|
Iată procesul verbal secret al întâlnirii dintre Paul al VI-lea și Lefebvre De Andrea Tornielii "Probabil că a fost ceva nepotrivit în cuvintele mele, în scrierile mele; dar n-am voit niciodată să ajung la persoana dumneavoastră, n-am avut niciodată această intenție... Eu nu pot să înțeleg cum dintr-o dată sunt condamnat că formez preoți care ascultă de sfânta tradiție a sfintei Biserici". "Nu este adevărat. Vi s-a spus și vi s-a scris de atâtea ori că dumneavoastră greșeați și pentru ce greșeați. Dumneavoastră n-ați voit să ascultați niciodată... Dumneavoastră ați spus asta și ați scris asta. Că aș fi un papă modernist. Aplicând un Conciliu Ecumenic, eu aș fi trădat Biserica. Dumneavoastră înțelegeți că, dacă ar fi așa, ar trebui să-mi dau demisia; și v-aș invita pe dumneavoastră să luați locul meu ca să conduceți Biserica". Este un document dramatic, transcris la mașina de scris în limba italiană cu adăugiri în limba franceză. Papa Montini, la 11 septembrie 1976 l-a primit la Castel Gandolfo pe arhiepiscopul francez Marcel Lefebvre, conducător al Fraternității "Sfântul Pius al X-lea" și mare contestator al Conciliului. Verbalizatorul de excepție, pe care Paul al VI-lea l-a voit prezent la audiență împreună cu secretarul său particular părintele Pasquale Macchi, era substitutul de la secretariatul de stat Giovanni Benelli (care după câteva luni avea să fie promovat arhiepiscop de Firenze și creat cardinal): un asistent de excepție, care cu zece ani înainte fusese pro-nunțiu în Senegal, unde cu puțini ani mai înainte fusese episcop misionar prelatul francez. Transcrierea acelui colocviu - dintre papa care dusese la capăt Conciliul și promulgase reforma liturgică, și episcopul rebel care sfida autoritatea pontifului - este publicată acum în cartea "Barca lui Paul" scrisă de regentul Casei Pontificale, părintele Leonardo Sapienza. Înainte de a trata textele importante ale colocviului merită să amintim că Giovanni Battista Montini și Marcel Lefebvre se cunoșteau de mult timp. În arhivele diecezei de Milanoi există o scrisoare adresată de prelatul francez arhiepiscopului ambrozian de atunci referitoare la problemele misionare ale episcopatului african. Montini a răspuns "felicitând acțiunea apostolică" a lui Lefebvre. În afară de asta, atât cardinalul Montini cât și Lefebvre luaseră parte la lucrările Comisiei centrale pregătitoare a conciliului. În timpul Conciliului al II-lea din Vatican, Lefebvre este unul dintre protagoniștii minorității conservatoare adunată în jurul lui coetus internationalis patrum. Este în prima line în lupta împotriva colegialității, în a cere condamnarea comunismului și în lupta îndârjită împotriva libertății religioase, drepte pe care Conciliul îl va stabili cu declarația Dignitatis humanae. Însă trebuie amintit că arhiepiscopul francez pusese semnătura sa sub Constituția conciliară despre liturgie dar și sub însăși declarația despre libertatea religioasă. Așa cum trebuie amintit că Lefebvre a celebrat liturghia din 1965, care conținea primele reforme experimentale introduse de consilium condus de cardinalul Giacomo Lercaro și de părintele de atunci Annibale Bugnini. După ce a părăsit funcția de superior al congregației sale, Lefebvre întemeiază în 1970 Fraternitatea sacerdotală "Sfântul Pius al X-lea", cu un seminar propriu la Ecône, în dieceza elvețiană Friebourg și cu recunoașterea episcopului diecezan François Charri?re. Fraternitatea refuză să celebreze după noul liturghier roman și în 1974 arhiepiscopul definește "noutăți distrugătoare ale Bisericii" cele introduse de Conciliul al II-lea din Vatican. Pierre Mamie, episcopul care i-a succedat lui Charri?re, în acord strâns cu Conferința Episcopală Elvețiană și Vatican, retrage recunoașterea canonică seminarului din Ecône cerându-i închiderea. Sfântul Scaun încearcă să dialogheze cu Lefebvre: papa instituie o comisie pentru a asculta instanțele prelatului, din care fac parte cardinalii Garrone, prefect al educației catolice, John Joseph Wright, prefect al clerului, și Arturo Tabera Araoz, prefect al călugărilor. În 1975, Roma îi intimează lui Lefebvre să închidă seminarul din Ecône și să nu mai continue cu noi hirotoniri sacerdotale. De trei ori Paul al VI-lea îi scrie arhiepiscopului și trimite prelați de încredere să viziteze sediul tradiționaliștilor. Însă după același refuz, Lefebvre este suspendat a divinis, adică de la drepturile și obligațiile care derivă din preoție și episcopat. Nu mai poate celebra. Cu toate acestea, în august același an, prezidează totuși liturghia care îi fusese de acum interzisă în fața a zece mii de credincioși și a patru sute de jurnaliști, obținând o rezonanță mediatică enormă. În septembrie 1976, Lefebvre este primit în audiență de papa Montini la Castel Gandolfo. Întâlnirea, se citește în procesul verbal publicat acum, durează puțin mai mult de jumătate de oră, de la 10.27 la 11.05. Transcrierea dactiloscrisă umple opt pagini. "Sanctitatea Sa l-a însărcinat pe substitut să verbalizeze conversația sa cu mons. Lefebvre: dacă, în timpul colocviului, ar fi considerat oportună o intervenție a sa, i-ar fi amintit asta". Dar nu există urmă de intervenții ale lui Benelli. În pofida prezenței celor doi martori, substitutul și părintele Macchi, dialogul se desfășoară mereu între papa și Lefebvre, alternând italiana și franceza. "Sper să am în fața mea un frate, un fiu, un prieten. Din păcate, poziția luată de dumneavoastră este aceea a unui antipapă - începe Paul al VI-lea -. Ce trebuie să spun? Dumneavoastră n-ați permis nicio măsură în cuvinte, în fapte, în comportament. Nu ați refuzat să veniți la mine. Și eu voi fi fericit să pot rezolva un caz atât de greu. Voi asculta; și vă voi invita să reflectați. Știu că sunt un om sărac. Dar aici nu persoana este în joc: este papa. Și dumneavoastră l-ați judecat pe papa ca infidel față de credința a cărui garant suprem este el. Oare asta este prima dată în istorie că se întâmplă. Dumneavoastră ați spus lumii întregi că papa nu are credința, că nu crede, că este modernist, și așa mai departe. Da, trebuie să fiu umil. Dar dumneavoastră vă aflați într-o poziție teribilă. Îndepliniți acte, în fața lumii, de o gravitate extremă...". Lefebvre se apăr spunând că nu era intenția sa să atace persoana papei, admite: "Probabil că a fost ceva nepotrivit în cuvintele mele, în scrierile mele". Adaugă că nu este singur, ci are "cu el episcopi, preoți, numeroși credincioși". Afirmă că "situația în Biserica de după Conciliu" este "de așa natură încât noi nu mai știm ce să facem. Cu toate aceste schimbări ori noi riscăm să pierdem credința ori noi dăm impresia că nu ascultăm. Eu aș vrea să mă pun în genunchi și să accept totul; dar nu pot să merg împotriva conștiinței mele. Nu eu am creat o mișcare", credincioșii "sunt cei care nu acceptă această situație. Eu nu sunt conducătorul tradiționaliștilor... Eu mă comport exact așa cum făceam înainte de Conciliu. Eu nu pot să înțeleg cum dintr-o dată sunt condamnat pentru că formez preoți în ascultarea sfintei tradiții a sfintei Bisericii". Paul al VI-lea intervine pentru a dezminți: "Nu este adevărat. Vi s-a spus și vi s-a scris de multe ori că dumneavoastră greșeați și pentru ce greșeați. Dumneavoastră n-ați voit să ascultați niciodată. Continuați vă rog expunerea dumneavoastră". Lefebvre reia: "Mulți preoți și mulți credincioși cred că este dificil de acceptat tendințele care s-u făcut în ziua de după (sic! Așa apare în transcriere, nr) Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, asupra liturgiei, asupra libertății religioase, asupra formării preoților, asupra relațiilor Bisericii cu statele catolice, asupra relațiilor Bisericii cu protestanții. Nu se vede cum ceea ce se afirmă este conform cu Tradiția sănătoasă a Bisericii. Și, repet, nu sunt singur care gândesc asta. Există atâția oameni care gândesc așa. Oameni care se agață de mine și mă determină, adesea împotriva voinței mele, să nu-i las... La Lille, de exemplu, nu eu am voit să se facă acea manifestație...". "Dar ce spuneți?", îl întrerupe papa Montini. "Nu sunt eu... este televiziunea", bâlbâie Lefebvre pentru a se apăra. "Dar televiziunea - replică Paul al VI-lea, care se demonstrează bine informat despre toate - a transmis ceea ce ați spus dumneavoastră. Dumneavoastră sunteți cel care a vorbit, și în manieră foarte dură, împotriva papei". Arhiepiscopul francez reacționează dând vina pe jurnaliști: "Dumneavoastră știți asta, adesea jurnaliștii sunt cei care obligă să se vorbească... Și eu am dreptul să mă apăr. Cardinalii care m-au judecat la Roma m-au calomniat: și eu cred că am dreptul să spun că sunt calomnii... Eu nu mai știu ce să fac. Încerc să formez preoți conform credinței și în credință. Când privesc celelalte seminarii, sufăr teribil: situații inimaginabile. Și după aceea: călugării care poartă haina sunt condamnați sau disprețuiți de episcopi: în schimb cei care sunt apreciați sunt cei care trăiesc o viață secularizată, care se comportă ca oamenii din lume". Papa Montini afirmă: "Dar Noi nu aprobăm deloc aceste comportamente. În fiecare ne străduim cu mare trudă și cu egală tenacitate să eliminăm anumite abuzuri, neconforme cu legea actuală a Bisericii, care este cea a Conciliului și a Tradiției. Dacă dumneavoastră ați fi făcut efortul de a vedea, de a înțelege ceea ce fac și spun în fiecare zi, pentru a asigura Bisericii fidelitatea față de ieri și răspunderea față de azi și da față de mâine, n-ați fi ajuns la punctul dureros în care se află. Suntem primii care deplângem excesele. Suntem primii și cei mai grijulii să căutăm un remediu. Dar acest remediu nu poate să fie găsit într-o sfidare a autorității Bisericii. V-am scris asta în mod repetat. Dumneavoastră nu ați ținut cont de cuvintele mele". Lefebvre răspunde spunând că vrea să vorbească despre libertatea religioasă pentru că "ceea ce se citește în documentul conciliar este contrar la ceea ce au spus predecesorii săi". Papa spune că nu sunt teme de discutat în cursul unei audiențe, "dar - asigură el - iau notă de perplexitatea dumneavoastră: este atitudinea dumneavoastră împotriva Conciliului...". "Nu sunt împotriva Conciliului - îl întrerupe Lefebvre - ci sunt împotriva câtorva dintre textele sale". "Dacă nu sunteți împotriva Conciliului - reia Paul al VI-lea - trebuie să aderați la el, la toate documentele sale". Arhiepiscopul francez reia: "Trebuie ales între ceea ce a spus Conciliul și ceea ce au spus predecesorii dumneavoastră". Apoi Lefebvre îi adresează papei "o rugăciune. N-ar fi posibil să se prescrie ca episcopii să acorde, în biserici, o capelă în care oamenii să se poată ruga ca înainte de Conciliu? Astăzi se permite totul tuturor: de ce să nu ni se permită și nouă ceva?". Răspunde Paul al VI-lea: "Suntem o comunitate. Nu putem permite autonomii de comportament diferitelor părți". Lefebvre reia: "Conciliul admite pluralismul. Cerem ca acest principiu să ni se aplice și nouă. Dacă Sanctitatea Voastră ar face asta, totul ar fi rezolvat. Ar fi creștere a numărului de vocații. Aspiranții la preoție vor să fie formați în evlavia adevărată. Sanctitatea Voastră aveți în mâini soluția problemei...". Apoi arhiepiscopul tradiționalist francez se declară dispus ca vreunul de la Congregația pentru Călugări "să supravegheze seminarul meu", se declară gata să nu mai țină conferințe și să rămână în seminarul său "fără să mai iasă de acolo...". Paul al VI-lea îi amintește lui Lefebvre că episcopul Adam (Nestor Adam, episcop de Sion, nr) "a venit să-mi vorbească în numele Conferinței Episcopale Elvețiene, pentru a-mi spune că nu mai putea tolera activitatea dumneavoastră... Ce trebuie să fac? Încercați să reintrați în ordine. Cum puteți să vă considerați în comuniune cu Noi, când luați poziție împotriva Noastră, în fața lumii, pentru a ne acuza de infidelitate, de voință de distrugere a Bisericii?". "N-am avut niciodată această intenție...", se apără Lefebvre. Însă papa Montini răspunde: "Dumneavoastră ați spus asta și ați scris asta. Că aș fi un papă modernist. Aplicând un Conciliu Ecumenic, eu aș trăda Biserica. Dumneavoastră înțelegeți că, dacă ar fi așa, ar trebui să-mi dau demisia; și să vă invit pe dumneavoastră să luați locul meu ca să conduceți Biserica". Și Lefebvre: "Criza Bisericii există". Paul al VI-lea: "Suferim profund din această cauză. Dumneavoastră ați contribuit la agravarea ei cu neascultarea dumneavoastră solemnă, cu sfidarea dumneavoastră deschisă împotriva papei". Lefebvre răspunde: "Nu sunt judecat așa cum ar trebui". Montini răspunde: "Dreptul Canonic vă judecă. Ați constatat dumneavoastră scandalul și răul pe care l-ați făcut Bisericii? Sunteți conștient de asta? V-ați simți în ordine să mergeți, astfel, în fața lui Dumnezeu? Faceți o diagnoză a situației, o examinare a conștiinței și după aceea întrebați-vă, în fața lui Dumnezeu: ce trebuie să fac?". Arhiepiscopul propune: "Mie mi se pare că deschizând un pic evantaiul posibilităților de a face astăzi ceea ce se făcea în trecut, totul s-ar aranja. Aceasta ar fi soluția imediată. Așa cum am spus, eu nu sunt conducătorul unei mișcări. Sunt gata să rămân închis pentru totdeauna în seminarul meu. Oamenii iau contact cu preoții mei și rămân edificați. Sunt tineri care au simțul Bisericii: sunt respectați pe stradă, în metrou, peste tot. Ceilalți preoți nu mai poartă reverenda, nu mai spovedesc, nu se mai roagă. Și oamenii au ales: iată preoții pe care-i vrem". (Preoții formați de monseniorul Lefebvre, notează cel care transcrie). La acest punct Lefebvre îi cere papei care este la cunoștința faptului că există "cel puțin paisprezece canoane care sunt utilizate în Franța pentru rugăciunea euharistică". Paul al VI-lea răspunde: "Nu numai paisprezece, ci o sută... Există abuzuri; dar este mare binele adus de Conciliu. Nu vreau să justific totul; așa cum am spus încerc să corecteze acolo unde este necesar. Dar este obligatoriu, în același timp, a recunoaște că există, grație Conciliului, semne de recuperare spirituală viguroasă printre tineri, o creștere a simțului de responsabilitate printre credincioși, preoți, episcopi". Arhiepiscopul răspunde: "Nu spun că totul este negativ. Eu aș vrea să colaborez la edificarea Bisericii". Îi răspunde papa Montini: "Dar, cu siguranță, nu așa colaborați dumneavoastră la edificarea Bisericii. Dar sunteți conștient de ceea ce faceți? Sunteți conștient că mergeți direct împotriva Bisericii, a papei, a Conciliului Ecumenic? Cum vă puteți aroga dreptul de a judeca un Conciliu? Până la urmă, un Conciliu a cărui acte, în mare parte, au fost semnate și de dumneavoastră. Să ne rugăm și să reflectăm, subordonând totul lui Cristos și Bisericii sale. Și eu voi reflecta. Accept cu umilință reproșurile dumneavoastră. Eu sunt la sfârșitul vieții mele. Severitatea dumneavoastră este pentru mine o ocazie de reflecție. Veți consulta și oficiile mele, ca de exemplu Sfânta Congregație pentru Episcopi, etc. Sunt sigur că și dumneavoastră veți reflecta. Știți că am avut stimă față de dumneavoastră, că am recunoscut meritele dumneavoastră, că am fost în acord, la Conciliu, cu privire la multe probleme...". "Este adevărat", recunoaște Lefebvre. "Dumneavoastră veți înțelege - conclude Paul al VI-lea - că nu pot permite, și din motive pe care le-aș numi «personale», ca dumneavoastră să vă faceți vinovat de o schismă. Faceți o declarație publică, în care să fie retractate declarațiilor dumneavoastră recente și comportamentele dumneavoastră, despre care au aflat toți ca acte făcute nu pentru a edifica Biserica, ci pentru a o dezbina și a-i face rău. Încă de când dumneavoastră v-ați întâlnit cu cei trei cardinali romani, a fost o ruptură. Trebuie să regăsim unirea în rugăciune și în reflecție". Substitutul Benelli, cel care transcria, conclude transcrierea colocviului cu această adnotare: "Sfântul Părinte l-a invitat după aceea pe mons. Lefebvre să recite cu el «Pater Noster», «Ave Maria», «Veni Sancte Spiritus». Așa cum se știe auspiciile și rugăciunile papei Montini vor fi lăsate să cadă în gol. Chiar dacă schisma lefebvriană va avea loc după peste zece ani, în timpul pontificatului lui Ioan Paul al II-lea, când Lefebvre de acum aproape de sfârșit va decide să hirotonească noi episcopi fără mandatul papei. Monseniorul John Magee, al doilea secretar al lui Paul al VI-lea, a amintit într-o mărturie că Montini, după acea audiență "spera că arhiepiscopul (Lefebvre, nr) a decis să-și schimbe modul său de a duce atacurile împotriva Bisericii și împotriva învățăturii Conciliului, dar totul a fost inutil. Din acel moment Paul al VI-lea a început să postească. Îmi amintesc bine că nu voia să mănânce carne, voia să reducă mâncarea pe care o lua chiar dacă mânca deja foarte puțin. Spunea că tot trebuia să facă pocăință, în așa fel încât să ofere Domnului, în numele Bisericii, repararea justă pentru tot ceea ce se întâmpla". (După Vatican Insider, 16 mai 2018) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |