Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Papalitatea se schimbă

De José María Castillo

Fără ca noi creștinii să ne dăm seama, asistăm la ceea ce mulți nu-și imaginează: papa Francisc, fără a atinge "dogma", schimbă papalitatea.

Mă explic. Împotriva celor care atacă dreapta credință și corectitudinea papei Francisc, conștiința mea îmi spune că nu trebuie să tac. Este vorba despre ceva fundamental pentru papalitate și deci și pentru Biserică. Pentru aceasta vreau și trebuie să afirm ceea ce explic aici în continuare.

Acest papă n-a atins nicio "dogmă de credință divină și catolică", așa cum a fost exprimată și definită această problemă fundamentală în Conciliul I din Vatican (constituția dogmatică Dei Filius, cap. 3, Denz 3011). Pentru aceasta insist asupra faptului că papa Francisc schimbă papalitatea nu prin ceea ce spune, ci prin maniera sa de a trăi.

Ce înseamnă asta? Evanghelia înainte de toate nu este o "doctrină religioasă", ci este mai ales un "proiect de viață". Și subliniez faptul fundamental ca fiecare creștin să fie sigur că centrul Evangheliei nu este "credința" în Isus, ci "urmarea" lui Isus în cadrul spiritualității. Ei bine, așa stând lucrurile, se înțelege ceea ce se întâmplă în Biserică. Magisteriul Bisericii poate controla (și controlează) "doctrina credinței". Ceea ce nu poate și nu are motiv să controleze este "generozitatea urmării" lui Isus.

Ei bine, într-o Biserică ce funcționează astfel, s-a întâmplat ceea ce trebuia să se întâmple. Dreapta credință religioasă s-a preocupat până la exces să considere ca doctrine de credință nu puține lucruri care nu aparțin credinței. În timp ce urmarea lui Isus se consideră ca o temă referitoare la generozitatea celor mai fervenți.

Există un gol enorm în Biserică. Un gol care nu se explică oamenilor. Dacă citim evangheliile cu atenție, ceea ce se subliniază în ele este că, atunci când Isus se referă la credința discipolilor și a apostolilor, face asta pentru a-i certa pentru lașitatea lor, frica lor, îndoielile lor și necredința lor (Mt 8,26; 14,31; 16,8; 17,20; Mc 4,40; 16,11.13.14; Lc 8,25; 24,11.41; In 20,25-31).

Totuși Isus a fost mereu respectuos și tolerant față de acei oameni care aveau o credință așa de mică, mai mică decât un grăunte de muștar (Mc 11,23; Mt 21,21; 17,20; Lc 17,6). Foarte diferită a fost problema "urmării". În această chestiune Isus a fost exigent și intolerant până la niveluri care impresionează și nu sunt ușor de înțeles. Isus cere să se lase toate în fața unui singur cuvânt: "Urmează-mă!". Fără explicații, rațiuni sau motive. Familie, casă, bani, activități..., orice ar fi. Totul se subordonează chemării lui Isus. Nu pentru a avea unele credințe sau respectări religioase. Ci pentru a trăi "proiectul de viață" pe care Isus l-a trăit. În maniera în care fiecare poate să facă asta.

Și asta face papa Francisc. Care este ultimul cuvânt pe care Isus l-a spus sfântului Petru: "Tu urmează-mă!" (In 21,22). Este adevărat: papalitatea se schimbă. De la papii care centrau totul în a comanda credința celorlalți la papa care centrează totul în urmarea lui Isus, făcând ceea ce a făcut Isus: a ajuta pe cei care suferă, a sta cu aceia cu care nimeni nu vrea să stea, realizând în fiecare zi (în maniera în care acest lucru este posibil) "proiectul de viață" pe care l-a trăit Isus.

Papalitatea se schimbă. Nu pentru că papa Francisc modifică în ceea ce trebuie să credem. Și nu pentru că reformează Curia Romană. Toate acestea nu schimbă papalitatea și nu schimbă Biserica. Schimbarea se va realiza când lucrurile se vor pune la locul lor. Credința cum trebuie să fie și unde trebuie să se afle. Și în centrul a toate urmarea lui Isus. Așa cum însuși Isus a lăsat spus în Evanghelie. Și asta face (fără s-o spună) papa Francisc.

Cu ortodoxia credinței totul continuă și va continua așa cum continuă. Urmarea lui Isus și Evanghelia sa ne provoacă atâta frică încât este normal să abandonăm propunerea lui Isus și să continuăm cu bogăția noastră (mare sau mică). Așa cum a făcut acel tânăr despre care relatează evangheliile.

(După http://www.settimananews.it, 13 iunie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat