Papa despre avort și acei comentatori fără memorie
De Andrea Tornielli
Avorturi selective comparate cu practicile naziștilor, chiar dacă sunt făcute astăzi "cu mănuși albe". Familia imagine a lui Dumnezeu, cea formată din căsătoria dintre un bărbat și o femeie. Cuvintele puternice rostite liber de papa Francisc primind Forumul Asociațiilor Familiale au fost obiect de știri provocând diferite reacții. Apare în mod sincer instrumentală și chiar rizibilă reacția celor care se bucură tare pentru că "în sfârșit" Bergoglio s-ar fi adaptat la anumite standarde cu privire la temele etice. Poate că este o observație bună pentru vreun titlu de ziar, dar care poate să fie făcută numai de cel care uită sau se preface că uită cuvintele publice pe care papa argentinian le-a dedicat acestor teme încă de la începutul pontificatului.
Un cuvânt clar și definitiv Francisc îl pusese negru pe alb încă de la început în exortația apostolică Evangelii gaudium, documentul programatic al pontificatului său, care la paragraful 214, cu privire la avort, afirmă: "Tocmai pentru că este o problemă care are de-a face cu coerența internă a mesajului nostru despre valoarea persoanei umane, nu trebuie să se aștepte ca Biserica să schimbe poziția sa cu privire la această problemă. Vreau să fiu foarte cinstit în această privință. Aceasta nu este o temă supusă la presupuse reforme sau la «modernizări». Nu este progresist a pretinde să se rezolve problemele eliminând o viață umană. Însă este adevărat și că am făcut puțin pentru a însoți în mod corespunzător femeile care se află în situații foarte dure, unde avortul li se prezintă lor ca o soluție rapidă la neliniștile lor profunde, îndeosebi atunci când viața care crește în ele a apărut ca o consecință a unei violențe sau într-un context de sărăcie extremă. Cine poate să nu înțeleagă aceste situații așa de dureroase?".
Cuvintele despre "colonizările ideologice" dedicate în mod deosebit avortului și ideologiei gender, prezentate ca forme culturale impuse țărilor sărace, sunt datate în ianuarie 2015 și au fost de mai multe ori repetate, aprofundate, elaborate. În februarie 2016, dialogând cu jurnaliștii în zborul de întoarcere din Mexic, Francisc a spus că "avortul nu este un rău minor, este o crimă, înseamnă a elimina, este ceea ce face mafia", făcând așadar o comparație dramatică între uciderea copiilor în sânul matern și măcelurile criminalității organizate.
Încheind Jubileul extraordinar al Milostivirii, cu scrisoarea Misericordia et misera (noiembrie 2016), papa a decis să extindă definitiv la toți preoții posibilitatea de a dezlega păcatul de avort. Reafirmând cu mare claritate că această decizie, care are ca scop să facă mult mai mare numărul duhovnicilor disponibili pentru asta, nu însemna în niciun fel diminuarea gravității avortului, Francisc afirma: "Aș vrea să reafirm cu toate forțele mele că avortul este un păcat grav, pentru că pune capăt unei vieți nevinovate. Totuși, cu aceeași forță pot și trebuie să afirm că nu există niciun păcat la care milostivirea lui Dumnezeu nu poate să ajungă și să distrugă atunci când găsește o inimă căită care cere să se reconcilieze cu Tatăl. De aceea, fiecare preot să devină călăuză, sprijin și întărire în a-i însoți pe penitenți în acest drum de reconciliere specială".
La 21 noiembrie 2017, în omilia de la "Sfânta Marta" a vorbit despre o "rădăcină perversă" din care pornește "drumul colonizărilor culturale care ajung să-i persecute și pe credincioși". "Înainte, da, era păcat, nu puteau să fie uciși copiii; dar astăzi se poate, nu este atâta problemă, este o noutate perversă". Vorbea despre avort în general, nu numai despre cel selectiv. Ieri, adăuga el, cu o referință implicită la gender, "diferențele erau clare, așa cum a făcut Dumnezeu, creația era respectată; însă astăzi suntem un pic moderni... tu faci... tu înțelegi... lucrurile nu sunt atât de diferite... și se face un amestec de lucruri".
La 17 martie 2018, în timpul omiliei pe platoul din fața sanctuarului dedicat lui Padre Pio de Pietrelcina la San Giovanni Rotondo, Francisc a vorbit despre avortul selectiv. "Cine se îngrijește de cei mici este de partea lui Dumnezeu - explica Francisc - și învinge cultura rebutului, care, dimpotrivă, îi iubește pe cei puternici și îi consideră inutili pe cei săraci. Cel care-i preferă pe cei mici proclamă o profeție de viață împotriva profeților de moarte din orice timp". Și cei "de astăzi - denunța vorbind liber - care rebutează oamenii, copiii, bătrânii, pentru că nu sunt de folos". Pontiful a amintit că la școală "ne învățau istoria spartanilor. Pe mine m-a lovit mereu ceea ce ne spunea profesoara, că atunci când se năștea un băiat sau o fetiță cu malformații, îl duceau pe vârful muntelui și-l aruncau jos. Pentru ca să nu existe acești micuți". "Noi copiii spuneam: «dar câtă cruzime» - a adăugat el -. Frați și surori, noi facem același lucru. Cu mai multă cruzime, cu mai multă știință. Ceea ce nu folosește, ceea ce nu produce, trebuie rebutat: aceasta este cultura rebutului. Cei mici nu sunt voiți astăzi. Pentru aceasta Isus este lăsat deoparte".
La 30 mai 2018, vorbind medicilor catolici, îi invita să se angajeze în "discuții care se referă la legislațiile despre teme etice sensibile, ca de exemplu întreruperea sarcinii, sfârșitul vieții și medicina genetică". Cerându-le să apere "libertatea de conștiință, a medicilor și a tuturor lucrătorilor sanitari. Nu este acceptabil ca rolul vostru să fie redus la acela de simplu executant al voinței bolnavului sau al exigențelor sistemului sanitar în care lucrați".
Sunt numai câteva dintre exemplele pe care este posibil să le găsim. Cuvinte, expresii, comparații și exemple care prin duritate nu au precedente în ultimele pontificate. Astfel, sâmbătă 16 iunie, vorbind liber cu Forumul Asociațiilor Familiale, după ce s-a oprit asupra frumuseții vieții familiale, a iubirii dintre soți, a dificultăților vieții de cuplu, a necesității de a se pregăti bine pentru căsătorie, papa a făcut o aluzie la avortul selectiv și la familie "imagine a lui Dumnezeu".
"Copiii sunt darul cel mai mare. Copiii care se primesc așa cum vin, cum îi trimite Dumnezeu, cum permite Dumnezeu - chiar dacă uneori sunt bolnavi. Am auzit spunându-se că este la modă - sau măcar este obișnuit - ca atunci când în primele luni de sarcină se fac studii pentru a vedea dacă pruncul nu se simte bine sau vine cu ceva, prima ofertă este: «scăpăm de el?». Uciderea pruncilor: pentru a avea o viață liniștită se elimină un nevinovat".
Și a continuat: "Când eram copil, profesoara ne preda istorie și ne spunea ce făceau spartanii când se năștea un copil cu malformații: îl duceau pe munte și îl aruncau jos, pentru a avea grijă de «puritatea rasei». Și noi rămâneam uluiți: «Dar cum, cum se poate face asta, sărmanii copii!». Era o atrocitate. Astăzi facem același lucru. Voi v-ați întrebat pentru ce nu se văd pitici pe stradă? Pentru că protocolul atâtor medici - atâtor, nu al tuturor - spune: «Vine rău?». O spun cu durere. Secolul trecut toată lumea s-a scandalizat pentru ceea ce făceau naziștii pentru a se îngriji de puritatea rasei. Astăzi facem același lucru, dar cu mănuși albe".
Și cu privire la familie, a afirmat: "Astăzi - îmi provoacă rău s-o spun - se vorbește despre familii «diversificate», despre diferite tipuri de familie. Da, este adevărat: familie este un cuvânt analog, pentru că se spune și «familia» stelelor, «familia» animalelor... este un cuvânt analogic. Dar familia umană ca imagine a lui Dumnezeu este una singură, cea între bărbat și femeie. Este una singură. Se poate întâmpla să nu fie credincioși, dar dacă se iubesc și se unesc în căsătorie sunt după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, chiar dacă nu cred".
După cum se vede, nu Francisc s-a schimbat.
(După Vatican Insider, 17 iunie 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 29.