Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Drumul sinodalității

Document al Comisiei Teologice Internaționale

De Piero Coda

"Dimensiune constitutivă a Bisericii", sinodalitatea este un drum care trebuie reînnoit și revitalizat încontinuu pentru a favoriza "un nou elan misionar care să implice întregul popor al lui Dumnezeu". Pornește de la această premisă documentul Comisiei Teologice Internaționale Sinodalitatea în viața și în misiunea Bisericii, publicat la 3 mai 2018 pe situl Comisiei. Rod al unei lungi lucrări, textul a fost supus papei, care a dat părere favorabilă publicării. În afară de a aprofunda semnificația teologică a sinodalității, mai ales în lumina învățăturii Conciliului al II-lea din Vatican, documentul oferă câteva orientări pastorale importante, reafirmând că "o Biserică sinodală este o Biserică participativă și coresponsabilă".

În cursul celui de-al nouălea cincinal, Comisia Teologică Internațională a făcut un studiu despre sinodalitate în viața și în misiunea Bisericii. Lucrarea a fost dezvoltată într-o subcomisie prezidată de monseniorul Mario Ángel Flores Ramos și compusă din sora Prudence Allen, de la Surorile Milostivirii din Alma (Michigan), sora Alenka Arko, din Comunitatea Loyola, monseniorul Antonio Luiz Catelan Ferreira, monseniorul Piero Coda, părintele Carlos María Galli, părintele Gaby Alfred Hachem, fratele Héctor Gustavo Sánchez Rojas, din Asociația de Viață Creștină, părintele Nicholaus Segeja M'hela și dominicanul Gerard Francisco P. Timoner III.

Lucrările s-au desfășurat din 2014 până în 2017. Textul a fost aprobat în formă specifică de majoritatea membrilor Comisiei în cursul sesiunii plenare din 2017 și apoi a fost supus aprobării președintelui său, iezuitul Luis F. Ladaria, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței. Arhiepiscopul Ladaria, după ce a primit părerea favorabilă de la pontif la 2 martie 2018, i-a autorizat publicarea. Textul este disponibil pe situl Comisiei Teologice Internaționale.

"Drumul sinodalității este drumul pe care Dumnezeu îl așteaptă de la Biserica din cel de-al treilea mileniu". Așa a afirmat papa Francisc în discursul rostit la 17 octombrie 2015, cu ocazia celei de-a cincizecea aniversări a instituirii Sinodului Episcopilor din partea lui Paul al VI-lea, când se îndreptau de acum spre încheierea Conciliului al II-lea din Vatican. O afirmație programatică și angajantă ca aceasta, cu atât mai mult dacă este încadrată în contextul unei Biserici interpelate la reforma vieții sale în vederea unei ieșiri misionare mai incisive, nu putea să nu primească atenția pe care o merită de către Comisia Teologică Internațională. Care întocmai, în această ultimă perioadă de patru ani, într-un dintre cele trei subcomisii în care își împarte lucrările sale, a lucrat intens pentru a aprofunda semnificația sinodalității în viața și în misiunea Bisericii, așa cum apare în titlul documentului abia publicat.

În mod deosebit, două centre de gravitate reies cu claritate din lectura documentului: faptul că asumarea unei practici sinodale corecte este desigur o provocare prioritară pentru Biserică astăzi în fidelitate creativă față de magisteriul Conciliului al II-lea din Vatican; pentru că sinodalitatea, înțeleasă și practicată corect, exprimă și actualizează natura și misiunea cele mai autentice și profunde ale Bisericii în istorie. De fapt este adevărat că evidențierea sinodalității ca "dimensiune constitutivă a Bisericii" este un fapt care, explicit, este destul de recent în Biserica catolică, fiind legată cu receptarea ultimului conciliu. Dar este la fel de neîndoielnic că experiența pe care o exprimă acest cuvânt și formele concrete de viață eclezială care îl realizează își înfig rădăcinile în însuși evenimentul lui Isus Cristos și în practica de viață a comunității creștină încă de la începuturi, transmisă după aceea ca atare - cu declinări diferite de-a lungul secolelor - până când a ajuns la noi.

Afirma asta deja un părinte al Bisericii ca Ioan Gură de Aur: "Biserică este substantiv care înseamnă sinod", adică drum parcurs împreună: pentru că sinod este cuvânt grecesc compus din prepoziția syn, care înseamnă "cu", și din substantivul hodós, care înseamnă "cale". Nu au fost numiți la început "discipoli ai Căii" - care este Isus - creștinii, așa cum atestă Faptele Apostolilor? Așadar, drum parcurs împreună, sub conducerea Domnului înviat, de tot poporul lui Dumnezeu, în pluralitatea variată și ordonată a membrilor săi și în exercitarea responsabilă și convergentă a diferitelor slujiri, a diferitelor carisme, a diferitelor îndatoriri și stări de viață. A subliniat asta, anul trecut, Congregația pentru Doctrina Credinței în scrisoarea Iuvenescit Ecclesia despre co-esențialitatea darurilor ierarhice și darurilor carismatice.

De fapt, Biserica este drum parcurs împreună care contemplă reunirea în adunare nu numai în acea formă de bază și constitutivă a ființei sale care este adunarea euharistică: atunci când poporul lui Dumnezeu ascultă cuvântul și celebrează sacramentul Trupului și Sângelui Domnului, în harul căruia El se face prezent în mijlocul poporului său pentru mântuirea lumii; dar și pentru a discerne din timp în timp, ascultând de Duhul Sfânt, problemele doctrinale, canonice și pastorale care o interpelează treptat. În felul acesta a apărut, din inima experienței credinței trăite de poporul lui Dumnezeu, o practică sinodală neîntreruptă: la nivel diecezan, provincial, regional și universal. Și asta în fidelitate față de principiul inderogabil că structurile și procesele în care s-a dezvoltat acest dinamism intens și neîntrerupt, deși marcate de diversitatea culturilor, a contextelor istorice, a sensibilităților spirituale, se realizează mereu în referința normativă la mărturia Sfintei Scripturi și la învățătura tradiției.

În acest sens, conceptul de sinodalitate trebuie diferențiat - precizează documentul Comisiei Teologice Internaționale - și în același timp trebuie pus în relație cu conceptele de comuniune și de colegialitate care sunt în inima doctrinei ecleziologice a Conciliului al II-lea din Vatican. Referitor la comuniune, sinodalitatea explică modul de a trăi și de a acționa în concret al Biserica deoarece ea este, prin har, în misterul său cel mai profund, participarea discipolilor la comuniunea de iubire a Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt. Însă spune ceva specific și cu privire la conceptul de colegialitate, deoarece acesta din urmă exprimă semnificația și exercitarea slujirii episcopilor ca membri ai colegiului episcopal în comuniune ierarhică cu episcopul de Roma, în slujba comuniunii dintre Bisericile locale în sânul unicei și universalei Biserici a lui Cristos. Faptul este că dinamismul sinodal din care Biserica trăiește misiunea sa implică în mod indisolubil două lucruri: participarea și coresponsabilitatea tuturor celor botezați și exercitarea specifică a autorității cu care, în sânul poporului lui Dumnezeu și în slujba sa, sunt învestiți păstorii: episcopul în fiecare Biserică, colegiul episcopilor în comuniune cu papa în diferitele grupări de Biserici la nivel provincial și regional și, în formă specială, la nivelul Bisericii universale.

Dacă, în fond, aceasta este experiența Bisericii din totdeauna, ecleziologia Conciliului al II-lea din Vatican a introdus Biserica într-o fază nouă a drumului său care, printre lumini și umbre, a avut importante rezultate în cei cincizeci de ani de la receptarea sa. Se cere astăzi - și la asta invită papa Francisc, în continuitate cu magisteriul predecesorilor săi - un salt de calitate: în trezirea energiilor și în imaginarea formelor unei practici sinodale pertinente și curajoase capabile să-i implice pe toți și pe fiecare în poporul lui Dumnezeu, în fidelitate creativă față de depozitul credinței. Nu este vorba despre o simplă operațiune de inginerie instituțională, documentul Comisiei Teologice Internaționale argumentează asta cu claritate: este vorba înainte de toate de a deveni disponibili la acea convertire a inimii și a privirii, dar al Duhului lui Cristos, care ne face capabili să activăm în viața și în misiunea Bisericii un stil și o practică sinodală care să răspundă tot mai mult la exigențele Evangheliei și la misiunea urgentă a evanghelizării.

De altfel, nu este o întâmplare că instanța sinodalității, chiar și cu modalități diferite și cu necesitatea de clarificări decisive, să fie pusă astăzi pe tapet ca problemă esențială pe drumul ecumenic pentru a ajunge la unitatea deplină și vizibilă între Biserici și comunități ecleziale. Comisia Teologică Internațională face referință, în această privință, la documentul de la Chieti (2016) rod al lucrărilor Comisiei Mixte Internaționale pentru Dialogul Teologic între Biserica Catolică și Biserica Ortodoxă, și la documentul Consiliului Ecumenic al Bisericilor The Church. Towards a Common Vision (2013).

În sfârșit, sinodalitatea - documentul Comisiei Teologice Internaționale nu ezită să menționeze - exprimă ceva esențial cu privire la angajarea de a face prezentă și activă plămada, sarea, lumina Evangheliei în contextul societății planetare a timpului nostru. Întâlnirile cruciale care se profilează la orizont pentru întreaga familie umană cer un spirit și o cultură a întâlnirii și a ascultării reciproce, a dialogului și a cooperării. Îndepărtarea față de metodele și față de structurile de participare în societățile democratice, tentația de închidere în particularisme, revărsările autoritare și pericolele unei dictaturi lingușitoare a puterilor economice și a tehnocrației cer vigilență și viziune, implicare, competență și angajare reînnoită. De aici exigența de a oferi locuri și procese de formare adecvată și de exercitarea eficace la dialog și la participare. Invitația sfântului Ioan Paul al II-lea de a trăi Biserica drept "casă și școală de comuniune" (Novo millennio ineunte, 43) valorizând structurile sinodale prevăzute de Conciliul al II-lea din Vatican și cea a papei Francisc de "a demara procese" de "discernământ, purificare și reformă" (Evangelii gaudium, 30) capătă o precisă semnificație și culturală, în slujba unei exercitări împărtășite a dreptății și a solidarității sociale la nivel local și la nivel global.

(După L'Osservatore Romano, 4 mai 2018)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat