|
50 de ani de Humanae vitae: minunata aventură a sexualității după planul lui Dumnezeu Se împlinesc 50 de ani de când papa Paul al VI-lea publica enciclica Humanae vitae, despre reglementarea nașterilor, în contextul ce a urmat Conciliului al II-lea din Vatican. Se întâmpla în ziua de 25 iulie 1968, făcută publică la 30 iulie 1968. Enciclica prezintă modul responsabil în care soții creștini trebuie să abordeze vocația și misiunea lor de a transmite viața umană, în cadrul familiei voite și constituite de Dumnezeu încă de la apariția primilor oameni. Un scurt istoric: Humanae vitae a avut o perioadă de pregătire destul de îndelungată pentru o enciclică, circa patru ani, nelipsind criticile, uneori apăsătoare. Nu prea înțelegeau oamenii de atunci cum poți fi împotriva avortului, dar și împotriva anticoncepției. Vorbim de anii 60, când ideea de anticoncepție era foarte răspândită, idee care la origine avea doi factori determinanți: exista deja o reprezentare ideologică a problemelor demografice și pe de altă parte, realele dificultăți ale unor cupluri, care se doreau a fi rezolvate doar pe cale științifică, uitând de primatul eticii. Referitor la problema demografică, apăruse un element nou care influența gândirea, și anume, omul câștigase teren asupra mortalității infantile, a bolilor, a foamei, astfel se prevedea o mai mare creștere demografică. Însă aici erau interesele, dacă creștea populația în țările sărace, acest lucru implica o amenințare viitoare la adresa puterii, iar cei din țările bogate prezentau pilula ca fiind darul științei, dar pe care-l ofereau țărilor sărace pentru a alina mizeria poporului sărac. Aici vedem interesul celor bogați și o atitudine pesimistă și de neîncredere în om. Se uitase de Dumnezeu, de cât de perfectă este creația sa, câtă înțelepciune, atotputernicie și generozitate în creație. Cartea Genezei ne lasă să înțelegem că fecunditatea, copiii, sunt o binecuvântare. În afară de explozia demografică, care era mai mult un pretext decât o realitate, erau și efectivele dificultăți, uneori grave ale cuplurilor, ale soților, datorită și măsurilor adoptate de guverne. Humanae vitae nu neagă aceste dificultăți, mai ales cele legate de muncă, de o locuință sau de o viață decentă, însă problemele umane nu se pot rezolva fără a ține cont de primatul eticii. Dacă suntem creștini, creștinul știe că știința merge mână în mână cu credința și că, fără cruce, fără sacrificiu, viața nu are consistență. Trebuiau combătute cumva mai ales acele dificultăți care în esență nu vin de la Dumnezeu, ci de la oameni. Când a fost făcut public documentul, cel care și-a luat angajamentul de a însoți recepția enciclicei a fost însuși papa Paul al VI-lea, chiar la audiența generală din ziua de miercuri, 31 iulie 1968, de la Castelgandolfo. Din discursul său reiese că știa despre o anumită greutate în acceptarea pacifică a enciclicei. În următoarele luni, într-un alt discurs despre Humanae vitae, Paul al VI-lea avea să spună: "Fie binecuvântați cei care primesc această învățătură; fie binecuvântați și cei care sunt adversarii ei, astfel încât conștiința lor să fie iluminată și condusă de corectitudinea doctrinală și morală, adevărată și superioară: i-am invitat măcar să reflecteze asupra unei teme de o așa vitală importanță". Știm că magisteriul sfântului papă Ioan Paul al II-lea, cu privire la iubirea umană în planul lui Dumnezeu, a promovat și a apărat Humanae vitae. La fel a făcut și predecesorul său Benedict al VI- lea, așa cum face de altfel și papa Francisc. Interpretarea legii divine, atât evanghelică, cât și naturală, îi revine Magisteriului. Omul modern nu-și poate acorda dreptul de a încredința rațiunii și voinței sale reglementarea natalității, aceasta aparține ritmului biologic al organismului său. Orice problemă care se referă la viață nu se poate rezolva decât cu o viziune integrală despre om, a vocației sale nu numai naturală și pământească, ci și supranaturală și veșnică. Iubirea conjugală este o iubire pe deplin umană, adică sensibilă și totodată spirituală, nu e o simplă pornire a instinctului și a sentimentului, ci este în primul rând un act al voinței libere; este o iubire totală, fără rezerve nejustificate și fără calcule egoiste; de asemenea este o iubire fidelă și exclusivă până la moarte; este și o iubire fecundă, care nu se epuizează în comuniunea dintre soți, dar care e destinată să continue, dând naștere la noi vieți. Enciclica ne spune că acceptarea metodelor anticoncepționale duce spre unele urmări grave, printre care: decăderea morală care decurge din "sexul fără urmări"; infidelitatea conjugală; pericolul ca bărbații să trăiască obișnuindu-se cu folosirea metodelor anticoncepționale, folosirea femeii doar ca instrument de satisfacție. Desigur există legalitatea recurgerii la perioada nefertilă, doar dacă este îndreptată pentru a realiza valoarea paternității responsabile. Enciclica ne spune că fiecare act conjugal trebuie să fie deschis vieții, să ne dăruim total unul altuia, însă apoi ne vorbește și despre paternitatea responsabilă, precizând că din rodul acestei dăruiri totale și fecunde poate veni viața, această viață fragilă care are nevoie de o iubire totală pe care mama și tata trebuie să fie pregătiți să o dea, prin exemplu de iubire, educație etc. În ultima parte enciclica face un apel către comunități pentru un angajament serios de a crea un climat favorabil educării la castitate, dar și față de puterile publice, a oamenilor de știință, ca să reușească "să dea o bază suficient de sigură pentru o reglementare a nașterilor bazată pe observarea ciclurilor naturale". Fiind colaboratoare la Oficiul pentru Pastorația Familiei, știu că la toate cursurile pentru logodnici se dedică timp pentru învățarea metodelor naturale de reglare a fertilității. Aș propune tuturor familiilor să beneficieze de această oportunitate pe care o oferă Biserica prin intermediul specialiștilor noștri. Termenul "natural" nu înseamnă opusul termenului "artificial", ci înseamnă "după natură", sau "așa cum este creat omul de la natură", în sensul respectării naturii persoanei umane, în toate dimensiunile sale: biologică, psihologică, afectivă și spirituală. Metodele de reglare naturală a concepției presupun cunoașterea organismului, a modificărilor ce survin pe parcursul unui ciclu, a procedeului folosit și, de asemenea, cer soților respect, dragoste, colaborare și încredere reciprocă. Concluzii: Cu trecerea anilor, trebuie să recunoaștem importanța și beneficiile acestui text. El ne ajută să trăim plinătatea vieții. Din păcate puțini sunt aceia care îl cunosc, de aceea parcă trăim într-o cultură a morții, contrară de altfel a ceea ce a dorit Cristos prin învierea sa. Luând decizia de a avea noi ultimul cuvânt asupra capacității generative, decidem să contăm doar pe forțele noastre. Dar oare chiar poate un om să asigure viitorul unui alt om? Asumându-ne învățătura enciclicei Humanae vitae, ne asumăm de fapt întreaga Scriptură, Tradiția și Magisteriul Bisericii, înțelegem astfel vocația la căsătorie, relația intimă dintre un bărbat și o femeie ca soți, într-un fel sau altul îi spunem lui Dumnezeu: "Doamne, viața familiei noastre se află în mâinile tale". Și știm că Dumnezeu nu a dezamăgit și nu dezamăgește niciodată! Vorbim de o angajare care presupune un mare efort, însă, asumându-ne această învățătură a Bisericii, suntem conduși la adevărata fericire, la acea seninătate pe care o putem vedea pe chipurile acelor soți care s-au decis pentru Dumnezeu. Este un parcurs de maturizare personală și relațională în care fragilitatea noastră, prin sacramentul căsătoriei întâlnește harul. Pentru că Dumnezeu, pe cel care se angajează pentru el, îl înnoiește. Eugenia Dămătăr * * * Cincizeci de ani ai lui Humanae vitae, teologul Lintner: "Sfârșitul unui conflict" lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |