|
A comunica: estetică și virtute De Federico Lombardi Părintele Federico Lombardi, iezuit, timp îndelungat responsabil al Sălii de Presă a Vaticanului, oferă câteva criterii ale motivului comunicării și ale lucrurilor de comunicat: pentru a uni persoanele, pentru a afirma adevărul, pentru a răspândi binele prin "veștile bune", pentru a descoperi și a cultiva frumusețea. Conferința pe care o preluăm aici a fost ținută de părintele Lombardi la Rovereto (Trento), la Fundația Opera Campana a celor căzuți, la 25 mai 2018. Comunicarea, în timpurile recente, a devenit o dimensiune tot mai importantă a vieții noastre și a vieții societății moderne. Grație dezvoltării foarte rapide a noilor tehnologii, formele și posibilitățile de comunicare s-au lărgit și s-au înmulțit. Aproape noi toți, chiar fără să ne dăm seama, trăim de acum conectați permanent cu dispozitivele mobile de care nu mai reușim să ne dezlipim. Dar eu nu intenționez să mă întrețin cu voi cu privire la dezvoltările tehnologiei. Cu trecerea timpului tehnicilor cu care să se comunice mi-a apărut tot mai puțin importantă față de aceea - adesea subevaluată dacă nu chiar uitată uneori - a "motivului" comunicării și a "ce anume" trebuie comunicat. 1. A comunica pentru a unire Prima reflecție este aceasta: a comunica pentru unire. Se poate comunica pentru a uni și se poate comunica pentru a dezbina. Se poate comunica pentru a stabili un dialog, pentru a ajunge la întâlnirea cu cealaltă persoană și, în acest mod, pentru a construi împreună comuniune în societate, în familia popoarelor, în Biserică. Sau se poate comunica pentru a dezbina, pentru a ofensa, pentru a răspândi ura, pentru a-l umili pe celălalt și a ne pune mai presus de el, pentru a susține interesele unei părți împotriva alteia. Propaganda de război a insuflat mereu ura pentru a conduce popoarele să se ucidă. În 1994, în timp ce de puțini ani lucram în radio, mi-am dat seama cum genocidul din Rwanda era încurajat cu eficacitatea teribilă a "Radioului celor o mie de coline" de faimă proastă, sistematică semănătoare de ură. N-am uitat asta niciodată. Uneori se teoretizează că o comunicare este mai eficace, interesantă și dinamică, tocmai dacă este conflictuală, dacă trăiește din contrapoziții și din lupte. Se exaltă agresivitatea anumitor conducători sau comentatori. Tonul și limbajul agresiv sunt adesea considerate o însușire deosebită. Foarte multe transmisii televizate, talk show, dezbateri, pe care le vedem în fiecare seară, sunt bazate și conduse pornind de la excluderea programatică a ascultării, a bunăvoinței în a interpreta ceea ce spune celălalt. Acuzele se înmulțesc și fără o verificare a temeiniciei lor. Dar ce societate vom putea construi vreodată împreună pe aceste baze? În sfârșit acum se discută mai intens despre modul în care rețeaua este folosită pentru a răspândi terorismul, pentru a cataliza și a canaliza ura față de obiective mereu noi dăunătoare pentru pacea în societate și în lume. Chiar fără a ajunge la aceste vârfuri de criminalitate, se începe să se recunoască ce grav este riscul răspândirii în rețea a lui hate speech, a limbajului care inspiră și seamănă ură. De aceea am găsit foarte pozitivă știrea unei community transversale de peste 1.000 de persoane între jurnaliști, manageri, profesori și comunicatori care s-a reunit la Trieste anul trecut pentru a reflecta asupra stilurilor comunicative, asupra fenomenului violenței online, asupra influenței cuvintelor în societate și asupra importanței de a le alege cu grijă într-un timp în care se răspândesc atâtea știri false, atâtea conținuturi ofensive și discriminatoare, atâtea provocări și acuze neîntemeiate. Lucrările au fost executate de aproape 4 milioane de persoane pe Facebook și Twitter și s-au încheiat cu formularea unui manifest votat în rețea de 17.000 de persoane, care conține un decalog de principii simple care-și propun "să facă web-ul un loc mai bun". Citez numai trei: "Înainte de a vorbi trebuie ascultat. Nimeni nu are dreptate mereu, nici eu. Ascult cu onestitate și deschidere"; sau: "Ideile se pot discuta, persoanele trebuie respectate. Nu-l transform pe cel care susține opinii pe care nu le împărtășesc într-un dușman de eliminat"; de asemenea: "Insultele nu sunt argumente. Nu accept insulte și agresivități, nici măcar în favoarea tezei mele" (cf. F. Occhetta, "Timp de post-adevăr sau de post-conștiință", în: Civiltà Cattolica 2017, II, 222-223). Aici suntem pe drumul bun, dar pentru ca web-ul să devină cu adevărat mai bun drumul este foarte lung, inițiativele ca aceasta trebuie să se înmulțească. Eu am considerat mereu toate acestea un aspect fundamental al oricărei forme de comunicare și i-am invitat mereu pe colaboratorii mei să asume cu hotărâre motoul: "A comunica pentru a uni, comunicare pentru a construi comuniune". Sunt convins că aceasta nu este deloc o considerație abstractă, ci foarte concretă. Este vorba despre atitudinea cu care se înfruntă în fiecare zi o problemă controversată de actualitate, despre modul în care este condus un interviu sau o dezbatere, despre adevărata disponibilitate de a-i asculta pe interlocutori, în sfârșit și despre expresia feței noastre, despre tonul glasului nostru, care este un portret robot foarte puternic al personalității noastre, al dispozițiilor sufletului nostru. Cultura întâlnirii Papa Francisc a inserat în uzul obișnuit o expresie foarte frumoasă, a cărei bogăție și valoare am înțeles-o abia după mult timp. El vorbește încontinuu despre "cultura întâlnirii", care desigur se opune "culturii ciocnirii". Cultura întâlnirii înseamnă: a căuta mereu să se intre într-o relație pozitivă și constructivă cu celălalt, cu ceilalți, chiar și cu toate persoanele diferite prin origine, cultură, formare, orientare. A căuta mereu dialogul, exprimând și expunând pe noi înșine cu autenticitate, încredere, curaj, pentru a oferi pe noi înșine celuilalt și pentru a-l primi pe celălalt și ceea ce ne poate da. Atitudinea noastră de deschidere îl invită pe celălalt să se deschidă. Astfel vom putea amândoi să primim reciproc un dar nou, să facem un pas înainte față de punctul în care eram înainte. Și papa Francisc vorbește și cu plăcere despre "empatie", despre acea simpatie binevoitoare și optimistă cu care ne sintonizăm pe frecvențele personalității celuilalt și devenim dispuși la surpriza pozitivă, ductili față de ceea ce celălalt va putea într-adevăr să spună și să dea mărturie. Am spus de multe ori colaboratorilor mei că o comunicare cu radioul nu merge de la gură la ureche și nici numai de la creierul meu la cel al ascultătorului. Desigur, trece prin creier, gură, microfon, undele electromagnetice, receptor, ureche, creierul celuilalt... dar la început și la sfârșit trebuie să plece de la inimă și de la conștiință și să ajungă la inimă. Cele care comunică sunt persoane umane, cu toată profunzimea lor. Noi scriem, vorbim, trimitem imagini pentru a le întâlni și pentru ca din întâlnirea lor să apară scânteia care le pune pe drum împreună. 2. A comunica pentru adevăr Și după aceea, a comunica pentru adevăr. Un vechi profesor al meu de la liceu ne repeta: "Cuvântul este făcut pentru adevăr" și asta a continuat să mi se învârte în cap. Și acesta poate să pară un principiu abstract, dar nu este deloc așa. Există multe moduri de a încălca adevărul în domeniul informației: începând de la răspândirea unui adevăr parțial care, tocmai pentru că nu este complet sau echilibrat, conduce pe drumul greșit. Asta se întâmplă adesea printr-un plan intențional și manipulator, care se naște din interese ale persoanelor sau ale grupurilor, pentru putere sau pentru avantaj economic. Și mai rău dacă există apoi chiar răspândirea voită a falsităților pentru a înșela. Informația bună este baza pentru a trăi în mod responsabil în societate, a exercita participarea democratică în comunitate. Pentru aceasta pe bună dreptate se vorbește despre "dreptul la informație" și trebuie să ne luptăm pentru o informație liberă și pluralistă, în așa fel încât varietatea punctelor de vedere să ne apere de manipularea unei informații unilaterale. Informația rea vrea să-i instrumentalizeze pe ceilalți pentru propriile interese, negând libertatea și demnitatea lor de a-și face o proprie evaluare adecvată asupra realității. Informația bună nu numai că încearcă să dea o perspectivă obiectivă, ci ajută și să se lărgească tot mai mult privirea, să se vadă războaiele și sărăciile uitate, să se dea glas celui care nu are glas, să ne facă conștienți de ceea ce se preferă să nu se vadă și să nu se audă, pentru că poate tulbura liniștea noastră și conștiința noastră. Sau, se încearcă să se ascundă adevărul sau să fie manipulat pentru a ocroti propria imagine, evitând ca să iasă la iveală ilegalități, scandaluri, comportamente incorecte. Cu privire la asta, în Biserică, am trăit o experiență foarte dură mai ales cu evenimentele care se referă la abuzurile sexuale față de minori. Vreau să insist că ar fi trebuit să învățăm o dată pentru totdeauna că o cultură și un comportament conduse de principiul lui cover up, al acoperirii scandalurilor, și al primatului dat unei imagini bune, dar false, a noastră și a comunităților și instituțiilor noastre este izvor de suferințe și tragedii incalculabile. Trebuie să fim mai atenți față de adevăr decât față de "îngrijirea imaginii". A recunoaște adevărul, a deveni tot mai intransigenți față de el și a purta povara lui și atunci când este dureroasă, este unica linie de urmat în comunicare. Spun asta pe baza experienței mele în Biserică, dar ar trebui să fie valabil pentru toate instituțiile. Este foarte mult de făcut, pentru că tendința de a ascunde ceea ce dăunează proprii imagini sau propriilor interese va rămâne mereu foarte puternică, în toți. De aceea va trebui să ne angajăm mereu împotriva oricărei forme de corupție morală și economică și împotriva oricărei acoperiri a ei, pentru a construi o comunitate civilă care respectă legalitatea, dreptatea și drepturile persoanelor. În asta și funcția unui bun jurnalism care să ne facă să creștem în adevăr și în transparență rămâne fundamentală. Astăzi se vorbește tot mai frecvent despre problema falsităților care circulă în rețea, despre fake news, care se răspândesc foarte rapid, a căror origine nu se identifică și nu se reușește controlarea și contrazicerea lor. Uneori, a răspândi știri neîntemeiate putea să pară un joc. Dar la sfârșit devine un joc tragic. Este o problemă foarte gravă care amenință climatul de încredere care este necesar pentru viața unei societăți sănătoase, pentru un dialog senin în căutarea soluțiilor problemelor obișnuite. Pe bună dreptate se dezvoltă criterii de alertă și sugestii pentru a se apăra de fenomenul acestor fake news. Însă problema este mai amplă. În mod paradoxal, chiar rețeaua, care a fost salutată de mulți ca o nouă posibilitate de exprimare liberă, de democrație și de participare, manifestă, în același timp, ambiguitatea sa ca posibil teren al manipulării noi și mai periculoase. Marele scandal cu privire la încălcarea lui privacy care a implicat Facebook și l-a dus pe banca acuzaților este ieșirea la iveală pe scară globală a acestor riscuri. Ceea ce se întâmplă astăzi în marile campanii electorale sau publicitare ne ajută să intuim cum mari puteri economice, politice și ideologice au învățat deja să folosească noile instrumente tehnologice de comunicare în folosul intereselor lor. Trebuie să fim conștienți de acest lucru și să încercăm să le demascăm sau să ne ocrotim pe cât posibil. A fi credibili Multe întrebări nu au răspuns, sau încă nu au, sau noi nu-l cunoaștem încă. Nu trebuie să ne fie frică să recunoaștem asta. Dimpotrivă, numai dacă recunoaștem asta cu seninătate vom fi credibili. În slujirea mea la Sala de Presă a Vaticanului au fost foarte multe ocazii în care nu aveam răspunsul la întrebările pe care mi le adresau jurnaliștii. Uneori, pentru că nu eram suficient de informat, uneori, pentru că răspunsul chiar nu exista, pentru că ceea ce mă întrebau încă nu fusese stabilit. Nu am încercat niciodată să maschez neștiința mea sau să inventez răspunsuri pe care nu le aveam. Spuneam că mă voi informa pentru a fi în măsură să răspunde, sau că voi urmări cu atenție evenimentele pentru a da cât mai curând posibil informațiile așteptate. Asta s-a întâmplat foarte des după renunțarea papei Benedict, pentru că situația era complet nouă. Ei bine, îmi amintesc că într-o zi am fost surprins când am citit un articol din ziarul francez Le Monde care comenta foarte favorabil acest comportament al meu. Spunea că Vaticanul inaugura un nou stil pentru că purtătorul de cuvânt, când nu știe un lucru, spune asta imediat și clar și nu încearcă să mascheze asta. Acesta era considerat un stil nou, original și pozitiv. Se vede că lucrul nu era așa de clar cum mi se părea mie. Efectiv, această linie nu mi-a creat faima de a fi atotștiutor, dar în fond a folosit pentru credibilitatea mea. A fi credibili este fundamental pentru a merita încredere, care este baza pentru un dialog și un drum comun. Dar când vorbesc despre "a comunica pentru adevăr" nu mă gândesc numai la informația despre adevărul faptelor în semnificația sa obiectivă. Mă gândesc și la dimensiunea existențială a adevărului. Adevărul lecturii mai în profunzime a sensului lucrurilor și al evenimentelor, adevărul persoanelor. Acesta este un adevăr care nu este evident imediat, ci trebuie căutat cu curiozitate și cu răbdare, care trebuie dezvăluit treptat când nu vrem să rămânem la suprafața evenimentelor sau să ne lăsăm înșelați de măști în spatele cărora multe persoane se ascund conștient sau inconștient. Acest sens al progresivității în căutarea adevărului mi se pare justificarea cea mai profundă a modului cu adevărat curajos cu care papa Francisc s-a arătat treptat tot mai dispus să dialogheze și să fie intervievat. Este o mărturie a faptului că adevărul răspunsurilor care se referă la viață nu este dat în abstract în formule preconstituite, ci trebuie căutat cu un drum, un itinerar care se apropie de răspuns grație dinamicii dialogului și uneori nu ajunge la "ultimul cuvânt", cel definitiv, ci îndreaptă spre necesitatea unui drum ulterior, ca atunci când ne apropiem de întrebările cele mai mari despre viață și despre moarte, despre suferința celor nevinovați și despre sensul istoriei. Trebuie să fim pe drum împreună spre dezvăluirea adevărului în situațiile concrete ale vieții și ale istoriei. Și uneori trebuie să recunoaștem și că nu avem răspunsul. Dar atenție. Acest sens de dinamică în căutarea adevărului pe care am încercat să-l exprim nu trebuie confundat în niciun fel cu relativismul, cu împărăția post-adevărului, în care nu mai este posibil să se distingă adevăratul de fals și binele de rău, ba chiar este exact opusul. Talk show-rile în care toate pozițiile sunt juxtapuse și se exaltă libertatea individuală de a spune și a face ceea ce se vrea și să se afirme orice poziție; înmulțirea la infinit a expunerii de opinii și experiențe subiective în marea nemărginită a rețelei, ne fac să considerăm tot mai normal să ne putem lipsi de adevăr. Este un joc imens de riscant. Cuvântul este făcut pentru adevăr, nu pentru falsitate și înșelare. Dialogul este făcut pentru a ne ajuta reciproc să ne apropiem de transparența adevărului faptelor și pentru a descoperi autenticitatea, adevărul trăit al persoanelor. Pentru informatori și comunicatori nu pot să existe compromisuri de niciun fel cu privire la aceste puncte. Adevărul trebuie să-l afirmăm când îl cunoaștem, trebuie să-l căutăm cu răbdare și curaj, să-l punem în lumină cu transparența și mărturia în viață. 3. A comunica pentru bine, pentru bunătate Al treilea punct: a comunica pentru bine, pentru bunătate. Prezența răului în lume este o realitate teribilă, pătrunzătoare și foarte puternică. Violența conflictelor armate, a măcelurilor, a atentatelor ucigașe; formele de oprimare, de exploatare și trafic de persoane; corupția care invadează și corupe instituțiile și viața politică și economică în mari regiuni ale lumii... toate acestea ajung încontinuu până la noi și intră în viața noastră prin mass-media, cu știri și imagini tot mai impresionante. Chiar dacă manifestăm oroarea noastră și condamnarea noastră, simțit tot mai frecvent un sentiment de neputință în fața răului care generează în noi pasivitate, descurajare, la sfârșit să spunem chiar disperare. Pe bună dreptate papa Ratzinger a spus de mai multe ori că puterea răului în lume este provocarea cea mai dificilă pentru credința și speranța credincioșilor: Unde este Dumnezeu? Unde este dreptatea? Recent, adresându-se lucrătorilor din comunicații sociale, papa Francisc spunea: "Cred că este nevoie de a rupe cercul vicios al angoasei și de a stăvili spirala fricii, rod al obișnuinței de a fixa atenția asupra «știrilor rele»... să încercăm să depășim acel sentiment de supărare și de resemnare care adesea ne cuprinde, aruncându-ne în apatie, dând naștere la frici sau la impresia că nu se poate pune limită răului" (Mesaj pentru a 51-a Zi Mondială a Comunicațiilor, 24.1.2017). Așa cum știm, în general dinamicile comunicării fac să se dea evidență deosebită și importanță știrilor mai rele, dezastrelor, conflictelor, scandalurilor; suferința este transformată în spectacol, fără nicio limită de respect și sentiment de compătimire... dar astfel întunericul răului devine tot mai dens și amenințător asupra orizontului nostru zilnic. Aceste lucruri din păcate sunt adevărate și ar fi foarte grav dacă noi nu ne-am da seama cu realism de gravitatea problemelor, de suferințele și de pericolele în care se află omenirea. Deci este absolut necesar să se vorbească obiectiv despre acestea, pentru a le condamna și pentru a chema la responsabilități, dat fiind faptul că marea parte a cauzelor răului se află chiar în inima omului și în folosirea rea a libertății sale. Însă ceea ce vreau să spun acum este că răul nu este adevărul în întregime. În lume acționează și binele. Este mai discret decât răul, în general este mai puțin evident, dar există. Trebuie deschiși ochii pentru a-l vedea, urechile pentru a învăța să fie auzit și, dacă suntem comunicatori, trebuie să ajutăm și pe alții să-l vadă și să-l audă. Permiteți-mi câteva exemple. Toți ne amintim de atacul la Turnurile Gemene din 11 septembrie 2001 ca atentatul cel mai impresionant și oribil de la începutul celui de-al treilea mileniu; dar trebuie să ne amintim că a fost și ziua în care zeci, sute de pompieri și ajutători și-au expus și și-au dat viața în mod eroic pentru a salva victimele. Foarte multă ură, dar și foarte multă iubire. Când în Italia cutremurele au distrus multe sate, a fost o amplă mișcare de solidaritate, în mare parte voluntară și gratuită, care a durat timp de multe luni. Și dramele migranților și refugiaților, care revin încontinuu pe ecranele noastre, au fost însoțite foarte multe gesturi și atitudini minunate de compasiune și primire generoasă. Suferința provoacă și cheamă iubire, generoasă, bogată în creativitate, superioară așteptărilor: câte surprize frumoase vedem dacă deschidem ochii! Chiar și în tragedii nu lipsesc semne ale unei umanități mai adevărate și trebuie dezvoltate privirea și sensibilitatea pentru a le percepe. Veștile bune Acest discurs este valabil pentru foarte multe probleme ale societății noastre. În timpul Marelui Jubileu al anului 2000, în transmisiile Radioului Vatican pe care pe atunci îl conduceam am început o rubrică zilnică intitulată "De la Ierusalim la Ierihon", inspirându-ne din parabola samariteanului, pentru a relata în fiecare zi o experiență concretă, o inițiativă sau o instituție de solidaritate, de caritate... Ne-am spus: începem și când peste câteva săptămâni vom termina, vom schimba rubrica... Dar după aceea am mers înainte timp de 365 de zile și lanțul nu se termina niciodată și terenul se lărgea mereu: o experiență bună ducea la descoperirea alteia la infinit! Pe bună dreptate asociațiile jurnaliștilor catolici italieni organizează tot mai frecvent premii de jurnalism intitulate: "Veștile bune", pentru a promova descoperirea și difuzarea cunoașterii binelui. Dar trebuie lucrat mai mult în această direcție. Astăzi din fericire acest lucru este înțeles nu numai în lumea catolică, ci de mulți comunicatori de bunăvoință. Am fost uimit și încurajat pentru că ziarul Corriere della Sera a început să publice un supliment săptămânal gratuit intitulat întocmai "Veștile bune", dedicat în întregime reportajelor și informațiilor despre activitatea organizațiilor neguvernamentale pentru servicii sociale, lumii voluntariatului - care în Italia este foarte dezvoltat -, inițiativelor caritative și umanitare, și așa mai departe. Și se lansează apelul de a aduce spontan din toate părțile informații și vești pentru a lărgi fluviul acestei informații pozitive. Astfel se alimentează o atitudine de încredere: nu numai răul, ci și binele poate să fie contagios. În acest mod se răspunde la disperare și la descurajare, se hrănește speranța și se încurajează gustul de a se angaja pentru mine. A vorbi despre pace, despre dreptate, despre reconciliere, despre iertare, despre creștere umană și spirituală, despre solidaritate, despre caritate, despre gratuitate, despre tandrețe... mereu, cât mai mult posibil. Personal, pot spune că acesta a fost în fond adevăratul privilegiu al vieții mele: slujindu-i pe papi, care sunt mari mesageri ai tuturor acestora pentru umanitate și vorbesc încontinuu despre aceste valori pozitive, am putut și a trebuit să lucrez și eu pentru aceasta. Ce anume se poate face mai frumos decât a vesti binele pentru frații noștri și surorile noastre? În timpul slujirii mele, urmându-i pe papi cu jurnaliștii, au existat momente, mai ales în pontificatele lui Ioan Paul al II-lea și al lui Francisc, în care am avut senzația că jurnaliștii colegi au descoperit cu adevărat bucuria, satisfacția de a vorbi despre mesaje mari și frumoase. Erau bucuroși că nu trebuie să vorbească mereu și numai despre scandaluri, lupte de putere și despre interese politice și economice, violențe și crime, ci să poată da ecou cu glas deplin mesajelor de pace, de dreptate, de reconciliere, de slujire, de iertare. 4. A comunica pentru frumusețe În sfârșit, a comunica pentru frumusețe. În jurul nostru nu există numai răul violent și ucigaș. Există și multe forme mai subtile și periculoase de poluare a spiritului. Există o vulgaritate răspândită, în limbaj și în imagini, care ne intră în urechi și în ochi și corupe modul nostru de a vorbi și privirea noastră. Există un materialism apăsător, o curiozitate bolnăvicioasă care zăbovește asupra perversiunilor și asupra scandalurilor. Și, chiar dacă încercăm să ne apărăm și să reacționăm, ne simțim parcă asediați și invadați de această murdărie, la răspândirea căreia contribuia astăzi în mod nou caracterul pătrunzător al rețelei. Ni se pare tot mai dificil să avem o privire limpede și o inimă curată, chiar dacă îi simțim nostalgia. Papa Francisc a folosit cuvinte violente, pe care simt rușine să le repet, dar cred că este corect să le amintesc. A vorbit despre "coprofilie" și "coprofagie", adică despre tendința perversă de a se bucura de excrementele cele mai murdare și despre aceea care duce chiar la consumarea lor... A avertizat mass-media și pe lucrătorii din mass-media să opună rezistență ispitei coprofiliei: adică să încerce să arate încontinuu lucrurile cele mai urâte pentru a atrage atenția și pentru a vinde; și ne-a avertizat pe noi toți să fugim de ispita bolnăvicioasă de a ne bucura și a zăbovi în curiozitatea față de ceea ce este pervers și vulgar din formele sale cele mai variate. Nu vorbesc despre probleme teoretice sau abstracte. De exemplu, pornografia, exhibiționismul, astăzi sexting și sextortion... intră tot mai profund în viața zilnică a nenumăratelor persoane, tot mai tinere. În octombrie 2017 am participat la Roma la un Congres internațional la Universitatea Gregoriana dedicat "demnității minorilor în lumea digitală", la care și papa a adresat un important discurs conclusiv, și am verificat cu persoane dintre cele mai competente la nivel mondial gravitatea problemelor. Prin rețea difuzarea pornografiei - și a unei pornografii tot mai extreme, deoarece cu obișnuința pragul de stimulare se ridică încontinuu - ajunge la o expansiune imensă, imens mai mare decât aceea care exista în trecut: implică sute de milioane de persoane și de minori care au acces la rețea. Dependența de pornografie alterează personalitatea și identitatea sa, ajunge să condiționeze foarte mult relațiile dintre bărbat și femeie, ajungând să distrugă familii. Eu am impresia că ne este prea mare frică să vorbim despre asta, probabil pentru că suntem și noi un pic implicați. Însă aceasta este o mare ipocrizie; există o atitudine răspândită de înlăturare în fața unei probleme rușinoase și greu de înfruntat. Însă lucrul este mult mai serios decât se vrea să se recunoască. Diferite conferințe în Congresul despre care vorbeam au tratat din punct de vedere neurologic tema impactului pornografiei asupra creierului deosebit de maleabil al minorilor. Ce imagini și ce gânduri locuiesc în mințile noastre, în mințile voastre și vor locui în mințile tinerilor în timpul întregii lor vieți? Să ne gândim la cei două sute cincizeci de milioane de minori care numai în India în următorii doi ani vor avea acces la lumea digitală: cum și de cine vor putea să fie ajutați să dezvolte o atitudine de respect față de corpul și față de demnitatea celuilalt, a celeilalte; cu ce probleme vor trebui să se confrunte în privința propriei identități sexuale? Cea mai mare parte a părinților lor nu vor fi desigur în măsură să vorbească despre asta cu ei. Trebuie să învățăm să evităm noile forme de dependență și de sclavie, de boală spirituală care amenință și invadează noua lume, lumea digitală. Pentru aceasta noi cei dintâi trebuie să ridicăm privirea și să-i ajutăm și pe alții să ridice privirea. Să ne eliberăm de vulgaritate și să reușim să căutăm și să iubim lumina și să respirăm spiritual. Când vorbesc despre a comunica frumosul, a comunica pentru frumusețe, nu mă gândesc deloc la o bucurie estetică scop în sine, la un lux pentru privilegiați estetizanți, ci mă gândesc la respectul față de frumusețea demnității fiecărei persoane umane, la gustul față de profunzimea și misterul interiorității sale, care se poate intui în ochii săi și în profunzimea sentimentelor sale... Desigur, asta se poate întâmpla dând spațiu comunicării exprimărilor artei, poeziei, a unei muzici capabile de a înălța și nu de a urâți. De fapt, arta este manifestare a spiritului, este transparență a spiritului în lumea noastră, reușește să exprime semnificații folosind materia, sunetele, culorile... Joseph Ratzinger spunea că, uneori, frumusețea ne lovește la inimă ca o suliță, o săgeată, care ne deschide privirea spre lumea spiritului. Însă marea frumusețe asupra căreia voiam să atrag atenția voastră este îndeosebi aceea a mărturiilor de viață care ne fascinează prin calitatea lor morală. Pentru credincioși este vorba despre sfințenie, adică despre persoane în care credința trăită prin iubire se demonstrează capabilă să transforme și să înalțe viața umană la un nivel superior de armonie și de fascinație, de atracție puternică la bine. Dar nu există numai sfinții creștini și martorii spiritualității; există figuri laice minunate de dăruire generoasă, pură, curajoasă și coerentă în slujba celorlalți și a comunității, medici, tați și mame, lucrători sociali, educatori, precum și slujitori ai siguranței și ai legii, precum și politicieni... Nu puțin au plătit și cu viața angajarea lor în mod eroic. Sunt modele, exemple concrete care ne înduioșează, ating inima noastră în profunzime și ne ajută să ridicăm privirea de la realitatea și de la abisul răului spre înălțime. Trebuie să ne angajăm să găsim și să relatăm istoriile lor, să facem cunoscute tot mai bine figurile minunate ale eroilor și sfinților din istoria noastră și din timpul nostru. Și aceasta înseamnă a comunica pentru frumusețe. A zdruncina conștiințele noastre pentru a ajuta să iasă la iveală din profunzimi nostalgia mare și prețioasă, prea mult sufocată, de puritate și bunătate, de armonie a virtuții, de bucurie în generozitatea iubirii. Și astfel să se redescopere sensul demnității persoanei umane, a minții sale și a sufletului său, prin ceea ce are invizibil și nemuritor, capabilă să aleagă, să genereze, să edifice din iubire...: o demnitate așa de imens de mare încât Scriptura și credința creștină ne-au spus încă de la început că persoana umană este "imagine a lui Dumnezeu". (După www.settimananews.it, 15 iulie 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |