Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Urgența bucuriei

O lectură a exortației apostolice "Gaudete et exsultate"

De Enzo Bianchi

Papa Francisc a dăruit Bisericii universale o exortație apostolică, a treia după Evangelii gaudium (2013) și Amoris laetitia (2016), despre chemarea la sfințenie în lumea contemporană. Această exortație poartă în mod semnificativ titlul Gaudete et exsultate, așadar este o invitație la bucurie și la exultare adresată tuturor creștinilor. Chiar și numai în acest titlu răsună o urgență evanghelică la care papa Francisc este foarte atent, pentru că el o consideră decisivă în viața discipolilor lui Isus: urgența bucuriei, care este bucurie a Evangheliei, bucurie a iubirii, experiență bucuroasă a comuniunii cu Domnul Isus.

Cunoaștem reproșurile adresate nouă creștinilor îndeosebi de Friedrich Nietsche la începutul secolului trecut, cu privire la fața noastră care adesea apare tristă, obosită, deprimată, astenică și chiar cinică. Suntem striviți de povara preceptelor, în contradicție profundă cu mesajul Evangheliei care este "veste bună", veste care ar trebui să trezească bucurie și exultanță: bucuria care se naște dintr-o întâlnire care dă sens existenței; bucuria descoperirii unei comori incalculabile; bucuria eliberării, a plinătății de viață pe care Domnul o oferă celui care primește iubirea sa, care niciodată nu trebuie să fie meritată. Din păcate, creștinii uită că bucuria este o poruncă apostolică, adresată de Paul Bisericii: "Bucurați-vă mereu în Domnul! Iarăși vă spun: bucurați-vă!" (Fil 4,4). Uită că bucuria este un exercițiu care trebuie făcut în lupta împotriva indiferenței, împotriva tristeții lumești; că bucuria este o confessio laudis care cântă acțiunea lui Dumnezeu în noi și în istorie; că bucuria este darul Celui Înviat pe care nimic și nimeni nu-l poate răpi (cf. In 15,11; 16,20-22). Este semnificativ că deja Paul al VI-lea a avut îndrăzneala de a scrie o exortație apostolică intitulată Gaudete in Domino (1975), cerând creștinilor ca viața lor să fie capabilă să arate bucuria credinței, a speranței și a iubirii care locuiesc în inimile lor.

Așadar Francisc subliniază că drumul sfințeniei trebuie să fie marcat înainte de toate de bucurie, acea bucurie "rod al Duhului" (Gal 5,22), care a fost manifestată de sfinți în viața lor și a fost veste bună pentru frații lor și surorile lor. Da, noi, discipoli și discipole ai lui Isus pe căile lumii, suntem înconjurați de o mulțime de martori (cf. Evr 12,1), nu suntem singuri, ci suntem cufundați într-o comuniune de viață, de sentimente și de rugăciune care ne face prieteni ai lui Dumnezeu, împreună.

În cadrul acestei viziuni despre marea ceată de martori, papa Francisc amintește că vocația la sfințenie este adresată tuturor creștinilor și că, fiind siguri de această chemare universală, ar trebui să fim capabili să facem discernământul "sfinților de la ușa vecină", pe care eventual îi întâlnim la același etaj, la locul de muncă sau pe străzi: sfinți zilnici, bărbați și femei care, în simplitatea unei vieți care nu apare și nu se impune, totuși au trăsături în comuniune cu Isus și sunt, chiar cu toate limitele și slăbiciunile umane, conform Lui, ajungând să fie cu viața lor o reflexia a prezenței lui Dumnezeu în mijlocul nostru. Anonimi, necunoscuți de oameni, ignorați de puterile din această lume, sunt adevărați discipoli ai lui Isus, în urmarea sa.

Timp de secole, Biserica a proclamat ca sfinți papi, episcopi, preoți, monahi și călugări, dar mult mai mulți au fost sfinți: creștini simpli, tați și mame care au cunoscut meseria dură de a trăi, au trăit cu fidelitate iubirea, au știut să primească rodul iubirii lor, copiii, și i-au crescut cu grijă și atenție; săraci care au trebuit să muncească pentru a hrăni familiile lor; asupriți pentru că nu aveau glas dar nu s-au plecat în fața nedreptății și a violenței; bolnavi și cei din urmă care au cunoscut mai ales truda și suferința... În ultimul secol s-a simțit în Biserică această sete de sfințenie "obișnuită" și o întreagă etapă de literatură catolică, îndeosebi în Franța (Mal?gue, Mauriac, Bernanos, Green), au încercat să o facă mai elocventă în relatarea vieților unor simpli creștini: sfințenie reală, trăită în mod obișnuit, eroic în perseverență și în umilință, nu în acțiuni extraordinare.

Sfinții - spuneau părinții pustiului - nu sunt cei care fac minuni sau învie morții, ci aceia care se recunosc păcătoși și cerșesc de la Dumnezeu milostivirea sa, încercând să trăiască în iubire. Există un episod în tradiția părinților pustiului care ilustrează bine sfințenia indicată de Francisc. Se relatează că Antonie, părintele monahilor, după decenii de asceză și de luptă spirituală a avut o viziune:

Într-o zi, abba Antonie se ruga în chilia sa și a ajuns la el o voce care a spus: "Antonie, încă n-ai ajuns la măsura acelui cizmar din Alexandria". Bătrânul s-a sculat dis de dimineață, a luat în mână toiagul său și a mers să-l viziteze pe cizmar. A intrat, l-a îmbrățișat, s-a așezat lângă el și i-a spus: "Frate, spune-mi ce faci". Și el a răspuns: "Nu știu ce fac bine, abba. Pur și simplu, dimineața, când mă trezesc și merg la muncă, îmi spun că toți locuitorii din acest oraș, de la cel mai mic la cel mai mare, vor intra în Împărăție din cauza faptelor lor de dreptate, numai eu voi primi pedeapsă pentru păcatele mele. Și din nou, seara, înainte de a merge la culcare, îmi repet același lucru". La aceste cuvinte bătrânul a spus: "Cu adevărat, ca un bun aurar care este așezat și lucrează în pace în casa sa, tu ai moștenit împărăția cerurilor; eu în schimb, care nu am discernământ, chiar dacă locuiesc mereu în pustiu, nu am ajuns la tine" (Vorbe ale părinților pustiului, Serie anonimă, Nau 490).

Iată "sfințenia de la poarta vecină", sfințenia posibilă pentru toți cei care nu refuză harul Domnului, mereu prevenitor și nemeritat. Această sfințenie, ca aceea a celui care își dedică viața pentru alții sau își pierde viața pentru cauza credinței sale în Cristos, trece cu siguranță granițele Bisericii: este ecumenism al sângelui celor care, deși în cadrul unor confesiuni diferite, devin martiri pentru cauza lui Cristos; este mărturie de gratuitate și de umanitate dată tuturor și din partea celui care nu este creștin dar și-a dedicat întreaga sa viață pentru binele comun și pentru slujirea celuilalt. Această sfințenie este trăită pe atâtea căi diferite, deoarece "viața divină se comunică unora într-un mod și altora într-un alt mod" (nr. 11); pentru că, dacă chemarea la sfințenie este adresată tuturor, Dumnezeu îi dăruiește fiecăruia un dar deosebit și fiecăruia îi revine "drumul său", "calea sa" spre Împărăție: nu izolat, niciodată fără ceilalți, ci făcând ascultare față de propriul trup, față de propria istorie, față de propria situare în lume și în Biserică, față de propria conștiință. În creștini mereu acționează harul baptismal, dar niciodată în omologare, niciodată cerând o imitare, ci cerând numai urmarea Domnului Isus oriunde merge El (cf. Ap 14,4), în așa fel încât să fim cufundați în moartea sa pentru a învia cu El la viață nouă (cf. Rom 6,4; Col 2,12), în sfințenia pe care Dumnezeu o dăruiește fiilor săi.

Chemarea la sfințenie - să fim atenți - nu înseamnă aplatizare, viață în lâncezeală, ci chemare la caritate, la iubirea trăită pe deplin: și pentru iubire nu există măsură! În această privință papa Francisc poate să fie rău interpretat, deoarece viziunea sa foarte umană despre sfânt nu corespunde canoanelor prezente în tradiție sau modelelor clasice ale hagiografiei și devoțiunii. Într-adevăr, Francisc nu privilegiază nicio cale de sfințenie, ci cere cu putere să fie recunoscută și în vieți care nu ies în evidență, nu se impun și nu par să aibă nimic extraordinar sau eroic. Din partea celui care încă crede că nu există căi instituționale sau benzi privilegiate marcate de caritate perfectă - așa cum se spunea despre viața călugărească - această viziune despre sfințenie nu poate să fie înțeleasă în adevărul său: aceea care recunoaște că sfinții sunt toți păcătoși, că nu există persoane perfecte, super-oameni, și că Dumnezeu poate umple cu harul său pe păcătosul căit mai mult decât pe cel care respectă legea fiind mândru de sine însuși. Sfinții nu sunt aristocrația spiritului, ci "mulțimile" pentru care Isus și-a vărsat sângele, care au răspuns la iubirea lui Dumnezeu crezând și trăind iubirea!

Sfințenia trebuie să fie căutată în viața zilnică, nu inspirată din modele ideale, abstracte, supraumane și relatată ca perfecțiune obținută. Fiecare are un drum propriu pentru sfințenie, drum trasat de Domnul și care poate să fie parcurs și în mijlocul imperfecțiunilor și căderilor, dar drum luminat și făcut să fie parcurs de harul Domnului.

A înțeles bine asta tânărul Angelo Roncalli, devenit apoi papa Ioan al XXIII-lea, când în Jurnalul sufletului scria la 16 ianuarie 1903, la 22 de ani: "Ajungând să ating cu mâna m-am convins de un lucru: și anume că este conceptul pe care mi l-am format despre sfințenia aplicată mie însumi. În fiecare acțiune a mea, în micile lipsuri simțite imediat, îmi aduceam aminte de imaginea vreunui sfânt pe care îmi propuneam să-l imit în toate lucrurile mici, așa cum un pictor copie exact un tablou al lui Raffaello. (...) Însă se întâmpla că eu nu ajungeam niciodată să obțin ceea ce îmi imaginasem că pot să fac și mă nelinișteam. (...) Eu nu sunt sfântul Alois, nici nu trebuie să mă sfințesc exact așa cum a făcut el, ci așa cum o comportă ființa mea diferită, caracterul meu, condițiile mele diferite". Și Francisc anunță aceste cuvinte afirmând: "Dumnezeu nu vrea pentru toate sufletele una și aceeași perfecțiune!".

În fiecare cale de sfințenie ceea ce este determinantă este iubirea față de alții, iubirea față de aproapele, caritatea pe care unul o trăiește față de fratele pe care-l vede și nu aceea pe care se laudă că trăiește față de Dumnezeu pe care nu-l vede (cf. 1In 4,20). Viața creștinului trebuie să cunoască și să exercite tăcerea și contemplația, dar nu ca scutire de truda de a trăi, nu ca fugă de frați și de surori, nu ca refugiu într-o gnoză spiritualistă, nu ca privilegiu față de condiția săracilor și a oamenilor care trăiesc muncind și trudind. Trebuie să ne punem în mod serios o întrebare: "O anumită viață, definită contemplativă și declarată meritorie, n-a fost uneori o evadare din istorie și din condiția umană?". Spiritualitatea creștină - și acest lucru astăzi trebuie afirmat cu putere - nu poate să aibă ca obiectiv ultim pacea interioară, cu atât mai puțin bună-starea cu noi înșine, ci iubirea față de alții, caritatea trăită zilnic și concret.

Când pontiful, în capitolul al doilea al exortației, avertizează cu privire la riscurile gnosticismului și pelagianismului, cere mai ales să se adere la realismul creștin al Evangheliei și nu la canoane de spiritualitate care oricum trebuie supuse evaluării Evangheliei însăși. Nu cunoașterea intelectuală sau spiritualistă mântuiește și nici încrederea în propria voință, în propriile fapte, în îndeplinirea exactă a legilor, preceptelor și metodelor indicate de multele spiritualități: numai iubirea lui Dumnezeu mântuiește! Așa încât, "și atunci când existența vreunuia a fost un dezastru, și atunci când îl vedem distrus de vicii și de dependențe, Dumnezeu este prezent în viața sa" (nr. 42). Da, pentru că harul, iubirea gratuită a lui Dumnezeu, Duh care iartă păcatele, acționează mereu, și în moduri pe care noi nu le cunoaștem și în afara granițelor pe care noi le trasăm. Într-adevăr - așa cum afirmă sfântul Augustin - Dumnezeu invită fiecare persoană să facă ceea ce poate și să ceară ceea ce nu poate (cf. nr. 49) pe calea urmării Domnului. De fapt, mântuirea vine numai de la Domnul și fiecare ființă umană, fiecare creștin, "recunoaște că este lipsit de adevărata dreptate și că este justificat numai prin credința în Cristos" (nr. 52).

Acesta este mesajul cel mai nou al exortației apostolice despre chemarea la sfințenie, care este totuși afirmare a mesajului veșnic al Evangheliei: "Cel care îl iubește pe altul a împlinit deja Legea" (Rom 13,8) și "toată Legea este împlinită într-o singură poruncă: «Să-l iubești pe aproapele tău ca pe tine însuți» (Lev 19,18)" (Gal 5,14).

În centrul exortației, în capitolul al treilea, papa schițează fața lui Isus, fața primului destinatar al fericirilor, pentru că tocmai El e cel care le-a trăit pe deplin, scoțând din această experiență autoritatea, exousia în proclamarea lor. Pentru Francisc fericirile sunt ilustrare a sfințeniei creștine (cf. nr. 63), sunt proclamare a fericirii, a beatitudinii pe care discipolul lui Isus o cunoaște trăindu-le și arătând astfel trăsăturile sfințeniei.

Pontiful comentează cele opt fericiri în versiunea lui Matei (cf. Mt 5,3-12). Cuvintele sale nu vor să fie ultimele și nici singura interpretare a acestui text care în fiecare secol a inspirat comentarii, de la părinții Bisericii la comentatorii din zilele noastre. În această ilustrare a fericirilor se simte spiritualitatea sa ignațiană și putea să fie altfel. Pe de altă parte, această exortație este rodul întregii sale vieți spirituale, trăite într-un timp precis, inspirate dintr-o spiritualitate precisă și într-o țară care este a sa. Așadar noi percepem în cuvintele sale o urmă de lectură a fericirilor printre multele parcurse, mărturisite și puse în scris de alți numeroși martori ai lui Cristos. Pe papa nu-l interesează să fie citite fericirile numai în optica sa, ci mai degrabă să nu se uite această vestire așa de decisivă și rezumativă a trăsăturilor cerute de urmarea lui Isus. Este semnificativ că la predica de pe munte este alăturată predica Domnului despre judecata universală (cf. Mt 25,31-46), în care mântuirea este decisă de comportamentul avut de creștin în istorie, în fața fratelui și a surorii aflați în nevoie. Tocmai în cel flămând, în cel însetat, în străin, în cel care este gol, în cel bolnav și în cel închis Cristos trebuie căutat, contemplat, iubit și slujit. Creștinul este chemat să citească paginile fericirilor și ale judecății primindu-le sine glossa, fără a le îndulci, ci considerându-le ilustrare a milostivirii necesare care trebuie trăită și practicată precum "inima pulsantă a Evangheliei" (nr. 97).

Sfințenia creștină nu este o acțiune personală de trăit și de dus la plinătate numai în fața lui Dumnezeu, ci este sfințenie care în practica fraternității umane descoperă și mărturisește paternitatea lui Dumnezeu. Fără ceilalți niciodată nu este posibil un drum spre Dumnezeu; fără ceilalți niciodată nu este posibilă comuniunea cu Cristos; fără ceilalți niciodată nu putem fi mișcați de Duhul Sfânt. Dimpotrivă, tocmai iubirea față de aproapele poate mărturisi prezența iubirii față de Dumnezeu, deoarece a-l iubi pe Dumnezeu înseamnă absolut a împlini porunca sa, care este iubirea față de aproapele. Un sfânt care nu-i cunoaște pe săraci, care nu se simte solidar cu cei din urmă, care nu trăiește compasiunea cu cei suferinzi, este o minciună (pseudos) de sfințenie. Va putea să fie un om ascetic, un care respectă practici religioase și spirituale, dar nu va fi un discipol al lui Isus, așadar nu va fi un creștin.

Știm asta: săracii nu sunt frumoși, străinii ne pot provoca frică și ne complică viața, bolnavii adesea sunt insistenți și pretențioși, deranjând astfel cotidianitatea noastră, însă aceștia sunt "carnea lui Cristos", sunt primul său sacrament în lume. Idealul de sfințenie creștină nu ignoră nedreptatea care este în lume, nu trece pe lângă victimele puterii și violenței, nu revendică ci știe să discearnă pe cel sărac și pe cel nevoiaș (cf. Ps 40 [41],2 conform Septuagintei), știe să se îngrijească, știe să asume apărarea lor și responsabilitatea eliberării de asupririle lor. Acesta este cultul plăcut Dumnezeului lui Isus, pentru că El nu vrea ofrande și jertfe, ci vrea ca viața noastră să fie dedicată și oferită pentru alții (cf. Rom 12,1), vrea milostivirea și discernământul prezenței sale în frații noștri și în surorile noastre (cf. Os 6,6).

După această ilustrare a centralității mesajului fericirilor și a amintirii judecății lui Dumnezeu cu privire la acțiunea noastră în istorie, în capitolul al patrulea papa Francisc indică anumite caracteristici ale sfințeniei în lumea de astăzi. El evidențiază cinci manifestări ale iubirii creștine, pentru a le reaminti celor care cred în Isus Cristos acelea care par urgențe simțite mai ales astăzi. Din acest capitol trebuie subliniat înainte de toate apelul la credință, credința care este desigur un dar al lui Dumnezeu însă mereu trebuie cerut, păstrat și reînnoit în viața creștină. Cine are credință (pistis), adeziune la Domnul, poate să devină credibil (pistos) în fața altora și astfel să mărturisească fidelitatea lui Dumnezeu care nu dispare niciodată.

O altă urgență indicată - așa cum se spunea deja la început - este aceea a bucuriei: pontiful chiar vorbește despre importanța simțului umorismului, pentru că "a fi creștini este «bucurie în Duhul Sfânt» (Rom 14,17)" (nr. 122), deoarece bucuria vorbește despre proximitatea fidelă a lui Dumnezeu, despre iubirea sa, despre săvârșirea de minunății în viața fiecăruia și în istoria umanității. Desigur, nu este vorba despre bucuria lumească, individualistă și fără ceilalți, ci despre bucuria comuniunii (cf. nr. 128).

Apoi nu putea lipsi urgența lui parrhesia care este așa de mult la inima lui Francisc: parrhesia ca lipsă de frică, așadar îndrăzneala credinței; parrhesia ca libertate trăită pentru a nu cădea sub povara Legii; parrhesia ca o convingere tare care învinge orice lipsă de fervoare, orice ezitare și orice paralizie față de lucrurile noi pe care Dumnezeu ni le pregătește și ni le oferă (cf. Is 43,19). Parrhesia este victoria asupra sindromului lui Iona, profetul ispitit de frică, neîncredere și gelozie față de propria identitate, ezitant în primirea milostivirii lui Dumnezeu și de aceea înclinat spre o slujire de condamnare a omenirii sărmane și a tuturor creaturilor, de care Dumnezeu are compasiune.

Papa insistă apoi în mod deosebit pe urgența unei sfințenii comunitare, adică a unui drum comunitar care trebuie parcurs mereu împreună, cu alții și niciodată singuri. Trebuie mărturisit că venim din secole în care spiritualitatea a fost adesea trăită în mod individualist, fără ca să se schițeze pentru discipol orizontul comunitar. Este semnificativ că pontiful citează ca exemple apropiate de noi numai sfinți manifestați în martiriul din țările de misiune, până la cei șapte călugări trapiști din Algeria. Și totuși comunitatea, koinonia creștină, este locul în care se trăiește experiența lui Cristos înviat, se primește darul Duhului Sfânt, Duh al unității și al diversităților reconciliate, se cunoaște practica esențială a poruncii noi date de Isus discipolilor săi (cf. In 13,34; 15,12) și indicată ca unic semn al calității creștine a discipolilor săi (cf. In 13,35).

Comunitatea familială sau călugărească nu este un accident în viața creștină: este forma urmării lui Cristos, care a voit să trăiască vocația sa într-o viață comunitară de bărbați și femei discipole și care a indicat comunitatea familială ca narațiune a alianței fidele a lui Dumnezeu cu poporul său. A trăi în comunitate cere exercițiul unei iubiri sincere, zilnice, concrete, nu ideale ci capabile să primească dificultățile, tensiunile, conflictele și să le depășească în comuniunea pe care Duhul o edifică mereu. Așadar, nu individualismului spiritual, ispită atât de prezentă astăzi pentru că individualismul cultural dominant inspiră din păcate, în spiritualitate și în presupuse căi de sfințenie, atitudini care nu sunt conforme cu koinonia, cu comuniunea care este Dumnezeu însuși și pe care Isus a voit să ne-o relateze și s-o trăiască în mijlocul nostru.

Este în sfârșit urgența rugăciunii, adică a sta în prezența lui Dumnezeu, ascultarea cuvântului său, a-i spune tu Domnului pentru a-i spune pur și simplu "amin" și pentru a-l invoca pe Duhul său Sfânt și milostivirea sa. Fără rugăciune, elocvența credinței (cf. Iac 5,15), credința însăși nu trăiește ci ajunge să moară.

Ultimul capitol, cel despre căile sfințirii, este dedicat la trei teme clasice pentru spiritualitatea creștină, teme centrale deja pentru părinții din deșert și de atunci reînnoite și reactualizate mereu. Înainte de toate lupta spirituală, lupta împotriva ispitelor diavolului. Viața este o luptă (cf. Iob 7,1) și viața creștină este luptă nu împotriva cărnii și sângelui ci împotriva puterilor idolatrice alienante, care ne seduc și ne fac sclavi (cf. Ef 6,12). Este luptă al cărei protagonist rămâne Domnul, pe care îl putem invoca astfel: "În lupta mea fii tu cel care luptă!" (Ps 43,1; 119,154). Este o luptă în care se poate experimenta bucuria datorită prezenței Domnului care nu ne abandonează ispitei ci o învinge în noi și ne face părtași de supunerea diavolului pe care El îl face să se retragă. Diavolul este o putere, diavolul este dezbinătorul, Satana este acuzatorul, este principele acestei lumi, dar în credință știm că Isus l-a învins pentru totdeauna. Însă diavolul este încă activ și nu trebuie să credem în prezența sa, pentru că o experimentăm în ispite, dar putem fi siguri că Domnul Isus îl învinge mereu în noi și că harul ne eliberează de puterea sa întunecată și alienantă.

Această luptă cere vigilență. "Cine este creștinul?", se întreba sfântul Vasile. Și răspundea: "Cel care are un spirit vigilent". Pe calea sfințeniei răsună apelurile repetate ale lui Isus: "Vegheați, vegheați". Trebuie să rămânem treji, să nu cedăm în fața zăpăcirii spirituale, să nu obișnuim niciodată cu căderile, ci să primim mereu Cuvântul lui Dumnezeu care împiedică inima noastră să devină bătătorită, împietrită, insensibilă față de voința Domnului și deci pradă corupției spirituale.

Ultima urgență a vieții spirituale dar și în viața Bisericii astăzi, așa cum papa adesea avertizează și subliniază, este discernământul. Discernământul este acea operațiune care vine de la Duhul Sfânt, care se altoiește în spiritul nostru uman permițându-ne să percepem, să judecăm și să facem ceea ce este după voința Domnului, așadar este binele nostru, și ceea ce în schimb contrazice viața bună, frumoasă și fericită a creștinului. Discernământul este o temă foarte explorată, încă de Origene și de părinții din deșert, apoi de părinții Bisericii nedespărțite și de tradițiile spirituale din Orient și din Occident. Sfântul Ignațiu de Loyola a făcut din el un punct central al drumului spiritual trăit și apoi trasat pentru discipolii săi și i-a furnizat o interpretare proprie, care însă nu epuizează bogăția meditației ecleziale despre această temă. Desigur, papa Francisc, ca iezuit, se referă mai ales la această tradiție primită de el, dar nu vrea ca să se uite toată doctrina spirituală a părinților în această privință, mult mai variată și bogată, care definește discernământul ca mama tuturor virtuților, darul și exercițiul decisiv pentru drumul de urmare a lui Cristos spre Împărăție.

În orice caz, discernământul este unul dintre cele șapte daruri ale Duhului Sfânt, esențial în viața spirituală creștină, pentru că ne permite să-l ascultăm pe Domnul și nu pe noi înșine și cu atât mai puțin impulsurile care vin de la diavol. Discernământul ne permite să judecăm cu privirea lui Dumnezeu ceea ce este bine și ceea ce este rău, ne dă posibilitatea de a vedea semnele timpurilor și ale locurilor, cu scopul de a trăi astăzi urmarea lui Cristos în compania oamenilor și în comuniunea Bisericii.

Acestea sunt numai idei, indicații oferite Bisericii cu noi accente și cu insistență deosebită. Însă exortația trebuie citită și remeditată ca un dar care ne face să înțelegem că nu "ne facem sfinți", ci Domnul ne face sfinți în milostivirea sa infinită, dacă noi primim ca dar gratuit iubirea sa amabilă și niciodată de meritat.

(După L'Osservatore Romano, 29 mai 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat