Bartolomeu în Vatican: o agendă comună împotriva individualismului
De Salvatore Cernuzio
"Bună ziua, Sanctitate". "Bună ziua, văd că vă simțiți bine". Între Francisc și Bartolomeu sunt puține actele de politețe, gesturile sunt cele ale doi frați care se reîntâlnesc după un anumit timp: zâmbetele, o îmbrățișare, glumele confidențiale cu privire la condițiile de sănătate ale patriarhului internat la 6 mai 2018 în American Hospital din Constantinopol din cauza amețelilor, probabil cauzate de leșin.
Feeling-ul dintre papa și primatul ortodox, succesori ai apostolilor Petru și Andrei, s-a stabilită de mult înainte de întâlnirea privată din această dimineață din Vatican, unde patriarhul participă la conferința internațională "Noi politici și stiluri de viață în era digitală", promovată de Fundația Centesimus Annus pro Pontifice pentru cei 25 de ani de viață ai săi. Încă de la liturghia de început al pontificatului din 19 martie 2013 - prima dată a unui patriarh ortodox în piața "Sfântul Petru" - trecând prin întâlnirile, istorice, de la Ierusalim, Istanbul, Assisi, Roma, până la călătoria de la Lesbo printre refugiații din lagărul Moira, Francisc și Bartolomeu au împărtășit etape de neuitat ale slujirii lor, semnând la 1 septembrie 2017 și un mesaj comun pentru Ziua Mondială a Creației, preocupare comună a ambilor lideri religioși.
Întâlnirea din această dimineață are loc în Sala Bibliotecii din Palatul Apostolic, unde cei doi dialoghează timp de circa 25 de minute. Timpii sunt scurți și patriarhul - care miercuri a trăit un moment ecumenic mergând în bazilica celor "Doisprezece Apostoli" pentru a venera relicvele sfinților Filip și Iacob - la 10.30 trebuie să deschidă sesiunea conferinței Centesimus Annus care, după două zile de lucrări în Palatul Cancelariei din Roma, se desfășoară în Vatican în prezența cardinalului secretar de stat, Pietro Parolin.
Papa și patriarhul se salută în fața jurnaliștilor și fotografilor în "Sala del Tronetto"; primele minute sunt dedicate întocmai întrebărilor cu privire la condițiile de sănătate ale liderului ortodox. Care îi vorbește pontifului și despre colaboratorii săi cei mai apropiați. La sfârșitul colocviului are loc obișnuitul schimb de daruri. Bartolomeu îi aduce pontifului o mică imagine a Sfintei Fecioare Maria cu Pruncul Isus, o icoană a sfântului Francisc, patron al papei argentinian, și o carte despre Patriarhia de Constantinopol. După aceea un alt mic dar, semn al unui afect care merge dincolo de formalism: o cutie de ciocolată. Francisc zâmbește și glumește când o primește, apoi răsplătește cu un dar special, care n-a fost dat niciodată unui oaspete înainte: recenta exortație apostolică Gaudete et exsultate despre tema sfințeniei în viața zilnică. Bergoglio semnează în fața prietenului patriarh și lasă, împreună cu exortația, și o reproducere a Porții Sfinte în bronz.
După ce s-a terminat întâlnirea cu papa - pe care-l va revedea la 12.30 la audiența cu membrii de la "Centesimus Annus" - Bartolomeu merge în Sala Regia pentru a rosti intervenția sa lungă (toată în engleză) despre tema "O agendă creștină comună pentru Binele Comun". Liber, relatează că l-a vizitate, ieri după-amiază, pe Benedict al XVI-lea în mănăstirea Mater Ecclesiae: "O mare bucurie", spune el, și după aceea dezvoltă reflecția sa pornind de la enciclica lui Ioan Paul al II-lea care dă numele Fundației, Centesimus Annus, semnată de papa polonez la 1 mai 1991 la centenarul enciclicei Rerum novarum.
"Ceea ce este cu adevărat creștin este în mod esențial social", începe Bartolomeu, "credința nu este limitată numai la «suflet», fără niciun interes față de dimensiunea socială, ci desfășoară mai degrabă și un rol fundamental la nivel de societate. Bisericile noastre au păstrat valori înalte, un prețios patrimoniu spiritual și moral și o profundă cunoaștere antropologică. Biserica din Roma are o învățătură socială sistematică, ce conține soluții la probleme dificile în spiritul principiilor respectării persoanei, al solidarității, al subsidiarității și al binelui comun", spune el.
Pe baza acestor principii și a diferitelor modele dezvoltate, primatul ortodox reafirmă urgența din partea Bisericilor catolică și ortodoxă de "a înfrunta provocările sociale și de a proteja demnitatea umană". Și pentru că, subliniază el, nu se poate ignora "imensa criză de solidaritate" care distruge astăzi omenirea și care merge în același pas cu nenumăratele problematici economice și sociale care lovesc direct "existența" omului.
De aici se naște necesitatea "unei agende creștine comune pentru binele comun", al cărei principiu de bază este că fiecare are nevoie de celălalt. Ca oameni, ca Biserică. "Nimeni nu poate înfrunta singur", spune Bartolomeu, provocările care marchează contemporaneitatea, la nivel economic și social înainte de toate, dar și în domeniul politicii, ecologiei, științei și tehnologiei. Mai ales asupra acestui ultim punct se oprește patriarhul de Constantinopol neascunzând "preocuparea" sa în fața unei anumite "autonomii" față de "nevoile vitale ale ființei umane" și față de faptul că, în pofida numeroaselor apeluri, se continuă să se producă "teribile arme de distrugere în masă" care înspăimântă cu privire la "riscul unui război nuclear".
"Progresul rapid al științei și tehnologiei, împreună cu consecințele sale benefice, duce și la rezultate care nu promovează o cultură a solidarității", afirmă de fapt patriarhul. "Tehnologia nu mai este în slujba omului, ci este în schimb principala sa forță motrice, care cere ascultare completă, în afară de a impune propriile principii asupra tuturor aspectelor vieții. Mijloacele omniprezente de comunicație electronice nu răspândesc pur și simplu informații, ci transmit și valori - valorile lor - și remodelează opiniile noastre cu privire la semnificația vieții, conduc nevoile noastre, creând astfel nevoi artificiale și deschid calea spre un viitor care este denumit de ele".
Aceste cuceriri tehnologice au "fascinația" lor, așa încât în opinia comună se identifică progresul cu progresul tehnologic. "Adorăm tehnologia și simbolul său cel mai înalt, computerul, ca pe dumnezeul nostru, și în același timp așteptăm să primim toate binefacerile noastre: bucurie, comunicare, progres, informații, loc de muncă, etc. Homo faber devine homo fabricatus - subliniază Bartolomeu -. De fapt, înfruntăm un prisos de probleme care nu sunt de natură tehnologică și nu pot să fie rezolvate printr-o acumulare de informații ulterioare. Nedreptatea socială, divorțurile, violențele, crimele, singurătatea, fanatismul și ciocnirea de civilizații nu sunt cauzate de lipsa de informați și tehnologii. Vedem că unele dintre aceste probleme cresc efectiv în același pas cu progresul tehnologic al societății".
În fața acestei panorame complexe, "avem nevoie unul de altul", reafirmă Bartolomeu, adică avem nevoie de "o mobilizare comună, de eforturi comune și obiective comune". În acest sens este crucială "contribuția Bisericilor noastre" care, promovând "conținutul social al Evangheliei", fac zid împotriva nedreptăților și puterilor "care amenință coeziunea socială". Tocmai acesta este punctul, "coeziunea socială", afirmă patriarhul; aceea propagată de Declarația Universală a Drepturilor Umane, semnată în 1948, definită "firul Ariadnei" în cadrul "labirintului pluralismului contemporan".
După șaptezeci de ani de la acel document important pare în schimb că domină un "individualism" care se răspândește, format din cuvinte cheie precum "eu", "eu însumi", "al meu", "autonomie", "autorealizare", "auto-admirație". "Una dintre cele mai periculoase tendințe contemporane pentru o cultură a solidarității este individualismul, auto-idolatria și auto-închiderea în autosuficiența egoistă, care creează vârtejuri între persoane", afirmă primatul ecumenic. "În Occident, explozia de cunoaștere și informație favorizează dezinteresul față de celelalte persoane, precum și un spirit de individualism și zeificare a proprietății; în timp ce, în alte regiuni ale lumii, tehnologia coexistă cu ușurință cu nedreptatea socială și fundamentalismul religios", adaugă el.
Și conclude îndemnând să ne ridicăm privirea și să țintim la realizarea unei "comunități de persoane" în care "mintea și inima, credința și cunoașterea, libertatea și iubirea, individul și societatea, ființa umană și ansamblul creației sunt reconciliați".
(După Vatican Insider, 26 mai 2018)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.