Inter-comuniunea și căsătoriile mixte: 5 lucruri de știu. Problemă deschisă, nicidecum rezolvată
De M. Chiara Biagioni
Inter-comuniunea și căsătoriile mixte: adică posibilitatea ca, atunci când soțul și soția sunt ambii creștini, dar aparțin unul Bisericii luterane și celălalt Bisericii catolice, unul să poată participa la celebrarea celuilalt (și până aici nu este nimic straniu) primind și împărtășania (lucru care în sine creează niște probleme). O problemă spinoasă, desigur neclarificată și nerezolvată complet, care s-a concretizat într-o discuție foarte articulată în cadrul episcopatului german. Totul începe în luna februarie, când episcopii reuniți în sesiune plenară aprobă un Material ajutător pastoral cu titlul "A merge cu Cristos - pe urmele unității. Căsătoriile mixte și participarea comună la Euharistie". Peste trei sferturi dintre membrii Conferinței Episcopale au aprobat textul. Însă un număr consistent de păstori - între care șapte episcopi diecezani - nu s-au simțit în măsură să-și dea asentimentul, din diferite motive. Astfel, acești șapte episcopi s-au adresat Sfântului Scaun și au fost convocați la Roma la 3 mai pentru o întâlnire cu responsabilii de la Congregația pentru Doctrina Credinței, de la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor și de la Consiliul Pontifical pentru Interpretarea Textelor Legislative. Indicația "finală" a papei Francisc este de "a găsi, în spirit de comuniune eclezială, un rezultat pe cât posibil unanim". Pentru a înțelege ce se întâmplă și mai ales care sunt "problemele deschise" aflate în discuție, am cerut părintelui Cristiano Bettega, director al Oficiului CEI pentru Ecumenism și Dialog, să ne indice 5 lucruri de știut. Referința - ne spune el imediat - este Directoriul pentru aplicarea principiilor și normelor despre ecumenism. Deși este din 1993, reprezintă oricum un adevărat "vademecum".
1. Pentru un catolic, a participa pe deplin (adică primind împărtășania) la Euharistia prezidată de slujitori din alte Biserici nu este posibil. "Întrucât concelebrarea euharistică este o manifestare vizibilă a comuniunii depline de credință, de cult și de viață în comun a Bisericii catolice, exprimată de slujitorii acestei Biserici, nu este permisă concelebrarea Euharistiei împreună cu slujitori ai altor Biserici sau comunități ecleziale". Este ceea ce este precizat la paragraful 104, chiar dacă imediat după aceea la paragraful 123, Directoriul deschide o mică breșă, în partea referitoare la membrii diferitelor Biserici orientale și afirmă: "Este permis oricărui catolic aflat în imposibilitate fizică sau morală de a întâlni un preot catolic, să primească sacramentele Pocăinței, Euharistiei și Ungerii bolnavilor din partea unui preot al unei Biserici orientale". Pentru ce motiv? Pur și simplu pentru că ceea ce spun Bisericile ortodoxe cu privire la sacramente și la slujirea primită prin hirotonire de episcopi, preoți și diaconi este în mod substanțial împărtășit și de Biserica catolică.
2. "A primi" împărtășania, conform viziunii catolice, înseamnă și "a fi" în comuniune cu Biserica la care se aparține și cu ceea ce spune ea, sau măcar a încerca să fie în comuniune. Sunt mai restrictive după aceea normele referitoare la celelalte Biserici și comunități ecleziale și la paragraful 129 se reafirmă: "comuniunea euharistică este indisolubil legată de deplina comuniune eclezială și de expresia ei vizibilă". Dacă suntem în mod substanțial de acord cu Bisericile ortodoxe cu privire la ceea ce înțelegem prin Euharistiei și Preoție, Bisericile legate de reforma lui Luter au în schimb o interpretare diferită a Preoției și ceea ce el cred referitor la modul în care Domnul este prezent în pâine și în vin nu echivalează cu ceea ce cred atât Biserica catolică precum și Bisericile ortodoxe.
3. Botezul este ceea ce îi leagă pe toți creștinii "într-o comuniune reală, chiar dacă imperfectă". Este ceea ce afirmă Directoriul în același paragraf 129. De aceea Biserica catolică recunoaște că "în anumite împrejurări, în mod excepțional și cu anumite condiții, admiterea la aceste sacramente poate fi autorizată sau chiar recomandată unor creștini ai altor Biserici și comunități ecleziale". Este de notat că atunci când documentele oficiale vorbesc despre "comunități ecleziale" înțeleg Bisericile legate de Reforma din secolul al XVI-lea, adică acelea care în general sunt identificate ca "Biserici protestante". În acest paragraf 129 al Directoriului este o afirmație foarte importantă. Conform viziunii catolice (și în sine și protestanții sunt de acord cu privire la asta) tocmai Botezul constituie elementul principal de comuniune între toți creștinii din toate Bisericile.
4. Cine decide și care sunt condițiile pentru ca un creștin necatolic să poată participa pe deplin la Euharistie într-o biserică catolică. Episcopul diecezan, ținând cont de normele care pot să fie stabilite în această materie de Conferința Episcopală sau de Sinoadele Bisericilor Orientale, este cel care fixează normele generale care permit discernământul "situațiilor de necesitate gravă și urgentă" și verificarea condițiilor. Condițiile sunt precizate la paragraful 131. Adică trebuie verificat ca "persoana respectivă să fie în imposibilitatea de a recurge la un slujitor al Bisericii sale sau al comunității ecleziale pentru a primi sacramentul dorit; să ceară acest sacrament cu voință deplină și în mod spontan; să-și manifeste credința catolică referitor la sacramentul cerut și să aibă dispozițiile recerute". Dacă pot să pară destul de stricte condițiile, ele afirmă însă și că nu există niciodată o interdicție absolută.
5. Ce a spus papa Francisc. În 2015, în timpul vizitei la Biserica luterană din Roma, papa Francisc, răspunzând la o întrebare, a afirmat: "Las întrebarea teologilor, celor care înțeleg. Este adevărat că într-un anumit sens a împărtăși înseamnă a spune că nu sunt diferențe între noi, că avem aceeași doctrină - subliniez cuvântul, cuvânt greu de înțeles - dar eu mă întreb: dar nu avem același Botez? Și dacă avem același Botez trebuie să mergem împreună. Dumneavoastră - a continuat papa, adresându-se doamnei care a pus întrebarea - sunteți o mărturie a unui drum chiar profund pentru că este un drum conjugal, un drum propriu de familie, de iubire umană și de credință împărtășită. Avem același Botez". Însă în exortația apostolică Amoris laetitia reafirmă în paragraful 247 că, "deși soții dintr-o căsătorie mixtă au în comun sacramentele botezului și căsătoriei, împărtășirea Euharistiei nu poate să fie decât excepțională și, în orice caz, trebuie respectate dispozițiile indicate".
În concluzie: "Problema nu este deloc simplă, dar nici nu este deloc rezolvată definitiv", comentează părintele Bettega. "Drumul de reflecție, de ascultare reciprocă, de căutare a unor căi comune între Biserici pentru a depăși diviziunile care încă rămân, nu s-a oprit. Deci este vorba de a înțelege cum să mergem înainte; dar având certitudinea că pași semnificativi pentru o comuniune tot mai concretă între Biserici sunt absolut posibili".
(După agenția SIR, 5 mai 208)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 6.