Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Pe cărarea discernământului

De Marcello Semeraro

În exortația apostolică Gaudete et exsultate papa prezintă discernământul ca o cărare care conduce la izvorul vieții (cf. nr. 170), un ghid pentru a merge pe drumul corect. Și nu este îndoială că este nevoie de asta, când toți, mai ales tinerii, suntem expuși unui zapping constant așa încât "fără înțelepciunea discernământului putem să ne transformăm cu ușurință în păpuși la bunul plac al tendințelor momentului" (nr. 167). Așadar, discernământul este necesar mereu: nu numai în "momente extraordinare, sau când trebuie rezolvate probleme grave, sau când trebuie să se ia o decizie crucială" (nr. 169).

Discernământul, ale cărui aspecte personal, pastoral, vocațional, practic le-a indicat deja în Evangelii gaudium și Amoris laetitia, în această exortație papa Francisc îl prezintă drept cale pentru a răspunde la chemarea divină la sfințenie: exercițiu mai ales necesar fie "atunci când apare o noutate în propria viață, așadar trebuie să se discearnă dacă este vinul nou care vine de la Dumnezeu sau o noutate înșelătoare a duhului lumii sau a duhului diavolului", fie atunci când, dimpotrivă, "forțele răului ne induc să nu schimbăm, să lăsăm lucrurile așa cum sunt, să alegem imobilismul și rigiditatea și atunci împiedicăm ca să acționeze suflul Duhului" (nr. 168). Este instrument de luptă pentru a-l urma mai bine pe Domnul, mijloc pentru a recunoaște timpurile lui Dumnezeu și harul său precum și pentru a nu lăsa să cadă invitația sa de a crește.

Există și altceva, pentru că "discernământul ne conduce la recunoașterea mijloacelor concrete pe care Domnul le predispune în misteriosul său plan de iubire, pentru ca să nu ne oprim numai la intențiile bune" (nr. 169). Astfel Francisc ne învață că procesul de discernământ este și un ajutor pentru a trece de la intenții la fapte. Un vechi proverb ne spune că între a spune și a face există în mijloc marea; dimpotrivă, papa explică faptul că "discernământul ne conduce la recunoașterea mijloacelor concrete pe care Domnul le predispune în misteriosul său plan de iubire, pentru ca să nu ne oprim numai la intențiile bune" (ivi).

Voința este ca eu să devin sfânt, scria sfântul Paul în 1Tes 4,3 și sfântul Toma comenta: toate poruncile lui Dumnezeu au finalitatea de a fi sfinți (Super 1 ad Thessalonicenses, cap. 4, l. 1). Însă, important este și a cunoaște cum să corespundem acestei voințe a lui Dumnezeu, care este tocmai chemarea sa la sfințenie. Cum pot eu, acum și aici, să realizez voința lui Dumnezeu? În asta constă discernământul. Până la urmă, este tocmai această cunoaștere a lui aici și acum care distinge discernământul de poruncă. Și unul și cealaltă au ca scop răspunsul la voința lui Dumnezeu, dar sub un punct de vedere diferit. De fapt, porunca indică voința lui Dumnezeu pentru toți, mereu și peste tot. Însă porunca nu reușește să-mi spună cum pot eu să ajung la această întâlnire cu Dumnezeu. De fapt, porunca este pentru toți și mereu; însă eu sunt "în situație". Așadar, cum pot eu să ajung la țintă? Cu discernământul, întocmai, care este un soi de "geo-radar", care îmi indică unde pot pune picioarele, pentru a merge concret și cu adevărat spre Dumnezeu; îmi sugerează unde și cum să mă mișc, pentru a nu irosi, sau a face zadarnic drumul.

Sub acest punct de vedere, părinții pustiului sunt peremptorii și unanimi. Îi anticipează și îi rezumă pe toți Antonie cel Mare: "Există persoane care au uzat propriul trup în asceză și care, neavând discernământ, au ajuns să se îndepărteze de Dumnezeu" (Serie sistematică, X, 1). De fapt, discernământul este acel "ochi interior" care, puțin câte puțin, îmi permite să observ realitatea și s-o evaluez sub perspectiva Duhului. Scria Cassian: "Discreția examinează fapte și gânduri ale omului și alege prudent pe cele care sunt de admis". Adăuga și că ea este timona vieții și concludea că pentru acest motiv poate să fie salutată mamă, păzitoare și călăuză a tuturor virtuților (cf. Collationes, II, 2.4).

În Gaudete et exsultate papa explică faptul că discernământul spiritual nu exclude aporturile înțelepciunilor umane, existențiale, psihologice, sociologice sau morale. Însă el le transcende pe toate pentru că în cazul nostru nu este vorba de a pune în joc "numai o bunăstare temporală, nici satisfacția de a face ceva util și nici dorința de a avea conștiința liniștită": mai degrabă este vorba "de a întrevedea misterul proiectului unic și irepetabil pe care Dumnezeu îl are pentru fiecare și care se realizează în mijlocul celor mai variate contexte și limite". Francisc precizează și că pentru discernământ nu sunt suficiente nici normele înțelepte ale Bisericii, pentru că este vorba despre un har. Până la urmă, discernământul conform Duhului, înainte de a fi o artă este un dar de cerut de la cel care scrutează adâncimile inimii noastre și cunoaște inima lui Dumnezeu (cf. nr. 170). Pentru a obține un astfel de dar este nevoie, totuși, de atenție, care înseamnă așteptare și în același timp tensiune și cerere. Așadar, este oportună indicația care vine imediat la începutul secțiunii conclusive dedicate discernământului, unde papa aproape că prezintă căile necesare pentru a face un discernământ. De fapt, scrie că el "nu cere numai o bună capacitate de a raționa și de simț comun, este și un dar care trebuie cerut. Dacă cerem asta cu încredere de la Duhul Sfânt și în același timp ne străduim să cultivăm asta cu rugăciunea, reflecția, lectura și sfatul bun, cu siguranță vom putea crește în această capacitate spirituală" (nr. 166).

Cu privire la aceste mijloace este necesar de adăugat ceva. Cât privește primul punct, Francisc avertizează explicit că în procesul de discernământ "nu este posibil să facem abstracție de tăcerea rugăciunii prelungite pentru a percepe mai bine acel limbaj, pentru a interpreta semnificația reală a inspirațiilor pe care credem că le-am primit, pentru a calma neliniștile și a reface ansamblul propriei existențe în lumina lui Dumnezeu" (nr. 171). Indică și reflecția și pentru a înțelege ce se înțelege cu asta ne vom putea referi la o apoftegmă a părinților pustiului care avertizează: "A nu face nimic înainte de a fi examinat în inima ta dacă ceea ce urmează să faci este conform lui Dumnezeu" (Serie sistematică, XXI, 21). De fapt, marea trudă a discernământului se află tocmai aici. În el nu este suficient a evalua obiectiv bunătatea unei alegeri, sau a unei decizii care, până la urmă, sunt adesea neutre și nu de puține ori numai aparent bune. În schimb, ceea ce dă acțiunii noastre calitatea unei alegeri este intenția. De la ea primește direcția inima noastră și ea lasă să se înțeleagă adevăratele motive pentru care se acționează mai degrabă într-un mod determinat decât în altul. Așadar, trebuie interogate mereu propriile gânduri; adică trebuie cântărite și analizate, chiar și atunci când ni se prezintă cu aparența frumosului, bunului și chiar a sfântului. În acest mod se pune o pază pentru propria inimă. De fapt, noi înșine suntem portarii inimii noastre: chemați să ne îngrijim de inima noastră, să veghem asupra porții de acces la interioritatea noastră. Cu rugăciunea și reflecția Francisc indică și lectura. Cred că se referă fără îndoială la practica lui lectio divina, dar înțelege și celelalte lecturi utile pentru creșterea umană morală și spirituală. Îmbinarea între lectio și alte lecturi este prezentă în mod obișnuit în tradiția creștină și nu se găsește numai în regulile monastice. În Exerciții spirituale în afară de lectura evangheliilor sfântul Ignațiu sfătuiește alte lecturi, precum Imitația lui Cristos și viețile sfinților și sfântul Francisc de Sales o îndemna pe Filotea: "Nu vreau să te expediez în pustiu, dar cred că din când în când ți-ar face bine să rămâi în camera ta, în grădina ta sau în altă parte, unde să-ți fie posibil să reculegi duhul tău în inima ta și să călești din nou sufletul tău cu propuneri bune și gânduri sfinte, sau cu vreo lectură bună".

Printre mijloacele necesare pentru a obține și a cultiva discernământul papa nu neglijează să adauge sfatul bun. Autogestiunea spirituală și pretenția de a fi maeștri nouă înșine este mereu alegere negativă; dacă nu din alt motiv, deoarece este contrară umilinței, care induce mereu să recunoaștem că avem nevoie de ajutor pe drumul de aderare la voința lui Dumnezeu. O apoftegmă a părinților pustiului repetă că dușmanul de nimic nu se bucură mai mult ca despre cel care nu manifestă gândurile sale (Serie alfabetică, poemen 101).

Rămâne de adăugat o indicație generală: discernământul comportă mereu o luptă; este o luptă spirituală. Viața conform Duhului nu este niciodată o cale liniștită. Cel care se aventurează în ea știe că trebuie să fie un luptător, conștient că prima armă de folosit împotriva vrăjmașului și aceea de care ispititorul se teme mai mult este Cuvântul lui Dumnezeu; viceversa, gândurile rele (loghismoi, cum le numea Evagriu) pot să seducă sufletul și să-l slăbească dacă nu sunt susținute de rugăciune. Sfântul Varsanufie din Gaza scria că "fără truda inimii nu vine pentru nimeni discernământul gândurilor" și într-o altă scrisoare explica faptul că "a păzi inima înseamnă a avea mintea vigilentă și lucidă a celui care este în război" (Epistulae, 265, 166).

În termeni de luptă este contextualizat și citatul din sfântul Bonaventura, la care papa recurge ducând la capăt exortația sa. Învățătorul serafic expunea cum cu ce logică (silogism, chiar) Cristos l-a învins pe diavol și vorbește despre învierea sa, care frânge sigiliile mormântului și depunând pânzele morții manifestă misterele; concludea: "Aceasta este logica noastră, acesta este raționamentul nostru de folosit împotriva diavolului care dispută încontinuu împotriva noastră" (Collationes in Hexaemeron, I, 30). Cu această trimitere papa vrea să ne învețe că discernământul trebuie să fie desigur situat în logica Crucii: "Dacă unul asumă această dinamică, atunci nu lasă să se anestezieze propria conștiință și se deschide generos la discernământ" (nr. 174); trebuie de asemenea exercitat în forța învierii și în felul acesta discernământul spiritelor "ne eliberează de rigiditate, care nu are spațiu în fața prezentului peren al Celui Înviat" (nr. 173).

(După L'Osservatore Romano, 21 iulie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat