Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

"Să ascultăm strigătul de sclavie și abandonare a popoarelor amazoniene"

De Andrea Tornielli

"Astăzi strigătul pe care Amazonia îl înalță către Creator este asemănător cu strigătul poporului lui Dumnezeu în Egipt. Este un strigăt de sclavie și de abandonare, care cere libertatea și atenția lui Dumnezeu". Cu aceste cuvinte documentul pregătitor al Sinodului special despre Amazonia programat pentru octombrie 2019 definește situația popoarelor din plămânul verde al planetei. Obiect al Sinodului vor fi "noile drumuri pentru Biserică și pentru o ecologie integrală", drumuri care "trebuie să fie gândite pentru și cu poporul lui Dumnezeu care locuiește" în Amazonia.

În pădurea amazoniană, afirmă documentul, "regiune de importanță vitală pentru planetă, s-a dezlănțuit o criză profundă cauzată de o ingerință umană prelungită, în care predomină o cultură a rebutului și o mentalitate extractivistă". A reflecta asupra viitorului acestei regiuni înseamnă a ne îndrepta "și spre viitorul întregii planete". În documentul împărțit în trei părți - pentru "a vedea, a judeca (a discerne) și a acționa" - se afirmă că trebuie "ascultate popoarele indigene și toate comunitățile care trăiesc în Amazonia, ca primi interlocutori ai acestui Sinod".

Bazinul amazonian reprezintă pentru planeta noastră una dintre cele mai mari rezerve de biodiversitate (de la 30 la 50% din flora și fauna lumii), de apă dulce (20% din apa dulce necongelată de pe toată planeta). Este vorba de peste șapte milioane și jumătate de kilometri pătrați, care interesează nouă țări, unde trăiesc și conviețuiesc popoare și culturi diferite.

"Totuși, astăzi bogăția pădurii și a fluviilor amazoniene - se citește în document - se află amenințată de marile interese economice care se concentrează în diferite puncte ale teritoriului. Aceste interese provoacă, printre alte lucruri, intensificarea devastării nediscriminate a pădurii, contaminarea fluviilor, lacurilor și afluenților (prin folosirea necontrolată de produse agrotoxice, vărsarea de petrol, activitate de minerit legală și ilegală, răspândirea derivaților producției de droguri). La asta se adaugă traficul de droguri, care, adăugat la cele spuse mai sus, pune în pericol supraviețuirea popoarelor care depind de resursele animale și vegetale din aceste teritorii".

Pe de altă parte, orașele din Amazonia "au crescut foarte rapid, primind mulți migranți și refugiați constrânși să fugă din ținuturile lor și împinși spre periferiile marilor centre urbane". Mișcările migratoare din pădure spre orașe au fost uriașe și actualmente "între 70 și 80% din populația Panamazoniei locuiește în orașe. Mulți dintre acești indigeni nu au documente sau nu sunt în regulă, refugiați, locuitori de pe malurile fluviilor sau aparțin altor categorii de persoane vulnerabile. Prin urmare crește în toată Amazonia o atitudine xenofobă și de criminalizare față de migranți și refugiați".

În cele nouă țări care compun regiunea panamazoniană se înregistrează prezența a circa trei milioane de indigeni, care reprezintă aproape 390 de popoare și naționalități diferite. Între aceștia sunt între 110 și 130 de Popoare Indigene în Izolare Voluntară (PIAV) sau "popoare libere", numite și "invizibile": sunt cei mai vulnerabili pentru că nu au instrumente de dialog.

Documentul amintește cum și când Biserica a început să-și ridice glasul în apărarea popoarelor indigene. Și citează cuvintele sfântului Ioan Paul al II-lea care a definit transferarea forțată a unui număr enorm de africani ca sclavi un "holocaust necunoscut" la care "au luat parte persoane botezate, dar care n-au trăit credința lor".

Dar "ceea ce înspăimântă este că până astăzi, după 500 de ani de la cucerire, după circa 400 de ani de misiune și evanghelizare organizată și după 200 de ani de la emanciparea țărilor care compun Panamazonia, asemenea tendințe continuă să se dezvolte în teritoriu și între locuitorii săi, astăzi victime ale unui neocolonialism feroce, mascat de progres. Probabil, așa cum a afirmat papa Francisc la Puerto Maldonado, popoarele originare amazoniene n-au fost niciodată așa de amenințate ca acum".

"Raportul armonios dintre Dumnezeu Creatorul, ființele umane și natură - se mai citește în document - s-a frânt din cauza efectelor nocive ale neoextractivismului și ale presiunii marilor interese economice care exploatează petrolul, gazul, lemnul, aurul, precum și din cauza construirii de opere infrastructurale (de exemplu: megaproiecte hidroelectrice și rețele stradale, cum sunt super-străzile interoceanice) și a monoculturilor industriale". Și "se impun noi colonialisme ideologice mascate de mitul progresului, care distrug identitățile culturale proprii". Însă amenințarea împotriva teritoriilor amazoniene "vine și din pervertirea anumitor politici care promovează «conservarea» naturii fără a ține cont de ființa umană".

Așadar, a proteja popoarele indigene și teritoriile lor este "o exigență etică fundamentală și o angajare fundamentală pentru drepturile umane. Pentru Biserică asta se transformă într-un imperativ moral coerent cu viziunea de ecologie integrală din Laudato si'".

În partea a doua a documentului, dedicată discernământului, după ce a prezentat fundamentele biblice și evanghelice, se amintește că "misiunea evanghelizatoare are mereu un inevitabil conținut social". Opera de evanghelizare "ne invită - continuă documentul - să lucrăm împotriva inegalităților sociale și a lipsei de solidaritate prin promovarea carității și a dreptății, a compasiunii și a îngrijirii, desigur între noi, dar și față de celelalte ființe, animale și plante, și de întreaga creație. Biserica este chemată să însoțească și să împărtășească durerea poporului amazonian și să colaboreze la vindecarea rănilor sale, punând în practică identitatea sa de Biserică samariteană, conform expresiei episcopilor samariteni". În text se amintește că "a nu avea grijă de casa comună este o ofensă adusă Creatorului, un atentat împotriva biodiversității și, în definitiv, împotriva vieții".

Procesul de evanghelizare a Bisericii din Amazonia "nu poate face abstracție de promovarea și de îngrijirea teritoriului (naturii) și a popoarelor (culturilor) sale. Pentru aceasta, are nevoie să stabilească punți care pot să articuleze științele ancestrale cu cunoștințele contemporane, îndeosebi cele care se referă la folosirea sustenabilă a teritoriului și o dezvoltare coerentă cu sistemele de valori și cu culturile popoarelor care locuiesc în aceste locuri, de recunoscut ca păzitorii lor autentici, și în definitiv ca proprietarii lor".

Sinodul, se precizează în document, "are nevoie de un mare exercițiu de ascultare reciprocă, în special de o ascultare între poporul credincios și autoritățile magisteriale ale Bisericii. Unul dintre lucrurile principale de ascultat este geamătul a mii de comunități private de Euharistia duminicală pentru perioade lungi". Reuniunea episcopatului latinoamerican de la Aparecida (2007) a evidențiat acest "geamăt". Un răspuns - care nu este citat în document - ar putea să fie reprezentat de hirotonirea sacerdotală a bărbaților căsătoriți, maturi și cu credință solidă (viri probati).

În partea a treia, dedicată acțiunii, se dau indicații pentru "noi drumuri". Sinodul va fi chemat "să găsească noi drumuri pentru a face să crească fața amazoniană a Bisericii precum și pentru a răspunde la situațiile de nedreptate din regiune, cum sunt neocolonialismul industriilor extractive, proiectele infrastructurale care dăunează biodiversității și impunerea de modele culturale și economice străine de viața popoarelor". Făcând astfel, Biserica "se întărește constituindu-se ca o alternativă în fața globalizării indiferenței și a logicii uniformizante impulsionate de atâtea mijloace de comunicare, precum și a unui model economic care nu obișnuiește să respecte popoarele amazoniene și teritoriile lor".

"Trebuie găsit un echilibru - afirmă documentul - și economia trebuie să privilegieze vocația sa în favoarea demnității vieții umane. Acest raport de echilibru trebuie să tuteleze mediul și viața celor mai vulnerabili". Preluând cuvintele papei Francisc, documentul explică faptul că "este necesar ca toți să ne lăsăm evanghelizați" de popoarele indigene și de culturile lor, și că "misiunea noii evanghelizări cere să le prestăm glasul nostru în cauzele lor, dar [suntem chemați] să fim și prietenii lor, să-i ascultăm, să-i înțelegem și să primim înțelepciunea misterioasă pe care Dumnezeu vrea să ne-o comunice prin intermediul lor. Prin urmare, învățăturile lor ar putea să indice direcția priorităților pentru noile drumuri ale Bisericii din Amazonia".

Este necesară o prezență mai capilară a Bisericii, îngreunată de "imensa extindere geografică, de atâtea ori cu acces dificil". Noile drumuri pentru pastorația Amazoniei "cer să se relanseze lucrarea Bisericii în teritoriu și să se aprofundeze procesul de înculturare, care cere Bisericii amazoniene să facă propuneri curajoase, făcute cu îndrăzneală și fără frică, așa cum ne cere papa Francisc". Pentru aceasta, se spune, este urgent să se evalueze și să se regândească slujirile care sunt necesare astăzi pentru a răspunde la obiectivele "unei Biserici cu o față amazoniană și o Biserică cu o față indigenă".

"Trebuie găsit - se citește în text - ce tip de slujire oficială poate să fie conferită femeii, ținând cont de rolul central pe care femeile îl ocupă astăzi în Biserica amazoniană. De asemenea este necesar să fie susținut clerul indigen și nativ din teritoriu, valorizându-i identitatea culturală și valorile proprii. În sfârșit, trebuie proiectate noi drumuri pentru ca poporul lui Dumnezeu să poată avea acces mai bun și frecvent la Euharistie, centru al vieții creștine". Și aceste noi drumuri "vor trebui să aibă incidență asupra slujirilor, asupra liturgiei și asupra teologiei (teologiei indios).

În sfârșit, documentul afirmă că "este nevoie de o spiritualitate de comuniune între misionarii autohtoni și cei care vin din afară, pentru a învăța împreună să se însoțească persoanele, ascultând istoriile lor, participând la proiectele lor de viață, împărtășind spiritualitatea lor și însușindu-și luptele lor. O spiritualitate cu stilul lui Isus: simplu, uman, dialogant, samaritean, care să permită să se celebreze viața, liturgia, Euharistia, sărbătorile, respectând mereu ritmurile proprii ale fiecărui popor". Textul se încheie cu o serie de întrebări pentru a stimula discuția pregătitoare.

(După Vatican Insider, 8 iunie 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat