale evidențiate de Conciliul al II-lea din Vatican: chemarea universală la sfințenie. Și spune celei mai mari părți a poporului lui Dumnezeu, creștinului mediu, "vecinului de la ușa de lângă", că sfințenia, fiind har și dar al lui Dumnezeu, este un ideal accesibil tuturor celor botezați, tuturor celor care vor fi capabili să primească fericirile lui Isus cu umilință ca pe un dar, ca pe un har și ca pe o bucurie în Duhul Sfânt.
Deschizând inima către Dumnezeu, primind mesajul său, lăsând ca El să ne modeleze dinăuntru, vom reuși să fim sfinți pentru că sfințenia înseamnă a lăsa ca Dumnezeu să ne schimbe inima și ca să fim transparențe ale iubirii sale și ale păcii sale.
(După L'Osservatore Romano, 31 iulie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 21.